گزارش سینماسینما/ فیلم اولی‌ها در راه جشنواره فجر/ امسال باز هم فیلم اولی‌ها ستاره جشنواره خواهند بود؟

فیلم اولی‌ها امسال سهم ویژه‌ای از جشنواره فیلم فجر ندارند به این ترتیب که بخش نگاه نو یا فیلم اولی‌ها دیگر در جشنواره وجود ندارد و کارگردانانی که نخستین اثر خود را می‌سازنند با فیلمسازان باسابقه رقابت خواهند کرد.

به گزارش سینماسینما، سال‌ها فیلم‌ اولی‌ها به صورت مستقل یا در شراکت با فیلم دومی‌ها بخشی مخصوص به خود در جشنواره فجر داشتند، اما امسال بنا بر آنچه در فراخوان جشنواره اعلام شده فقط ۲۲ فیلم در بخش اصلی جشنواره شرکت داده می‌شود که براساس برداشتی از فراخوان می‌توان گفت دو فیلم در این میان مستند خواهد بود  و باقی ۲۰ فیلم همه آثار کارگردانان سرشناس و باسابقه و کارگردانان جوان و تازه‌کار خواهد بود.

در چند سال اخیر فیلم اولی‌هایی چون سعید روستایی و محمدحسین مهدویان با نخستین ساخته خود جشنواره را تحت تاثیر قرار داده‌اند و حالا باید دید امسال هم باز غافلگیرکننده‌ترین اثر جشنواره فیلمی ساخته یک فیلم اولی خواهد بود یا نه؟

براساس آخرین گزارش بنیاد سینمایی فارابی از مراحل تولید آثار سینمای ایران، ۱۱ فیلم در راه جشنواره فیلم فجر هستند. در این گزارش به تولید ۳۶ فیلم اشاره شده است که تفاوت بین ۱۱ فیلمی که در مراحل مختلف ساخت هستند و ۳۶ فیلم، آثاری‌اند که در مرحله پیش‌تولید قرار دارند.

در آثار فیلم اولی‌ها چهره‌های سرشناس و بازیگران مطرح حضور دارند و از جمله بازیگران پرکار در فیلم اولی‌ها می‌توان به علی مصفا اشاره کرد. او در سه فیلم «واسطه»، «درساژ» و «گرگ‌بازی» نقش‌آفرینی کرده است.

همچنین تهیه‌کنندگان باسابقه‌ای در سینمای ایران همچون سیدغلامرضا موسوی، وحید نیکخواه آزاد، محمدعلی نجفی، محمدرضا شرف‌الدین و امیر سیدزاده با فیلم اولی‌ها همراه شدند.

 

نام فیلمکارگردانتهیه‌کنندهبازیگرانخلاصه داستان
کروکودیلمسعود تکاورعزت‌الله جامعی ندوشنکوروش تهامی، اندیشه فولادوند، حسین مهری، الهه حصاری، رضا یزدانی، رامین پرچمی، افسانه چهره آزاد و رامتین خداپناهیفیلم سینمایی «کروکودیل» فضایی حادثه ای دارد و درباره چند جوان است که می خواهند از مسیری سریع اما پر خطر، همه چیز را یک شبه به دست بیاورند، اما …
پاسیومریم بحرالعلومیسیدامیر سیدزادهبهناز جعفری، محدثه حیرت، کریم امینی، یاسمن ترابی، حسین ملکی، بهروز قادری، سحر غمخوار، محمدرسول صفری، علی یعقوبی، علیرضا دیلمی، امید سعیدی، مهسا سیاری، بابک انصاری، پوریا پورسرخ و شقایق فراهانی«پاسیو» قصه‌ای زنانه را در بستر شهر روایت می‌کند.
واسطهآرش لاهوتیهدیه تهرانی، علی مصفا، مهران احمدی، علیرضا استادی، ژیلا شاهی، صدف عسگری، رویا حسینی، لیلی فرهادپور، اکرم علمدار، امین گلستانه و سیامک ادیب«واسطه» درباره آبان زنی ۴۵ ساله است که واسطه استخدام کارگران فصلی است.
زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند

 

امیراطهر سهیلیمحمدرضا شرف‌الدینلعیا زنگنههزاران سال قبل یونس شک می‌کند، می‌لغزد و آنجا که باید داستانش در اوج تمام شود طعمه ماهی می گردد و شکم ماهی آغاز داستان یونس می‌شود. اکنون هزاران سال بعد ژاله شک می‌کند، می لغزد و آنجا که باید داستانش در اوج تمام شود «زنانی که با گرگها میدوند» آغاز می شود.

 

دِرِساژ

 

پویا بادکوبه

 

روح‌الله و سمیرا برادریعلی مصفا، شبنم مقدمی، هوشنگ توکلی، علیرضا ثانی فر، علیرضا آقاخانی، سیامک ادیب، جلال فاطمی، لویی سیفی، یسنا میرطهماسب، باسط رضایی، به آفرید غفاریان، شایان فصیح زاده، رامبد مطلبی و با معرفی نگار مقدماین فیلم قصه دختری ١۶ ساله است که بر سر دوراهی ایستاده است.
گیتی همسر علیرضاحمیدرضا هنریهمایون عطاردیآرش آصفی، رویا جاویدنیا، ریحانه رضی، زهرا برومند، سیامک راشدی و کریم اکبری مبارکهاین فیلم قصه زوجی را روایت می کند که با بحران زناشویی مواجه می شوند.
یک کیلو و بیست و یک گرمرحیم طوفانوحید نیکخواه آزادلیلا زارع، سعید آقاخانی، فرشته صدر عرفایی، آناهیتا افشار، بابک انصاری، روشنک گرامی، مریم کاویانی، رهام مخدومی، سمیرا ذکایی و بازیگران خردسال ساغر کیان راستی و مانلی اصفهانی

 

«یک کیلو و بیست و یک گرم» یک اثر اجتماعی است و سه قشر از طبقه فرهنگی را کارشناسی و روایت می کند.
گرگ بازی

 

عباس نظام‌دوستمحمدعلی نجفیعلی مصفا، هانیه توسلی، نگار جواهریان، سهیلا گلستانی، سعید چنگیزیان، مهسا علافر، فهیمه امن‌زاده، احسان گودرزی، امیرحسین قدسی، حمید پورآذری، ژرژ پطرسی، منوچهر زنده‌دل، محمدرضا مالکی، سوده سعدایی، قاسم فرمانبرداراین فیلم داستان چند رفیق قدیمی است که شبی در خانهٔ موروثی یک دوست جمع می‌شوند و با ورود مهمانان تازه وارد، ماجراهای عجیبی رخ می‌دهد.
موریانهمسعود حاتمیسیدغلامرضا موسویسیاوش چراغی پور، نهال دشتی، پاشا جمالی، خورشید چراغی پور و سوده ازقندی
دایانبهروز نورانی‌پورامیر سیدزادهناصر باباییان«دایان» روایتگر فردای جنگ است؛ روایتگر افرادی که در یک روستا زندگی می کنند و برای فردای بهتر تلاش می کنند.
فیلشاههادی محمدیانحامد جعفریاستان «فیلشاه» در جنگلی در آفریقا رقم می‌خورد. رییس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می ‌شود که همه انتظار دارند جانشین رییس گله باشد اما برخلاف تصور همه، «شادفیل» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می ‌شود.

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 76299 و در روز یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۳:۳۵
2024 copyright.