شقایق دهقان، بازیگر تلویزیون و سینما، این روزها با ایفای نقش «ویتا» در نمایش «هاروی» نوشته مری چیس و کارگردانی ملودی آرامنیا در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود.
به گزارش سینماسینما، شقایق دهقان برای نخستین بار در سال ۷۷ در نمایش «بازگشتی نیست» به کارگردانی گلچهره سجادیه و پس از آن در سال ۹۲ در نمایش «اسپانیایی» به کارگردانی شیوا اردویی بازی کرده بود. با او درباره نمایش هاروی و فعالیتهای این روزهایش گفتوگویی انجام شده است.
چه شد که پس ازمدتها به صحنه تئاتر برگشتید و بازی در نمایش «هاروی» را پذیرفتید؟
نخستین نمایشی که در آن بازی کردم به سال ۷۷ برمیگردد و با یک وقفه ۱۵ ساله در سال ۹۲ در دومین نمایشم بازی کردم. هاروی سومین نمایشی است که در آن بازی میکنم. مهمترین موضوعی که سبب شد ایفای نقش در این نمایش را قبول کنم، نقشم و جذابیت آن بود.
نقش «ویتا» و زنانگی این نقش را خیلی دوست دارم. در جلسه اولی هم که با خانم آرامنیا داشتم خیلی راغب بودم که در این نمایش بازی کنم.
ظاهرا سال ۹۱ «هاروی» به کارگردانی ملودی آرامنیا نمایشنامهخوانی شده و بهاره رهنما نقش «ویتا» را خوانده است. برای پذیرش این نقش با بهاره رهنما هم مشورت کردید؟
خانم رهنما به دلیل مشغله کاری فرصت نکرد که این نقش را بازی کند. اتفاقا با ایشان صحبت کردم و او از مشوقهای اصلی من بود تا این نقش را بازی کنم.
شما بیشتر در آثار کمدی ایفای نقش میکنید و به جز دو سه اثر مانند «زیر نور ماه» بازی در آثار غیرکمدی در کارنامه شما به چشم نمیخورد. شما خودتان تمایل دارید در آثار کمدی بازی کنید؟
درست است که بیشتر در آثار کمدی ایفای نقش کردهام و به صورت پراکنده در کارهای جدی حضور داشتهام، اما تصمیمی برای بازی در آثار صرفا کمدی نداشتم، بلکه خود نقش برایم اهمیت دارد. از سوی دیگر، اصولا در فضای سینما و تلویزیون و تئاتر ما به این صورت است که وقتی شما در یک ژانر برای مثال کمدی جا میافتید، اغلب پیشنهادها برای ایفای نقش در همان ژانر است. ولی فکر میکنم دلیل انتخاب من توسط خانم آرامنیا، کارگردان نمایش هاروی، برای ایفای نقش ویتا، صرف این نبوده که کار کمدی انجام میدهم، بلکه این نقش ریزهکاری های زیادی دارد و صرفا کمدی نیست و خود نمایشنامه هم صرفا کمدی نیست.
پس حاضرید در سریال، فیلم یا نمایش جدی هم بازی کنید؟
بله، به شرط اینکه نمایشنامه یا فیلمنامه خوبی داشته باشد. دوست دارم نقشی که بازی میکنم شخصیتپردازی خوبی داشته باشد.
و محبوبترین نمایشنامهای که خواندهاید و دوست دارید در آن بازی کنید …؟
سوال سختی است. اجازه دهید فکر کنم.
اگر اجازه بدهید سوال بعدیام را بپرسم و در پایان به این پرسش برگردیم. نمایشنامه «هاروی» بیش از ۶۰ سال پیش نوشته شده است. اما در نمایش میبینیم که تأکید زیادی به استفاده از تلفن همراه و فضای مجازی میشود و تنها ویتا و بردارش موبایل ندارند. این تأکید استفاده از فضای مجازی چه دلیلی دارد؟
این پرسش را باید از خود کارگردان بپرسید. ولی فکر میکنم استفاده از تلفنهای همراه هوشمند به امروزی شدن کار خیلی کمک میکند و برای مخاطب هم باورپذیر است. از طرف دیگر، همیشه آدمها در طول تاریخ درگیر یک چیزی بودهاند تا خودشان را سرگرم کنند و از واقعیتهای روزانه فرار کنند و شاید کارگردان ترجیح داده است، این فرار از زندگی روزمره را با پناه بردن به زندگی مجازی نشان دهد.
بازی در تئاتر سختتر است یا سینما و تلویزیون؟
به نظرم بین سینما، تلویزیون و تئاتر صفت تفضیلی «تر» جایگاه چندانی ندارد. در تئاتر اتفاق در لحظه میافتد و بازی شما در آن لحظه دیده میشود و بازیگر در صورت اشتباه فرصت جبران ندارد. همچنین در چند شب متوالی یک نقش را بازی میکنی و به چیزهای جدیدی دست مییابی. اما در سینما وتلویزیون این فرصت دست نمیدهد که با اجرای چندباره یک نقش، همه ظرایف آن را کشف کنی.
ازسوی دیگر، اندازه بازی در تئاتر با سینما وتلویزیون تفاوت دارد؛ یعنی بازی در صحنه پررنگتر و درشتتر از جلوی دوربین است و در صورت انجام این کار، بازی بازیگر جلوی دوربین اغراقآمیز به نظر میرسد.
برای شما کدام راحتتر است، تئاتر یا سینما و تلویزیون؟
برای من واقعا فرقی نمیکند.
شما پیشتر در حوزه کودک نیز فعال بودید. قصد ندارید به این حوزه برگردید؟
نه متأسفانه، البته یک کودک دارم که مشغول بزرگ کردن او هستم (با خنده) و فعلا کار کودکم این است. ولی امیدوارم روزی بتوانم کار خوبی برای گروه سنی کودک بنویسم. برای اینکه احساس میکنم آثاری که برای این گروه سنی ساخته میشود آنقدرها جذاب نیستند و کودکان ما به انیمیشنهای خارجی پناه میبرند که کیفیت بهتری از آثار ما دارند. امیدوارم کارهایی که برای بچهها ساخته میشود آنقدر جذاب باشد که بچهها نخواهند فیلم یا سریال گروه سنی بزرگسال ببینند.
تا به حال شده از همسرتان، مهراب قاسمخانی بخواهید که نقشی را برای شما بنویسد؟
نه، مهراب خودش میگوید دوست دارد در کارهایی که مینویسد من هم بازی کنم و از آنجا که مهراب قاسمخانی نه به حرف من بلکه ثابت کرده که نویسنده خوبی است، دوست دارم در فیلمنامههایی که مینویسد حضور داشته باشم. ولی تا به حال نشده از او خواهش کنم نقشی را برای من بنویسد. ولی از زمانی که خدا به ما یک پسر داده، از مهراب خواستهام در کارهایی که با هم به صورت مشترک حضور داریم، نقش مرا کمتر بنویسد تا بتوانم به وظایف مادریام بیشتر برسم.
و محبوبترین نمایشنامه و نقشی که دوست دارید در تئاتر بازی کنید؟
اجازه بدهید فکر کنم…. واقعا حضور ذهن ندارم. بنویسید که حضور ذهن ندارد. (با خنده)
منبع: جام جم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در سکوت اهل تاریخ/ نگاهی به سریال «شبکه مخفی زنان»
- پایان نقشآفرینی شقایق فراهانی در «عقرب عاشق»
- فصل سوم «نون.خ» به ایستگاه پایانی رسید
- کاشان میزبان «قبله عالم» شد
- انتشار نسخه ویژه نابینایان فیلم «جادوگر شهر اُز» با صدای شقایق دهقان + تیزر
- فیلمبرداری سریال «نون.خ» پایان یافت
- پیش تولید «ملودیکافه» به تهیهکنندگی منیژه حکمت آغاز میشود
- استایل خاص مهراب قاسمخانی پیش از بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا + عکس
- نقشآفرینی طناز طباطبایی و شقایق دهقان در نمایش «تروما»
- تقاضای عاجزانه مهراب قاسمخانی از دزدی که امروز گوشیاش را زد/ عکس
- پست جالب مهراب قاسمخانی در واکنش به توضیح صداوسیما درباره پخش اعترافات مائده هژبری
- برادران قاسمخانی با مهران مدیری آشتی کردند؟
- مهراب قاسمخانی: من و تلویزیون در تفاهم کامل هستیم/ هر دو هم را نمیخواهیم!
- عکسی از مهراب قاسمخانی هفده سال پیش
- مهراب قاسمخانی به دلیل خنده زیاد راهی بیمارستان شد!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است