بررسی استفاده از خوردنی‌ها در سینما، از ایران تا امریکا / محو تماشای فیلم با خاویار روسی و گوشت گوزن نروژی

سالن سینماسینماسینما ـ علی نعیمی:  آداب سینما رفتن در ایران مثل تمامی فرهنگ هایی که باید با ابزارش از ینگه دنیا وارد کشورمان بشود با تاخیر وارد می‌شود و در بعضی موارد اصلا وارد نمی‌شود. صدای شکستن تخمه و پر شدن پوست خوراکی هایی که تماشاگران با خود به سالن تاریک سینما می‌آورند؛ پیچیدن بوی کالباس مانده در ساندویچ و خیلی چیزهای دیگر از مواردی است که شاید بتواند تماشاگر را از رفتن به سینما دلزده کند.

شاید برای شما هم پیش آمده است؛ هنگامی که همه‌ فکر خود را بر روی فیلم مورد نظرتان در سینما متمرکز کرده‌اید صدایی مثل باز کردن بسته چیپس، شکستن تخمه، باز کردن در قوطی نوشابه یا آب میوه و برخی اوقات بوی ساندویچ، حواس‌تان را پرت کند و قسمت‌هایی از دیالوگ فیلم را از دست بدهید.

سالن‌های سینما در طول پیدایش صد ساله خود همواره محلی برای افراد مختلف با سلیقه‌های مختلف بوده است. چه آن زمان که با فروش یک بلیط تماشاگر عاشق فیلم می‌توانست سه فیلم را ببیند و چه آن زمان که خیابان لاله زار محل رفت و آمد افرادی بود که با تغییر ذائقه فرهنگی شان متجدد شده و کت و شلوار می‌پوشیدند و عینک طبی به چشم می‌زدند.

امروز اما سینما حکایت دیگری دارد. سالن‌های مدرن با امکانات رفاهی خوب، سالن‌های تاریک و نمور گذشته را تبدیل به محل هایی شیک و آرامبخش کرده که اساس اولیه آن حفظ جایگاه سالن سینما به فراخور موقعیت حرفه‌ای آن است. امروز دیگر باید فرض را بر آن بگیریم که سینماها همانند هتل‌ها با ستاره هایشان درجه بندی می‌شوند و هر چقدر ستاره‌های آن بیشتر باشد میزان ارائه خدمات آن بیشتر می‌شود.

با این حال باید دید جایگاه پروتکل هایی که در هر کشور باید برای استفاده از خوراکی‌ها در سینماهای شیک و مدرن وجود دارد تا چه میزان به فرهنگ سینما رفتن در کشورهای مختلف کمک کرده است؟

 

اتحادیه‌ای که بوفه داران را دور هم جمع می‌کند

اگر به تاریخ برگردیم در ایران در سال ۱۳۰۹ لایحه‌ی «نمایش‌ها و سینما‌ها» از طرف انجمن بلدیه‌ی‌ تهران از طرف وزارت داخله به هیات دولت ارائه و تصویب شد که در آن استعمال دخانیات و شکستن تخمه و مانند آن در داخل سینما اکیدا ممنوع شد. اما اینکه چقدر این قانون اجرایی شد، جای بحث دارد!

احمد رادان کوپایی رییس اتحادیه بوفه داران سینما و مجامع عمومی در گفت‌وگو با «سینماسینما» با اشاره به فعالیت صنف متبوعش از سال ۵۳ می‌گوید: هدف از تشکیل این صنف نیاز بازار به یک نهاد نظارتی برای کنترل کیفیت محصولات ارائه شده از طریق صنف است. اتحادیه بوفه داران سینما و مجامع عمومی یک نهاد چهل ساله است که نظارت و هماهنگی میان بوفه داران سینما و مجامع عمومی اعم از ترمینال ها، بیمارستان و فرودگاه‌ها را بر عهده دارد و سعی می‌کند در سایه فعالیت صنفی نظم و دقت را به تمامی بوفه دارانی که عضو این اتحادیه هستند القا کند.

رادان کوپایی درباره چگونگی عضویت بوفه داران می‌گوید: تمامی بوفه داران که متراژ بوفه شان دومتر است باید عضو این اتحادیه شوند. چرا که ما بازرسان خودمان را هر روز برای چک کردن کیفیت ارائه خدمات مامور می‌کنیم.

وی درباره بوفه‌های سینما و نحوه چیدمان خوراکی‌ها در آن گفت: طبیعتا ما باید بر اساس قوانین کلی بهداشت و استاندارد نسبت به خوراکی‌های داخل بوفه‌ها نظارت کنیم. بوفه یک نمونه کوچک از سوپر مارکت است که باید همه نوع خوراکی در آن وجود داشته باشد. اما در مورد سینماها به دلیل توافقی که بین صاحب سینما و صاحبان غرفه‌ها اتفاق می‌افتد برخی خوراکی‌های بو دار در این بوفه توزیع نخواهد شد.

وی با اشاره به نحوه قیمت‌گذاری در بوفه‌ها گفت: ما تابع سازمان تعزیرات و نرخ‌های بازرگانی روی بسته‌بندی هستیم. هیچ محصولی را بالاتر از قیمت اصلی نباید به فروش برسانیم و از این جهت هر گونه تخلف با برخورد صنفی و تعزیراتی روبه‌رو خواهد شد.

 

نینجاهایی که دهن تماشاگر را می‌بندد

کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی و ایالات متحده امریکا بر اساس توافقاتی که بین صاحبان سینما رخ می‌دهد خوراکی هایی که در آن جا استفاده می‌شود با یکدیگر متفاوت است. حتی نحوه برخورد صاحبان سینما با افرادی که قوانین را رعایت نمی‌کنند هم متفاوت است.

یکی از مشکلات اصلی در سینماهای کشور انگلستان مواجه با تماشاگران پر سر و صدا است، صنف سینماداران انگلیس در اقدامی جدید، افرادی را با لباس سرتاسر سیاه در سینماهای این کشور استخدام کرده‌اند تا در صورتی که تماشاگران در هنگام اکران فیلم صحبت می‌کنند یا خوراکی‌های پرصدا می‌خورند و با موبایل حر‌ف می‌زنند و یا حتی در فضای تاریک سینما پیام کوتاه می‌فرستند و به هر شیوه‌ای برای دیگران مزاحمت ایجاد می‌کنند، با برخورد بسیار ترسناک این عده در سینما مواجه می‌شوند.

این افراد که لقب «نینجاهای سیاه» را به خود گرفته‌اند از گرفتن جلوی دهان تماشاگران تا قاپیدن موبایل و خوراکی به صورت کاملا نامحسوس با تماشاگران، برخورد می‌کنند. لباس این «نینجاها» کاملا سیاه بوده و قابلیت تشخیص آنها در محیط سینما ممکن نیست.

«نینجاها» برای نخستین‌بار در سینما «پرنس چارلز» به خدمت گرفته شدند و هم‌اکنون در سینماهای بزرگ انگلستان از حضور آنها استفاده می‌شود.

 

از خاویار روسی تا گوشت گوزن خشک شده نروژی

در امریکا اغلب سینماروها ترجیح می‌دهند هنگام تماشای فیلم ناچوز (خوراکی مکزیکی)، شکلات و پاپکورن استفاده کنند. اما این چیزی که در امریکا مورد استفاده علاقه مندان به سینما قرار می‌گیرد لزوما درسراسر دنیا مرسوم نیست. به عنوان مثال تماشاچیان وی‌ای پی در روسیه با خاویار پذیرایی می‌شوند و این در حالی است که در نروژ از گوشت گوزن خشک شده استفاده می‌کنند. در اینجا مانچی هایی مورد علاقه سینماروهای بین‌المللی در جهان را بررسی می‌کنیم.

 

۱ ژاپن: ایواشی سنبی (Iwashi Senbei)

در نگاه اول این تکه‌های ترد شبیه نوارهای بیکن است. این خوراکی که از تنقلات مورد علاقه ژاپنی‌ها است از ماهی‌های ریز تشکیل شده است و در شکر و سس سویا، حسابی سرخ می‌شود. سینما «سینه شف»، توکیو جزء لوکس‌ترین و گران‌قیمت‌ترین سینماهای کشور ژاپن محسوب می‌شود، اگرچه سینمای ۴ بعدی توکیو از نظر فن‌آوری از برخی جهات از سینمای «سینه شف» مجهزتر است ولی این سینما به مراتب گران‌تر بوده و قیمت‌های بلیط آن از ۵۴ دلار به بالاست.

۰۱-iwashi-senbeiدر این سینما که یک سینمای چند منظوره است بهترین سرآشپز‌های دنیا بهترین غذاهای بین‌المللی را طبخ و خدمتکاران آنها را سرو می‌کنند.

سالنی مخصوص استراحت با صندلی‌هایی بسیار راحت دارد و طراحی داخلی سالن و رستوران و همچنین داخل سالن نمایش توسط طراحان خانواده سلطنتی عربستان سعودی انجام شده است.

 

۲ روسیه: خاویار بلوگا

در این کشور برای تماشاچیان وی‌ای پی خاویار بلوگا سرومی شود این خوراکی از خوراکی‌های تجملاتی ۰۳-Moscow-Beluga-caviarو گران در مسکو به شمار می‌رود و هنردوستان شکمو حاضر هستند برای خوردن آن پول زیادی خرج کنند.

 

۳ هند: سمبوسه و وادا

سمبوسه( خمیری که با سیبزمینی پر شده)، چات( خمیر سرخ شده با سیب زمینی نان یا نخود و ادویه جات ) و وادا(غذایی سرخ وتهیه شده از عدس، آرد گرم و یا سیب زمینی) از میان وعده‌های مورد علاقه طرفداران بالیوود است البته این خوراکی در برخی سینماهای امریکا مانند استادیوم کلمیبا در نیوجرسی نیز به فروش می‌رسد.

۰۴-India-Samosas-Chaat-and-Vada-Pavسینماپراسادز حیدرآباد، هند که دارای بزرگترین پرده سینمایی آیمکس ۳ بعدی جهان است از بهترین سینماهای صنعت بالیوود به حساب می‌آید. این سالن سینما دارای بزرگترین پرده سینمایی آیمکس ۳ بعدی جهان با ابعاد ۹۲ در ۷۲ فوت است.

این سالن در سالن ۲۳۵ هزار متر مربعی چند منظوره واقع شده که علاوه بر سالن سینما، دارای چند فروشگاه فست‌فودی چند ملیتی، شهر بازی و یک فروشگاه بزرگ اغذیه و پوشاک است.

 

 

۴ یونان: سوولاکی

شهر آتن یونان به داشتن سینماهای رو باز مشهور است که به ویژه در تابستان، طرفداران خاص خود را دارد. در این میان سینما روباز «سینه سیسیو» به خاطر قدمت و نمایش بهترین‌های سینمای کلاسیک و همچنین فیلم‌های روز دنیا از شهرت خاصی برخوردار است. این سینما سال ۱۹۳۵ تأسیس شد و هر ساله از ماه آوریل تا اکتبر پذیرای علاقمندان است.

۰۷-Greece-souvlakiکسانی که به این سینما می‌روند، علاوه بر تماشای مورد علاقه‌اشان می‌توانند معبد تاریخی آکروپلیس و پارتنون را نیز تماشا کنند.

در طول فصل تابستان بین ماههای می‌و ژوئن سالنهای سینما در یونان همه درهای خود راباز می‌گذارد. دراین بین برخی سینماروها از نوشابه و ناچوز استفاده می‌کنند اما در برخی از سالنهای دیگر سوولاکی نیز سرو می‌شود. سوولاکی نوعی کباب فوری یونانی است که با گوشت‌های تکه‌ای و سبزیجات به وسیله سیخ و بر روی منقل درست می‌شود.

 

۵ انگلستان: پاپ کورن شکری

در بسیاری از تئاترها در انگلستان و در بخشهایی از آسیا پاپ کورن شکری سرو می‌شود. این خوراکی در پاکتهای ویژه به فروش می‌رسد که در آن به جای نمک چیزهایی مانند شکری روی آن پاشیده می‌شود. البته نوع نمکی و کرهای آن نیز در بوفه‌ها وجود دارد. اشرافی‌ترین سالن سینمای انگلستان که در منطقه ناتینگ‌هیل لندن واقع شده است سینمای الکتریک لندن نام دارد. این سینما علاوه‌بر ۶۵ صندلی چرمی دسته‌دار بسیار راحت، دارای سه مبل راحتی دو نفره در پشت و ۶ تخت دونفره در ردیف جلو است؛ جایی که افراد می‌توانند همانند خانه دراز بکشند و فیلم مورد علاقه‌شان را در راحتی تمام تماشا کنند. این درحالی است که به این افراد پتوهایی نرم و لطیف نیز داده می‌شود تا در صورت ضرورت روی خود بیندازند. تخت‌های دونفره جلو از ۱۶ تا ۳۰ پوند قیمت دارد که کمترین قیمت برای کودکان ۱۴ ساله و کمتر است و بیشترین قیمت بلیت مربوط به تعطیلات روز یکشنبه است.

۰۸-United-Kingdom-sugar-pop-cornمبل‌های راحتی ۲ نفره عقب نیز از ۱۶ پوند برای کودکان زیر ۱۴ سال تا ۴۵ پوند برای تعطیلات یکشنبه قیمت دارد.صندلی‌های دسته‌دار معمولی نیز از ۸ پوند برای کودکان تا ۱۸ پوند برای روزهای یکشنبه دسته‌بندی قیمت شده‌اند.

منبع: womansday

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 9233 و در روز چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۰:۵۸
2024 copyright.