در صف‌های مردمی فیلم فجر چه می‌گذرد؟/ گزارشی از اکران فیلم ها در سینماهای مردمی

اکران فیلم‌ها در سینماهای مردمی سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر مانند سال‌های گذشته با صف‌های طولانی خرید بلیت در سرما و به خصوص عجین شدن آن با آلودگی شدید هوا و بحث جداناشدنی بازار سیاه بلیت‌ها سپری شد.

به گزارش سینماسینما، خبرنگاری در یکی از اکران‌های مردمی جشنواره فیلم فجر به پردیس سینمایی «آزادی» که یکی از سینماهای اصلی اکران فیلم در ایام جشنواره است، سر زد.

این سینما که به خاطر قرارگیری در منطقه‌ای از شهر تهران دسترسی به آن آسان است هر روز مخاطبان بسیاری را به خود جذب می‌کند.

همین امر باعث شده است تا از همان ساعات اولیه شروع سانس‌های پخش فیلم، صف‌های طولانی از مردمی که می‌خواهند از گیشه سینما بلیت تهیه کنند مقابل سینما تشکیل شود.

این صف‌ها به وسیله داربست‌هایی فلزی که مقابل سینما زده شده است، نظم خوبی پیدا کرده‌اند با این حال ایستادن در سرما و مخصوصا آلودگی شدید هوای تهران کاری دشوار است. نکته دیگری که جشنواره امسال را با حاشیه‌هایی همراه کرده است بحث اخذ رای مردمی به شیوه الکترونیکی آن است.

دو پسر جوانی که در صف بین راهرویی که با داربست‌های فلزی برای هدایت افراد زده شده بر روی زمین نشسته‌اند می‌گویند که از ساعت ۳ بعد از ظهر اینجا آمده‌اند تا فیلمی که قرار است ساعت ۶ اکران شود را ببینند. آنها می‌گویند که تا الان چهار فیلم از جشنواره را دیده‌اند و همه بلیتهایشان را از گیشه تهیه کرده اند.

یکی از آنها با انتقاد از شرایط خرید بلیت از گیشه می‌گوید که وضعیت سینمایی مانند چهارسو به دلیل اینکه صف‌ها داخل ساختمان است و به دلیل داشتن سالن خالی، امکان اضافه کردن سانس برای فیلم‌هایی که مخاطب زیادی دارند وجود دارد، خیلی بهتر است.

پارسال برایم پیش آمده بود که برای دیدن فیلمی مجبور شوم روی زمین بنشینم ولی امسال هنوز پیش نیامده و فکر نمی‌کنم هم پیش بیاید.

این جوان با وجود آنکه بلیت‌هایی که تهیه کرده بود، کُد رای داشتند، رای نداده بود. او علت آنرا نداشتن گوشی همراه هوشمند بیان کرد و گفت: به طور کلی رای دهی به این شیوه دردسر دارد و حوصله‌اش را ندارم. نحوه اطلاع رسانی‌شان هم فقط به این شکل بوده که اول هر فیلم توضیحی راجع به نحوه رای‌گیری می‌دهند و خیلی‌ها که دیرتر به سالن می‌رسند اصلا متوجه فرایند رای دهی نمی‌شوند.

شخص دیگری نیز که صحبت‌های ما را شنید بود از دیر اعلام شدن نتایج آرا مردمی انتقاد کرد و گفت: امسال تا روز چهارم جشنواره نتایج را نگفتند، درصورتی که اعلام آن قطعا کار سختی نبوده است و باید به این نکته توجه کنند که نگفتن آن باعث به وجود آمدن شک و شبهه‌ می‌شود.

خانم‌ میانسال دیگری که تنها، برای دیدن فیلم‌ها آمده و در میانه صف ایستاده بود با بیان اینکه “من یک هفته است که به جشنواره می‌آیم و روزی حداقل دو فیلم می‌بینم” گفت: مقابل پردیس سینمایی آزادی که یکی از پرمخاطب ترین سینماهای جشنواره فیلم فجر است از همان ساعات اولیه شروع سانس‌های پخش فیلم صف طولانی‌ای از مردمی که می‌خواستند از گیشه سینما بلیت تهیه کنند، تشکیل می‌شود.

او با وجود اینکه اظهار می‌کرد به دلیل تعدد فیلم‌هایی که دیده است داستان‌ بعضی را با هم اشتباه کرده به مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» اشاره کرد و از دیدن آن اظهار رضایت کرد و معتقد بود در کنار فیلم‌های داستانی دیدن این مستند که واقعیت را نشان می‌دهد جذاب بوده.

یکی از نکاتی که مخاطبان جشنواره به آن اشاره می‌کردند بحث ایمنی داخل سالن‌های نمایش بود؛ جدایی از بحث قدیمی بودن بعضی از سالن‌های نمایش با وجود حجم بیش از حد جمعیتی که در سالن سینما جمع می‌شوند شرایط به گونه‌ای است که مسیرهای رفت و آمد بسته می‌شوند و در شرایطی که خطری مانند آتش سوزی رخ بدهد،وضعیت نگران کنندهای پیش بینی می شود!

اما اگر از این حکایت بگذریم و به ماجرای صفهای مردمی برگردیم، به یاد داریم پیش از جشنواره فیلم فجر؛ عزت‌الله علیزاده معاون اجرایی جشنواره اعلام کرد که “گیشه سینماها از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت پیش از شروع نمایش فیلم باز می شوند” ولی این صفی که چندین ساعت پیش از شروع اکران فیلم تشکیل می‌شود نشان از اتفاق دیگری دارد.

در همین مورد دختری دانشجو که در صف ایستاده بود و منتظر باز شدن گیشه سینما بود تا بلیت فیلم مورد علاقه اش را بخرد، گفت: سال گذشته ما هر زمان از روز که می‌آمدیم و بلیت فیلمی را می‌خواستیم می‌توانستیم تهیه کنیم و نیازی به ساعت‌ها ایستادن در صف نبود. ولی امسال دقیقا زمانی که فیلم شروع می‌شود گیشه را باز می‌کنند و صبر میکنند تا همه بیایند و صف تشکیل شود این باعث شده است که دقایق اولیه چند فیلم را از دست بدهیم و می‌گویند بلیت نیامده است. سینما فرهنگ اوضاعش بهتر از آزادی است و صفی که تشکیل شده است. در سالن سینما هم اگر صندلی کم بیاید، کسی را روی زمین نمی نشانند و صندلی به سالن اضافه میکنند.

او ادامه داد: من پارسال هم در جشنواره فیلم فجر شرکت کرده بودم و دو فیلم دیدم و به محض اینکه به سینما رجوع کردم با وجود آنکه چندساعت زودتر رسیده بودم، توانستم بلیت بخرم و با خیال راحت تا زمانی که فیلم شروع شود به کارهایم رسیدم. آن موقع اگر بلیت گیشه فیلمی تمام می‌شد زودتر مطلع می‌شدی ولی الان باید تا زمان شروع فیلم و حتی در زمان نمایشش هم صبر کنی.

او که فیلم دیگری را در سینما فرهنگ دیده بود درباره وضعیت این سینما در ایام جشنواره گفت: متاسفانه مسئولین این سینما از ظرفیت سالن خود اطلاعی نداشتند زیرا که پس از اتمام بلیتهای گیشه‌شان از مردمی که در صف بودند در خواست کردند لحظاتی صبر کنند تا آنها بتوانند سالن را چک کنند و ببیند چند صندلی هنوز خالی است و همین اتفاق باعث شد ما دقایق ابتدایی فیلم را از دست بدهیم.

سه جوان دیگری که بر روی سکویی در صف بلیت گیشه سینما نشسته بودند وقتی برای پرسیدن سوالات به سمت شان می رویم، ابتدا فکر می کنند که می‌خواهیم به آنها بلیت بفروشیم و این نشان از وجود دلالان بلیت مقابل سینماها دارد.

آنها که خودشان بلیت چند فیلم را از همین بلیت فروش‌ها خریده بودند، درباره قیمت‌های متفاوتی که به آنها پیشنهاد شده بود بیان کردند که بلیت فیلمی پرطرفدار ۳۰ تومان بوده ولی ۲۵ تومان خریدم. آخرین رقمی هم که برای فروش بلیتی به آنها پیشنهاد شده بود به ۴۰ هزار تومان هم می‌رسید، یعنی بیش از دو برابر قیمت اصلی یک بلیت!

اما به غیر از صحبت های بلیت وبازار سیاه، بازار نقد فیلم های جشنواره هم بحث داغ صف های مردمی فیلم فجر است و به غیر از نظرسنجی اینترنتی؛ حوزه هنری هم نظرسنجی مردمی انجام می دهد به این ترتیب که پرسشگرانی با در دست داشتن برگه‌ای نظر سنجی درباره فیلمی خاص، نظر مخاطبانی که در صف ایستاده بودند را جویا می‌شوند.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 80195 و در روز شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۱:۳۴
2024 copyright.