گزارش سازندگی از احکام تازه خزاعی/ خالص‌سازی در سازمان سینمایی

سینماسینما: صدور حکم سرپرست انجمن سینمای جوانان ایران و معرفی اعضای تازه شورای پروانه ساخت دست‌مایه گزارشی در روزنامه سازندگی قرار گرفت که این گزارش را می‌خوانید:

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی روز گذشته احکام تازه‌‌ای صادر کرد. او مهدی آذرپناه را به عنوان سرپرست انجمن سینمای جوان معرفی کرد و جالب اینجاست که حکم مدیرعاملی را به آذرپناه نداد که تا همین دیروز مدیر گروه فیلم وسریال شبکه سوم سیما بود. اما با انحلال این گروه‌ها به‌زودی باید از این شبکه می‌رفت که خزاعی با دادن این حکم به او فعلا او را به انجمن سینمای جوان آورد. آذرپناه پیش از این هم سابقه همکاری با محمد خزاعی را در خلال برگزاری پانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» داشت، او در این جشنواره داوری بخش فیلمنامه را برعهده گرفته بود. مهدی آذرپندار متولد ۱۳۶۸ و فارغ التحصیل دانشگاه علم و صنعت است. وی فعالیت‌هایی همچون مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه (۹۷ تا ۱۴۰۰)، عضو شورای عالی نمایش سیما (۹۸ تا ۹۹ و ۸۹ تا ۹۱)، قائم مقام خانه تولیدات جوان صداوسیما (۹۶-۹۷)، مدیر مرکز آفرینش‌های هنری سازمان بسیج مستضعفین (سال ۹۶)، داوری در جشنواره‌های مقاومت، ایثار و عمار و فعالیت در رسانه‌های مختلف به عنوان منتقد، دبیر و عضو هیئت تحریریه را در کارنامه خود دارد.

تربیت نیروی انسانی جوان در راستای بیانیه گام دوم انقلاب، تحول در ساختارهای آموزشی و پرورشی فیلمسازی، بازنگری در جشنواره‌های سینمای جوان و فیلم کوتاه تهران، طراحی استراتژی برای تعاملات بین المللی و حمایت عادلانه فراگیر از جوانان سراسر کشور، به‌خصوص مناطق محروم از جمله وظایفو  فعالیت‌هایی است که خزاعی آنها را از آذرپناه خواسته که تربیت نیروی انسانی در راستای بیانیه گام دوم انقلاب و بازنگری در جشنواره‌ فیلم کوتاه تهران از خواسته‌های قابل توجه رییس سازمان سینمایی است که اعضای این انجمن و اهالی سینما باید آن را به خوبی در نظر داشته باشند. 

حالا با رفتن مهدی آذرپندار از گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما، باید منتظر تغییر و تحول در این شبکه بود. او که از سال ۹۷ تاکنون مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما را برعهده داشت، عملکرد چشمگیری در زمینه تولید سریال در این شبکه از خود نشان نداد  و احتمالا با منحل شدن این گروه فرد تازه‌ای هم جانشنین او نخواهد شد. 

خزاعی طی احکام جداگانه‌ای اعضای تازه شورای پروانه ساخت آثار سینمایی را هم معرفی کرد. سرانجام پس از مدتی تعطیلی و وقفه در کار شورای پروانه ساخت و گله‌مندی متقاضیانی که چند ماه است درخواست‌هایشان بدون پاسخ و بررسی مانده، رییس سازمان سینمایی برای اعضای جدید شورای پروانه ساخت حکم زد. نزدیکی به جشنواره و بلاتکلیفی شورای ساخت، باعث اعتراض بسیاری از فیلمسازان مانند محمدحسین مهدویان شده بود چون آنها باید هرچه زودتر فیلمبرداری پروژه خود را آغاز می‌کردند اما خبری از پروانه ساخت به دلیل تعطیلی شوراها نبود. حالا طبق اعلام اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی طی احکام جداگانه‌ای هفت عضو شورای پروانه ساخت آثار سینمایی را منصوب کرد.

براین اساس، سیدضیاء هاشمی، علیرضا معاف، پرویز شیخ طادی، سعید مستغاثی، محمدرضا هنرمند، پژمان لشگری‌پور و سید محمد حسینی به عنوان اعضای جدید شورای پروانه ساخت آثار سینمایی منصوب شدند.

در خبر منتشر شده از سوی سازمان سینمایی هیچ اشاره‌ای به سابقه افراد منصوب شده برای شورای پروانه ساخت نشده است ، به همین دلیل به جز نام‌های آشنا سینمایی‌، باید به اطلاعات درج شده در فضای مجازی اکتفا کرد. 

به گزارش ایسنا، علیرضا معاف دکترای علوم قرآن و حدیث دارد که پیش‌تر مشاور اسبق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و قائم مقامی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و معاون پژوهشی بنیاد سیاست پژوهی تمدن اسلام نیز در فعالیت‌هایش دیده می‌شود. پرویز شیخ طادی کارگردان فیلم‌های سینمایی «روزهای زندگی»، «دفتری از آسمان»، «پشت پرده مه»، «شکارچی شنبه» و «امپراطور جهنم» بوده که فیلم آخر را به تهیه‌کنندگی خزاعی – رییس فعلی سازمان سینمایی – ساخته است. سید ضیا هاشمی هم در کارنامه خود تهیه‌کنندگی فیلم‌های «عروس»، «روز شیطان»، «اعتراض»، «امیر» و «شوکران» را دارد. سعید مستغاثی منتقد سینمایی است و جزو منتقدان جناح راست و مطبوعات تندرو اصولگرا به شمار می‌آید. او سال‌هاست درباره فیلم‌های سینمایی قلم می‌زند و اهالی سینما با نقدها و موضع‌گیری‌های او به خوبی آشنا هستند.  محمدرضا هنرمند کارگردان فیلم‌های «مرد عوضی»، «سمفونی نهم»، «دیدار»، «دزد عروسک‌ها» و «مومیایی ۳» از دیگر اعضای شورا هستند. پژمان لشگری‌پور نیز پیش‌تر مجری طرح فیلم‌های «بادیگارد» و «پابرهنه در بهشت» و «عقل سرخ» بوده است. سیدمحمد حسینی هم همان مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و مدیر گروه فیلم و سریال بنیاد روایت فتح باید باشد که مهرماه امسال حکم خود را از رییس بنیاد روایت فتح گرفت. 

انتخاب‌های خزاعی چه در هیات امنای بنیاد  فارابی چه مدیرعامل آن و چه احکام تازه‌ای که صادر کرده بیش از هرچیز نشان‌دهنده خالص‌سازی و یک‌دست کردن مدیریت تمامی زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی است. ترکیب افرادی که برای شورای ساخت انتخاب شدند – که بیشتر آنها از دوستان و همفکران این مدیر سینمایی است- نشان می‌دهد که او درصدد است گروهی از افراد را کنار خود بیاورد که همگی از نزدیکان فکری او باشند و به تکثر آرا و عقاید، اعتقادی ندارد. درواقع حالا همه یکدست و همسان هستند و محمدرضا هنرمند هم آنقدر محافظه‌‌کار است که نمی‌توان زدن ساز مخالفی را از او انتظار داشت که اگر نظر موافق دیگران هم نداشته باشد در مقابل شش نفر دیگر،‌ کاری از پیش نخواهد برد. خزاعی با انتخاب‌هایش نشان می‌دهد که تحمل حضور فردی کارکشته‌تر و صاحبنظرتر از خود را ندارد و بیش از همه چیز به خالص‌سازی و یکدست‌سازی مجموعه وزارت ارشاد فکر می‌کند. فراموش نکنیم که او در بدو ورود خود به سازمان سینمایی از تحولات ساختاری و استراتژیک در سازمان سینمایی گفت که رسیدن به این تحولات نیازمند یک بازسازی انقلابی است. بازسازی که خزاعی آن را با انتخاب همکارانش به خوبی آغاز کرده است.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 163989 و در روز دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۶:۵۱
2024 copyright.