گزارش روز سوم/ «نگار» حاضران در جشنواره را به صف کرد یا خندوانه‌ای ها جنایی شدند

۲۹کاخ جشنواره در سومین روز، میزبان مهمانان بیشتری بود. به نظر می‌رسد با شروع نمایش فیلم‌های جنجالی که پیش از شروع جشنواره حرف و حدیث‌های بسیاری در بین اهالی رسانه و فضای مجازی درباره آنها پیچیده بود، کاخ جشنواره شلوغ و شلوغ‌تر می‌شود.

سینماسینما، زهرا نجفی: «ماجان» و «دریاچه ماهی» فیلم‌ اولی‌هایی بودند که در بخش مسابقه سینمای ایران حضور ندارند و البته نمایش آنها در سانس‌های اولیه روز سوم هم با استقبال چندانی رو به رو نشد. مخصوصا فیلم«دریاچه ماهی» که بسیاری از تماشاگران بعد از مدت کوتاهی سالن نمایش آن را ترک کردند تا بدین شکل عدم علاقمندی خودشان را نسبت به این فیلم نشان دهند. و البته این فیلم تا به نمایش درآمدن فیلم بحث برانگیز «ویلایی‌ها» سوژه صحبت‌ بسیاری از اهالی رسانه،‌ منتقدان وهنرمندان حاضر در کاخ جشنواره شده بود. «شعارزدگی» و «عدم جذابیت پرداخت» مهم‌ترین نقدهایی بود که در رابطه با این فیلم شنیده می‌شد.

اما حضور مهتاب کرامتی در کاخ جشنواره که در فیلم«ماجان» نقش اصلی را بازی می‌کرد، بیشتر از خود فیلم مورد توجه قرار گرفت. به طوری که به گفته خودش بیش از بیست گفت‌وگو انجام داد و چندین بار سوژه عکاسان جشنواره شد.

بسیاری از میهمانان جشنواره فیلم فجر منتظر تماشای ‌«ویلایی‌ها» بودند. نام «سعید ملکان» که پیش از این سعید روستایی را به سینما معرفی کرده بود در کنار کارگردان فیلم اولی دیگری به نام«منیر قیدی» کنجکاوی بسیاری را برانگیخته بود. فیلمی که با قصه‌ای زنانه انتظار را در دوران دفاع مقدس به تصویر می‌کشید و البته نظرات در مورد این فیلم بسیار متفاوت بود. برخی آن را ستایش می‌کردند مانند انسیه شاه‌حسینی، کارگردان صاحب نامی که فیلم‌های دفاع مقدسی می‌سازد. او در نشست خبری فیلم حاضر شد و گفت: «از اولین سال بعد از انقلاب از تنها فیلمی که درباره دفاع مقدس ساخته شد و لذت بردم همین فیلم بود.» البته معلوم نیست شاه‌حسینی چرا اینطور شیفته فیلم شده بود که فراموش کرد دفاع مقدس چند سال بعد از انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و قطعا هیچ‌فیلمی در این‌باره نمی‌توانست بعد از انقلاب ساخته شود. با این حال برخی دیگر هم این فیلم را «بدون قصه» یا «باور ناپذیر» می‌دانستند. هر چند که صحنه‌های احساسی این فیلم به صورت کلی همه را تحت تاثیر خود قرار داده بود. «شباهت» پررنگ‌ترین نقدی است که از نمایش فیلم«تابستان داغ» تا فیلم«ویلایی‌ها» به بازی پریناز ایزدیار می‌شود، خودش که حسابی از این نقد‌ها تعجب کرده در نشست خبری گفت برخی حتی گامی فراتر می‌گذارند و به او می‌گویند بازی‌اش در این فیلم‌ها شباهت بسیاری به سمیه «ابد و یک روز» دارد.

سالن نشست خبری با تغییر چیدمان صندلی رو به رو شد و البته این یکی از بهترین تغییراتی است که جشنواره فیلم فجر امسال به خود دیده است. چراکه نظم بیشتری در طول جلسه برقرار می‌شود و خبرنگاران به راحتی می‌توانند در ردیف‌های اول و دوم بنشینند و پشت سر آنها عکاسان فضای بیشتری برای عکسای دارند و حتی دوربین‌های فیلمبرداری هم جای خوبی برای خودشان پیدا کرده‌اند.

اما فیلم«نگار» رامبد جوان را می‌شود پر استقبال‌ترین فیلم روز سوم جشنواره نام‌گذاری کرد. حاضران در جشنواره مجبور شدند برای تماشای این فیلم در صف طویلی بایستند. هر چند که در نهایت فیلم آنچنان مورد علاقه بسیاری قرار نگرفت و البته نشست خبری«نگار» با حضور مانی حقیقی که پیش از این جملاتی توهین برانگیز به خبرنگاران گفته بود با حاشیه مواجه شد. به طوری که برخی این نشست خبری را تحریم کردند و رامبد جوان از خبرنگاران خواست این مساله را در جای دیگری با حقیقی مطرح کنند.

معلوم نیست دبیر جشنواره فیلم فجر، برخی از دست‌اندرکاران دوره پیشین جشنواره فیلم فجر را فراموش کرده یا این‌که علاقمند‌ی‌اش را به آنان از دست داده است. نمونه‌اش این‌که برای مدیر دوره قبلی مسابقه اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره فیلم فجر کارت پردیس ملت صادر می‌شود و برای پوریا شکیبایی، پسر مرحوم خسرو شکیبایی که سال گذشته تصویرش روی پوستر سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر قرار گرفت (و در جشنواره حضور نداشت) هیچ‌کارتی صادر نمی‌شود. در حالی که هنوز هم افرادی در کاخ جشنواره حضور دارند که نه جزو اهالی رسانه و منتقدان هستند، نه هنرمندان. وقتی هم که از آنان می‌پرسید چطور کارت جشنواره را گرفتید، به گفتن جمله «آشنا داشتیم» بسنده می‌کنند.

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 43336 و در روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۵:۰۳
2024 copyright.