کرونا، سینما و جشنواره‌ای با حاشیه‌های بی پایان

به گزارش سینماسینما، ایسنا در گزارشی درباره چهلمین جشنواره فیلم فجر نوشت: فیلم‌ها، عکس‌ها و همه آنچه از خانه جشنواره فیلم فجر در این روزها مخابره شد، زیر سایه سویه جدید کرونا (اُمیکرون) نگران کننده بود، ایسنا به عنوان یک رسانه در ۱۰ روز برپایی این رویداد بارها با عناوین و تیترهای مختلف هشدار داد اما گویا قرار بود فقط یک رویداد برگزار شود تا وظیفه مان را انجام داده باشیم.

حالا که در ایسنا این گزارش را بعد از پایان جشنواره فیلم فجر جهت یادآوری و ضرورت جدی گرفتن سویه جدید کرونا می نویسیم، به گوش ‌مان در فضای مجازی یا تماس‌های دوستانه و کاری می رسد که برخی از افراد حاضر در برج میلاد به کرونا مبتلا شده اند، به هرحال ما به عنوان رسانه وظیفه داشتیم در طول جشنواره، این موضوع را به مسئولان گوش زد کنیم تا شاهد نباشیم امروز پس از برگزاری این رویداد، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر رسما اعلام کند که پروتکل‌های بهداشتی در جشنواره فیلم فجر رعایت نشده است.

در ادامه مروری داریم بر هشدارهای که دادیم اما جدی گرفته نشد و شاید این گزارش تلنگری برای رویدادهای هنری و اجتماعی پیش رو باشد که حداقل تا فرصت دارند، سویه جدید کرونا را جدی بگیرند.

 چهلمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش های برج میلاد و با جمعیتی بیشتر از سال گذشته‌، در غیاب دبیر مبتلا شده به کرونا و با نمایش فیلم فوتبالی «بیرو» به طور رسمی آغاز شد.

دوشنبه ۱۱ بهمن ماه نخستین روز جشنواره چهلم فیلم فجر در شرایطی که چند روزی بود، نقاش زاده (دبیر این رویداد) به کرونا مبتلا شده بود و حتی نشست خبری هم نتوانست برگزار کند،آغاز شد و مرکز همایش های برج میلاد در نخستین سانس یعنی ساعت ۱۳ با جمعیتی بیشتر از پیش بینی برای اولین سانس و نیز در مقایسه با سال گذشته که شرایط کرونایی همچنان وجود داشت، میزبان اهالی رسانه و منتقدان شد.

سالن نمایش فیلم با صندلی‌های ضربدر زده، فاصله‌گذاری شده و تقریبا تمام ظرفیت درنظرگرفته شده پر شد، اگرچه افراد حاضر در مجموعه ماسک داشتند، اما بر خلاف وعده‌ها های قبلی و تاکیدی که از سوی مسئولان شده بود هیچ گونه تب سنجی هنگام به مرکز همایش ‌ها یا سالن نمایش انجام نشد و خبری هم از تیم‌های پزشکی و نظارتی گفته شده از سوی وزارت بهداشت در مجموعه نبود.

در عین حال  غرفه‌های برنامه‌های مختلف رادیو و تلویزیون در راهروهای جنبی سالن اصلی نمایش فیلم تعبیه شده‌ بود و بنابراین امسال برخلاف سال گذشته راهرو ها شلوغ بودند.

در ابتدای نمایش فیلم‌ اول هم تاکید شده که این سانس ها مختص اهالی رسانه هستند و سانس ها بعدی برای مهمانان ویژه هستند که باز هم مشخص نشد چرا باید حجم زیادی جمعیت را به خانه جشنواره که اولویت با اهالی رسانه است، در این شرایط که زنگ خطر کرونا به صدا درآمده است، به این سالن راه می دادند؟! و در همان مقطع ایسنا نوشت: ای کاش دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر تا دیر نشده است، برای رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی یک تقسیم بندی مناسب داشته باشند تا اهالی رسانه در دو سانس مختلف و با تعداد کمتر جمعیت بتوانند، فیلم ها را با خیال آسوده و نگرانی کمتر از کرونا و سویه جدیدش ببینند و پیشنهادمان این بود که سانس مهمان ویژه به سانسی برای اهالی رسانه تبدیل شود! که البته تا پایان جشنواره فیلم فجر ما شاهد حضور مهمانان ویژه و خاص بودیم که خیلی هایشان خانواده بودند و با بنرهای جشنواره عکس یادگاری می گرفتند و خیلی ‌هایشان از مدیران فرهنگی و هنری در رده های مختلف بودند که حتی امکان پذیرایی‌شان گفته می شد از اهالی رسانه بیشتر بود.

نخستین نمایش فیلم های چهلمین جشنواره فیلم فجر و نشست مطبوعاتی آن در حالی برگزار شد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در کمترین حد خود انجام شد و هنرمندان حاضر در نشست بدون ماسک روبروی اهالی رسانه _ در شرایطی که نگرانی از پیک جدید کرونا وجود دارد _ نشستند.

اگر چه تعدادی از صندلی‌های های مرکز همایش‌های برج میلاد کم شده بود، اما نشانه‌گذاری صندلی ها برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی کافی نبود و به دلیل حضور جمعیت زیاد، تعدادی از صندلی‌های نشانه گذاری شده هم اشغال شدند. این در حالی بود که افراد قابل توجهی هنگام تماشای فیلم ماسک نداشتند.

اما نکته مهم و نگران کننده‌تر در روزهای جولان امیکرون سالن کوچک نشست مطبوعاتی فیلم‌ها بود که برای اولین فیلم با ازدحام عکاسان و خبرنگاران آن هم بدون رعایت فاصله گذاری برپا شد. سالن سعدی به عنوان محل برگزاری نشست‌های مطبوعاتی بدون تهویه مناسب پذیرای تمام کسانی شد که فقط یک کارت نشان می دادند و برخلاف سال‌های قبل هیچ کدام از کارتهای حاضران برای ورود به سالن نشست کنترل نشد تا صرفا افراد مجاز (خبرنگاران) بتوانند به سالن بروند.

هنرمندان حاضر در نشست بدون ماسک کنار هم نشستند و  به سوالات پاسخ دادند، در حالیکه به نظر می رسد با زدن ماسک کمی خیال مخاطبان و افراد حاضر در نشست راحت تر می شد.

در روز نخست، نشست فیلم «مرد بازنده» در شرایطی که بسیار از حاضران نگران گردش ویروس کرونا در سالن بودند ، با اعتراض و ترک سالن از سوی عکاسان خبری برگزار شد و جواد عزتی بازیگر فیلم هم از آنها حمایت کرد.

بلافاصله انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران هم  به شرایط نامناسب نشست‌های خبری چهلمین جشنواره فیلم فجر اعتراض کرد.

جشنواره فیلم فجر با شروع اکران‌های مردمی و در شرایطی که بیش از ۴۰ شهر ، کشور به وضعیت قرمز کرونایی درآمده‌اند، به روز دوم رسید.

سه‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه دومین روز جشنواره چهلم فیلم فجر در سینمای رسانه‌ها و در مرکز همایش‌های برج میلاد با جوی نسبتا آرام و اندکی خلوت‌تر نسبت به روز اول، با استقرار یک گروه پزشکی در مرکز ولی همچنان بدون سنجش تب هنگام ورود سپری شد.

* یکی از اولین خبرهای روز دوم جشنواره درباره تغییر محل برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌ها بود. دست‌اندرکاران جشنواره فجر پس از اعتراض‌های فراوانی که در روز اول از سوی اهالی رسانه مطرح و حتی با اعتراض رسمی انجمن عکاسان سینمایی رو به رو شد، ضمن عذرخواهی از شرایط پیش آمده تصمیم گرفتند همانند سال قبل که جشنواره در شرایط کرونایی برگزار شد، نشست فیلم‌ها را به سالن اصلی یعنی در همان جایی که فیلم‌ها نمایش داده می‌شد، منتقل کنند.

سومین روز جشنواره فیلم فجر با خبرهای نگران‌کننده‌ای از گستردگی شدید سوریه امیکرون در کشور همراه شد و پس از چند سال شاهد واکنش‌های خاص و معنادار اهالی رسانه و منتقد به فیلم‌ها در برج میلاد بود.

اما همچنان رعایت پروتکل‌ها در خانه جشنواره دغدغه‌ای جدی و مورد انتقاد بود و در روز سوم در سالن نشست و راهروها تذکرهایی برای زدن ماسک داده می‌شد، اما بی‌توجهی هنرمندان هنگام برداشت عکس در مراسم فتوکال، بازتاب‌های مختلفی در میان خبرنگاران داشت، حتی یکی از تهیه‌کنندگان که در نشست خبری به او تذکر داده شد که ماسک بزند، در یک اظهار نظر عجیب گفت که “همه باید امیکرون را بگیرند!”

از اتفاق‌های خارج از محل اصلی جشنواره باید به سینماهای مردمی نیز اشاره کرد که خبرها از سوی برخی علاقمندانی که بلیت خریده‌ بودند، نشان می‌داد ظرفیت مخاطبان در سینماها بالا است ولی هیچ نوع نظارت یا اقدامی برای جلوگیری از ورود تماشاگران دارای علائم کرونایی مثل تب‌سنجی انجام نمی‌شود.

چهارمین روز جشنواره فیلم فجر با حضور بی سروصدای علی نصیریان یکی از بزرگان بازیگری سینما و تئاتر ایران در مقابل توجه ویژه عکاسان و خبرنگاران به حضور رییس سازمان سینمایی در محل برپایی جشنواره و همچنین با به اوج رسیدن انتقادها از هیأت انتخاب جشنواره بابت برخی فیلم‌های منتخب‌شان سپری شد.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی درباره شلوغی خانه جشنواره و صدور تعداد زیاد کارت در همان روز گفته بود: پیش از شروع جشنواره با همکاران مرتبط در وزارت بهداشت رایزنی‌هایی صورت گرفت و پیش‌بینی آن‌ها این بود که امیکرون در این مقطع در ایران شدت نخواهد گرفت. بر همین اساس در ابتدا ظرفیت بیشتری برای سینمای رسانه و مردمی در نظر گرفته شده بود.

۱۶ بهمن ماه در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر ، ابراهیم حاتمی‌کیا به دلیل ابتلای ناگهانی به کرونا نتوانست در نمایش اولین فیلم سینمایی پسرش شرکت کند.

اما در این روز مسعود نقاش زاده بعد از سپری کردن دوران قرنطینه خود در مرکز همایش‌های برج میلاد روبروی خبرنگاران نشست تا پاسخگوی سوالات آن‌ها باشد.

نقاش زاده در پاسخ به سوال ایسنا درباره آشفتگی برنامه‌های جشنواره و نوعی بی‌برنامگی و غافلگیری در شرایط قرمز کرونایی و اینکه چه تعداد کارت صادر شده است؟ مطرح کرده بود: ما سه سناریو برای شروع جشنواره داشتیم؛ یکی باحضور صاحبان آثار و رسانه و مردم، یکی بدون مردم و یکی بدون رسانه و فقط با داوری. تا پنج روز قبل از شروع جشنواره به ما هشدارهای کلی یادآوری می‌شد اما هیچ توصیه و اکیدی نبود که با محدودیت و ظرفیت خاصی برگزار کنید. واقعیت این است که ما روزانه برنامه را تغییر می دادیم و این غافلگیری نیست. آشفتگی روز اول جشنواره هم به همین دلیل بود. درباره سالن نشست در روز اول ماجرا این است که به دلیل پرده نمایش حساس سالن اصلی، جای دیگری درنظر گرفته شد ولی بنا به شرایط و تعداد متقاضیان تغییر کرد.

او پس از چند بار اصرار درباره اعلام تعداد کارت های جشنواره هم گفته بود: سالن برج میلاد به طور معمول ۱۶۰۰ نفر ظرفیت دارد و کسانی که به سالن دسترسی دارند شامل رسانه‌ها، منتقدها، صاحبان فیلم‌ها، برخی داوران بخشهای مختلف، تعدادی افراد دانشگاهی هستند.

در نهایت عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در این باره متذکره شده بود: تعداد کارت ها شاید بیشتر از تعداد صندلی‌ها باشد و در کل بیش از ۲۳۰۰ کارت است. اهالی رسانه ۸۳۱ هستند که برخی در سینماهای دیگر حضور دارند. ۱۳۷ نفر عوامل اجرایی هم کارت دارند که اجازه دیدن فیلم ندارند.

روز هفتم و روز شلوغ جشنواره فیلم فجر  زیر سایه کرونا

سینمای رسانه در جشنواره فیلم فجر با نمایش دو فیلم از رضا میرکریمی و هادی حجازی‌فر و استقبال قابل توجه و حضوری پرتعداد به روز هفتم رسید.

روز یکشنبه، نمایش فیلم‌هایی از میرکریمی و اثری درباره شهید مهدی باکری که هر کدام مخاطبان خاص خود را داشتند یکی از روزهای شلوغ جشنواره فجر را رقم زد و حضور جمعیت زیاد در سالن نمایش، شلوغی و ازدحام در راهروها و غرفه‌های مختلف برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به ویژه هنگامی که مهمان ویژه‌ای در برج میلاد حاضر می‌شود نگرانی‌ها بابت شیوع کرونا را بیشتر می‌کرد بخصوص آنکه کارشناسان سلامت که در مرکز همایش‌ها حضور داشتند، می‌گفتند، چرخش امیکرون در خانه جشنواره زیاد و جدی است و توصیه به مراقبت می‌کردند. ضمن اینکه برخلاف خبرهای اعلام شده، در برنامه‌های تلویزیونی اشاره شده بود که در مراجعه بعضی خبرنگارها  برای انجام تست سریع کرونا گفته شده که امکانات برای گرفتن تست Pcr در خانه جشنواره وجود ندارد.

اما نهمین روز جشنواره فیلم فجر با ادعا در نقص سیستم رأی‌گیری سینماهای مردمی و احتمال دستکاری در آراء، عکس‌های خانوادگی هنرمندان، یک فضای احساسی از حضور قهرمانان پروازی سال‌های جنگ و انجام تست کرونا در سینمای مطبوعات به پایان رسید.

از مهمترین اتفاق‌های روز ۱۹ بهمن در خانه جشنواره فراهم شدن شرایط برای تست Pcr کرونا بود که در یکی دو روز گذشته آغاز شده، در حالی که از ابتدای جشنواره بارها نسبت به نبود تب‌سنج و نظارت دقیق پزشکی در محل اصلی جشنواره انتقاد می‌شد؛ بویژه آنکه هر روزی که گذشت تعداد مهمان‌های جشنواره بیشتر شدند و اقدامی برای جلوگیری از تجمع بخصوص برای عکاس‌ها هنگام بازدیدهای رسمی مسئولان و مراسم فوتوکال انجام نشد. به گواه برخی خبرنگاران حاضر در خانه جشنواره نتیجه تست تعدادی از افرادی که خودشان متقاضی بودند، مثبت اعلام شد و با ضبط کارت، دیگر امکان حضور آن‌ها در دو روز آخر جشنواره فراهم نشد و برخی خبرنگارها و عکاس‌ها که نگران ناقل بودن خود بودند با افسوس می‌گفتند که ای کاش این کار زودتر انجام می‌شد نه چند روز مانده به پایان جشنواره که تمام مدیران و بازدیدهای رسمی تمام شده است.

حاشیه های سیمرغ مردمی فیلم فجر و حذف آن در آخرین روزهای جشنواره فیلم فجر اخبار اصلی بود که در کنار نگرانی‌های کرونایی در صدر بود و ایسنا هم در مطلبی نوشت: جشنواره «بین المللی» فجر سال بعد با همین “دست‌ فرمون” برگزار می‌شود؟

 و ایسنا در همان گزارش اشاره کرد که پس از روزها اعتراض بابت شلوغی سالن مطبوعات و اینکه هیچ نظارتی بر جلوگیری از تجمع بویژه در مراسم فوتوکال صورت نمی‌گرفت، استقرار یک تیم پزشکی در روزهای پایانی برای انجام تست سریع کرونا همانند نوشداروی بعد از مرگ سهراب تلقی می‌شد. یکی از افراد این تیم به ایسنا گفته بود که بیشتر افراد به دلیل انکه می‌دانند در صورت مثبت بودن تست، کارتشان گرفته می‌شود و اجازه ورود به مرکز همایش‌ها را ندارند، از دادن تست خودداری می‌کردند با این حال در چند روز گذشته بیش از ۶۰ نفر تست داده‌اند که تقریبا یک ششم آن‌ها به کرونا مبتلا بودند. او همچنین اشاره کرد که وضعیت جشنواره فیلم فجر از همان ابتدا به گونه‌ای بود که استقرار چنین گروهی ضرورت داشت ولی به دلیل مهیا نشدن شرایط برای انجام تست، کار به روزهای آخر رسید.

اما تیر خلاص به آخرین سکانس جشنواره فیلم فحر  با لو رفتن اسامی برگزیدگان بود و در کنار آن  با وجود تاکید زیادی که در شرایط فعلی کرونا به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تجمعها و مراسم این چنینی می‌شد هیچکدام از هیئت داوران هنگام اهدای جوایز ماسک نداشتند و حتی با برخی برگزیدگان، روبوسی هم می‌کردند و در عین حال برگزیدگان و افراد حاضر بر روی سن هم کم و بیش ماسک داشتند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 170450 و در روز شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۱۲:۰۳
2024 copyright.