مدیر عامل مدرسه ملی سینما ضمن تشریح اهداف و برنامههای جدیدش اظهار کرد: تمامی خروجی مدرسه ملی سینما باید به ارتقای کیفیت تولیدات سینمای ایران منجر شود.
به گزارش سینماسینما، سیدروحالله حسینی بیان کرد: مدرسه ملی سینما در پی فعالیتهای گذشته خود برنامههای جدید و متنوعی را طراحی کرده که سه مورد از آنها از اهمیت راهبردی و ویژهای برای مدرسه و کل سینمای ایران برخوردار است.
وی با بیان اینکه تعامل و همکاری با خانه سینما یکی از این برنامهها است که از مهرماه به اجرا در خواهد آمد، گفت: مدرسه ملی از ابتدا کلیدواژهای به نام دانش افزایی در ساختار و افق خود تعریف کرده است که فعالیتها و اجزای مدرسه ذیل آن تعریف میشوند؛ به بیان دیگر، کلیدیترین واژه و به دنبال آن فعالیت مدرسه، بهروز کردن دانش سینمای ایران و متصل کردن آن به دانش روز سینمای جهان است.
مدیر عامل مدرسه ملی سینما با اشاره به اینکه مخاطبان اصلی این برنامه فعالان حوزه سینما هستند، اظهار کرد: برگزاری دورهها و کارگاههای دانش افزایی برای اعضای صنوف خانه سینما از مهرماه در چارچوب تفاهمنامهای با خانه سینما اجرایی خواهد شد و با ساز و کاری که در حال شکلگیری است، موضوعات این کارگاهها و دورهها توسط کمیتهای مشترک شناسایی و اولویتبندی میشوند.
وی ادامه داد: طی دوسال گذشته نشستهایی با همکاری معاونت توسعه، فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و با حضور اعضا، هیئت مدیره و روسای صنوف مختلف برگزار و بسیاری از مسائل شناسایی شده، که توسط این کمیته مشترک اولویتبندی و برای آنها برنامهریزی خواهد شد؛ این برنامه در بلندمدت میتواند تاثیر مثبت و شگرفی را بر جریان عمومی سینمای ایران بگذارد.
روحاله حسینی افزود: در دوره جدید، هدف کلانی به نام اخذ سهم سینمای ایران از بازار سینما و تصویر در جهان در سازمان سینمایی تعریف شده که مدرسه ملی در کنار موسسات دیگر در راستای تحقق آن حرکت خواهد کرد.
سینمای ایران باید سهم خود را در بازار بینالمللی دریافت کند
وی خاطرنشان کرد که سینمای ایران هماکنون از منظر جهانی شرایط خوبی دارد و بخش قابل توجهی از تولیدات آن میتواند بازار بینالملل را متوجه خود سازد؛ هدف هم این است تا سینمای ایران سهم خود را از بازار بینالملل دریافت کند که این امر مستلزم افزایش کمی و کیفی تولیدات از یک سو و توسعه بازارهای هدف از سوی دیگر است.
وی با بیان اینکه افزایش تولیدات از مسیرها و با تمهیدات مختلفی امکانپذیر است، تاکید کرد: یا باید منابع مالی تولید و نیروهای انسانی درگیر تولید افزایش یابد و یا شیوههای تولید تغییر کند، یا هزینههای تولید کاهش پیدا کند و یا از فناوریهای نوین در تولید استفاده شود که هر یک یا مجموعهای از این مسیرها به رشد کمی و کیفی تولیدات میانجامد.
حسینی ادامه داد: از طرف دیگر، توسعه بازار بینالملل مستلزم تسهیل در روابط بینالملل خواهد بود و در آن زمینه هم باید مراکز توزیع افزایش یابد و همچون در زمینه تولید از فناوریهای نوین استفاده کرد یا نیروهای متخصص بیشتری تربیت کرد؛ در هر دو زمینه هم ما با تغییراتی اساسی و متاثر از دیجیتال شدن سینما روبرو هستیم. به عبارت دیگر، در سینمای امروز، هم ابزارها، هم شیوهها و هم و مناسبات در تولید، توزیع و نمایش تغییر کرده و این ضرورت و اهمیت آموزش و پژوهش را دوچندان میکند.
مدیر عامل مدرسه ملی سینما تصریح کرد: آموزش یک ضرورت است و با وجود اتفاقاتی که در حوزه سینما در سطح جهان و با سرعت در حال رخ دادن است، نیاز به همراه شدن یا دست کم درک شرایط جدید، به خوبی فلسفه وجودی این مدرسه را بیان میکند و طبیعی است که در این میان احیا یا به روز کردن نیروهای موجود اهمیت و ضرورتی ویژه دارد؛ آموزش برای فعالان عرصه سینما که تعدادشان هم کم نیست و تعداد قابل توجهی از ایشان هم مشغول به کار نیستند میتواند از این منظر که ضمن آشنایی با شیوهها و ابزارهای جدید تولید و توزیع و نمایش امکانات وسیعتری برای کار در این عرصه در اختیار داشته باشند، موضوعی کلیدی و اساسی برای مدرسه محسوب شود.
روحالله حسینی با اشاره به اینکه هم در حوزههای فنی و مهارتی و هم در عرصه نظری برنامه و فعالیت خواهیم داشت گفت: برنامههایی برای ارتقاء دانش فنی، مهارتی و تخصصی فعالان عرصه سینما در نظر داریم؛ برنامههایی که در برخی از آنها سینماگران و حتی مدیران سینمایی هم شرکت خواهند داشت و برخی در ارتباط و پیوند با سایر رشتههای غیرسینمایی از جمله حقوق، جامعهشناسی، مدیریت، مهندسی و … تعریف میشوند و در اجرای آنها از متخصصین حوزههای مختلف و بویژه مدرسین بینالمللی استفاده خواهد شد.
بنا نداریم از خطوط قرمزمان عدول کنیم
او با بیان اینکه در مدرسه ملی سینما خطوط قرمزی وجود دارد که بنا نداریم از آنها عدول کنیم، افزود: مدرسه ملی قصد ندارد در امور آموزشی که اجرای آنها در توان آموزشگاهها و دیگر نهادهای آموزشی باشد وارد شود. همچنین از برگزاری کارگاهها در خانه سینما حمایت کرده، اما طبیعی است که با توجه به تمرکز و ساختار و اهداف مدرسه پیگیری آموزشی مستمر و نظاممندتری در دل مدرسه وجود دارد که استفاده از آن به نفع همه خواهد بود؛ خوشبختانه خانه سینما از این برنامهها استقبال کرده و آقای شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) به همکاری در این مسیر برای اجرای این امور بسیار مشتاق هستند.
تعامل و همکاری با دانشگاهها
مدیر عامل مدرسه ملی سینما سپس به محور مهم دیگری از برنامههای خود اشاره کرد و افزود: تعامل و همکاری با دانشگاهها، جهت تشویق و ترغیب دانشجویان سینما و رشتههای مرتبط به ورود به بازار کار از دیگر برنامههای محوری مدرسه است که بسیار هم مورد علاقه شخص من است و از حمایت ویژهای هم از سوی آقای حیدریان (رئیس سازمان سینمایی) برخوردار است.
حسینی اظهار کرد: اشتغالپذیری و توانمندسازی دانشجویان برای ورود به بازار حرفهای سینما از دیگر برنامههای تعریف شدهای است که امیدواریم آن هم از مهرماه اجرا شود.
او گفت: ارتباط بین حوزه دانش و دانشگاهها با حوزه کار و صنعت مشکلی است که در رشتههای علوم انسانی عمومیت داشته و منحصر به سینما نیست و عموماً دانشجویان به دلایل مختلف توانایی یا امکان ورود به بازار کار را ندارند.
حسینی با تاکید بر اینکه یادگیری سینما خارج از کار و عمل بسیار ناقص و تقریباً ناممکن است، گفت: فیلمسازی رشتهای نیست که بتوان پای تخته سیاه فرا گرفت. لذا، کاهش فاصله حوزه نظر و عمل، دانشگاه و بازار کار از محوریترین برنامههای آتی مدرسه سینما است که البته از بدو تاسیس هم در نظر بوده است.
وی افزود: با دانشگاههایی که در رشته سینما تدریس میکنند در حال مذاکره هستیم تا دانشجویان مشغول به تحصیل را شناسایی کرده و با کمک همدیگر با بازار کار این حرفه مرتبط کنیم و امیدواریم این برنامه هم به زودی و در شکل تفاهمنامهای با دانشگاهها امضا شود. خانه سینما هم از نهادهای همکار در این مسیر است که محل تلاقی این دو دسته یعنی دانشجویان و فعالان حرفهای سینما خواهد بود و امیدواریم تا با اجرای این برنامه، در دراز مدت، ضمن کمک به تنظیم بازار عرضه و تقاضا در سینما ارتباط موثری بین دانش و عمل سامان دهیم.
روحاله حسینی با بیان اینکه حضور نهادی مانند مدرسه ملی سینما به عنوان بازوی اجرایی سازمان سینمایی در حوزه آموزش و پژوهش برای برقراری ارتباط با دانشجویان موثر و مفید است، بیان کرد: در چارچوب قوانین و آداب دانشگاه، به جوانانی که در این بین دارای ایده، علاقه و اشتیاق باشند، کمک میکنیم تا با بازار واقعی کار سینما آشنا شوند. همچنین در این تعامل برای دانشجویان امتیازاتی هم در نظر گرفته شده است.
او ادامه داد: برای کسانی که در این طرح ثبتنام کنند، با همکاری با خانه سینما و نهادهای مرتبط امتیازاتی مانند تخفیفهای دانشجویی برای ورود به سالنها، تماشای فیلمها، دسترسی به کتابخانههای تخصصی و حتی بورسهای تحصیلی کوتاهمدت در نظر داریم. امیدواریم در تعامل با دانشگاهها، استعدادها و نخبگان دانشگاه شناسایی و در حوزه مورد نیاز سینما به کار گرفته شوند و باتوجه به علاقه دانشجو آنها را با فضاهای بزرگتر و حرفهایتر آشنا کنیم. قرار بر این است تا این طرح به عنوان الگو ابتدا برای دانشجویان سینما و سپس رشتههای مرتبط (موسیقی، نقاشی، ادبیات، هنر و معماری و غیره) اجرایی شود.
مدیرعامل مدرسه ملی سینما با اشاره به اینکه همافزایی میان موسسات مختلف از موضوعاتی است که سازمان امور سینمایی بر آن تاکید ویژهای دارد، گفت: زمانی که مدرسه ملی مرکز آموزش و پژوهشهای کاربردی و موثر سازمان سینمایی باشد طبیعی است که برای مثال نهاد مهمی چون فارابی به ماموریت حمایت از تولیدات حرفهای تمرکزی بیشتری خواهد داشت و نیازهای آموزشی و پژوهشی خود را از طریق مدرسه برطرف خواهد نمود. به همین ترتیب مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی یا موسسه رسانهها اخیراً درخواست کردند دورهای در مدرسه برای تربیت نیروهای متخصص در حوزه بینالملل، آشنا و علاقهمند به سینما برگزار کنیم.
وی با اشاره به موفقیت فیلم کوتاه «حیوان» گفت: حدود بیست فیلم کوتاه دیگر طی آموزشها و کارگاههای مدرسه ملی تولید شده است، که تعدادی از آنها بزودی در معرض قضاوت عموم قرار خواهد گرفت و خواهیم دید که آموزشهای مدرسه تا چه اندازه موثر بوده است.
او ادامه داد: دانشجوهای دور اول مسیر آموزش خود را تا پایان مسیر پی خواهند گرفت اما مدرسه ملی سینمای ایران به جای شناسایی و آموزش و پرورش افراد شبیه آنچه در دوره اول انجام شد، کمک میکند تا همین افراد در دل دانشگاهها شناسایی شده و از آنها حمایت میشود تا مسیر هموارتری برای بالندگی و درخشش خود طی کنند.
روحالله حسینی دربارهی همکاری علیرضا داودنژاد به عنوان یکی از مدیران آموزشی مدرسه ملی سینما نیز اظهار کرد: از زمانی که آقای داوودنژاد درگیر تکمیل و نمایش پروژه «فراری» در فجر گذشته شدند ارتباطشان با مدرسه ملی کم شد و نزدیک به یکسال است که ایشان به شکل سازمانی و ساختاری با ما همکاری ندارند. همچنین در هیات مدیره جدید ساختار را بازبینی کرده و به زودی اعضای جدید معرفی خواهند شد.
وی ضمن تشکر از همه همکاران گذشته مدرسه از خدمات و زحمات لیلا حاتمی در دورهای که در هیات مدیره کمک میکردند، قدردانی ویژه کرد.
تغییرات مدیریتی همیشه گریبانگیر ما بوده است
مدیر مدرسه ملی سینما در پاسخ به این سوالی مبنی بر اینکه چقدر احتمال وجود دارد تا اهداف تعیین شده با تغییراتی که در مدیریت سینما ممکن است به وجود بیاید دچار تغییر شود؟ گفت: باید دید مسیری که انتخاب کردهایم چقدر درست و مفید به حال سینما است؛ اگر مسیر درست و منطقی باشد دیگر فرقی نمیکند که هیئت امنا یا هر جای دیگری چه تغییری خواهد کرد. مهم این است که مسیر درست باشد. تغییرات مدیریتی همیشه گریبانگیر ما بوده است اما من به هر حال به ادامه مسیر مدرسه ملی امیدوار و خوشبین هستم.
فقط باید خوشبین بود و از حاشیهها دوری کنیم
حسینی اظهار کرد: مدرسه ملی پایهگذار مسیری نو و ضروری در سینمای ایران است که نتایج آن را باید در سالهای بعد مشاهده کرد، فقط باید خوشبینتر باشیم و از حاشیهها دوری کنیم. تاکنون به دلیل شأن آکادمیک و علمی که برای مدرسه قائل بوده و هستم خیلی به دنبال رسانهای کردن برنامههای مدرسه ملی سینما نبودهام، البته همیشه چیزهایی از بیرون به ما نسبت داده شد و گاهی حتی خط مشی هم برایمان تعریف و مشخص کردند.
مدیرعامل مدرسه ملی سینما با اشاره به دوره مدیریت حجتالله ایوبی و حیدریان گفت: خوشبختانه هر دو با بزرگواری و بلندنظری کار و برنامههای مدرسه را جدی گرفتند. من فکر میکنم آقای حیدریان خیلی خوب متوجه اهمیت راهبردی مدرسه ملی در معادلات آینده سینمای ایران، با توجه به تحولات تکنولوژیک سینما، شدند و با راهنماییها و نظرات موثر در استقرار و تثبیت وضع مدرسه تاثیرگذار بودند. البته لازم است یادآوری کنم که اگر قبلاً آشفتگیهایی در کار و برنامههای مدرسه مشاهده میشد، در فضای عمومی کشورمان طبیعی بود.
باید به حفظ مدرسه بیاندیشیم
وی با بیان اینکه فضای حرفهای سینما ارتباط لازم با فضای دانش و دانشگاهی را ندارد افزود: به نهادی که این ماموریت را انجام دهد باید کمک شود. در منظومه پیش رو از سینما، سهمی که مدرسه ملی به لحاظ مالی نیاز دارد بسیار ناچیز بوده، به همین دلیل باید به حفظ مدرسه بیاندیشیم.
او با اشاره به اینکه رسانهها میتوانند با پرسشگری و نظارت خود، ما را از دور شدن یا انحراف از برنامهها دور کنند، بیان کرد: اگر در حوزه نقد به تخصص بیشتر و نگاه موشکافانهتری نیاز داریم باید از منتقدین چیرهدست و توانمند دنیا در حوزه سینما دعوت کنیم. ما نمیتوانیم در حوزه فنی برای مثل برای کار با دوربینهای جدید فیلمبرداری، سرمایهگذاری آموزشی کنیم ولی دنیا و آموزش نقد حرفهای را نادیده بگیریم، بلکه باید مجموعه سینما با هم ارتقا پیدا کند و به اصطلاح توسعهای متوازن داشته باشیم.
بودن مدرسه ملی سینما از نبودنش بهتر است
روح اله حسینی در پایان سخنانش تاکید کرد: مدرسه ملی یک امکان و ظرفیت عالی است که بودنش از نبودنش بهتر است و از همه دوستان سینما میخواهم که به این امکان فرصت دهند و کمک کنند تا روز به روز در بهتر شدن حال و روز سینما قدمهای موثرتر و بزرگتری برداریم.
منبع: ایسنا