موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله نشستهای تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز «سیاوش طهمورث» بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون بخشهایی از گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند را منتشر کرده است که در زیر میخوانید.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی موزه سینما، سیاوش طهمورث با بیان اینکه در تهران محله امیریه به دنیا آمده است گفت: زنده یاد حبیب کاوش دوستم بود و در یک محله زندگی میکردیم یادم میآید پولهایمان را جمع می کردیم با هم بلیت ۶ ریالی میخریدیم و به سینما می رفتیم و دو سه سانس فیلم پشت سرهم میدیدیم.
وی ادامه داد: زنده یاد «حبیب کاوش» به آموزشگاه بازیگری میرفت و هرچه یاد میگرفت به من که دو سال از او کوچکتر بودم نیز یاد میداد و ما حتی تعزیه و نوحه خوانی هم میکردیم و من یک زمانی مداح بودم.
طهمورث خاطرنشان کرد: روزیکه میخواستم به اداره تئاتر در آب سردار بروم زمانی بود که زنده یاد عزت الله انتظامی، زنده یاد جعفر والی، علی نصیریان هم حضور داشتند. یادم میآید آقای والی به من گفت همه چیزهایی که تا به امروز یاد گرفتی را کنار بگذار از امروز باید از من یاد بگیری (با خنده) و من به او گفتم چشم و وارد گروه زنده یاد داوود رشیدی بنام گروه تئاتر امروز شدم.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۴۹ پیتر بروک به ایران آمد و من برای کار با او انتخاب شدم و در تمرینهای ما آقایان آوانسیان و رشیدی نیز حضور داشتند. جالب است بگویم که ما تمرینهایمان را در همین باغ فردوس که امروز در خدمت شما هستیم، شروع کردیم.
وی درباره اهمیت تئاتر، گفت: گاهی شنیده میشود که ما به سالن هم میگوییم تئاتر درحالیکه سالن جایی است است که تئاتر در آن اجرا میشود باید توجه داشته باشیم که تئاتر با نمایش فرق دارد و تئاتر روی صحنه شکل میگیرد. از برخورد دو فکر، ایده، خرد، دانش و دیدگاه تئاتر ایجاد میشود که هم سرگرم کننده، معانی دهنده و هم درگرگون کننده است اما نمایش تنها سرگرم کننده است.
طهمورث درباره علاقهمندان به بازیگری بیان داشت: کسانی که میخواهند وارد کار تصویری سینما و تلویزیون شوند باید تئاتر کار کرده باشند زیرا تئاتر زمینه ساز همه هنرهای نمایشی است. وقتی تئاتر کار میکنید حداقل باید حداقل نیم ساعت بر روی صحنه حضور داشته باشید و در تمام این مدت باید کاراکتر را حفظ کنیم. در تئاتر بازیگر دقیقا زندگی میکند اما جلوی دوربین فیلمبرداری بدین شکل نیست زیرا چندین بار ممکن است یک سکانس تکرار شود. در تئاتر با نفس تماشاگر در ارتباط هستیم و تخیل و فکر تماشاگر را به کار میاندازیم اما در سینما بدین شکل نیست و لذت تئاتر بیشتر از فیلم است زیرا با توجه به شخصیتی که ایفا میکنید با تماشاگر در ارتباط هستید و واکنشهای آنها را میبینید.
وی با اشاره به همکاری خود با داوود میرباقری گفت: یادم میآید فردی آمد و گفت در کار آقای میرباقری بازی میکنی و من هم پذیرفتم و دو نقش ساواکی و گورکن را بازی میکردم که دو بازی متفاوت بود. بعد از آن در سریال آیینه بازی کردم و در «گرگها» که بازیگر و مشاور کارگردان بودم.
طهمورث با بیان اینکه زنده یاد «علی حاتمی» کارگردان بسیار خوب و موفقی بود، افزود: حاتمی در کارنامه کاری خود هزاردستان و مادر را دارد که شاهکار بودند. روزیکه هزاردستان را میساخت درجایی من را دید و گفت همه بازیگران در فیلم من هستند و تو چرا حضور نداری و من به او گفتم اگر قسمت باشد در خدمت هستم که متاسفانه این اتفاق نیافتاد.
وی ادامه داد: در فیلم سینمایی «گاو» مدتی دستیار داریوش مهرجویی بودم فیلم بسیار درخشانی بود و همه بازیگرهای تئاتری در این فیلم حضور داشتند. مهرجویی برای فیلم اجاره نشینها از من دعوت کرد، فیلمنامه را خواندم و قبول کردم زیرا من به داریوش مهرجویی معتقد هستم. او کارگردان بسیار خوبی است که فلسفه سینما، لنز و کنش و واکنش بازیگر را به خوبی می شناسد اینها مواردی است که هر کارگردانی نمیداند اما کارگردانهایی مثل داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی به خوبی میشناسند.
طهمورث بیان داشت: خیلی دوست دارم بازیگری که در مقابل من قرار میگیرد بازیگر بسیار توانایی باشد زیرا توانابودن او من را هم توانا میکند و موجب میشود کار بسیار خوبی را عرضه کنیم.
وی با اشاره به سریال «زیر تیغ» گفت: نقشم در این سریال را باور داشتم البته به خاطر سرسختیهای نقش شاهد ناسزاهایی هم بودم (با خنده) اما با اینحال مردم من را دوست داشتند و در کوچه و خیابان بسیار به من احترام میگذاشتند. با تمام این تفاسیر باور کرده بودم که باید با این نقش زندگی کنم و به این دلیل برایم لذت بخش بود که شخصیتی شکل گرفته که در در آدمهای اطرافت و در جامعه نیز میبینی.
طهمورث با بیان اینکه عرصه هنر مشکلترین حرفه است، بیان داشت: ورود به آن آسان است اما برای دوام آوردن، بازیگر و هنرمند شدن باید خیلی خاک خورد و زحمت کشید.
گفتنی است، موزه سینمای ایران به عنوان مجموعهای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می داند سوابق و تجربیات پیشکسوتان سینمای ایران را جمع آوری کرده تا نسلهای آینده با نگاه و مسیر زندگی و نحوه خلق و شکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگرانی پخشکننده فیلم «علفزار» از قدرت گرفتن یک تفکر خاص در سینما
- موزه سینما است یا ارثیه فامیلی؟/ نمک روی زخمِ باز نپاشید آقای اسماعیلی
- تعطیلی موزه سینمای ایران در روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد
- بازدید رایگان از موزه سینما به مناسبت روز جهانی موزه
- ویدئویی از گفتگو با منوچهر اسماعیلی به مناسبت زادروزش
- یکی از یادگاریهای علی حاتمی در موزه سینما/ دفترچه دیالوگهای «حاجی واشنگتن» + عکس
- سینمای ایران به موزه سینما رسید
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- سیاوش طهمورث به «تماس» پیوست
- ویدئویی از مصاحبه با ناصر ممدوح به مناسبت زادروزش
- ششمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گفتگوی موزه سینما با علی نصیریان/ داریوش مهرجویی اولین معلم من بود + ویدئو
- آیین بزرگداشت ملک جهان خزاعی/ گزارش تصویری
- بزرگداشت ملک جهان خزاعی توسط انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران
- نشستهای تحلیلی «گام دوم سینما» در موزه سینما برگزار میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- اکران خصوصی فیلم روز ششم / گزارش تصویری
- هرج و مرج خانوادگی/ نگاهی به «بورنهلم لعنتی»، «پیهتا» و «احمقها» از بخشهای مسابقه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۲
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
- آثار راهیافته به بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند جشنواره فیلم شهر معرفی شد
آخرین ها
- همراهاول، ارزانترین اپراتور آسیا برای حجاج
- وزیر ارشاد: نقض قانون، خط قرمز ماست/ هنرمندان از مجوزها تخطی نکنند
- آثار راهیافته به بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند جشنواره فیلم شهر معرفی شد
- با حضور رئیس سازمان سینمایی؛ هیات امنای جدید مرکز گسترش معرفی شدند
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ چرا کسی «کریمر علیه کریمر» را جدی نگرفت؟/ فیلمی که در یادها ماند
- یک مسابقه طلایی برای شنوندگان رادیو
- اکران خصوصی فیلم روز ششم / گزارش تصویری
- هرج و مرج خانوادگی/ نگاهی به «بورنهلم لعنتی»، «پیهتا» و «احمقها» از بخشهای مسابقه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۲
- موج جدید کرونا در رادیو بررسی شد
- اثر مشترک آلبانو و فریمن منتشر شد
- فوت نویسنده «خشم اژدها»/ نی کوانگ درگذشت
- معرفی آثار راهیافته به بخش اقلام تبلیغات سینما در جشنواره فیلم شهر
- انتشار فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همزمان با عید قربان
- احیاکنندگان سینمای مستقل
- برادوی ماسک از چهرهها برداشت/ به خاطر هیو جکمن ماسک بزنید!
- گزارش تصویری/ آیین معارفه مدیرعامل جدید خانه هنرمندان ایران
- در آیین معارفه محمدمهدی عسگرپور چه گذشت؟/ آنچه باقی مانده و میماند «خانه هنرمندان ایران» است
- واکنش نصیریان به حذف دروس عمومی از کنکور/ زبان و ادبیات فارسی هویت و بخشی از شناسنامه ماست
- چشم انداز به بیماری های نادر در رادیو
- همراهی پزشکان با سپهر دانش در رادیو
- فوت کارگردان پیشگام تئاتر/ پیتر بروک درگذشت
- مدیر شبکه نسیم در نشست خبری مطرح کرد؛ سروش صحت ممنوعالفعالیت نیست/ تذکر به خطاهای برنامهها در فضای مجازی
- معرفی مستندهای جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی
- سخنگوی شورای صنفی نمایش خبر داد؛ اکران سه فیلم سینمایی جدید از چهارشنبه
- لیلی رشیدی با رضا کیانیان در «پدر» همبازی شد
- وزیر کشور در جریان نقش همراه اول در هوشمندسازی شبکه توزیع کالاهای اساسی قرار گرفت
- «دیو و دلبر» یک هفته تمدید شد