میرکریمی: هیچ شوکی به خانه سینما وارد نمی‌شود/ روی فجر جهانی متمرکز می‌شوم

رضا میرکریمیرضامیرکریمی که دیروز استعفایش از مدیرعاملی خانه سینما رسانه‌ای شد تاکید دارد در برخی امور کنار مدیر جدید می‌ماند ولی برنامه‌ اصلی‌اش نوشتن فیلمنامه و انجام امور جشنواره جهانی فیلم فجر است.
به گزارش سینماسینما به نقل از مهر در حالی که از چندی پیش شنیده می شد که رضا میرکریمی قرار است از مدیرعاملی خانه سینما استعفا کرده و سکان این نهاد صنفی را به دست یکی دیگر از سینماگران بسپارد در نهایت ظهر روز دوشنبه ۲۸ تیرماه در خبری رسمی اعلام شد که منوچهر شاهسواری مدیرعامل جدید خانه سینما شده و استعفای میرکریمی نیز پذیرفته شده است.

از آنجا که این روزها فیلم «دختر» به کارگردانی میرکریمی روی پرده سینماها است برای گفتگویی تفصیلی درباره این اثر سینمایی در خانه سینما حاضر شدیم و البته فرصتی مغتنم بود تا درباره مسایل مبتلابه سینما و همچنین این استعفا و امورات خانه سینما هم پرسش هایی بپرسیم که میرکریمی چندان علاقه ای به ورود به این مباحث نداشت و سوالاتی درباره دلایل موافقتش با اکران فیلم های خارجی و همچنین نظرش درباره ترکیب جدید شورای پروانه نمایش را با این جمله که «من برای اینکه راجع به سینما صحبت نکنم استعفا دادم» و با خنده رد کرد؛ گرچه در نهایت تصمیم گرفت به احترام افکار عمومی و اینکه در حال حاضر عده ای منتظرند تا وی درباره دلایل این استعفا بیشتر توضیح دهد در این باره به سوالات ما جواب دهد.

* آقای میرکریمی گرچه از چندی پیش مساله استعفای شما از مدیرعاملی خانه سینما رسانه ای شده بود ولی با انتشار خبر رسمی آن می شود بیشتر درباره دلایل این تصمیم صحبت کرد. چرا این تصمیم را گرفتید؟ البته با توجه به اینکه به تازگی فیلم ساخته اید اگر بگویید تمرکز روی فیلمسازی مهم ترین دلیل تان بود شاید خیلی پذیرفتنی نباشد.

– واقعیت این است که در همین مقطع پروژه های ناتمام زیادی دارم؛ از جمله فیلمنامه ای که مشغول نگارش آن هستم و پروژه های انیمیشنی که متاسفانه بین تولیدش فاصله افتاد و دو قسمت آن هنوز آماده نشده و همینطور کارهای مربوط به جشنواره جهانی فیلم فجر که به نظر من بسیار مهم است و خیلی نیاز به مدیریت و پیگیری دارد.

همه این کارها حجم زیادی از وقت مرا می گیرد و این امور و دلایل دست به دست هم داد که از ماه ها قبل از هیات مدیره خواهش کنم که این فرصت را به من بدهند که در خانه سینما نباشم یا حداقل در بخش کوچکی از کارهای خانه سینما مشارکت داشته باشم و خوشحالم از اینکه کسی به عنوان جایگزین انتخاب شد که انسان معتدل، معقول و باتجربه ای است و دانش کافی سینمایی دارد و من خیالم راحت است که مجموعه کارهایی که در خانه سینما شروع شده و فضای آرامی که به خانه سینما برگشته کماکان استمرار خواهد داشت.

* این دلایلی که مطرح کردید همان موقعی هم که مدیریت خانه سینما را قبول کردید وجود داشت ولی شما این پُست را پذیرفتید. در این فاصله چه اتفاقاتی افتاد؟

– در آن دوره خانه سینما باید یک تکانی می خورد و بعد از بازگشایی همچنان مشکلات زیادی وجود داشت که فرصت رسیدگی به آنها فراهم نشده بود. در آن دوران هم از لحاظ زیرساختی هم مسایل بودجه ای و رفاهی مطالباتی وجود داشت که باید پیگیری می شد.

خوشبختانه بسیاری از آن مسایل در همان ماه های اول حل شد و ما قدم های جدی دیگری هم برداشتیم تا خانه سینما شرایط باثبات تری پیدا کند، زیرساخت هایش تقویت شود و در مورد مسایل رفاهی و بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی هم اتفاقات مثبتی روی دهد که به تدریج نتایج آن را خواهیم دید. امروز خانه سینما در شرایطی است که هم پشتوانه مالی نسبتا مطمئنی دارد هم بسیاری از آن مشکلات دیگر وجود ندارند ضمن اینکه همانطور که می بینید ساختمان خانه سینما هم با ظرفیت بهتر و درست تر و امکانات کامل تری آماده بهره برداری خواهد شد. فکر می کنم از جمیع این جهات، امروز را نشود با آن موقع مقایسه کرد.

* به زعم من حاشیه‌های غیرمنصفانه ای که در همان زمان برای آقای عسگرپور درست کرده بودند و همچنین به دلیل اینکه ایشان خودش هم دیگر علاقه ای نداشت که مدیرعامل خانه سینما باشد امکان حضور مجدد او در مقام مدیرعامل خانه سینما فراهم نبود و در آن شرایط بهترین گزینه برای ادامه فعالیت ها شما بودید.

– نه عسگرپور و نه من قائل به این نیستیم که خانه سینما باید در اختیار تعداد معدودی از افراد باشد و آنها به شکل چرخشی دائم سر کار باشند. عسگرپور بارها و بارها به من گفته بود که دوست دارد پست اش را در اختیار یک نیروی دیگر بگذارد و اتفاقا تعللی که بین رفتن ایشان و آمدن من ایجاد شد و هیات مدیره چند ماه با افراد مختلف رایزنی می کرد همان انکار من برای پذیرش این پست و اصرار عسگرپور برای ترک آن بود و هدف هر دوی ما این بود که آدم جدیدی سر کار بیاید. در آن مقطع از اشخاص مختلفی خواسته شد ولی هر کدام به دلایلی نپذیرفتند ولی واقعیت این است که در سینما و اعضای باسابقه آن، مدیران فراوانی هستند که خوب است خانه سینما از تجربیاتشان بهره مند شود. خانه سینما نباید بر مدار یک شخص بگردد و خوب است حسی از عقل جمعی در آن حاکم باشد.

* میان صحبت هایتان اشاره کردید که تمرکزتان را روی جشنواره جهانی فیلم فجر می گذارید. این در حالی است که شاید عده ای فکر می کردند ممکن است در حضورتان در این جشنواره هم تجدیدنظر کنید.

– کار جشنواره جهانی فیلم فجر از فردای اختتامیه جشنواره سی و چهارم آغاز شد و با اینکه دبیرخانه ثابتش فعلا در دفتر کوچکی مستقر است ولی جلسات متعددی تا امروز داشته ایم و حتی مرحله انتخاب فیلم هم شروع شده و مشاورانی در اقصی نقاط دنیا برای انتخاب فیلم ها به ما مشاوره می دهند. همچنین نمایندگان ما به جشنواره ها می روند تا بهترین و مناسب ترین فیلم ها را انتخاب کنند ولی مساله جشنواره جهانی فیلم فجر نیاز به توضیح مفصلی دارد و باید در مصاحبه دقیقی درباره آن صحبت کنیم. در یک جمله باید بگویم من خارج از حیطه فعالیت های شخصی ام اگر قرار باشد کاری را پیگیری کنم فقط جشنواره جهانی فیلم فجر خواهد بود.

* تجربه خوبی هم بود و ارزشش را دارد.

– حاصل کار خیلی مطبوع و خوب بود و نظراتی که دریافت می کردیم غالبا مثبت بود و این مرا امیدوار کرد که اگر همان تیم که دور هم جمع شده ایم با همین انرژی کار را ادامه دهند می توانیم یک جشنواره باثبات و با تعریف مشخص را در منطقه جا بیندازیم که جای خودش را در جهان هم باز کند.

* ان شاء الله. البته اگر با تغییر دولت نقطه سر خط نشود!

– این نگاه متاسفانه در کشور ما وجود دارد ولی من ترجیح می دهم به کار و مسئولیت خودم فکر کنم و تا جایی که امکانش هست ادامه دهم. در غیر این صورت من هم مثل شما متاسف خواهم شد.

* شما این استعفا را می توانستید بعد از برگزاری جشن خانه سینما ارائه دهید. این تغییر مدیریت ممکن است بر روند برگزاری جشن تاثیر بگذارد.

– این استعفا ناگهانی نبود بلکه من از اوایل اسفند استعفا داده بودم و چیزی نزدیک به ۵ ماه صبوری کردم و منتظر شدم که هیات مدیره تصمیم بگیرد و دلیل این صبوری این بود که برای سرنوشت خانه سینما و مدیریت بعد از خودم اهمیت قائلم. البته به منوچهر شاهسواری قول داده ام که به عنوان معاون فرهنگی کنارش باشم و یک بخشی از وقتم را اینجا بگذارم یعنی انقطاعی صورت نمی گیرد و من با کمال میل تجربیاتم را در اختیارش قرار می دهم. همانطور که اشاره کردم نمی توانستم همه این مسئولیت را برعهده بگیرم ولی بخشی از مسئولیت را در حدی که بتوانم وقت بگذارم در کنار مدیر جدید انجام خواهم داد در نتیجه هیچ شوکی به خانه سینما وارد نمی شود.

* تجربه موفق شما در جشنواره جهانی فیلم فجر این اطمینان را می داد که هجدهمین جشن خانه سینما هم تجربه متفاوتی خواهد بود و خوشحالم اینگونه تاکید کردید که به یکباره از امور فاصله نمی گیرید.

– بله هم من، هم کمال تبریزی، هم منوچهر شاهسواری با تجربه چندین دوره برگزاری جشن خانه سینما این دوره کنار هم هستیم و جشن خوبی برگزار خواهیم کرد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 21070 و در روز سه شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۸:۴۴
2024 copyright.