تشییع عمو “یدی” سینمای ایران/ فرهادی و درویش نتوانستند سخن بگویند

مراسم تشییع پیکر یدالله نجفی با حضور جمع زیادی از اهالی سینما برگزار شد.

به گزارش سینماسینما،  ، ۵ بهمن ماه جمع زیادی از دست اندرکاران سینما، برای بدرقه پیکر یدالله نجفی پیشکسوت صدای سینمای ایران در خانه سینما (ساختمان شماره۲) گردهم آمدند تا پیکر زنده‌یاد نجفی را به قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) و در جوار مسعود بهنام همراهی کنند.

در این مراسم کامران ملکی عضو هیات مدیره خانه سینما که اجرای برنامه را هم برعهده داشت با بیان اینکه امروز جمع شده‌ایم تا با مردی وداع کنیم که باید از روی او مشق نوشت، در ادامه از نظام الدین کیایی پیشکسوت صدا در سینما‌، برای بیان صحبت دعوت کرد.

نظام‌الدین کیایی: کاش جای من با “یدی” عوض می‌شد

کیایی با اشاره به اینکه شاید این دردناک‌ترین وظیفه‌ای باشد که از طرف انجمن صدای سینما برعهده او گذاشته شده است‌، گفت: کاش جای من با “یدی” عوض می‌شد، چون من به رفتن نزدیک‌تر هستم تا او. “یدی” واقعا یدالله بود و خدا او را خواست و اگر خدا او را خواست شاید به خاطر نام زیبا و یدالله بودنش بود.

او اضافه کرد:یدالله که دست خدا بود، دست انجمن هم بود و با وجود اینکه جزو پرکارترین‌های این حوزه بود حتی یک روز هم از کار صنفی دور نشد.

کیایی گفت: اگر خدا “یدی” را خواست به خاطر این بود که “یدی” باید در عرش و ملکوت اعلا باشد. کارنامه هنری او بر هیچ کس پوشیده نیست، چرا که فیلم‌های بزرگی در آن قرار دارد، کارنامه شخصی او به همین شکل است و “انگار پندار نیک ‌، گفتار نیک و رفتار نیک” در او نهادینه شده بود.

این صدابردار سینما با بیان اینکه یدالله نجفی صداقت سینمای ما و یک هنرمند بزرگ بود‌، اظهار کرد:”یدی” باید بداند خانه او در دل‌های ما است و از خانواده‌ مسعود بهنام تشکر می‌کنم که اجازه دادند که “یدی” به خانه مسعود برود و از تنهایی دربیاید و خوشحالم از اینکه دیگر این دو در آنجا تنها نیستند.

نظام‌الدین کیایی در پایان سخنان خود از طرف انجمن صدا از همسر و فرزند یدالله نجفی درخواست کرد که عضویت رسمی انجمن صدای ایران را بپذیرند تا این انجمن همچنان از حضور خانواده یدالله نجفی و نام او به خود ببالد.

میرکریمی: متاسفم که یکی از بازوهای خانه سینما از میان ما می‌رود

در ادامه رضا میرکریمی “مدیرعامل خانه سینما” هم در سخنانی با اشاره به اینکه صحبت کردن در این موقعیت خیلی سخت است گفت: جایی دیدم که نوشته بود، “مرد آرام سینما رفت” و به راستی که نجفی آرام بود اما به این معنی نبود که با رنج آشنا نباشد بلکه او کم اظهار نظر می‌کرد ولی صاحب نظر بود.

وی اضافه کرد: او به درد دیگران فکر می‌کرد ولی کسی از درد خودش آگاهی نداشت. واقعا متاسفم از اینکه یکی از بازوهای خانه سینما و یکی از همکاران صدیق ‌، شریف و بی‌ادعا از میان ما می‌رود.

او با تسلیت به همسر و پسر یدالله نجفی و خانواده او گفت: در این مصیبت ما را کنار خود بدانید، چون چشم انداز حرفه‌ای‌های سینما که اینجا هستند، نشان می‌دهد این مرد چقدر بزرگ بود.

رخشان بنی‌اعتماد: هولناک است

در بخش دیگری از مراسم تشییع پیکر یدالله نجفی؛ رخشان بنی‌اعتماد که بسیار متاثر بود گفت: هولناک است که بی‌دفاع ‌، بی سلاح و کت‌بسته مقابل تقدیر نشسته‌ایم و ستاره‌های بی بدیل لحظه به لحظه در مقابل چشمان ما خاموش و محو می‌شوند، ستاره‌های بی‌بدیلی مثل یدالله نجفی.

این کارگردان سینما‌ بیان کرد: یدالله نجفی صدابردار درجه یکی بود و به حرفه‌اش اعتبار می‌بخشید. مردی بزرگ بود اما به بزرگی معنا می‌بخشید، یدالله نجفی آخر تعهد و مسئولیت بود و معنای تعهد و مسئولیت هم بود. یدالله نجفی همه اینها بود اما بالاتر از آن سمبل آرمان‌ها و آرزوهای بزرگ انسانی بود.

مجید مجیدی: یدالله نجفی انسانی بزرگ و دردمند بود

مجید مجیدی کارگردان فیلم «محمد رسول(ص)» هم که در مراسم حضور داشت با تسلیت این ضایعه بزرگ به خانواده نجفی و برادران او گفت: من این توفیق را داشتم که ۲۲ سال در کنار یدالله نجفی باشم. او قبل از این که یک هنرمند و یک صدابردار حرفه‌ای باشد، یک انسان بزرگ و دردمند بود که قلبش برای مردمش و سرزمینش می‌تپید.

او با یادآوری همکاری با یدالله نجفی در فیلم «به رنگ خدا» بیان کرد: در این فیلم در ارتفاعاتی کار می‌کردیم که پیرزنی تنها ،‌ مستمند و رنج‌کشید در آنجا زندگی می‌کرد، یدالله نجفی به همراه چند تن از همکارانش تلاش کرد تا آب را به سمت خانه او ببرد و باید گفت “یدی” همیشه با آثارش و خوبی‌هایش باقی می‌ماند.

 

در ادامه این مراسم کامران ملکی با بیان اینکه اصغر فرهادی که این اواخر برای فیلم «فروشنده» با یدالله نجفی همکاری داشت‌ در مراسم حضور دارد‌، گفت: این پروژه سینمایی چند روزی است تعطیل شده و اصغر فرهادی نیز به دلیل تألمات روحی زیاد قادر به صحبت کردن نیست.

او همچنین خواست از احمدرضا درویش هم برای صحبت دعوت کند اما این کارگردان نیز امکان صحبت را به دلیل ناراحتی پیدا نکرد.

رویا تیموریان یکی دیگر از هنرمندانی بود که با قرائت دل نوشته‌ای از یدالله نجفی سخن گفت.

این بازیگر پیش از خواندن یادداشت خود گفت: چند سالی است و به خصوص امسال که روزهای سختی را می‌گذرانیم، شانه‌هایمان در رفتن عزیزانمان خسته است، این جهان پر از شگفتی است و انسان شگفت انگیزترین آن است.

مسعود رایگان و بهنام بهزادی هم از دیگر کسانی بودند که برای زنده یاد یدالله نجفی دل نوشته‌ای را قرائت کردند.

باران کوثری: عمو یدی به همه‌ی ما یاد داد که …

باران کوثری که به شدت ناراحت بود و برای از دست رفتن یدالله نجفی اشک می‌ریخت در سخنانی با اشاره به اینکه به دلیل رابطه خوب یدالله نجفی با جوانان سینما به نمایندگی از هم نسلان خود برای صحبت دعوت شده است، گفت: “عمو یدی” به همه ما یاد داد که می‌شود پشت صحنه سینما آرام بود، آن هم در اوج تنش‌ها. من کارهای زیادی را با او انجام دادم، چه با فیلم‌هایی که با مادر و پدرم همکاری کردم و چه فیلم‌های دیگر. از بابک حمیدیان نقل قول می‌کنم که می‌گفت یدالله نجفی جزو کسانی بود که نه فقط سینما را بلکه دنیا را جای بهتری می‌کرد.

او خطاب به کسری فرزند یدالله نجفی گفت: بابای تو آدم منحصر به فردی بود.

وحید جلیل‌وند هم با حضور در جایگاه ویژه‌ای که در حیاط خانه سینما تدارک دیده شده بود خطاب به یدالله نجفی گفت: می‌گویند صدای ما را می‌شنوی‌، “عمو” یدی شنیده‌ام هرکسی با چیزهایی که زندگی می‌کند و دوستشان دارد در آخرت هم با آنها زندگی می‌کند. خوشحالم که تو با اخلاق خوبت، در آن دنیا زندگی خواهی کرد و با تمام ویژگی‌های منحصر به فرد اخلاقی خود در آنجا محشور خواهی شد.

کارگردان «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» در ادامه از حضار خواست تا برای اخلاق نیک یدالله نجفی کف بزنند.

حسن حسن‌دوست تدوین گر سینما نیز در سخنانی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ سال است با یدالله نجفی دوستی صمیمانه داشته است‌، از اهمیتی که این صدابردار پیشکسوت برای تدوین قائل بود و تلاش‌های زیادی که برای پیگیری امور هم صنفی‌های خود و نیز بررسی اساسنامه انجمن صدا انجام داد، سخن گفت.

در بخشی از این مراسم کامران ملکی با اشاره به اینکه وقتی هنرمندی برای کارهایی که در سینما انجام داده در جشنواره سیمرغ می‌گیرد همه او را تشویق می‌کنند،‌ نام تمام فیلم‌هایی که این صدابردار در آنها حضور داشت را خواند و حاضران دقایقی طولانی یدالله نجفی را تشویق کردند.

در پایان مراسم هم پس از اینکه همسر و برادران یدالله نجفی از اهالی سینما و حاضران در مراسم تشییع پیکر یدالله نجفی تقدیر و تشکر کردند، حجت‌الله محمود دعایی نماز این هنرمند تازه درگذشته را در حیاط خانه سینما خواند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم علیرضا رضاداد‌، احمدرضا درویش‌، علیرضا تابش ، همایون اسعدیان‌، حسین پاکدل‌، نیکی کریمی، فرشته طائرپور، کمال تبریزی، ابوالحسن داودی، بیتامنصوری، محسن امیریوسفی، محمد حیدری، فرهاد توحیدی، علیرضا شجاع نوری، جهانگیر کوثری، مجید مسچی، امیرشهاب رضویان، بهنام بهزادی، حبیب ایل‌بیگی، مجید برزگر، و…..حضور داشتند.

یدالله نجفی ۳ بهمن ماه به دلیل عارضه قلبی درگذشت، او مشغول صدابرداری فیلم «فروشنده» جدیدترین ساخته‌ی اصغر فرهادی بود.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 10296 و در روز دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۴:۰۰
2024 copyright.