کارگردان «سینه ما رکس» میگوید مستندهایی که درباره بحرانهای اجتماعی و پروندههای حساس ساخته شده، با بیمهری مدیران، داوران و جشنوارهها مواجه میشوند.
به گزارش سینماسینما، میترا مهتریان تهیه کننده و کارگردان سینمای مستند درباره وظیفه مستندساز در مواجهه با حادثههایی مانند بندرعباس گفت: تهیه مستند پس از حادثه این چنینی یک کار تخصصی و جمعی و نه یک کار مستند معمولی است. کاری که کارشناسان مختلف باید در آن همکاری کنند وگرنه به یک گزارش تلویزیونی تبدیل می شود.
وی ادامه داد: کافی است به نظر کارشناسان محیط زیست گوش کنید تا متوجه شوید همین الان چه چیزهایی باید بررسی و چه نمونه هایی باید برداشته شود. بررسی آتشنشانان که در مرحله اول و مقدماتی است. بررسی کارشناسان امنیت حمل و نقل، اقتصادی، بیمه و… باید در دستور کار قرار بگیرد. محافظه کارانه سازی به نوعی خبرنگار اعزامی یا فیلمبردار هلال احمر می شود.
مهتریان درباره چنین مستندهایی که تولید می شود، مطرح کرد: اما آینده این مستند حرفهای و کارشناسی شده چیست؟ این به سیاستهای داخلی ایران بر می گردد که یا فیلم در گوشه کشوی میز مستندساز خاک بخورد یا خوب دیده شود. دیده شدن آن بدون شک در تکرار نشدن حوادث موثر خواهد بود. اما برای ندیدن آن به صراحت باید عرض کنم که هیچ ایدهای ندارم و تکرار و تکرار رنج عادتمان می شود.
این مستندساز افزود: ما مستندسازان حرفهای بسیاری داریم اما نیاز داریم مدیران حرفهای هم پرورش بیابند. حرفهایی که مستندساز اجازه نداشته باشد بگوید از زبان گزارشگر رسانههای دیگر بدون حضور و اشراف به مسائل پیچیده داخلی گفته میشود و این تاسفبار است. ما بحرانهای بسیاری را به چشم دیده و با پوست و استخوان و روحمان لمس کردیم و رنج بسیاری را تجربه کردیم. اما متاسفانه خیلی زود به فراموشی میسپاریم که شاید یک دلیل آن همان ممیزیها و خاک خوردن فیلم در گوشه کمد باشد. امروز حرف رنج بندرعباس است، اما آیا برای رنج ساختمان پلاسکو، کشتی سانچی، هواپیمای اوکراین، متروپل و… کاری شد؟
کارگردان مستند «سینه ما رکس» در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: تولیدات سفارشی بی پشتوانه مثل تشویق به فرزندآوری که باید تمام زیرساختها اول درست ساخته شود که بدون آن چه کمکی میتواند به حل بحران کمبود جمعیت بکند؛ وقتی هنوز قانونی نیست که از زنان و دختران در برابر قتلهای پدر و همسر جلوگیری کند این تشویقها نتیجه معکوس دارد. متاسفانه در این کشور سال هاست کمبود سیب و پیاز هم بار سیاسی به خود میگیرد. ساخت مستندی با دستیابی به کلیه اخبار بی سانسور و ممیزی، حق دسترسی آزاد به اخبار بحرانی همچون حادثه بندرعباس بدون شک میتواند از بروز چنین حوادثی جلوگیری کند. اما متاسفانه ساخت چنین مستندهایی با بیتوجهی مدیران و یا هیاتهای انتخاب و داوری و ترسها و مصلحتها مواجه میشود و توقیف ودیده نشدن سرنوشتش میشود.
مهتریان بیان کرد: هرزمان بالا دستیها بپذیرند دلسوزانی که ماندهاند و کار میکنند، حرفهای روشن و شفافشان بیشتر به درد کشور میخورد تا این که با تغییراتی از رسانههای دیگر شنیده شود به مراتب موثرتر است؛ مسیر دیده شدن و شنیده شدن باز میشود. ما اینجا همه ظرفیتهایمان کم است و همه اصناف و طیفهای مردم فقط سریع واکنشهای اعتراضآمیز نشان میدهند.
میترا مهتریان در پایان گفت: نقدپذیریمان ضعیف است. راه اصلاح شدن را به همین دلیل میبندیم. بعد دوباره تکرار و تکرار بحرانها را میبینیم. یا قانونگذارانمان اهل دیدن مستند نیستند؛ یا مستند موثر کم داشتیم و کم دیدند. بعد از مستند مهم «اجارهنشینی» جناب ابراهیم مختاری مستندی در خاطرم نیست که ماده قانونی به قانون اساسی اضافه کرده باشد. شاید وجود دارد و من بی خبر هستم. به هرحال امیدوارم که مستندهایمان بتوانند چنین تاثیرات قابل توجهی از خود به جا بگذارند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی هیأت داوران فیلمهای مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- روایتی تازه از فاجعه سینما رکس آبادان در فیلمنت
- در نشست نقد و بررسی «سینهما رکس» عنوان شد؛ آبادانیها بعد از آتشسوزی سینمارکس هنوز به مرحله بازیابی عاطفی نرسیدهاند
- در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید؛ روایت سوختن یک سینما و آدمهایش در «سینهما رکس»
- کارگردان مستند «سینه ما رکس»: زخم کهنه وقتی مداوا نشود ناسور میشود
پربازدیدترین ها
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- در آستانه جشنواره کن/ فشارها بر سازندگان فیلم «یک تصادف ساده» شدت گرفت
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار اثر صادر شد
آخرین ها
- برای هشتمین دوره پیاپی؛ محمدمهدی عسگرپور نایبرئیس فیاپف شد
- کریستن استوارت: تأثیر ترامپ بر صنعت فیلم وحشتناک است
- «مهمانی شام» در تماشاخانه هامون
- «دشت میخواند» جایزه ویژه جشنواره آلمانی را گرفت
- مسافر آستانه: جشنواره «ستاره ناهید» با رویکرد پیوند ادبیات فارسی و نمایشنامه برگزار میشود
- در پی حادثه پیست اتومبیلرانی ورزشگاه آزادی؛ حمیدرضا درجاتی، عکاس ورزشی درگذشت
- کمدی شریف بسازید/نگاهی به فیلم صد دام
- «پل صراط»، روی ریل نخل طلا
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- هستی محمایی برترین بازیگر فستیوال فیلم زنان اسوان شد
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- آغاز تولید فیلم سینمایی «در میان ما» به کارگردانی سیامک ابراهیمی در ایران و ترکیه
- آغاز دومین کنگره بینالمللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی با حمایت همراه اول
- اظهارات تازه وکیل تتلو؛ ازدواج موقت موکل بنده با نیت خالصانه برای توبه بوده است
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- نسخه ویژه نابینایان «گربههای اشرافی» با صدای نازنین مهیمنی منتشر میشود
- تعشق صدا و تصویر
- آغاز رقابت برای دریافت نخل طلا/ جشنواره کن با سخنرانی آتشین دنیرو و آغازی تارانتینویی شروع شد
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- رابرت بنتون درگذشت
- «زندگی با خبر» منتشر شد
- نمایش نسخهٔ ترمیم شدهٔ «جویندگان طلا، ۱۹۲۵، چارلی چاپلین» پیش از افتتاحیهٔ جشنوارهٔ کن
- فرشتگان آلوده صورت
- معرفی برگزیدگان سومین دوره جایزه رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری اطلاعات
- قوانین جدید برای جشنواره کن؛ برهنگی روی فرش قرمز ممنوع است
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار اثر صادر شد
- بهمن فرمان آرا شاهکار بزرگ علوی را میسازد
- «بامداد خمار» و «مو به مو» در راه نمایش خانگی
- نظر رضا علامهزاده درباره حضور دو فیلم ایرانی در کن؛ حضور فیلمهای پناهی و روستایی را افتخارآمیز میدانم نه اعتراض برانگیز