در نشست رسانه‌ای فیلم «ماهان» عنوان شد؛ همه هیئت انتخاب به این فیلم رای داده بودند

 

حمید شاه‌حاتمی در واکنش به سوالی درباره سفارشی بودن فیلم «ماهان» بیان کرد: سرتاسر فیلم از امید و تنوع مذاهب و سرطان بدون ورود به سیاه‌نمایی می‌گوید. اگر صادقانه بخواهم بگویم این کار از طرف خدا به من سفارش شده است!

به گزارش سینماسینما، نشست فیلم سینمایی “ماهان” به کارگردانی حمید شاه‌حاتمی که از فیلمسازان، فیلم اولی جشنواره چهلم است، در چهارمین روز از برگزاری این رویداد، برگزار شد.

در این نشست حمید شاه‌حاتمی (کارگردان)، علی شاه‌حاتمی (تهیه‌کننده)، مهدی ایل‌بیگی (فیلمبردار)، هامون قاپچی (نویسنده)، وحید رحیمیان و امیررضا نظری (بازیگران) از جمله عواملی بودند که حضور داشتند.

علی شاه‌حاتمی تهیه‌کننده این فیلم در ابتدای نشست بیان کرد: مهمترین ویژگی این فیلم ، این بود که تمام درآمد حاصل از آن هزینه درمان بیماران سرطانی در ایران خواهد شد و بنا داریم تا کپی رایت این فیلم را به تمام سفرای ایران بدهم تا از طرف هنرمندان سینمای ایران آن را به هر نحوی که می‌توانند در کشورهای مختلف نمایش دهند و درآمد آن را صرف بیماران سرطانی کشور خودشان کنند.

تهیه‌کننده این اثر درباره هزینه ساخت آن توضیح داد: با توجه به ارقام موجود برای ساخت فیلم‌های سینمایی، فیلمبرداری این اثر نزدیک به دو ماه و نیم طول کشید، ۲۰هزار کیلومتر مصافت برای ساخت آن طی شد و نزدیک به سه میلیارد تومان نیز هزینه آن شد.

او در واکنش به سوالی درباره سفارشی بودن این فیلم، بیان کرد: کجای این کار سفارشی است؟ سرتاسر فیلم از امید و تنوع مذاهب و سرطان بدون ورود به سیاه‌نمایی می‌گوید. اگر صادقانه بخواهم بگویم این کار از طرف خدا به من سفارش شده است.

شاه‌حاتمی در پاسخ به انتقاداتی که به فیلم می‌شد و آن را شبیه یک تیزر تلویزیونی دانستند، بیان کرد: اگر این طور است که می‌گویید، سعی می‌کنیم از این به بعد با تیمم تیزر تلویزیونی تولید کنم! اما این نکته را در نظر داشته باشید که “ماهان” بر اساس یک داستان واقعی است و البته دراماتیزه شده و تلاش کردیم بهترین ارائه را داشته باشیم.

او افزود: همیشه اعتراض به جوایز و حضور فیلم‌ها در جشنواره وجود داشته، اما نباید خودمان را قاضی بدانیم. بعضی‌ها فیلم را دوست دارند و بعضی خیر. من خودم به عنوان داور در جشنواره‌های مختلفی حضور داشتم و این اختلاف سلیقه‌ها وجود دارد، بنابر این فیلمی را محاکمه و قضاوت نکنیم.

تهیه‌کننده این فیلم در صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا برخی از نهادها امکان فیلمبرداری ندادند یا اجازه حضور کودکان به ویژه کودکان سرطانی جلوی دوربین داده‌ نشد.

نویسنده این اثر درباره انتخاب بازیگران “ماهان” توضیح داد: این‌ بچه‌ها تازه نفس هستند نه تازه‌کار! در انتخاب بازیگران سعی کردیم کسانی را انتخاب کنیم که مخاطب بتواند با آن همزاد پنداری کند و چون بچه‌ها از بازیگران تئاتر بودند، انتخاب شدند.

بازیگر اصلی این اثر که امیررضا نظری بازی آن را برعهده داشت در سکانس‌هایی رنگ موهایش‌ تغییر می‌کرد. هادی لطفی طراحی گریم این فیلم در توضیح این اتفاق گفت: ما در زمان تست گریم، موهای امین نظری را رنگ کردیم و همانطور که می‌دانید رنگ‌مو به مرور زمان تغییر می‌کند و نکته بعدی این بود که کرونا گاهی باعث تعویق‌ فیلمبرداری شد، به همین دلیل این تفاوت‌ها اتفاق افتاد.

کارگردان فیلم “ماهان” درباره ساخت این فیلم گفت: سکانس‌های زیادی از فیلم را حذف کردیم زیرا زمان آن طولانی شده بود و درخواست کردم تدوینگر با یک نگاه جدید آن را تدوین کند. البته این اثر یک بار تدوین شده بود.

حمید شاه‌حاتمی‌ در پاسخ به انتقاداتی که از راه‌یافتن این فیلم به جشنواره می‌شد، بیان کرد: من خودم می‌خواستم بدانم چه کسانی به این فیلم رای دادند و برای خودم سوال بود اما متوجه شدم همه اعضای هیئت انتخاب اشتراک رای داشتند و تمامی هیئت انتخاب به آن رای داده بودند.

او ادامه داد: کل این فیلم جاده‌ای به اندازه دستمزد یکی از بازیگران سینمایی ساخته شده است. نقد و نظرات برایم خیلی مهم نیستند، زیرا به ایرادات آن واقف هستم. گاهی مجبوریم کارهایی انجام دهیم که دوست نداریم یا کوتاه بیاییم و به پایین‌تر رضایت دهیم‌.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 169147 و در روز پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۳۹:۱۰
2024 copyright.