اختصاصی/ آیا «هنر و تجربه» تغییر مسیر داده است؟/ سینماگران موافق و مخالف بررسی کردند

این روزها بحث های متعددی پیرامون گروه سینمایی هنر و تجربه و تصمیمات تازه مدیران این گروه به میان آمده است.

به گزارش خبرنگار سینماسینما، بعد از انتشار خبر اکران فیلم «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان و «گذشته» اصغر فرهادی در گروه سینمایی هنر و تجربه بحث های زیادی به میان آمد و حتی برخی از رسانه های سینمایی تیتر یک خود را به این ماجرا اختصاص دادند.

اینکه آیا اکران همزمان  فیلم هایی که در گروه های معمول سینمایی به نمایش در می آیند می تواند به سود هنروتجربه باشد یا خیر نکته ای است که بر سر آن اختلاف نظرهایی وجود دارد.

از این رو نظر فیلمسازان سینمای ایران را که فیلم هایشان در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شده است را در این باره جویا شدیم که در گزارش پیش رو می خوانید:

آیا باید منتظر اکران «آبنبات چوبی» در هنر و تجربه باشیم؟

کاوه سجادی حسینی کارگردان جوان سینمای ایران که فیلم «شب، بیرون» را در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران کرد، درباره تصمیم اخیر و اکران فیلم های سینمای عمومیدر این گروه سینمایی به خبرنگار سینماسینما گفت: اکران فیلم هایی که مصداق هنر و تجربه نیستند، در این گروه سینمایی به کلیت سیاست های این گروه خدشه وارد می‌کند. این گروه از زمانی که شکل گرفت، تصمیم اش بر این بود فضایی باشد برای اکران فیلم هایی که خارج از سینمای بدنه هستند و فرم تجربی دارند اما مدتی است که فیلم هایی خارج از آن چارچوب و قواعد در گروه هنر و تجربه اکران می‌شود.

وی ادامه داد: اگر چند سانس در این گروه سینمایی برای فیلم «لانتوری» در نظر گرفته شود، برای تهیه کننده و کارگردان ان فیلم فرقی نمی‌کند، اما همین چند سانس از فیلم دیگری گرفته شده که برای کارگردان اش مهم بوده است. اکران فیلم هایی از قیبل «لانتوری» که سینماهای دیگری را در اختیار دارد، به هنر و تجربه آسیب می‌زند و برای صاحبان آن اثر هم فایده ای ندارد. بنای هنر و تجربه بر این بود فیلم هایی را اکران کند، که در رده فیلم های ملودرام یا اجتماعی گنجانده نشود، فیلم «لانتوری» گیشه را هدف گرفته  و احساسات مخاطب را تهیج می‌کند و به نظرم برای اکران در این گروه سینمایی مناسب نیست، این فیلم مربوط به سینمای بدنه است و فروش قابل توجهی هم که خوشبختانه داشته، مربوط به سینماهای دیگر است.

کارگردان فیلم «بوفالو»  و دستیار کارگردان «فروشنده»در تکمیل حرف هایش عنوان کرد: شنیده ام قرار است فیلم «فروشنده» هم در این گروه اکران شود، در صورتی که من فکر می‌کنم این فیلم هم نیازی به حمایت گروه هنر و تجربه ندارد اما اثری است که به دلیل محتوا و مضمون با سیاست های این گروه همخوانی دارد، همان طور که پیش از این فیلم «ایستاده در غبار» در این گروه اکران شد و کسی هم معترض نشد، چون این فیلم مصداق بارز هنر و تجربه است. در دو گروه اکران شدن به فیلم ها کمکی نخواهد کرد. اگر قرار است که هر فیلمی بتواند در دو گروه سینمایی اکران شود، چرا سینماداران که معتقدند فیلم های تجربی نفروش است، سانس های خود در اختیار فیلم های هنر و تجربه قرار نمی دهند؟ بهترین کار این است که هرچیزی سرجای خودش باشد.

لانتوری

کاوه سجادی حسینی با اشاره به این که فیلم «بوفالو» به کارگردانی او، مصداق هنر و تجربه بوده اما در گروه آزاد اکران شده است گفت: فیلم «بوفالو» بنا بر پافشاری تهیه کننده در گروه سینمایی آزاد اکران شد و بعد از دو هفته از اکران پایین آمد، چون این فیلم یک اثر تجربی بود و باید در این گروه سینمایی اکران می‌شد اما این اتفاق نیفتاد. فیلم «شب، بیرون» چون تهیه کننده اش خودم بودم، در گروه سینمایی هنر تجربه اکران شد و در  طول این مدت با مخاطبانش ارتباط برقرار کرد و فروش قابل توجهی داشت. در صورتی که اگر «بوفالو» هم در این گروه اکران شده بود، بدین شکل قربانی نمی شد و می توانست اکران موفقی داشته باشد.

سجادی حسینی در پایان حرف هایش تصریح کرد: مدیریت هنر و تجربه بر عهده آقای علم الهدی است و فکر می کنم مدیر توانایی هستند ولی به گمان من این سیاستی که در پیش گرفتند به کلیت هنر و تجربه لطمه جدی خواهد زد. اگر همین روال پیش گرفته شود، باید منتظر باشیم که فیلم «آبنبات چوبی» هم در این گروه اکران شود! از زمان شکل گیری گروه هنر و تجربه نقد هایی به علم الهدی و همراهانش شد که وارد نبود اما این بار به جرائت می توان گفت اقداماتی از این قبیل به هنروتجربه آسیب می زند و ضربه ای که برخی فیلمسازان سینمای بدنه می‌خواهند، بر پیکر نحیف این گروه سینمایی وارد کنند، به راحتی زده خواهد شد. من هنوز در تعجب ام که چطور می شود فیلم «چهارشنبه» تندیس بهترین فیلم هنر و تجربه را دریافت کند، فیلمی که با ساختارهای یک فیلم تلویزیونی ساخته شده است و یا فیلم هایی از قبیل «لانتوری» بدون ضوابط بتوانند به هنر و تجربه راه پیدا کنند؟ اگر این اتفاق مستمر باشد باید، منتظر باشیم که این گروه خوب هم به زودی از بین برود و به جای این که فیلم های عمیق در آن اکران شود، شاهد فیلم های سطحی باشیم که فقط ساخته شدند و تاثیر گذاری ندارند.

در مقابل تحریم فیلم ها، باید از ظرفیت هنر و تجربه استفاده کرد

مجیدرضا مصطفوی، کارگردان فیلم «انارهای نارس» که اکران موفقی در گروه سینمایی هنر و تجربه داشت، درباره اکران فیلم هایی از قبیل «لانتوری» در این گروه سینمایی به خبرنگار سینماسینما گفت: وقتی که نهاد و یا ارگان خاصی نیمی از سینماهای کشور را در اختیار دارد و به راحتی تصمیم می‌گیرد که فیلم ها را اکران نکند، استفاده از ظرفیت های سینمایی دیگر برای اکران یک فیلم، لطمه نمی‌زند، و مفید به فایده است.

وی افزود: در اختیار گرفتن ظرفیت گروه سینمایی هنر و تجربه و یا حتی اکران های تک سانس در دانشگاه ها، اتفاق ویژه ای است برای فیلمی که به راحتی پروانه ساخت و نمایش گرفته اما نمی‌تواند در سینماهای حوزه هنری اکران شود. تعهد حوزه بر این است که سینماهای خود را در اختیار تولیدات سینمای ایران قرار دهد، اما در اکثر مواقع تصمیم می‌گیرد که این کار را نکند.

کارگردان فیلم «انارهای نارس» در تکمیل حرف هایش عنوان کرد: نباید از این ماجرا استفاده سیاسی کرد و باید کاملا نگاه فراجناحی داشت، دو فیلم مختلف به فاصله کمی در این گروه اکران شدند، فیلم «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمد حسین مهدویان و فیلم «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان یک فیلم در حوزه دفاع مقدس و دیگری در حوزه اجتماعی، شاید بتوان گفت «لانتوری» مصداق هنر و تجربه نیست اما فیلمی است که مخاطب دارد و از سوی حوزه هنری تحریم شده است. باید از این ظرفیت که به مانیفیست و نوع اکران فیلمها در گروه هنر و تجربه نزدیک است استفاده شود.

هنر و تجربه

مصطفوی در پاسخ به این سوال که اگر در زمان اکران فیلم «انارهای نارس» چنین اتفاقی می افتاد، موضع او چه بود؟ عنوان کرد: من اصلا معترض نمی شدم چون خاطرم هست در همان مقطع زمانی فیلم های قدیمی فیلمسازان سینمای ایران اکران شد و من می‌توانستم اعتراض کنم چرا «باشو غریبه کوچک» اکران شده است؟  هنر و تجربه از بدو تولدش به دنبال این بوده است که تماشاگران خاموش به سینما جذب کند و بتواند برای همه سلیقه های مختلف خوراک متنوعی را توزیع کند. من معتقدم اکران «لانتوری» در هنر و تجربه به کلیت فیلم های این گروه لطمه ای نخواهد زد.

بگذارید حرمت هنر و تجربه حفظ شود

علیرضا امینی کارگردان جوان سینمای ایران که تجربه ساخت فیلم های مختلف را در کارنامه خود دارد و  اکران آخرین فیلمش با عنوان «دلتا ایکس» را در این گروه سینمایی تجربه کرده است ، در خصوص اکران فیلم های غیر مرتبط با این فضا به خبرنگار سینماسینما گفت: زمانی که این خبر را خواندم که «لانتوری» قرار است در هنر و تجربه اکران شود، تعجب کردم و متحیر شدم، چون این فیلم به دلیل موضوعی که دارد در اکران دیده خواهد و نیازی به این نیست که از حق فیلم های هنر و تجربه برای این فیلم زده شود .

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم گاهی سیاست بر این است، فیلم هایی که نمی‌خواهند دیده شود را برای هنر و تجربه می‌فرستند. قرار است فیلم هایی که مشکل دارند در اینجا اکران شود یا فیلم هایی که از نوع ساختار تجربی برخوردارند؟ هنر و تجربه کارکرد خودش را دارد و نباید بستری فراهم شود تا این گروه از مدار خود خارج شود، هنر تجربه از زمان شگل گیری اش، محل امنی است برای کارگردانانی که به سینمای بدنه وصل نیستند و لوباجت کار می‌کنند.

کارگردان فیلم «هفت دقیقه تا پاییز» یادآورشد: اگر هنر و تجربه بخواهد با اقداماتی از این قبیل وارد معادلات اکران شود، دیگر کارکرد اصلی خودش را ندارد و از هدف اصلی دور خواهد شد. اگرقرارباشد هر فیلمی که در گروه های مختلف سینمایی اکران می شود در این جا هم سهمی داشته باشد، پس باید نام هنر و تجربه را در لیست سرگروه های سینمایی اضافه کرد.

امینی در پایان گفت: بگذارید حرمت هنر و تجربه حفظ شود. «لانتوری» اولین و آخرین فیلمی نیست که از سوی حوزه هنری تحریم می شود، این بلا ممکن است سر هر فیلمسازی بیاید.

شاید به دنبال برند سازی برای هنر و تجربه هستند

امیر توده روستا، کارگردان فیلم «پات» که فیلمش این روزها در گروه سینمایی هنر و تجربه در حال اکران است  درباره اکران فیلم های سینمای بدنه در این گروه سینمایی به سینماسینما گفت: من اگر حرفی بزنم، تبدیل به موضع گیری خاصی خواهد شد اما دلم می‌خواهد بگویم که هنر و تجربه این فرصت را به من داد که فیلم ام را اکران کنم، اثری که به سختی آن را ساختم و اگر هنر و تجربه نبود شاید هیچ وقت نمی توانستم آن را اکران کنم. در حال حاضر مشکلی با سیاست گذاری آن ها ندارم، تشخیص بر این بوده است که فیلم «لانتوری» در این گروه سینمایی اکران شود، حرفی نیست.

وی ادامه داد: من فکر می کنم مدیران هنر و تجربه به دنبال برندسازی برای این گروه هستند، شاید با این اتفاق مخاطب به واسطه تماشای فیلم «لانتوری» با فضای سینماهای هنر و تجربه آشنا شود و برای فیلم تماشای فیلم های بعدی هم مراجعه کند.

کارگردان فیلم «پات» در تکمیل حرف هایش گفت: نمی خواهم مخالفت کنم و امیدوارم که سیاست های مدیران این گروه به نابودی فیلم هایی که با بودجه کم ساخته می شوند و فرم تجربی دارند، منتهی نشود.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 23486 و در روز سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۸:۵۱
2024 copyright.