سینماگران مشغول کارند / کدام فیلم‌ها به جشنواره فجر می‌رسند؟

فصل پاییز عمدتاً برای سینماگران روزهای پرکاری و تلاش است تا بتوانند ثمره فعالیتشان را در جشنواره فیلم فجر در معرض دید عموم قرار دهند.
به گزارش سینماسینما، معمولاً اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز زمانی است که بسیاری از کارگردانان در حال تولید تازه‌ترین اثر سینمایی خود هستند تا بتوانند آن را برای حضور در جشنواره فیلم فجر که ویترین مهمی برای سینمای ایران شده است آماده کنند.

برخی از فیلمسازان به‌موقع اثر خود را آماده می‌کنند و برخی دیگر نیز تا دقیقه ۹۰ مشغول آماده‌سازی اثر خود برای ارائه به دفتر جشنواره هستند. از آنجایی‌که زمان ثبت‌نام برای حضور فیلم‌ها در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر پایان روز ۳۰ آبان ماه بود، در این مجال به ذکر برخی از این فیلم‌ها که از پیش اعلام کرده بودند در جشنواره فیلم فجر حضور خواهند یافت، پرداختیم. البته برخی از این فیلم‌ها آماده، برخی در مراحل پس از تولید و فنی و برخی نیز در مرحله فیلم‌برداری قرار دارند.

اتاق تاریک

فیلم “اتاق تاریک” به تهیه‌کنندگی و کارگردانی روح‌الله حجازی است که این روزها در مراحل پایانی تولید، قرار دارد.

با پایان تدوین، مراحل صداگذاری، ساخت موسیقی و ویژوال افکت فیلم به‌طور هم‌زمان در حال انجام است تا نسخه‌ای از “اتاق تاریک” در موعد مقرر به دفتر جشنواره فجر ارسال شود. “اتاق تاریک” پنجمین ساخته حجازی پس از فیلم‌های “در میان ابرها”، “زندگی خصوصی آقا و خانم میم”، “زندگی مشترک آقای محمودی و بانو” و “مرگ ماهی” است.

حضور حجازی در دوره‌های مختلف فجر همواره با حواشی و اتفاقاتی همراه بوده است. “در میان ابرها” نخستین ساخته او در بیست و ششمین جشنواره فجر سیمرغ بهترین فیلم اول را دریافت کرد اما دو فیلم بعدی‌اش “زندگی خصوصی آقا و خانوم میم” و “زندگی مشترک آقای محمودی و بانو” هردو به دلیل ممیزی از جشنواره فجر کنار گذاشته شدند و “زندگی مشترک ..” بعد از دو سال توقیف و به دلیل حضور در جشنواره‌های خارجی فقط چند نمایش محدود در بخش خارج از مسابقه جشنواره داشت. حجازی سه سال بعد از آخرین ساخته‌اش یعنی “مرگ ماهی”، امسال با “اتاق تاریک” که تجربه‌ای متفاوت با سایر ساخته‌هایش محسوب می‌شود به جشنواره فجر می‌آید.

‌‎ساره بیات، ساعد سهیلی، محمد امامی، امیررضا رنجبران، مروارید کاشیان، ژیلا دایی، رضا احمدی با معرفی بازیگر خردسال؛ سید علیرضا میرسالاری بازیگران “اتاق تاریک” هستند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: فرهاد و هاله فصل جدید زندگی خود را آغاز کرده‌اند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آن‌ها را در مواجهه با مسائل جدیدی قرار می‌دهد.

مصادره

این فیلم اولین تجربه مهران احمدی در مقام کارگردان دانست که به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی، با فیلم‌نامه‌ای از علی فرقانی در لوکیشن کالیفرنیا جلوی دوربین مسعود سلامی رفته است.

درحالی‌که کار بر روی جلوه‌های ویژه “مصادره” توسط فرید ناظر فصیحی ادامه دارد، هادی کاظمی هم جلوی دوربین این فیلم رفته است. این در حالی است که فرید ناظر فصیحی نیز در حال پایان مراحل کار بر روی جلوه‌های ویژه “مصادره ” است تا فیلم در موعد مقرر به سی و ششمین جشنواره فجر برسد.

در این فیلم کمدی، رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میر طاهر مظلومی، هادی کاظمی، مزدک میر عابدینی، سیامک صفری، لوسینه گیراگوسیان، میلنا واردانیان، آلیسا میلکستیان و مهران احمدی به همراه بازیگران کودک امیر صدرا حقانی و هارمیک سوقومونیان ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: ایران خیلی بزرگه ولی ما هم خیلی بدشانسیم…

در وجه حامل

با عنوان قبلی “خیابان دیوار” به تهیه‌کنندگی مصطفى کیایى و کارگردانى بهمن کامیار در مقام کارگردان راهى جشنواره خواهد شد.

کامیار پیش‌ازاین فیلم “مرداد” را در مقام کارگردان ساخته بود که هنوز فرصت اکران نیافته است. او همچنین “سد معبر” را سال گذشته در مقام تهیه‌کننده در جشنواره فیلم فجر داشت.

“در وجه حامل” تمامى مراحل فنى را پشت سر گذاشته و نسخه بازبینى آن براى ارائه به دبیرخانه سى و ششمین جشنواره فیلم فجر آماده است. این فیلم مضمونی اجتماعی دارد و داستان آن روایتگر زندگی زنی به نام مهری است که ناخواسته درگیر ماجرایی مجهول می‌شود و در پی حل آن است. تمامی مراحل فیلم‌برداری “در وجه حامل ” در لوکیشن‌های تهران انجام‌شده است.

ژاله صامتی، محمدرضا غفاری، ایرج سنجری، احسان امانی، رویا جاوید نیا، معصومه رحمانی، بابک بهشاد، جواد زیتونی، بیژن افشار، میثاق جمشیدی، مژده دایی، سید وحید منافی، مهدی میری، پاوان افسر، اکبر مددی مهر، غلامحسین عباسی، مهران آتش زا، فرزاد سینا، شهرزاد بخشی، مهران فراهانی، فاطمه بابایی، رضوان جعفری، حمیدرضا خسرویون، با هنرمندی محسن کیایی و با حضور رعنا آزادی ور در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

گرگ بازی

به کارگردانی عباس نظام دوست و تهیه‌کنندگی محمدعلی نجفی است. نظام دوست پیش‌ از این در مقام دستیار با نجفی همکاری داشته است و این اولین تجربه ساخت فیلم بلند داستانی اوست.

علی مصفا، هانیه توسلی، نگار جواهریان، سعید چنگیزیان، سهیلا گلستانی، مهسا علافر، فهیمه امن‌زاده، احسان گودرزی، حمید پورآذری، امیرحسین قدسی، ژرژ پطروسی، منوچهر زنده‌دل، محمدرضا مالکی، سوده سعدایی، قاسم فرمانبردار بازیگران “گرگ بازى” هستند. فیلم سینمایی “گرگ بازی ” روایتگر داستان چند دوست قدیمی است که یک‌شب در خانه موروثی یکی‌ از این دوستان جمع می‌شوند. با ورود مهمانان تازه‌وارد به جمع، ماجراهای عجیبی رخ می‌دهد. این فیلم اولین ساخته سینمایی بلند عباس نظام ‌دوست در مقام کارگردان است.

آهوی پیشونی سفید ۲

به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سید جواد هاشمی است که در فصل اول آن توانست عنوان بهترین فیلم‌نامه را از سی‌امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان (سال جاری) به دست آورد.

اولین “آهوی پیشونی سفید” پنج سال پیش توانست جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از بیست‌و‌پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان از آن خود کند و ترلان پروانه برای بازی در نقش پیشونی سفید “پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان” این جشنواره را به دست آورد، همچنین امین حیایی برای بازی در نقش “آقا موشِ” کاندید بهترین بازیگر مرد سی‌امین جشنواره فیلم فجر شد. سید جواد هاشمی به‌عنوان نویسنده، کارگردان تهیه‌کننده این اثر سینمایی در فیلم جدید خود قصه دیگری از پیشونی سفید را روایت می‌کند. محمدرضا شریفی‌نیا، لیلا اوتادی، پژمان بازغی، امیر غفارمنش، هومن حاجی‌عبداللهی، ترلان پروانه، ارسلان قاسمی، سید جواد هاشمی، امیر سهیلی، امیررضا احمدی، ابراهیم شفیعی، داریوش پیرو، یوسف طاهریان، رکسانا وطن‌خواه فرزانه زهره‌وند و ساناز نادری در “آهوی پیشونی سفید ۲” ایفای نقش کرده‌اند.

همه چی عادیه

به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محسن دامادی که فرم حضور در جشنواره سی و ششم را پرکرده است.

دامادی “همه چی عادیه” را زمستان سال گذشته در تهران و ورامین مقابل دوربین برد و فیلم‌برداری آن تا اواخر سال به طول انجامید.

این فیلم روایتگر داستان زندگی جوانی روستایی است که به دلیل کمبود و بحران آب و به دنبال لقمه نانی به پایتخت مهاجرت می‌کند. او مجبور به فعالیت در مشاغلی می‌شود که دانش و تجربه‌ای از آن‌ها ندارد…. عباس غزالی، بهنوش بختیاری، رز رضوی، (با هنرمندی) پژمان بازغی، رضا رویگری، لیلا بلوکات و (با حضور) سحر قریشی، همراه با نگین معتضدی، صفر کشکولی، امیر جنانی و عرفان حسینی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

خون‌مردگی

اثر تازه کارگردان “هاری” به نویسندگی بهزاد اقطاعی و تهیه‌کنندگی مشترک امیر احمد انصاری و علی گل‌بهاران که در مراحل فنی پس از تولید قرار دارد.

“خون‌مردگی” اثری اجتماعی است و به مشکلاتی که کم‌کم تبدیل به گره‌های کور در زندگی می‌شود خواهد پرداخت. در خلاصه داستان فیلم آمده است؛ تو غلط کردی می خوای بری دنبال زندگی خودت! امیررضا میر آقا، نازنین علم دوست، ایلیا کیوان، علیرضا گیلوری، امیر محقق، فرهاد تاوتلی، پویا بیگی، مریم سردشتی، مانیا شاهوردی، حوریه پورصائب، محمد شیرازی، رها تفکری و کامبیز بنان بازیگران “خون‌مردگی” هستند.

فصل شکار

به کارگردانی داریوش یاری که از سال گذشته متوقف‌شده بود و درنهایت امسال دوباره مقابل دوربین رفت و فیلم‌برداری‌ آن به پایان رسید.

“فصل شکار” اواخر دی‌ماه سال ۱۳۹۵ کلید خورد اما پس از مدتی به دلیل مشکلاتی،‌ فیلمبرداری آن متوقف شد. حامد کمیلی، مهران احمدی و مهیا دهقانی در “فصل شکار” بازی می‌کنند که سومین فیلم بلند سینمایی یاری است. کارهای پیشین او، “دخیل” و “کربلا جغرافیای یک تاریخ” است. موضوع این فیلم درباره آسیب‌های اجتماعی است و یاری به‌زودی تدوین فیلم را آغاز خواهد کرد.

کار کثیف

به کارگردانی خسرو معصومی مضمونی اجتماعی دارد و به موضوع بیکاری و مهاجرت می‌پردازد.

پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، لوون هفتوان، رضا فیاضی، خیام وقار، مهران نائل، اکبر معززی، نیکان فهیم نیا، کامران فیوضات، مسعود فروتن، آروز ابی زاده، پیام احمدی نیا، ابراهیم عمادی، مهرداد فلاحتگر، حماسه دولتشاهی، رضا یوسفی، مهدی جمشیدی، سید مهدی میراکبری، علی محمدی، سیمون باغداساریان، حسین زمانی، وحید حبیبیان، علی بهمنش، مرجان نکویی، نیما مهتابی، ساجده مرادپور، امیر پاسبان، امیرحسین آصفی، بهادر اونلو بازیگران فیلم “کار کثیف” هستند.

چهارراه استانبول

تازه‌ترین ساخته مصطفی کیایی است که به موضوع ساختمان پلاسکو می‌پردازد. “بارکد”، “عصر یخبندان”، “خط ویژه”، “ضدگلوله”، “بعدازظهر سگی” ازجمله آثار این کارگردان جوان است.

بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، رعنا آزادی ور، ماهور الوند، مهدی پاکدل، سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی سام، بابک بهشاد، خسرو احمدی، تینو صالحی، حسین امیدی و با هنرمندی مسعود کرامتی و بازیگران خردسال: کارن کیایی و باران صوفی گروه بازیگران “چهارراه استانبول ” را تشکیل می‌دهند.

کامیون

فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کامبوزیا پرتوی است که پس از ساخت فیلم “پرده” در سال ۹۱ تولیدشده است.

“کامیون” با مدیریت فیلم‌برداری تورج اصلانی در مرزهای سوریه و عراق، در روستاهای اطراف منطقه “سیلوانا ” در استان آذربایجان غربی، در شهرهای ارومیه و میانه و درنهایت در لوکیشن‌های مختلفی در تهران فیلمبرداری شده است.

در فیلم “کامیون”، سعید آقاخانی، نیکی کریمی، تروسکا جولا، رامین راستاد، یعقوب پرسا، نسرین مرادی و … به ایفای نقش می‌پردازند. کامبوزیا پرتوی تاکنون فیلم‌های سینمایی؛ “ماهی”، “گلنار”، “بازی بزرگان”، “کافه ترانزیت” و “پرده” را کارگردانی کرده و با این آثار جوایز متعدد داخلی و بین‌المللی را از آن خودکرده و نویسندگی فیلم‌نامه‌های دیگری همچون؛ “محمد رسول‌الله”، “شیرک”، “دایره”، “ایستگاه متروک”، “هر شب تنهایی”، “دیشب باباتو دیدم آیدا”، “من ترانه ۱۵ سال دارم”، “خیابان‌های آرام” و … را بر عهده داشته است.

تنگه ابوغریب

بهرام توکلی نویسنده و کارگردان این فیلم است که پس از ساخت فیلم “برف سرخ” تازه‌ترین اثر او محسوب می‌شود.

جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی ازجمله بازیگرانی هستند که جلوی دوربین “تنگه ابوغریب” رفته‌اند و حمید خضوعی ابیانه نیز مدیریت فیلمبرداری کار را بر عهده دارد. در خلاصه فیلم سینمایی “تنگه ابوغریب ” چنین آمده است: در ٢١ تیرماه ١٣۶٧، حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر می‌کند، یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهرها و جاده‌های کلیدی ایران را دارد تنگه ابوغریب است، تنگه‌ای که نام و خاطره‌اش در میانه تاریخ رسمی روزهای پایانی جنگ گم‌شده … تنگه‌ای که محل مقاومت افراد گردان عمار بود … .

به‌وقت شام

تازه‌ترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا پس ازفیلم “بادیگارد” است که این روزها مراحل تدوین و انجام ویژوال افکت خود را سپری می‌کند. تاکنون نیمی از تدوین “به‌وقت شام” توسط مهرداد خوشبخت به پایان رسیده است. البته با توجه به اینکه زمان این فیلم کمی بلند شده بود صاحبان این اثر مشغول کوتاه کردن و رساندن آن به زمان ۱۲۰ دقیقه هستند.

حاتمی کیا و دیگر صاحبان اثر بسیار امیدوار هستند که این فیلم یک اتفاق نو در سینمای ایران و اولین فیلم جدی بین‌المللی باشد از همین رو سازمان اوج سرمایه‌گذار “به‌وقت شام” مشغول برنامه‌ریزی و رایزنی برای اکران خارجی این اثر است تا فیلم در خاورمیانه و چند کشور اروپایی به نمایش دربیاید.

موضوع “به‌وقت شام” درباره داعش است. فیلمبرداری فیلم بر عهده مهدی جعفری بود و هادی حجازی فر و بابک حمیدیان از بازیگران ایرانی فیلم‌ هستند و جمعی از بازیگران سوری و لبنانی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. محمد خزاعی تهیه‌کننده این اثر پیش‌ازاین فیلمی بانام “امپراتور جهنم ” درباره چگونگی شکل‌گیری تکفیری‌ها تهیه کرد و “به‌وقت شام ” دومین فیلم درباره داعش و تکفیری‌ها در کارنامه این تهیه‌کننده به شمار می‌آید.

لاتاری

محمدحسین مهدویان که پس از ساخت فیلم‌های “ایستاده در غبار” و “ماجرای نیمروز” تبدیل به یکی از چهر‌ه‌های شناخته‌شده عرصه سینما شد و هر دو اثر او با استقبال بسیار گسترده از سوی مخاطبان و منتقدان مواجه شد، این روزها مشغول ساخت فیلم “لاتاری” است.

در “لاتاری” جواد عزتی، هادی حجازی فر و ساعد سهیلی به ایفای نقش می‌پردازند. باوجودآنکه فرم حضور در جشنواره را سید محمود رضوی پرکرده است اما این فیلم همچنان در مرحله فیلم‌برداری قرار دارد.

سال دوم دانشکده من

به کارگردانی رسول صدرعاملی و تهیه‌کنندگی مسعود ردایی و نگارش پرویز شهبازی این روزها در مراحل پایانی فیلمبرداری به سر می‌برد.

صدرعاملی با این فیلم پس از یک دهه دوری از سینما باز می‌گردد. همزمان با فیلمبرداری مراحل تدوین این فیلم سینمایی همچنان توسط مصطفی خرقه‌پوش در حال انجام است.

علی مصفا، بابک حمیدیان، شقایق فراهانی، ویشکا آسایش، افشین هاشمی، پدرام شریفی، نیلوفر خوش خلق، شیوا خسرومهر، مریم بوبانی بازیگران این فیلم سینمایی هستند. به جز بازیگران نامبرده، ٢٢ نفر از چهره‌های شناخته نشده نیز در این فیلم برای اولین بار به ایفای نقش می‌پردازند که در این میان سه نفر جزو بازیگران اصلی و مابقی در نقش‌های فرعی مقابل دوربین رفته‌اند. این ٢٢ نفر از میان ٩٠٠ نفر و پس از پشت سر گذاشتن مراحل تست و تمرینات بازیگری برای حضور در این فیلم انتخاب شده‌اند. “سال دوم دانشکده من” به نویسندگی پرویز شهبازی مضمونی اجتماعی دارد.

منبع: هنرآنلاین

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 73200 و در روز شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۱:۱۳
2024 copyright.