سینماسینما ـ علی نعیمی؛ در روزهایی که سینمای ایران با رشد فروش خود در ابتدای سال، نوید سالی پررونق را برای هنر هفتم در گیشه میداد بروز اختلاف میان دو دستگاه اجرایی کشور یعنی قوه قضاییه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پخش تیزر فیلمهای سینمایی در حال اکران از شبکههای ماهوارهای باعث از هم گسیختگی شده است.
ماجرا از آنجا شروع شد که گروه شبکههای جم با بیش از ۲۰ کانال فعال روی روی ماهواره تصمیم گرفت در راستای طرحی به عنوان حمایت از هنرمند و هنر ایرانی اقدام به پخش تیزر فیلمهای در حال اکران کند. پخش این تیزرها برای پخشکنندگان و تهیهکنندگان فیلمها هیچ هزینهای در بر نداشت و این در حالی بود که تلویزیون ایران مبالغ سرسامآور را در قبال پخش تیزر فیلمها از تهیهکنندگان طلب میکرد. از طرفی ضریب نفوذ شبکههای ماهوارهای در میان خانوادهها باعث شد تهیهکنندههای فیلمهای در حال اکران عطای تبلیغ در رسانه ملی را به لقایش ببخشند و شبکههای جم را برای تبلیغ ترجیح دهند. حساسیت این موضوع از وقتی بیشتر شد که نوروز امسال با پخش گسترده و بدون شمارش تیزر فیلمها و فروش غیرقابل تصور فیلمها در سینماهای کشور، صداوسیما و اداره حقوقی آن را بر آن داشت تا دست به شکایت از تهیهکنندگان بزنند و دادستانی تهران چند جلسه را با حضور برخی تهیهکنندگان برگزار کرد. این تهیهکنندگان در جلسات خود گرانی هزینههای تبلیغ در رسانه ملی و نبود حق انتخاب و همچنین سانسور سلیقهای و حذف برخی از بازیگران از تیزر فیلمها را از دلایل خود برای حضور نیافتن در تلویزیون عنوان کردند. جلسات دادستان با تهیهکنندگان چند باری ادامه پیدا کرد تا سرانجام خبر رسید به دنبال پخش گسترده تبلیغ فیلمهای در حال اکران در شبکههای ماهوارهای، فیلم سینمایی «آآادت نمیکنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان که تیزر آن از شبکههای جم پخش میشد به دستور دادستانی توقیف شد. درست در همان روز شبکههای جم اقدام به پخش تیزر فیلمهای رسوایی۲ به کارگردانی مسعود دهنمکی و «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که برداشتی از زندگی احمد متوسلیان است، کردند تا شائبه حمایت این شبکه ماهوارهای از فیلمهای ویژه را برطرف کنند؛ اقدامی که بلافاصله با واکنش تهیهکنندگان این دو فیلم روبهرو شد و از اساس، وجود همکاری با مدیران این شبکه ماهوارهای را تکذیب کردند.
حسین فرحبخش، تهیهکننده سینما معتقد است که همکاری نکردن صداوسیما با تهیهکنندگان سینما باعث رفتن آنها به سوی شبکههای ماهوارهای شده است.
فرحبخش عوامل متعدد در تبلیغات مناسب را برای دیده شدن یک اصل میداند و میگوید: عوامل مختلفی دارد اما مهمترین عامل تبلیغات است. هزینههای تبلیغات گران شده و از هزینه تولید بیشتر شده است. پیش از این هزینه تبلیغ یک فیلم حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان بود ولی امسال هزینه تبلیغ در کمترین حالت برای بخش در چند نوبت ۵۰۰ میلیون تومان است. به طور نمونه پخش یک نوبت تیزر با تمام تخفیفات از تلویزیون ۵۰میلیون تومان هزینه دارد.
وی با اشاره به تبلیغات در تلویزیون میگوید: صداوسیما به دلیل همکاری نکردن در پخش تبلیغات فیلمها به سینما لطمه میزند درحالیکه باید به سینما و سینماگران کمک کند زیرا سینماگران به تلویزیون کمک بسیاری کردهاند اما امروز این رسانه تبلیغات ما را پخش نمیکند و ما را غیرمستقیم به سمت شبکههای خارجی مانند «جم» و «ریور» سوق میدهد. امروز بهطور رسمی شبکه جم با یک رقم اندک فیلمها را تبلیغ میکند. به طور نمونه برای ۷۵ نوبت پخش تیزر یک فیلم فقط ۶ هزار دلار میگیرد(یعنی هر نوبت پخش فقط ۲۴۰ هزار تومان) خب اگر این تبلیغ در ایران بشود؛ برای ما افتخار است اما متاسفانه تلویزیون به این مسائل اهمیتی نمیدهد.
هرچند سازندگان فیلم «آآادت نمیکنیم» با صدور بیانیهای ابراز امیدواری کردند مشکل اکران این فیلم حل شود و به چرخه اکران باز گردد اما جلوگیری از چرخه اقتصاد سینما آن هم تنها به خاطر اینکه تهیهکنندگان نباید گزینههای دیگری جز تلویزیون برای تبلیغ آثار خود داشته باشند، موضوعی است که نیازمند تجدیدنظر و دقت بیشتری است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- «میدان سرخ» ۲۶ شهریور منتشر میشود
- «سوئیچ پن»/ یادداشتی بر فیلم «پیلوت»؛ به دنبال اخلاق و تفسیر معنایی آن
- آغاز اکران ۳ فیلم جدید از چهارشنبه
- ناگفته هایی از فیلم «پیلوت»/ به بهانه نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر
- فیلمبرداری «دو طبقه روی پیلوت» متوقف شده است/گروه در انتظار الناز شاکردوست
- چرا الناز شاکردوست دچار حادثه شد؟
- ضربه مغزی شدن الناز شاکردوست تکذیب شد
- درد دل برخی از اهالی سینما با مسئولان قوه قضائیه / شهرداری و صداوسیما از سینماگران حمایت نمی کنند
- پیگیر مشکل فیلمها و تبلیغات ماهوارهای هستیم/ موانع برطرف می شود
- بیانیه دو صنف تهیهکنندگی درباره توقف اکران «مشکلگیتی» / اعتراض مقابل وزارت ارشاد
- پیگیری جدی سر منشاء پخش آگهیهای فیلمها از شبکه جم
- اطلاعیه سازمان سینمایی درباره پخش تیزرهای سینمایی از شبکه جم
- «یکویک» از شبکه جم شکایت کرد
- انتقاد تابناک از اظهارات جنتی درباره خاموشی ماهوارهها و توقف هالیوود پشت مرزها
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد
- اکران نوروزی ۴ مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
- حامد رحیمینصر «ترومای آقای ایکس» را روی صحنه میبرد
- مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۵ فیلمنامه صادر شد
- بازیگر نقشهای اکشن تایید کرد؛ دواین جانسون در فیلم اسکورسیزی بازی میکند
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- اکران آنلاین «بچه زرنگ» از ۵ فروردین
- میزبانی عمارت نوفل لوشاتو از بیش از ۵۰ هزار مخاطب در سال ۱۴۰۳
- بیست و یکمین جشنواره تصویر سال در ایستگاه پایانی/ برگزیدگان معرفی شدند
- هومن عظیمی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی شد
- درباره سریال جاسوسی «سازمان »با تم روانشناختی
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره هپی ولی آمریکا
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- پایان مهلت ثبتنام بخش رسمی جشنواره کن/ فیلمهایی که شیفتگان سینما را مشتاق جشنواره فرانسوی میکند
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ جیمز باند سابق به دنیای نارنیا میرود
- ترویج فرهنگ نیکوکاری با حمایت همراه اول از بیماران پروانهای
- معرفی بستههای ویژه رومینگ نوروزی همراه اول
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- ۵ فیلم کوتاه ایرانی در بخش رقابتی جشنواره سوئیس
- اسپانسر ساسی مانکن و معاویه کیست؟
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی