حضور مهناز افشار بر صحنه فراخی مانند صحنه تالار وحدت در نمایش «الیور توئیست»، به کارگردانی حسین پارسایی و همبازیشدن با بازیگرانی مانند آتیلا پسیانی، نوید محمدزاده، هوتن شکیبا، داریوش موفق، سعید چنگیزیان و… که اصالتی تئاتری دارند، برای او و مخاطب تجربه متفاوتی را رقم میزند. این بازیگر که بیشتر او را با نقشهای سینماییاش میشناسیم، در این نمایش موزیکال در نقش نانسی ظاهر میشود. با او درباره این تئاتر و نسبتش با تجربههای پیشین افشار گپوگفت کردیم.
بهعنوان سوپراستار سینما، تجربه تئاتر و حضور روی صحنه برای شما چطور است؟ چه نسبتی هست بین بازی روی صحنه تئاتر و سینما؟
تجربهای ناب؛ یعنی در لحظه زندگیکردن مهمترین حسی است که این شبها تجربه میکنم. نسبت آن خلق صحنهای است که همه برای آن آماده شدیم و تفاوتش برای من فرصت جبران است که در صحنه تئاتر این فرصت نیست، پس واقعی زندگی میکنم و خلق میکنم و خلق میشوم.
پیش از این تجارب تئاتری شما در سالنهای بلکباکس اتفاق افتاده بود و اینبار با «الیور توئیست» بر صحنهای مثل تالار وحدت نقشآفرینی میکنید. برای شما حضور روی این صحنه چطور است و چه حسوحالی دارد؟
حضور بر صحنه تالار وحدت، برایم مثل بهشت میماند؛ بهشتی که مخاطبانش تو را با فاصله میبینند و نفسبهنفس با تو همراهاند.
بازی در یکی از متنهای مهم ادبیات جهان؛ یعنی
«الیور توئیست» چه گیراییای برای شما دارد؟ تا چه حد الیور توئیست میتواند در زمانه ما حرفی برای گفتن داشته باشد؟ ماجرای پسربچهای یتیم و از طبقه فرودست در تقابل با دزدان و دلالان عصر خودش؟
قطعا گیرایی زیادی دارد. این متن آشنا بارها به تصویر کشیده شده؛ چه به شکل فیلم و چه تئاتر. به همین دلیل اکثرا با الیور توئیست آشنا هستیم. در این اجرا و این ساختار، فضیلت متن، قربانیشدن آدمهاست در هر جایگاهی که هستند و در نهایت امیدی است برای آیندگان.
تئاتر موزیکال در جامعه ما چه جایگاهی میتواند داشته باشد؟ با توجه به اینکه خاستگاه این نوع تئاتر به غرب برمیگردد، آیا این ژانر در ایران اقبالی خواهد داشت و پس از الیور توئیست ادامه خواهد داشت؟
تئاتر موزیکال نیاز جامعه ماست، برای آشنایی بیشتر با موسیقی، حرکت و هماهنگی بین آنها. موسیقی و نمایش اینجا مکمل هم هستند. تفکیک آن به شکل اینکه غربی است خیلی مهم نیست، چون هر کاری که خوب باشد و از آن استقبال شود و مخاطب را راضی کند، این تفکیکها را از اهمیت خارج میکند.
نظر شما درباره انتقاداتی که به حضور بازیگران سینما و استارها در صحنه تئاتر مطرح است، چیست؟ فکر نمیکنید تئاتر حوزه تخصصی و متفاوتی است از سینما و سازوکار اقتصادی خاص خودش را دارد و شاید حضور بازیگران چهره به فروش آن کمک کند، اما تئاتر را از ذات خودش (که هنر روشنفکری است) جدا میکند؟
تفکیک روشنفکری و نگاه انحصاری نمیتواند مانع استقبال و توجه تماشاگر شود. هرکسی که هنر را تجربه و کار کرده، اجازه تجربه دارد و بعد از آزمون، تصمیم بگیرد بماند یا خیر. هنر تئاتر ارزش والایی دارد، پس با نگاه کوچک آن را سطحی نکنیم.
در نهایت حضور در تئاتری مثل الیور توئیست با دغدغههای اجتماعی شما مثلا حضور در کمپین «بدسرپرستی تنهاتر است» چه نسبتی دارد؟
من دنبال نسبت نیستم، هر کاری در جای خودش ارزش گذاری میشود و تلاش خودش را طلب میکند. من در این نمایش در اختیار کار هستم و در فعالیت اجتماعی در اختیار آن پویش. بدسرپرستی این روزها مهمترین دغدغه اجتماعی من است و به صورت خیلی جدی با همراهان پویش بهدنبال تصویب لایحه حمایتی حقوق کودکان هستیم و واقعا معتقدیم بدسرپرستی تنهاتر است.
عکس: حسین حاجی بابایی
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقلید زندگی/ نگاهی به فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»
- «علمدار» با روایت پرویز پرستویی روی صحنه میرود
- دو فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- باری به هر جهت/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- کجا بروم با اسبی که جایی نمی رود؟!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- مردی که هر کاری میکند که هیچ کاری نکند!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- گفتوگو با صفی یزدانیان/ «ناگهان درخت» از مخاطبش میخواهد آسانگیر نباشد
- در ستایش فرم/ نگاهی به فیلم «گیلدا»
- دو ستاره در یک آسمان/ «علمدار» موفق یا شکست خورده؟
- اعتراض عبدالرضا کاهانی به حذف تصاویر مهناز افشار در تبلیغات فیلمها
- ماجرای عجیب خود آزاری مدیران تلویزیون
- اکران آنلاین «مهمانخانه ماه نو» با بازی مهناز افشار
- یک توئیت عجیب از مهناز افشار/ اعتراف و عذرخواهی
- هدیه مهناز افشار به پاکبانان
- سفیر چین در ایران مهناز افشار را در توئیتر بلاک کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- با حضور کمرنگ سینمای ایران؛ نامزدهای هفدهمین جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک معرفی شدند
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
آخرین ها
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید معاون فراجا از غرفه همراه اول در نخستین روز نمایشگاه ایپاس
- «آبی روشن» در جستجوی هویت ایرانی
- یک تقدیر از فیلمساز مجارستانی/ بلا تار از جشنواره توکیو جایزه دستاورد میگیرد
- پوستر جشنواره «دیدار» رونمایی شد
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در ایپاس ۲۰۲۴ با ارائه سرویسهای نوین ارتباطی
- «پایان خوش» برای بازنشستگی/ برنده ۲ نخل طلا و یک اسکار دیگر فیلم نمیسازد
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- معرفی مدیران بخشهای سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی
- کاهش بیسروصدای فروش برخی فیلمها؛ «زودپز» صدرنشین گیشه سینما در هفته گذشته
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- «پرسهزنی در سکوت شهر»؛ گوشهای از زندگی و آثار مرتضی نعمتالهی
- «این جَمعیت قابل کُنترل» در بلغارستان
- راهیابی «النگو» به جشنواره مورد تایید اسکار
- استاد شفیعی کدکنی تندیس تقدیر هادی خانیکی را اهدا کرد/ او شخصیتی چند ساحتی است
- «کسری آنلاین» در میان منتخبین جشنواره نوستالژیا
- وزیر ارشاد: در خصوص هنرمندان ممنوع الکار تجدید نظر کلی خواهد شد
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- با حضور کمرنگ سینمای ایران؛ نامزدهای هفدهمین جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک معرفی شدند
- غزل شاکری صداپیشه «ژولیت و شاه» شد
- کنفرانس بینالمللی انجمن رمز ایران با حمایت همراه اول آغاز به کار کرد
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- همراه اول موفق به دریافت بالاترین نشان مسئولیت اجتماعی ایران شد
- داوری ۲ ایرانی در جشنواره «لوکاس»
- به همت کانون ادبی زمستان؛ بزرگداشت استاد هادی خانیکی برگزار میشود
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد