داور بخش «فیلمهای کوتاه، مستند و پویانمایی» سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهگی معتقد است که اگر بتوانیم حتی در شهرهای کوچک این رویداد را برگزار کنیم، به نوعی آنها را به یکی از قطبهای گردشگری تبدیل میکنیم.
به گزارش سینماسینما، مرجان اشرفیزاده داور بخش «فیلمهای کوتاه، مستند و پویانمایی» سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهگی درباره اینکه سینما چه کمکی به بالا بردن سطح دانش مردم از میراثفرهنگی میکند، گفت: سینما در خیلی از حوزهها طبیعتا موثر است و به بیشتر شناخته شدن و بیشتر درک کردن اهمیت موضوعات کمک میکند؛ حتی در بسیاری از مواقع فقط برای نشان دادن و ایجاد جاذبه کردن.
وی ادامه داد: سینما و اساساً صنعت تصویر به نوعی دنیا را کوچک کرده است و ما احساس میکنیم که مثلاً موزه لوور را در پاریس، اهرام ثلاثه را در مصر، بناهای مهم، زیر اقیانوسها و … را دیدهایم، گرچه تجربه عینی و واقعی آنها طبیعتاً متفاوت و جالب است ولی هم دانش ما را بیشتر میکند و هم ایجاد جاذبه میکند برای اینکه از نزدیک بتوانیم آنها را ببینیم و شاید از همه اینها مهمتر آن چیزی که امیدواریم بتواند ایجاد کند، یک عرق و غیرت نسبت به میراثی است که هر جامعه و فرهنگی برای خودش دارد.
داور بخش «فیلمهای کوتاه، مستند و پویانمایی» سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهگی درباره نقش سینما و هنر در بحث حفاظت از میراثفرهنگی بیان کرد: ما در این بخشها واقعا کاستیهای جدی داریم. با توجه به اهمیت این میراث در شکلهای متفاوت یعنی چه به لحاظ طبیعی چه در بناها و اشیا و حتی در آداب و رسوم و سنن، این کم کاری اتفاق افتاده است و واقعا شاید باید در آموزش ابتدایی حتی برای بچهها در کودکستانها و پیش دبستانیها هم در نظر گرفته شود.
وی اظهار کرد: سینما شیوهای است که به شکل غیرمستقیم و به زبان هنر میتواند مباحث را بیان کند و معمولاً هر آنچه که به صورت غیرمستقیم آموزش داده میشود، بهتر جذب و درک میشود. بنابراین ما در کنار آموزشهای دیگر که در این حیطه بسیار مهم است، در مورد یک مسئله بسیار جدی با عنوان میراثفرهنگی یک جامعه حرف میزنیم. سینما میتواند آن نقش غیرمستقیم و بخش هنری ماجرا را که اتفاقاً میتواند بیشتر بر دل بنشیند، ایفا کند.
اشرفیزاده با بیان اینکه طبیعتاً آرزو یا رویاهای بزرگی میشود برای جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی داشت، عنوان کرد: جشنواره امسال در شهری مثل شیراز برگزار شد و در کوچه و بازار نشانههایش دیده میشد و توجهها را جلب میکرد. جشنواره چندرسانهای میراثفرهگی هم به میراث خاصی که این شهر بسیار مهم فرهنگی دارد و هم به همه آن بخشهایی که جشنواره آنها را هدف قرار داده است، نگاه میکند. امیدوارم که این جشنوراه اتفاق دنبالهداری باشد و ما هر سال در شهرهای مختلف منتظر برگزاری آن باشیم؛ حتی در شهرهای کوچک که به لحاظ طبیعی، سنن؛ آیینها و اقوام صاحب میراث غنی هستند و طبیعتاً بناها یعنی معماری و هنرهای متفاوتی دارند.
وی افزود: اگر بتوانیم حتی در شهرهای کوچک این اتفاق را تکرار کنیم و به نوعی آنها را به یکی از قطبهای گردشگری تبدیل کنیم، یعنی آنقدر ایجاد جاذبه کنیم که مردم در آن ایام بخواهند به آن شهر بیایند و بعداً توجهها را به آنها جلب کنیم، دستاورد بزرگی داشتهایم. آرزویم این است که چنین اتفاقی رقم بخورد.
این فیلمساز بیان کرد: این جشنواره نیاز به اطلاعرسانی گستردهتر و کاملتر دارد، امیدوارم که سیاستگذاران این جشنواره به این فکر کنند چون اهمیت موضوع بسیار بسیار زیاد است. ما چیزی را امروز در دست داریم که بسیار شکننده است و تا حد زیادی متاسفانه آن را در اثر ناآگاهی و نادانی به شکل سیستماتیک و غیرارادی تخریب کردهایم اما این، آن چیزی است که قرار است از ما به نسلها و نسلهای بعدی برسد و بسیار دارای اهمیت است. من امیدوارم که این جشنواره بتواند به درک اهمیت بیشتر این موضوع کمک کند.
وی درباره تاثیر این جشنواره در ارتباط نسل جدید با میراثفرهنگی و جذب شدنشان به دانستن درباره میراثفرهنگی گفت: در میراثفرهنگی این پتانسیل مستتر است که بتواند تاثیر زیادی روی بچهها بگذارد، به شرط اینکه بچهها در معرضش قرار بگیرند؛ مثلاً جشنواره در هر شهری برگزار میشود بخشی از مخاطبین جدی آن دانشآموزان و مدارس باشند و ترغیب شوند برای اینکه حضور پیدا کنند و بچهها را بیاورند؛ این قطعاً میتواند کمک کند. خبررسانی و نشانههای این جشنواره در رسانههای عمومی که افراد از شهرهای دیگر هم بتوانند، استفاده کنند نیز به این امر کمک میکند. به نوعی میتوان گفت از ما گذشته و احتمالاً تغییر خیلی زیادی نخواهیم کرد، اما فرزندان ایران دارند ساخته میشوند و طبیعتا آنها برای هر اتفاقی از این دست جامعه هدف اصلی هستند. امیدوار باشیم آنها بدانند که چه چیزی را قرار است به دست بیاورند و چطور باید آنها را برای آیندگان خودشان حفظ کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- معرفی برگزیدگان سه بخش جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- با این فیلمها به دل تاریخ میروید؛ بررسی نمونههای موفق سینمای جهان در پرداختن به میراثفرهنگی
- معرفی مدیران بخشهای سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی
- فراخوان سومین جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی
- معرفی اعضای هیئت انتخاب دو بخش جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- معرفی آثار راهیافته به بخش تلویزیونی جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی
- معرفی آثار نمایشنامهنویسی و فیلمتئاتر بخش هنرهای نمایشی دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی
- معرفی آثار بخش سینمایی جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- ماجرای ساخت سرویس بهداشتی در فارابی چه بود + عکس اختصاصی سینماسینما
- ثبت اضطراری سینما ایران/ امیدواری برای حفظ و مرمت بناهای لالهزار توسط مالکان
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- نگین کیانفر: ناصر ممدوح از هویت و باورپذیری صدای خود مراقبت کرد
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- درگذشتِ نیلز آرستروپ و پارک مین جه
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- «مردی متفاوت» بهترین فیلم جوایز گاتهام شد
- تصاویری از پشت صحنه سریال«آیدا بین»
- کنسرت-نمایش لیلای بی مجنون / گزارش تصویری
- انتشار فراخوان اولین جشنواره عکس و فیلم تهران؛ «لالهزار»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- فوت یکی از برندگان اسکار/ مارشال بریکمن درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست