بلیت‌های جشنواره در بازار سیاه؛ ۴۰۰ هزار تومان!

کاخ مردمی جشنوارهسینماسینما ـ علی نعیمی، هر ساله با آغاز جشنواره فیلم فجر علاقمندان به سینما تمام تلاش خود را می کنند تا به هر قیمتی که شده بلیت فیلم های جشنواره را بدست آورند و این مساله فرصتی را برای برخی از افراد فراهم می‌کند تا بتوانند از این راه درآمدزایی کنند.

به عنوان مثال از چند روز پیش در برخی از سایت های تبلیغاتی، آگهی فروش بلیت فیلم های جشنواره در سینمای هنرمندان منتشر شده است که با پیگیری های انجام شده مشخص شد تعدادی از عوامل سینمای ایران بلیت هایی که برای جشنواره فیلم فجر به دست‌شان رسیده به افرادی خارج از سینما هدیه داده‌اند و این افراد نیز بلیت های جشنواره را به مردم می فروشند.

به عنوان مثال فروش بخشی از بلیت‌های سینما سروش توسط یک ناظر اداره گاز انجام می شود که او هم بلیت‌های جشنواره را با واسطه از فرد دیگری خریده است.

همچنین آگهی فروش بلیت سینمای فلسطین نیز توسط یکی از اعضای خانواده یکی از کارگردانان سینما و تلویزیون ایران منتشر شده است. این فرد نیز سری بلیت های سودای سیمرغ ۱ و ۲ را ۸۰ هزار تومان و نگاه نو را ۵۰ هزار تومان فروخته است.

این در حالی است که با گذشت نیمی از ایام جشنواره فیلم فجر نمایش فیلم‌هایی همچون «لانتوری» و «بادیگارد» و «ابد و یک روز» با استقبال زیاد تماشاگران مواجه شده است و صف‌های طویلی روبروی برخی پردیس‌های سینمایی از جمله پردیس آزادی و کوروش شکل گرفته است.

جشنواره فیلم فجر در طول سالیان گذشته همیشه مورد توجه مردم قرار گرفته است و مخاطبان نقش ویژه‌ای در جشنواره فیلم فجر دارند. سینما آزادی این روزها به‌عنوان یکی از سینماهای مهم جشنواره روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد و صف‌های طولانی مقابل سینما فرصت حضور دلالان فروش بلیت را بیش از پیش مهیا می‌کند. در هنگام نمایش فیلم «لانتوری» در یکی از سئانس‌ها دو نفر از فروشندگان بلیت‌های جشنواره بلیت این فیلم را در ازدحام هنگام ورود به سالن به قیمت ۲۵ هزار تومان به فروش رساندند.

رضا سعیدی پور؛ مدیر سینما آزادی درباره خرید و فروش بلیت توسط دلالان  گفت: من تا به امروز جلوی سینما کسی را ندیده‌ام که بلیت بفروشد و اگر چنین مساله‌ای وجود داشته باشد، برخورد قاطعانه خواهیم کرد. ما افرادی را مامور این کار کردیم تا در صورت مشاهده این اتفاقات به ما گزارش دهند.

این صحبت‌های سعیدی پور در حالی مطرح می‌شود که جلوی درب اصلی سینما آزادی بازار سیاه بلیت فیلم سینمایی «لانتوری» در مواقعی به ۴۰هزار تومان رسیده بود و برخی از فروشندگان که کمی بی‌انصاف! بودند این بلیت‌ها را به قیمت ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان می‌فروختند.

 

صف‌های طولانی برای «بادیگارد»

در پردیس سینمایی کوروش در پنجشنبه شب تماشاگران برای تماشای فیلم و خرید بلیت فیلم «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در سانس ساعت۲۱ صفی طولانی تشکیل دادند.

هنگام اکران فیلم «بادیگارد» اکثر صندلی‌های سالن سینما پر شده بود و حتی عده‌ای از آنها نیز روی پله‌های سالن سینما نشسته بودند. قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، نیز به تماشای فیلم «بادیگارد» در سینما کوروش نشست.

هنگامی که صف بلیت‌فروشی برای فیلم «بادیگارد» در هوای سرد مقابل سینما تشکیل شده بود فردی با تعداد قابل توجهی بلیت همین فیلم را زیرقیمت گیشه به فروش می‌رساند. همین امر باعث شد اکثر مردم، بلیت‌هایی که مشخص بود به رایگان به دست این فرد رسیده را خریداری کنند که این امر گیشه را با کسادی نسبی مواجه کرد.

 

برخورد پلیس با عوامل بازار سیاه

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: ماموران نیروی انتظامی با عوامل ایجاد بازار سیاه بلیت های جشنواره برخورد می کنند.

محمد حیدری درباره بازار سیاه بلیت‌های این دوره جشنواره فیلم فجر افزود: متاسفانه از همان زمان افتتاحیه این خبر به گوش ما رسید که عده ای در فضای مجازی و جلوی سینماها بازار سیاه راه انداخته اند.

وی گفت: ما سریعا این موضوع را به نیروی انتظامی اطلاع دادیم و قرار است آن‌ها با این افراد برخورد کنند.

وی درباره روند برگزاری جشنواره تا به امروز افزود: خوشبختانه در برج میلاد و پردیس ملت فضا و اتمسفر خوبی برقرار است و امیدوارم تا آخرین روز هم به همین شکل باشد.

وی درباره بازخوردهای مثبت و منفی برگزاری نشست فیلم‌های حاضر در جشنواره در صبح گفت: عده ای از این موضوع راضی هستند و عده ای هم به خاطر زمان زیادی که باید در اینجا بگذرانند ناراحت هستند، از اهالی رسانه خواهش می کنم صبورتر باشند.

 

بازار سیاه در فضای مجازی

بازار سیاه و دلالی فروش بلیط جشنواره فجر به فضای مجازی هم کشیده شد.

«بلیط جشنواره فجر با قیمت مناسب»، «تعویض سانس بلیط های جشنواره»، «برای خرید بلیط فیلم مورد علاقه‌تان بشتابید» و …، جملاتی که این روزها در مقابل سینماهای پایتخت بسیار می شنوید و اگر از پیش فروش بلیط های جشنواره فجر جا ماندید، در بازار سیاه می توانید بلیط فیلم مود علاقه تان را پیدا کنید.

رونق بازار سیاه خرید و فروش بلیط های جشنواره در فضای مجازی بیشتر است، دلال ها اینجا بدون آنکه ردی از خود به جا بگذارند، می تازند.

کافی است جستجویی در فضای مجازی داشته باشید تا با انبوهی از آگهی های معاوضه، خرید و فروش بلیط های جشنواره روبرو شوید، بازار دلالی ها در نرم افزار های موبایلی داغ تر است، تنها در یکی از اپلیکیشن خریدو فروش اجناس دست دوم حجم وسیعی از آگهی های مشابه را می توانید مشاهده کنید، تبی که از دو هفته گذشته یعنی بلافاصله پس از اتمام پیش فروش بلیط های جشنواره بالا گرفت.

تنوع قیمت ها بالاست، از ۵ هزارتومان تا ۴۲۰ هزارتومان برای تنها یک سری ۱۱ تایی بلیط جشنواره فیلم فجر، کارگردان و بازیگر حاضر در فیلم در قیمت گذاری بی تاثیر نیست، البته قیمت برخی از بلیط ها هم بصورت توافقی تعیین می شود.

محمدقاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران کشور با اشاره به اینکه جلوگیری از فروش بلیت‌های فجر در بازار سیاه نیازمند راهکار و ساز و کار مناسبی است گفت: پدیده بازار سیاه به دلیل استقبال قشری از جامعه نسبت به یک رویداد طبیعی است. در جام جهانی فوتبال و مسابقات المپیک و یا حتی جشنواره‌های بین‌المللی و معتبر دنیا همچون کن و ونیز هم این اتفاق می‌افتد. جشنواره فیلم فجر از این قاعده مستثنی نیست و وقتی اقبال عمومی به یک رویداد بالا برود وجود چنین حاشیه‌هایی طبیعی است.

وی راه حل کمتر شدن فضای فروش بلیت در بازار سیاه را امکان حضور بیشتر مردم در سینما دانست و گفت: اگر سینماداران با همکاری مسئولان جشنواره به این جمع‌بندی برسند که هر فیلمی که با استقبال تماشاگران روبرو شده است باید سانس‌های اضافه را افزایش دهد دیگر شاهد بازار سیاه مقابل سینماها نخواهیم بود. همانطور که در حال حاضر سینما آزادی برای بعضی از فیلم‌ها این حرکت را انجام می‌دهد و نتیجه مطلوبی را در پی داشته است.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از دلائل حضور دلالان در کنار سینماها در سال‌های گذشته عرضه کمتر بلیت در گیشه بود که امسال با همکاری مسئولان جشنواره این امکان به وجود آمد که تعداد بیشتری بلیت در اختیار گیشه قرار بگیرد تا دست دلالان از این بازار کوتاه شود.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 11593 و در روز شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۹:۲۵
2024 copyright.