سومین روز جشنواره فیلم فجر و سوت‌ و کف‌های معنادار

سومین روز جشنواره فیلم فجر اگرچه با خبرهای نگران‌کننده‌ای از گستردگی شدید سوریه امیکرون در کشور همراه شد، اما پس از چند سال شاهد واکنش‌های خاص و معنادار اهالی رسانه و منتقد به فیلم‌ها در برج میلاد بود.

به گزارش سینماسینما، چهارشنبه سیزدهم بهمن‌ماه مرکز همایش‌های برج میلاد یک روز دیگر از چهلمین جشنواره فیلم فجر را با نمایش دو فیلم «برف آخر» و «لایه‌های دروغ» پشت سرگذاشت که یکی از آن‌ها حس و حالی را به جشنواره برگرداند که چند سالی بود با پراکنده شدن خبرنگاران و منتقدان در چند سالن پردیس ملت کمتر دیده می‌شد. در این گزارش به برخی اتفاق‌های خانه جشنواره در برج میلاد و حاشیه‌های جنبی نمایش فیلم‌ها در سینماهای مردمی اشاره می کنیم .

* در روز سوم جشنواره‌ی فیلم فجر ابتدا «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری که پیش‌تر «بدون مرز» را ساخته بود، نمایش داده شد. قبلا در خبرها عنوان می‌شد که احسان علیخانی تهیه‌کننده این فیلم است ولی در عنوان‌بندی، او به عنوان مشاور پروژه معرفی شد. حسن مصطفوی – تهیه‌کننده این فیلم – تاکید کرد که برخلاف حرف‌های مطرح شده، اختلافی میان علیخانی و او برای ساخت این فیلم وجود نداشته، منتها به‌خاطر مشغله کاری برای ساخت برنامه تلویزیونی «عصر جدید»، علیخانی امکان حضور به عنوان تهیه‌کننده را نداشته است.

* «برف آخر» داستان خود را در برف و سرما روایت می‌کند و بازیگرانش قطعاً یکی از سخت‌ترین پروژه های کاری خود را به انجام رساندند. امین حیایی در کنار لادن مستوفی و مجید صالحی از بازیگران فیلم هستند و امین حیایی تعریف می‌کرد که چند ماهی را برای رسیدن به چهره اصلی کاراکترش در فیلم و بلند کردن ریش و مو صرف کرده بود. او سختی کار در این فیلم را برای همه عوامل زیاد عنوان کرد و گفت که همراهی خدا را تا پایان فیلمبرداری این پروژه احساس کرده است.

* «برف آخر» با اینکه در پایان با تشویق تماشاگران خود در برح میلاد همراه بود، ریتم نسبتا کندی داشت و تا مدتی طولانی قصه اصلی فیلم گنگ باقی می‌ماند و همین سبب کسل کننده بودن فیلم و خروج بعضی‌ها از سالن نمایش شد، اما با این حال جمع قابل توجهی از اهالی رسانه و منتقد هم آن را بهترین فیلم جشنواره تا روز سوم می‌دانند.

 * امین حیایی در حاشیه نشست خبری «برف آخر» در پاسخ به پیش‌بینی‌اش از آینده فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله که خودش یکی از نقش‌های اصلی را ایفا می‌کند، گفت که این فیلم به‌خاطر ممیزی دچار مشکل شده اما به هرحال فیلمی است که ساخته شده و قطعاً روزی به نمایش در خواهد آمد، هرچند شاید خدا صبری را برای آن در نظر گرفته است.

* از دیگر بازی‌های قابل توجه فیلم «برف آخر» به مجید صالحی هم می‌توان اشاره کرد که بیشتر با نقش‌های طنز در یادها مانده، اما چند سالی است که کاراکترهای جدی زیادی را بازی کرده و در این فیلم علاوه بر بازیگری، به عنوان مجری طرح نیز همکاری کرده است.

* دومین فیلم جشنواره فجر در روز سوم جشنواره،اکشن «لایه‌های دروغ» بود که قبل از نمایش، خبرنگاران و منتقدان به امید تماشای یک فیلم اکشن وارد سالن شدند، اما در پایان آن را صرفا یک زنگ تفریح می‌دانستند و حتی بعضی‌ها به شوخی می‌گفتند سانس تکرار این فیلم را که مخصوص مهمانان ویژه است هم باید ببینند تا بیشتر خوش بگذرانند. «لایه‌های دروغ» یک کار مشترک میان ایران و فنلاند و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی است و رامین سهراب آن را ساخته است. این کارگردان جوان که بازیگر نقش اصلی فیلمش هم بود ، آن طور که خودش می‌گفت در پنج سالگی نقشی را با جمشید هاشم‌پور بازی کرده بود و داستان‌های قهرمانی از آن زمان در ذهن او حک شده بود و همیشه علاقه‌مند به ساخت فیلم‌های اکشن و قهرمانی بوده است. او با وجود همه انتقادها به فیلمش تاکید کرد که «لایه‌های دروغ» تلاش او برای احیای سینمای اکشن ایران پس از فیلم‌های ماندگاری با بازی جمشید هاشم‌پور است.

* یکی از انتقادها به رامین سهراب مسلط نبودن او به زبان و فرهنگ فارسی است، به همین دلیل خیلی‌ها براین تصور بودند که او کف‌ زدن‌های هر از گاهی تماشاگران در سینمای رسانه‌ها را که گاهی با ریتم موسیقی فیلم هم همراه می‌شد، ممکن است به معنای تحسین برداشت کند. حتی در نشست خبری سوال‌های کنایه‌داری پرسیده می شد که تهیه‌کننده‌اش محسن صرافی تاکید کرد سهراب مفهوم بعضی واژه‌ها و کنایه‌ها مثل فیلمفارسی را متوجه نمی‌شود.

* بخشی از انتقادها به فیلم «لایه‌های دروغ» در کنار قابل توجه دانستن تلاش رامین سهراب برای ساخت فیلمی اکشن، به هیأت انتخاب جشنواره برمی‌گشت که چطور فیلمی که به‌ویژه در فیلمنامه ضعف‌های چشمگیر دارد و حتی نادر فلاح – بازیگر فیلم – هم به آن اذعان داشت، در بخش مسابقه انتخاب شده است.

*  در روز سوم جشنواره در سینمای رسانه‌ها علی بهادری جهرمی – سخنگوی دولت – از مهمانان ویژه بود و گفت:‌ در دهه فجر همه چشم‌ها به جشنواره فیلم فجر است و این رویداد برنامه‌های دیگر دهه فجر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

* سخنگوی دولت درباره شورای عالی سینما هم بیان کرد:‌ پیش‌بینی می‌کنم یکشنبه (هفته آینده) تشکیل شورای عالی سینما در دستور کار هیات دولت قرار گیرد و انشالله به تصویب برسد. شورای عالی سینما باتوجه به اینکه با ریاست شخص رییس جمهور تشکیل می‌شود و سعی شده در ترکیب آن از خود سینماگران و جامعه فعال این عرصه هم استفاده شود، کمک بسیار جدی به توسعه این صنعت خواهد داشت. همچنین در بودجه سال ۱۴۰۱ صندوقی تحت عنوان صندوق پیشرفت و عدالت پیش‌بینی شده که در آن هر استان یک زیر صندوق دارد. الویت‌های استانی و بومی در آن صندوق‌های استانی مطابق بودجه سال پیش‌بینی می‌کنند و در چهارچوب آن اولویت‌ها، حمایت‌ها صورت می‌گیرد که یکی از اولویت‌ها حوزه فرهنگ و هنر است، به ویژه با فعالیت جدی آقای اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد که یکی از وزرای بسیار فعال و اصطلاحا جنگنده کابینه است. آقای ضرغامی هم کمک حال ایشان هستند.

* به دلیل آنکه مسعود نقاش‌زاده همچنان به علت ابتلا به کرونا دوران قرنطینه را سپری می‌کند، هنگام حضور سخنگوی دولت، محمد حمیدی‌مقدم او را در بازدید از سینمای رسانه همراهی کرد.

* رعایت پروتکل‌ها در خانه جشنواره دغدغه‌ای جدی و مورد انتقاد است و در روز سوم در سالن نشست و راهروها تذکرهایی برای زدن ماسک داده می‌شد، اما بی‌توجهی هنرمندان هنگام برداشت عکس در مراسم فتوکال، بازتاب‌های مختلفی در میان خبرنگاران داشته است.

* از اتفاق‌های خارج از محل اصلی جشنواره باید به سینماهای مردمی نیز اشاره کرد که خبرها از سوی برخی علاقمندانی که بلیت خریده‌اند نشان می‌دهد ظرفیت مخاطبان در سینماها بالا است ولی هیچ نوع نظارت یا اقدامی برای جلوگیری از ورود تماشاگران دارای علائم کرونایی مثل تب‌سنجی انجام نمی‌شود.

 

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 169055 و در روز پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۲۶:۰۷
2024 copyright.