حاضران و غایبان فجر ٣۴/ کاخی که جای بزرگان نیست

 مدت کوتاهی تا آغاز جشنواره فجر باقی مانده و بازار گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه کدام‌یک از فیلم‌سازان در فجر امسال حضور دارند و اصلا فجر ٩۴، مسئله آنها هست یا نه، داغ است. دوسال پیش، همین روزها، صحبت از حضور بزرگان در جشنواره بود و بسیاری از «بازی بزرگان» سخن گفتند. سال پیش، بزرگان راهی به کاخ جشنواره نداشتند و امسال مشخص نیست بزرگان یا جوانان، کدام‌یک تنور جشنواره را داغ می‌کنند. البته تعداد قابل‌توجهی فیلم آماده حضور در جشنواره سی‌وچهارم هستند، بااین‌حال برخی از آنها حتی به‌تازگی مراحل فیلم‌برداری را آغاز کرده‌اند و مشخص نیست آیا می‌توانند نسخه نهایی را در موعد مقرر به جشنواره برسانند یا نه؟ دراین‌میان فیلم‌سازان از کیفیت آثارشان صحبت می‌کنند و ظاهرا صرف حضور در جشنواره اولویت آنها نیست.

اما نمی‌توان آنها را برای رسیدن به عرصه رقابت سالانه سینمای ایران بی‌میل دانست. مسعود کیمیایی، کارگردان صاحب‌نام سینما، از آن دست فیلم‌سازانی است که علاقه‌مندان آثارش منتظر دیدن تازه‌ترین فیلم او هستند. او که در تازه‌ترین فیلمش قصد دارد موضوعی اجتماعی را به تصویر بکشد، مقدمات ساخت فیلم را فراهم کرده است ولی مشخص نیست که آیا نخستین نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر خواهد بود یا نه. منصور لشکری‌قوچانی که در مقام تهیه‌کننده در کنار کیمیایی حضور دارد معتقد است که اساسا رساندن فیلم به جشنواره اولویت این کار نیست. می‌گوید: با توجه به جایگاه مسعود کیمیایی در سینما، تمام تلاش من این است که فضای آرامی برای کارگردان و عوامل به وجود بیاورم که بتوانند از خلاقیت‌هایشان استفاده کنند و درنهایت فیلم خوبی ساخته شود. او ادامه می‌دهد: حضور فیلم در جشنواره هم اتفاق خوبی است چراکه می‌توان ارزیابی از نقاط قوت و ضعف فیلم داشت و تلاشمان را برای حضور در جشنواره انجام می‌دهیم، اما اولویت اول ما نیست. کیانوش عیاری دیگر فیلم‌ساز ایرانی است که به‌تازگی پروانه ساخت فیلمش، «کاناپه»، صادر شده. او در پاسخ به این پرسش «شرق» که آیا شتابی در رساندن فیلم به جشنواره دارد یا نه؟ می‌گوید: «مراحل ساخت فیلم سیر طبیعی‌اش را طی می‌کند و هرآنچه باشد ما تابع آن هستیم». او که ترجیح می‌دهد فعلا از داستان فیلم اطلاعاتی ندهد می‌گوید مشخص نیست فیلم‌برداری «کاناپه» چه زمانی آغاز می‌شود: تلاش می‌کنم کار را به‌درستی انجام دهم و اگر برای نمایش در جشنواره آماده شد اقدام می‌کنم».درحالی‌که «دلم می‌خواد» بهمن فرمان‌آرا، که پیش از فجر ٩٣ آماده شده بود، در جشنواره سال گذشته نمایش داده نشد، او فیلم تازه‌ای برای ارائه در جشنواره فجر امسال نساخته. همچنین داریوش مهرجویی که در تدارک شروع فیلم‌برداری «سنتوری، مرد پاییزی» است، هنوز نمی‌داند فیلمش به جشنواره امسال خواهد رسید یا نه. البته به نظر می‌رسد حضور در جشنواره فجر نیز، از اولویت‌های این فیلم‌ساز بزرگ تاریخ سینمای ایران نیست. دیگر بزرگان سینمای ایران همچون خسرو سینایی، ناصر تقوایی، رخشان بنی‌اعتماد و… نیز که فیلم تازه‌ای را آماده نکرده‌اند تا به فجر ٩۴ ارائه کنند.سیاوش اسعدی دیگر فیلم‌سازی است که در چند روز گذشته، مقدمات ساخت فیلمش«سال تحویل»را با فیلم‌نامه مشترک به قلم خودش و نیما نادری آغاز کرده است در گفت‌وگو با «شرق» در پاسخ به این پرسش که آیا نخستین نمایش فیلمش در جشنواره فیلم فجر خواهد بود یا نه، می‌گوید: نمی‌توانم به طور قطع درباره حضور فیلم در جشنواره صحبت کنم اما با اطمینان می‌توانم بگوییم که در بخش بین‌الملل جشنواره حضور دارد.

او ادامه می‌دهد: «سال تحویل» فیلم‌نامه خاصی دارد و داستان این فیلم در اواخر دهه ۴٠ روایت می‌شود. ساخت‌وسازهایی به منظور فضایی که باید فیلم در آن فیلم‌برداری شود در حال انجام است که همه اینها به خودی خود زمان بر است و طبعا برای ما کیفیت فیلم از هر چیزی مهم‌تر است. از طرفی تصور می‌کنم با توجه به حال‌وهوای فیلم، نخستین نمایش آن در بخش بین‌الملل فجر اتفاق بهتری باشد.  اما حسین فرحبخش که تازه‌ترین اثر سینمایی‌اش «آبنبات چوبی»را در ٢۶ روز فیلم‌برداری کرده، قصد دارد نخستین نمایش فیلمش در جشنواره «فجر» باشد. او از انگیزه حضور این فیلم در جشنواره می‌گوید: «مدیریت جشنواره امسال با سال‌های قبل تفاوت دارد و مدیریت متعادل‌تری است. برخلاف دو دوره پیشین که جشنواره به‌صورت جناحی نه به معنای سیاسی بلکه باند‌بازی برگزار می‌شد. علاقه‌مندم اگر فیلم من در جشنواره امسال پذیرفته شود نخستین نمایش فیلم در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر باشد.
***
«امکان مینا» کمال تبریزی، «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا، «دختر» رضا میرکریمی، «هلن» علی‌اکبر ثقفی، «کفشم‌هایم کو» کیومرث پوراحمد، «آخرین بار کی سحر را دیدی» فرزاد موتمن، «نسیم» پرویز شهبازی، «آبنبات چوبی» حسین فرحبخش، «هفت ماهگی» هاتف علیمردانی، «نفس» نرگس آبیار، «پرسه در شهر لاجوردی» محمد علی نجفی، «اژدها وارد می‌شود» مانی حقیقی، «وارونگی» بهنام بهزادی، «قشنگ و فرنگ» وحید موسائیان، «مشکل گیتی» بهرام کاظمی، «لانتوری» رضا درمیشیان، «ابجی» مرجان اشرفی‌زاده، «نیمه‌شب اتفاق افتاد» تینا پاکروان، «خشم و هیاهو» هومن سیدی، «یک شهروند کاملا معمولی» مجید برزگر، «یتیم‌خانه ایران» ابوالقاسم طالبی، «دراکولا» رضا عطاران، «نیم‌رخ‌ها» زنده‌یاد ایرج کریمی، «صاف‌کننده» مصطفی کیایی، «نگار» رامبد جوان، «سیانور» بهروز شعیبی، «ایستاده در غبار» محمدحسین مهدویان، «پل‌خواب» اکتای براهنی، «گذر موقت» افشین هاشمی، «مغز نارنجی» مهدی خسروی، «در سکوت» ژرژ هاشم‌زاده، «دم‌کلفت» سعید سهیلی، «برادرم خسرو» احسان بیگلری، «ارادتمند نازنین، بهاره و تینا» عبدالرضا کاهانی، «تمرینی برای اجرا» محمدعلی سجادی، «من» سهیل بیرقی، «به‌دنیا‌آمدن» محسن عبدالوهاب، «عادت نمی‌کنیم» ابراهیم ابراهیمیان، «فراری» علیرضا داوودنژاد، «آه ‌ای عبدالحلیم» احسان عبدی‌پور، «خرمگس» محمدرضا هنرمند، «نقطه کور» مهدی گلستانه، «ربوده‌شده» بیژن میرباقری، «دلبری» سیدجلال دهقانی، «پری دریایی» امیرمسعود آقابابائیان، «روبه‌رو» رایا نصیری، «دعوت‌نامه» مهرداد فرید، «خانه یحیی» حمیدرضا قربانی، «ماه بر فراز زیر آب» سیامک شایقی، «عشق سال‌های کوچ» کامران قدکچیان، «عقربه روی٢٢٠ » علیرضا امینی، «سینما نیمکت» محمد رحمانیان، «هم نام» کیوان علی‌محمدی و امید بنکدار، «ماحی» داود خیام، «پلیس‌ بازی» پیمان قاسم‌خانی، «رسوایی ٢» مسعود ده‌نمکی از‌جمله فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره سی‌وچهارم هستند.
طبق آیین‌نامه جشنواره فیلم فجر ١۵ آذر، آخرین فرصت تکمیل فرم درخواست در جشنواره است و ١۵ دی زمان نهایی تحویل نسخه فیلم به دبیرخانه؛ با این زمان اندک باید دید در‌نهایت چه فیلم‌هایی در این رویداد مهم سینمایی کشور ثبت خواهند شد؟

منبع: شرق

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 6303 و در روز سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۷:۵۱
2024 copyright.