چشم‌گیرترین‌ آثار غیررقابتی جشنواره‌ی جهانی فجر

برپایی سی‌ و چهارمین‌ جشنواره فیلم فجر علاوه بر بخش رقابتی در بخش غیرقابتی نیز با نمایش ۲۴ فیلم داستانی و مستند از کشورهای مختلف جهان همراه خواهد بود.

به گزارش سینماسینما، بخش غیرقابتی جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش جام جهان‌نما (جشنواره جشنواره‌ها) در مجموع ۱۰ فیلم؛ در بخش نمایش‌های ویژه ۹ فیلم (بعلاوه پنج فیلم ایرانی) و در بخش مرور سینمای فرانسه نیز ۴ فیلم را در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد داد که در زیر مهمترین آنها را مرور می‌کنیم:

جام جهان‌نما (جشنواره جشنواره‌ها)

فیلم «آدمکش»

فیلم «آدمکش» ساخته «هو شیائو شین» کارگردان سرشناس چینی که در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۵ جایزه معتبر بهترین کارگردانی را از آن خود کرد، محصول مشترک سینمای تایوان، چین، هنگ کنگ و فرانسه است.

نماینده سینمای تایوان در جوایز اسکار ۲۰۱۶ در نهمین دوره جوایز سالانه فیلم آسیا نیز در ۹ بخش نامزد کسب جایزه شناخته شده بود که در نهایت در ۸ بخش از جمله بهترین فیلم و کارگردانی برنده شد. داستان فیلم درباره زنی به نام «نی یینیانگ» است که از سوی استاد خود مامور به قتل رساندن مقامات فاسد دولتی می‌شود.

«کوهها ممکن است جا به جا شوند» هشتمین ساخته بلند سینمایی «ژیا ژانگکه» کارگردان مطرح چینی است که در سال ۲۰۱۵ در بخش اصلی جشنواره کن یکی از نامزدهای دریافت نخل طلای بهترین فیلم بود. این فیلم داستان سه دوست به نام‌های «لیانژی»، «ژانگ» و «تائو» را از کودکی تا بزرگسالی روایت می‌کند، نگارش فیلمنامه «کوه‌ها ممکن است جا به جا شوند» نیز بر عهده خود «ژانگکه» بوده است.

فیلم‌ «مادر من»

«نانی مورتی» کارگردان صاحب سبک سینمای ایتالیا در آخرین ساخته سینمایی خود فیلم «مادر من» را مقابل دوربین برد که اولین بار سال گذشته در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن برای کسب نخل طلای بهترین فیلم رقابت کرد و در نهایت جایزه کلیسای جهانی بهترین فیلم معنوی را این رویداد سینمایی به خانه برد.

«مادر من» که در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره فیلم تورنتو نیز به روی پرده رفته است، داستان مارگریتا، سینماگری است که در گیر یک بحران هویتی است و در حالی‌که مادرش در بستر مرگ است، فیلمی دربارهٔ بسته شدن یک کارخانه کارگردانی می‌کند. «نانی مورتی» علاوه بر کارگردانی؛ تهیه کنندگی و نویسنگی این فیلم، ایفای یکی از نقش‌های اصلی را نیز بر عهده دارد.

انیمیشن رومانیایی «کوهستان جادویی» ساخته «انکا دومیان» پس از نمایش آغازین در جشنواره بین‌المللی و معتبر انیمیشن «انسی» در کشور فرانسه، در جشنواره کارلوی‌واری جمهوری چک حضور یافت و مورد تقدیر ویژه هیئت داوران نیز قرار گرفت.

داستان فیلم درباره «آدام جسک وینکلر» افسر نظامی ضدکمونیست اهل لهستان است که در دهه ۱۹۸۰ در کنار احمد شاه مسعود علیه اتحادیه جماهیر شوروی می‌جنگیدند.

فیلم‌ «لوبیای شیرین»

فیلم «لوبیای شیرین» جدیدترین ساخته سینمایی «نائومی کاواسه» سینماگر سرشناس ژاپنی است و یکی دیگر از فیلم های حاضر در جشنواره کن ۲۰۱۵ بود که در بخش نوعی نگاه به روی پرده رفت.

داستان فیلم درباره مردی است که در ماشینی که خود صاحب آن نیست در کنار خیابان شیرینی می‌پزد و از این طریق روزگار می‌گذراند اما اتفاقاتی مسیر زندگی او را به کلی تغییر می‌دهد. «کاواسه» برای این فیلم جایزه بهترین فیلم خارجی جشنواره سائوپولوی برزیل و بهترین کارگردانی جشنواره وایادولید اسپانیا را به دست آورد.

در بخش جام جهان‌نما (جشنواره جشنواره‌ها) فیلم‌های دیگری شامل «مهمان» به کارگردانی «مهمت اریلماز» محصول سال ۲۰۱۵ سینمای ترکیه؛ «بره» ساخته «راس پاتریج» محصول مشترک سینمای فرانسه، نروژ، آلمان، قطر و اتیوپی؛ «ماهانا» یا «پدرسالار» به کارگردانی «لی تاماهوری» از نیوزلند و «گورنبشته» به کارگردانی مشترک «یولین اولازولا» و «روبن ایماز» از سینمای مکزیک نیز به نمایش گذاشته خواهند شد.

بخش نمایش‌های ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر امسال تماما به فیلم‌های مستند اختصاص یافته است:

مستند «ازدواج با عشق در کابل» به کارگردانی امیر پلنگی محصول سینمای استرالیا و افغانستان است که در آن داستان یک زن افغانی- استرالیایی روایت می شود که با تاسیس موسسه‌ای به یتیمان افغان کمک می‌کند و در اولین قدم در تلاش است به یکی از مددجویانش به نام «عبدول» برای ازدواج با فاطمه کمک کند. این مستند اولین بار در سال ۲۰۱۵ در جشنواره فیلم سیدنی به نمایش گذاشته شد.

«ژیا ژانگکه: مردی از فن یانگ»

«ژیا ژانگکه: مردی از فن یانگ» مستندی از «والتر سالس» کارگردان برزیلی است که در آن به زندگی و فعالیت هنری «ژیا ژانگکه» کارگردان نامدار و صاحب سبک چینی پرداخته شده است.

«همنوازان زباله‌ها» محصول مشترک آمریکا و پاراگوئه به کارگردانی «برد الگود» و «گراهام تاونسلی» است که در آن فعالیت گروهی از نوجوانان ساکن در زاغه‌های اطراف یک محل دفن زباله در پاراگوئه به تصویر کشیده شده است که با استفاده از آشغال‌ها ارکستر موسیقی تشکیل می‌دهند و به موفقیت‌های فراوانی دست می‌یابند.

مستند «یخ و آسمان»

مستند فرانسوی «یخ و آسمان» ساخته «لوک ژاکت» نیز درباره فعالیت‌های «کلود لوریس» فرانسوی است که مطالعه قطب جنوب را در سال ۱۹۵۷ آغاز کرد و در سال ۱۹۸۵ به عنوان اولین دانشمند جهان نگرانی خود را از مساله گرمای جهانی ابراز کرد. این مستند در سال ۲۰۱۵ به عنوان فیلم اختتامیه جشنواره کن به نمایش گذاشته شد.

«بن بست» به کارگردانی «هاروتیون خاچاتریان» از ارمنستان؛ «روشیما» از «سالم ابو جلال» از فلسطین؛ «فرانکوفونیا» به کارگردانی «الکساندر سوکوروف» (فرانسه، آلمان، هلند)؛ «ماجرجوی سینما کارل زمان» به کارگرانی «توماس هودن» از جمهوری چک و «مرزهای خیالی» از سینمای اتریش دیگر آثار مستندی هستند که امسال در بخش نمایش‌های ویژه سی وچهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر به روی پرده می‌روند.

انیمیشن «شازده کوچولو»

در بخش مرور سینمای فرانسه نیز فیلم‌های «آنتون چخوف ۱۸۹۰» به کارگردانی «رنه فرت»؛ «ترس» به کارگردانی «دامیان اودول»؛ انیمیشن سه بعدی و استاپ موشن «شازده کوچولو» ساخته «مارک اوزبرن» بر اساس داستان معروف نوشته «آنتوان سنت دواگزوپری»؛ «قانون بازار»فیلم تحسین شده جشنواره کن ۲۰۱۵ ساخته «استفن بریز» و «پرونده کلییر استریم» به کارگردانی «وینسنت گارن» به عنوان بخشی از آثار برگزیده سینمای معاصر فرانسه به نمایش گذاشته خواهند شد.

 

سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری رضا میرکریمی از اول تا ششم اردیبهشت ماه امسال در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 14457 و در روز جمعه ۲۰ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۹:۳۹
2024 copyright.