واکنش سینماگران به فاجعه «منا»/ از ایوبی و عسگرپور تا جمشید مشایخی و مهناز افشار

منافاجعه غمبار منا و کشته شدن حاجیان، سینماگران ایران را نیز به واکنش واداشت. حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی از جمله کسانی است که با انتشار پیامی نسبت به این حادثه واکنش نشان داد. در بخشی از متن پیام، این مدیر سینمایی می خوانیم: «… فرزندان ابوسفیان و ابولهب شمشیر انتقام از نیام کشیده‌اند. در یمن، سوریه، عراق، بحرین و اینک در خانه خدا پیروان محمد (ص) را تنها و تنها به جرم لبیک گفتن به آیین محمدی بی‌رحمانه می‌کشند… و ما پیروان محمد مصطفی و اهل بیت کرامش، در همین روزها که فرزندان ابوسفیان و ابولهب و جیره خواران آل‌سعود در عراق و سوریه زنده زنده جوانان مسلمان را در آتش جهالت می‌سوزانند از هفت سال تلاش هنرمندانمان برای نشان دادن چهره رحمانی محمد (ص) به زبان سینما رونمایی کردیم. ما در سالن‌های سینمای ایران و اروپا و آمریکا مردم را به دیدن فیلمی از زندگی پیامبر دعوت می‌کنیم… و آل‌سعود با سوزاندن آدم‌ها، انفجار خانه‌ها و بیمارستان‌ها و جگر به دندان کشیدن‌ها، بردگی زن و کودک مردم را به دین می‌خوانند. ما پیروان محمدیم و آنها فرزندان ابولهب. و امروز بار دگر می‌خوانیم که تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ …»

همچنین محمدمهدی عسگرپور، کارگردان صاحب نام سینمای ایران در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که اداره سرزمین وحی به همه مسلمانان تعلق دارد و متعلق به یک کشور، ملت نیست و باید اداره آن در اختیار منتخبی از دولت‌های اسلامی قرار بگیرد گفت: « کسانی که حج رفته‌اند، می‌توانند گواهی بدهند که دولت سعودی در تمامی سال‌ها مجموعا بی‌کفایت بوده است و کلا در سال‌های اخیر در امور دیگر منطقه هم خارج از بحث حج، بی‌کفایتی خود را نشان داده است از جمله امسال در پی حمله به یمن امنیت منطقه را به خطر انداخت و نشان داده است این دولت در حوزه‌های مختلف از جمله دفاع، جنگ و مسایل سیاسی هم بی‌کفایتی دارد… فارغ از احساسات در مقابل اتفاقی که در منا افتاد که واقعا تلخ و دردناک بود اما باید تاکید کنم این اتفاق نقطه عطفی در این منطقه خواهد بود و پس از این حادثه در منطقه یک مسائلی جابه جا خواهد شد. این حادثه فقط سقوط و زیر دست و پا ماندن زائران نیست بلکه بی‌کفایتی بزرگ دولت آل‌سعود است که منطقه را دچار مخاطره کرده است. این اتفاقات و بخصوص خشونت و جنگ نشان داد که بی‌تقوایی و حرکت‌های ضد اسلامی در قلب دولت سعودی وجود دارد که در ماه ذی الحجه هم نخواستند، جنگ در یمن را متوقف کنند و معتقدم این اتفاقات دست به دست هم می‌دهد و تاریخ نزدیک آینده به شدت تحت تأثیر این اتفاقات خواهد بود.»

جمشید مشایخی یکی دیگر از هنرمندانی بود که با داغدیدگان حادثه «منا» ابراز همدردی کرد. مشایخی ضمن اظهار امیدواری برای دیدن روزی که دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخ از سر بی‌تدبیری نباشیم، گفت: «جای تاسف دارد. این اتفاق در شرایطی می‌افتد که میزبان میهماندار زائران خداست و باید بهترین شرایط را برای پذیرایی فراهم کند اما متاسفانه شرایط را به گونه‌ای پیش برده که این فاجعه بزرگ رقم خورده است. خانواده درگذشتگان شرایط سختی دارند و در حالی که در تدارک استقبال از یاران سفرکرده‌شان بودند حالا چشم به آمدن پیکر بی‌جان عزیزانشان هستند که این بسیار ناگوار است.»

نیوشا ضیغمی هم ضمن ابراز تأسف از حوادث به وجود آمده برای شماری از مسلمانان در سرزمین وحی تاکید کرد باید با مسببان اصلی این اتفاق برخورد جدی شود. او در این باره به خبرگزاری فارس گفت: «حوادث به وجود آمده در مکه باعث مکدر شدن خاطر تمام مسلمانان جهان شده، به طوری که با مشاهده تصاویر منتشر شده از این حادثه هولناک اشک از چشم مسلمان و غیر مسلمان جاری می‌شود. با تمام بازماندگان ایرانی این حادثه همدردی می کنم و امیدوارم نمایندگان دولت پاسخی قاطع به مسببان این سهل‌انگاری بدهند تا مرهمی باشد بر زخم آن‌ها.»

صفحات شبکه‌های اجتماعی هنرمندان و بازیگران سینما و تلویزیون هم مملو از ابراز همدردی و عرض تسلیت به مناسبت این حادثه است.

مهناز افشار با اشاره به این اتفاق و با بازنشر مصرعی از مولانا نوشت:‌ «کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست. حادثه دردناک در «منا» را به بازماندگان‌شان تسلیت می‌گویم.»

آنا نعمتی هم با عرض تسلیت به مردم ایران اظهار امیدواری کرد که دیگر شاهد این مصیبت‌ها نباشیم.

الیکا عبدالرزاقی دیگر بازیگری بود که درباره این اتفاق نوشت: «حادثه تلخ امروز در مکه و کشته شدن هموطنان عزیزمان را به خانواده‌های محترم‌شان تسلیت عرض می‌کنم.»‌

الهام پاوه‌نژاد هم نوشت:‌ «وقتی مکان عبادت می‌شود محل تجارت، عشق در عید، قربانی می‌شود… دلتون صبور بازماندگان… تسلیت به خانواده‌های داغ‌دیده.»

بهنوش بختیاری هم این اتفاق راتسلیت گفت و نوشت:‌ «چه عزایی شد عیدمان. فاصله تبریک و تسلیت چه کوتاه است گاهی… چه ناگوار و تلخ است شنیدن چنین خبری در حایی که همه با دل پاک برای نیایش رفتند … گفتنش راحته… تحملش سخته… خیلی سخت. روحتان شاد پاره‌های تنم، هموطنم…»

مهراوه شریفی‌نیا با اشاره به این واقعه به داغداران حادثه دلخراش عربستان تسلیت گفت.

شبنم مقدمی نیز نوشت: «دوباره چه داغی ماند بر دل‌ها… چه عیدی عزا شد و تسلیت واژه‌ای‌ست حقیر…»

شبنم قلی‌خانی نوشت: «حیف و صد حیف از جان آدم‌ها. تنها با یک کلمه خودمون رو دلخوش می‌کنیم: تسلیت.»

مهراب قاسمخانی هم با بازنشر عکسی از مکه معظمه درباره این اتفاق نوشت: «خیلی اتفاق غم‌انگیزی بود… خیلی دردناک بود…»

ستاره اسکندری هم با نوشتن جمله «خداوندا آرامش ده» با بازماندگان این فاجعه ابراز همدردی کرد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 2860 و در روز شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۷:۵۷
2024 copyright.