سومین روز چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر؛ نمایش‌های خیابانی پرمخاطب

سومین روز چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز سپری شد؛ روزی خلوت و آرام که اگر اجرای تئاترهای خیابانی نبود، حال و هوای جشنواره‌ای نداشت.

به گزارش سینماسینما، این روزها وقتی پای صحبت هنرمندان و اصحاب رسانه که به مجموعه تئاتر شهر یا دیگر سالن‌های تئاتری میزبان آثار صحنه‌ای چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بنشینید، همه از نوستالژی سال‌هایی صحبت می‌کنند که برگزاری جشنواره تئاتر فجر شور و حال بالایی داشت و رقابت برای حضور در جشنواره بین گروه‌های تئاتری بسیار پرتب و تاب بود.

همه از سال‌هایی صحبت می‌کنند که مخاطبان در پیرامون مجموعه تئاتر شهر تجمع می‌کردند تا به تماشای آثار جشنواره و هنرمندان شرکت کننده در آن بنشینند.

البته اکثر هنرمندان و اصحاب رسانه به این امر اذعان دارند که دیگر جشنواره تئاتر فجر آن شور و حال سابق برای ایجاد انگیزه در هنرمندان و مخاطبان را ندارد.

در سال گذشته که کرونا تئاتر ایران را متوقف کرده بود، جشنواره نیز دیگر جشنواره نبود و صرف برگزاری برگزار شد تا تئاتر ایران تعطیل نماند و انگیزه‌ای برای از سرگیری فعالیت‌های تئاتری باشد.

با گذشت شرایط کرونایی و در سال ۱۴۰۰ که برنامه‌ریزی چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در دست انجام بود این امید می‌رفت که برگزاری این دوره از جشنواره حال و هوای متفاوتی را از دوره سی و نهم داشته باشد و هیجانی را برای مخاطبان و گروه‌های تئاتری همراه داشته باشد.

اما با شروع بخش صحنه‌ای و خیابانی چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و با توجه به محدود شدن ظرفیت سالن‌های تئاتری به دلیل شیوع سویه جدید ویروس کرونا، حال و هوای جشنواره نه تنها شور و حال خاصی ندارد بلکه کم‌رونق‌تر از حدی است که انتظار می‌رفت.

برخی معتقدند که کیفیت اکثر آثار انتخاب شده برای اجرا در جشنواره در پایین آمدن استقبال و انگیزه مخاطبان و هنرمندان برای حضور در سالن‌های مجموعه بی‌تأثیر نیست که این امر نیاز به بررسی دارد.

روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن به عنوان سومین روز چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز روز متفاوتی نسبت به ۲ روز ابتدایی جشنواره نبود و سالن‌های میزبان اجراهای جشنواره حال و هوای یکسانی داشتند. مجموعه تئاتر شهر به عنوان میزبان اصلی جشنواره تئاتر فجر تفاوتی با روزهای تعطیل خود نداشت و سکوت و آرامش عجیبی بر آن حکمفرما بود که به دور از حال و هوای یک جشنواره بین‌المللی تئاتر است.

در روز سوم جشنواره نیز همچون ۲ روز پیش از آن، گروه‌های تئاتر خیابانی توانستند با اجراهای خود شور و حالی را به فضای بیرونی مجموعه تئاتر شهر و خانه هنرمندان ایران تزریق کنند. خوشبختانه استقبال مردم از اجراهای تئاتر خیابانی طی روزهای سپری شده خوب بوده و شاید بتوان چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی فجر دانست زیرا حس و حال جشنواره در بیرون از مجموعه و در زمان اجراهای خیابانی خیلی بیشتر از داخل مجموعه و سالن‌های تئاتری دیگر است.

البته در این بین نگرانی برای حفظ سلامت مخاطبان و هنرمندان در بخش تئاتر خیابانی بالاست زیرا با توجه به بالا رفتن سرعت شیوع سویه جدید ویروس کرونا، تماشای آثار خیابانی چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بی توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی، انجام می‌شود.

عکس از عرفان خوشخو است.

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 169984 و در روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۴:۱۸
2024 copyright.