۳۶ نکته از سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر به انتخاب سینماسینما

سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در حالی از عصر امروز با گشایش در برج میلاد تهران فعالیت ۱۰ روزه خود را آغاز می‌کند که این دوره از جشنواره همانند دوره‌های پیشین با اتفاقات و رخدادهای منحصر به فردی روبه‌رو است.

به گزارش سینماسینما، در ادامه و به بهانه برگزاری این جشنواره در دوره سی و ششم خود، ۳۶ اتفاق مهمی که در این دوره از جشنواره تا رسیدن به روز آغازین برگزاری آن رخ داده است را با هم مرور می‌کنیم:

۱ ) اضافه شدن بخش فیلم‌های کوتاه و نمایش چهار اثر و اختصاص سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه پس از وقفه چند ساله و دور شدن حضور فیلم‌سازان در مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور خبر خوبی بود که دبیر جشنواره سی و ششم از انجام دادن آن خبر داد.

۲) دبیر جشنواره فیلم فجر در کنار اضافه کردن بخش فیلم‌های کوتاه، بخش فیلم‌های اول را از چرخه رقابت کنار گذاشت و همه آثار سینمایی اعم از فیلم‌های اول و فیلمسازان شناخته شده را در قالب یک بخش در نظر گرفت.

۳) سینمای رسانه‌ها و کاخ جشنواره که از سال ۸۸ در برج میلاد تهران جا خوش کرده بود و هیچ دبیر و مدیری جرات جابه‌جایی آن را از این فضا نداشت، ابراهیم داروغه‌زاده در اقدامی حذف برج میلاد از چرخه نمایش فیلم‌های جشنواره را در دستور کار قرار داد و به جای آن پردیس سینمایی ملت را جایگزین کرد.

۴) جشنواره امسال بنا به گفته دبیر آن قرار است ارزان و کم هزینه برگزار شود.

۵) پنج فیلم سینمایی کودک و نوجوان همزمان با برپایی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برای دانش آموزان سراسر کشور نمایش داده می‌شود.

۶ ) امسال پردیس سینمایی باغ کتاب همزمان با گشایش، برای نخستین بار میزبان اهالی سینمای ایران خواهد بود.

۷) نوبت نمایش آثار بخش مسابقه در سینمای رسانه‌ها به عنوان قلب مرکزی جشنواره فیلم فجر در اقدام بدیعی به صورت قرعه‌کشی انتخاب شد.

۸) سه بزرگداشت و یک نکوداشت برای این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده است. اکبر عبدی، منوچهر اسماعیلی، محمدعلی نجفی و زنده‌یاد علی معلم چهار سینماگری هستند که در این دوره مراسم بزرگداشت و نکوداشت آنها برگزار می‌شود.

۹) بهرام بدخشانی، کمال تبریزی، حسن خجسته، خسرو دهقان، رسول صدرعاملی، فرشته طائرپور و محمدرضا فروتن به عنوان اعضای هیأت داوران مسابقه سینمای ایران در این دوره جشنواره فیلم‌ها را به قضاوت می‌نشینند.

۱۰) در یک هفته مانده به برگزاری جشنواره در مراسمی با عنوان دو قدم تا سیمرغ از پوستر تمامی آثار سینمایی حاضر در بخش مسابقه رونمایی شد.

۱۱) دو فیلم سینمایی مستند برای نخستین بار در بخش مسابقه مورد داوری قرار خواهند گرفت.

۱۲) انیمیشن «فیلشاه» نخستین انیمیشین سینمایی محصول سینمای ایران است که در بخش مسابقه با دیگر فیلم‌های سینمایی رقابت می‌کند.

۱۳) امسال پس از چندین دوره برگزاری مراسم فرش قرمز برای حضور سینماگران و صاحبان آثار، این بخش از جشنواره حذف شد.

۱۴) جشنواره این دوره تا لحظه نگارش این گزارش هنوز اسپانسر (حامی مالی) ندارد.

۱۵) دو فیلم «امپراطوری جهنم» و «شعله ور» که امسال در بخش مسابقه حضور دارند در دوره پیشین جشنواره توسط هیات انتخاب فاقد ارزش‌های استاندارد برای حضور در رقابت شناخته شدند.

۱۶) برنامه سینمایی هفت که از سال گذشته و به دنبال برخی حاشیه‌ها تعطیل شده بود قرار است در ده روز جشنواره با اجرای رضا رشید‌پور به روی آنتن شبکه سه تلویزیون برود. پیش از این نام مهران مدیری به عنوان مجری این برنامه اعلام شده بود.

۱۷) با وجود تکذیب دبیر جشنواره، برخی از آثار بخش مسابقه پیش از نمایش برای هیات انتخاب توسط اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نمایش داده شد.

۱۸) دبیر جشنواره فیلم فجر سمت دیگری نیز در سازمان سینمایی دارد. او معاون نظارت و ارزشیابی این سازمان است و این به معنای آن است که تمامی آثاری که در این دوره انتخاب شدند احتمالا مشکل توقیف نخواهند داشت.

۱۹) در میان هفت داور این دوره جشنواره چهار نفر از آنها برای نخستین بار داوری در این سطح را تجربه می‌کنند و سه نفر بعدی سابقه داوری جشنواره فجر را در کارنامه دارند.

۲۰) احسان کرمی و رضا رشیدپور مجریان مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم فجر هستند.

۲۱) بازار سیاه بلیت‌های افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم فجر گاه تا مرز یک میلیون تومان هم می‌رسید.

۲۲) فیلم «کامیون» ساخته کامبوزیا پرتوی به عنوان فیلم آغازین مارتن ده روزه فیلم فجر روز جمعه ۱۳ بهمن به نمایش در می‌آید.

۲۳) از میان ۲۵ فیلم حاضر در بخش مسابقه جشنواره ۶ فیلم با موضوعات سینمای دفاع مقدس و مقاومت ساخته شده‌اند.

۲۴) فیلم «چهار راه استانبول» ساخته مصطفی کیایی فیلمی است با موضوع حادثه ساختمان پلاسکو که سال گذشته فروریخت.

۲۵) دو فیلم «مصادره» ساخته مهران احمدی و «خجالت نکش» ساخته رضا مقصودی سهم سینمای کمدی در جشنواره سی و ششم است.

۲۶) در اتفاقی عجیب برخی فیلم‌ها از بلیت‌های مردمی جشنواره حذف شدند و در سری ۱۱ تایی حضور ندارند.

۲۷) قیمت بلیت‌هایی که قرار است در گیشه فروخته شود ۱۲ و ۱۵ هزار تومان است.

۲۸) امسال برای نخستین بار رای گیری در سینماهای مردمی برای انتخاب بهترین فیلم از نگاه مردم اینترنتی انجام می‌شود.

۲۹) اکبر عبدی، جمشید هاشم‌پور، داریوش ارجمند و علی نصیریان از جمله بازیگران پیشکسوتی هستند که امسال در بخش مسابقه حضور دارند.

۳۰) برنامه‌سازان ۶ شبکه رادیویی امسال با ۴۰۰۰ دقیقه برنامه زنده و تولیدی در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضوری فعال خواهند داشت.

۳۱) «سینما دو»، «شب‌های شفاهی»، «شهر فرنگ»، «هفت» و «چشم شب روشن» برنامه‌های تلویزیون در حوزه سینما هستند که در ایام جشنواره ملی فیلم فجر روی آنتن می‌روند.

۳۲) امسال ۱۶ سینما در تهران با ظرفیت‌های سالنی مختلف میزبان این دوره از جشنواره خواهند بود.

۳۳) در طول برگزاری سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر شش هزار صندلی برای اکران‌های مردمی در نظر گرفته می‌شود.

۳۴) مراسم اختتامیه بخش «تجلی اراده ملی» سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به میزبانی منطقه آزاد اروند در آبادان و خرمشهر ۳ اسفند برگزار خواهد شد.

۳۵) ۱۹۴ اثر به بخش مسابقه تبلیغات جشنواره ارسال شد که در میان آن ۳۷ عکس فیلم، ۷۴ تیزر و آنونس و ۸۳ پوستر فیلم حضور دارد.

۳۶) جشنواره فیلم فجر در دوره سی و ششم خود از نظر برگزاری و اجرا کم‌حجم‌ترین، کوچکترین و بی‌سر و صدا‌ترین دوره خود را پشت سر می‌گذارد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 79045 و در روز پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۴۷:۵۴
2024 copyright.