سینماسینما، درنا حسینزاده: «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان با فروش غافلگیرکنندهاش این پرسش را ایجاد میکند که چه عواملی در کنار هم قرار گرفتند تا رکوردشکنی در سه روز نخست نمایش رخ دهد؟
سومین ساخته سینمایی درمیشیان به نام «لانتوری» و بعد از فیلمهایی چون «بغض» و «عصبانی نیستم» توانست در مدت سه روز اکران در ۲۰ سالن سینمای تهران به فروش ۵۶۲ میلیون تومانی دست پیدا کند؛ فروشی که پیش از این در مورد فیلم دیگری مشابه آن مشاهده نشده است و همین موجب میشود بیش از پیش توجهها به فیلم درمیشیان جلب شود و این موضوع مطرح شود که فیلم یک کارگردان جوان و بدون در اختیار داشتن سالنهای سینمای حوزه هنری توانسته این تعداد از مخاطب را در سه روز راهی سالن سینما کند. آیا سوژه ملتهب فیلم و جوی که به واسطه نمایشهای آن در جشنواره فیلم فجر به وجود آمده در ساخت این فضا تاثیر داشته و یا فیلم اکران نشده «عصبانی نیستم» کنجکاویها درباره ساخته جدید درمیشیان را بالا برده است؟ در ادامه عواملی که در کنار هم قرار گرفتند و موجب شدند رکورد فروش یک فیلم در سه روز نخست اکران شکسته شود مورد بررسی قرار میگیرد.
فیلم تازه کارگردان «عصبانی نیستم»
رضا درمیشیان با ساخت «عصبانی نیستم» گام مهمی در کارنامه کاری خود برداشت: او فیلمی ساخت که به واسطه جسارتش در بیان برخی موضوعات اجتماعی و همچنین روایت یک عاشقانه دلنشین توانست سروصدایی بپا کند. این سروصدا، فقط به واسطه نمایش فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر بپا شد و زمانی به اوج رسید که شنیده شد به دلیل مصلحتهایی دستاندرکاران جشنواره تصمیم گرفتهاند جوایز این فیلم را در مراسم پایانی اهدا نکنند. به این ترتیب «عصبانی نیستم» که محبوبیت به دست آورده بود در جایگاه قربانی قرار گرفت و همین مساله موجب شد بارها و بارها در سالهای گذشته درباره آن صحبت شود؛ صحبتهایی که در رسانههای مختلف انعکاس یافت و سبب شد خبرها درباره این فیلم کمتر از یک فیلم اکران شده نباشد.
همین شرایط در کنار اتفاق جشنواره سی و دوم فیلم فجر موجب شد، حمایت از کارگردانی که اثر او از سوی مسئولان مورد بیمهری قرار گرفته بود، در پس ذهن مخاطبان باشد و در پایان هفته دوم مرداد ماه سال ۱۳۹۵ با حضور در سالنهای سینما نمود پیدا کند.
یک سوژه ملتهب
در حالی که روایت اخبار اسیدپاشیها در رسانهها نیز با اما و اگرهایی روبروست درمیشیان برای ساخت سومین فیلم سینمایی خود دست روی قصهای گذاشت که نقطه عطف آن به واسطه اسیدپاشی رقم میخورد.
بیان سینمایی این سوژه ملتهب اجتماعی میتواند بسیار کنجکاویبرانگیز باشد و از همین روست که میتوان آن را جزو یکی از مهمترین مولفههایی برشمرد که در مجاب کردن مخاطبان برای حضور در سالن سینما نقش چشمگیری داشته است.
در نخستین روز نمایش فیلم نیز زیور پروین و معصومه عطایی دو قربانی اسیدپاشی کارگردان فیلم را همراهی کردند تا درمیشیان بیش از پیش روشن شود کارگردان که خود نویسنده فیلمنامه نیز هست با دغدغهای اجتماعی فیلم خود را ساخته و همچنین کسانی که درگیر این اتفاق ناخوشایند بودهاند، با او همراه هستند.
نتایج نمایش فیلم در جشنواره
یکی از ویژگیهای فیلم درمیشیان در جریان نمایش در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر مورد استقبال قرار گرفتن از سوی گروه گستردهای از مخاطبان بود به این ترتیب که «لانتوری» بیش از هر فیلم دیگری در این رویداد سینمایی در سئانسهای فوقالعاده روی پرده رفت.
به نظر میرسد با وجود آنکه حضور فیلم در جشنواره فقط سیمرغ بلورین صدا را برای آن به همراه داشت، اما موجب شد مخاطب با فضای فیلم آشنا شود و همین کنجکاوی را در میان سینمادوستان نسبت به فیلم درمیشیان بالا برد.
محرومیت از سینماهای حوزه هنری
سالنهای سینمای حوزه هنری چند سالی است که به ابزاری در دست مسئولان این بخش تبدیل شده تا در صورت صلاحدید از فیلمی آن را دریغ کنند و یا گشادهدستانه در اختیار برخی دیگر از فیلمها قرار دهند.
«لانتوری» از آن فیلمهایی است که سالنهای سینمایی حوزه را در اختیار ندارد. نکته قابل توجه در مورد موضعگیری حوزه هنری در مقابل فیلم درمیشیان در این است که پیش از این از سوی مسئولان حوزه اسامی فیلمهای تحریمی اعلام میشد و حالا دیگر حتی این اتفاق هم نمیافتد.
به وضوح سالنهای سینمای حوزه هنری در اختیار «لانتوری» قرار نگرفته است و مسئولان حوزه به جای آنکه بگویند فیلم را تحریم کردهاند، چنین بیان میکنند که به دلیل پرفروش بودن دیگر فیلمها ترجیح دادهاند فیلم درمیشیان را اکران نکنند.
یکی از نمودهای برخورد حوزه هنری با فیلم را میتوان در جریان نمایش «لانتوری» در گروه هنر و تجربه در اصفهان دید. این فیلم در ابتدا به صورت تک سئانس در سینمای سوره که به نمایش فیلم های گروه هنر و تجربه اختصاص دارد اکران میشد، اما مسئولان حوزه هنری مانع ادامه این اکران شدند.
تحریم یک فیلم از سوی حوزه هنری شاید موجب شود در تهران فقط سالن سینمای پراهمیتی چون آزادی را از دست دهد، اما در اکران شهرستانها تاثیر چشمگیرتری دارد و سبب میشود فیلم در برخی از شهرها اصلا سالنی در اختیار نداشته باشد، زیرا اغلب سالنهای سینما در شهرستانها در اختیار حوزه هنری است.
در حالی فیلم «لانتوری» از سوی حوزه هنری تحریم شده که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به فاصله کوتاهی از جشنواره فیلم فجر در جریان اظهارنظری در مورد فیلم درمیشیان، این اثر را فیلمی «قرآنی» خوانده بود.
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۴، در مراسم بیست و یکمین مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم در تالار وحدت حضور داشت و در این مراسم اشارهای به فیلم درمیشیان کرد. جنتی گفت: «سجاده انداختن و قرآن خواندن در فیلم کفایت نمیکند بلکه باید فضائل اخلاقی که قرآن ترسیم کرده را در فیلمها نمایش دهیم؛ مثلا در جشنواره فیلم فجر امسال فیلمهایی داشتیم که به مقوله بخشش پرداخته بود. صورت دختر جوانی مورد اسیدپاشی قرار گرفته بود و او در ثانیههای آخر، فرد محکوم به قصاص را بخشید. این معارف قرآنی است. در جایی هم باید قصاص را ترویج کنیم تا مجریان بدانند که باید کیفر ببینند.» او در این روایت به ماجرای اسیدپاشی در فیلم «لانتوری» اشاره داشت.
موضعگیری رسانهها
یکی از اتفاقات قابل توجهی که در جریان اکران فیلم «لانتوری» رخ داده، موضعگیری رسانهها در مقابل این فیلم است. به وضوح برخی محدودیتها در پرداختن به این فیلم در تعدادی از رسانههای رسمی دیده میشود، اما از سوی دیگر صداوسیما با دیدگاهی غیر یکجانبه در مورد فیلم درمیشیان اظهارنظر میکند.
صداوسیما در بخش خبری ساعت ۲۲ جمعه شب ۱۵ مرداد ماه از رکوردزنی فیلم در مدت دو روز اکران با فروش ۳۳۳ میلیونی خبر داد؛ خبری که موجب شد این تصور به وجود آید، صداوسیما اصرار دارد خود را در موقعیت کاملا عادی نسبت به فیلم نشان دهد، اما این اقدام صداوسیما موضعگیری روزنامه کیهان را به همراه داشت. این روزها در تاریخ ۱۷ مرداد در صفحه فرهنگی خود نسبت به رویکرد صداوسیما در مقابل «لانتوری» و اعلام خبر رکوردزنی آن انتقاد کرد. به تعبیر این رسانه در اختیار قرار دادن تک سئانسهای گروه هنر و تجربه در اختیار این فیلم حمایت ویژه سازمان سینمایی از «لانتوری» و با هدف مقابله با حوزه هنری بوده است.
فضای مجازی
فضاهای مجازی این روزها یکی از مهمترین ابزار خبررسانی هستند. در این فضای پرخبر، یکی از مهمترین اخباری که مورد توجه فعالان فضای مجازی قرار گرفته، اکران «لانتوری» است. در اینستاگرام اغلب مخاطبان جوانی که به تماشای فیلم نشستهاند، تماشای آن را توصیه میکنند. البته این توصیه در حالی است که اغلب آنان به دردآور بودن تماشای برخی صحنهها در فیلم اشاره کردهاند.
ممنوعیت اکران برای ۱۶-
در اغلب مواقع از تعیین محدودیت سنی برای تماشای یک فیلم به عنوان ابزاری برای تبلیغات یاد کردهاند. «لانتوری» هم با محدودیت اکران برای ۱۶- به نمایش درآمده است، اما نکته در اینجاست که فیلم درمیشیان با قید این محدودیت موفق به دریافت مجوز نمایش عمومی از شورای پروانه نمای شده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «لامینور» داریوش مهرجویی در جشنواره فیلم فجر شرکت نمیکند
- مجوز نمایش دو فیلم صادر شد
- هیس! کارگردانها جنجال نمیکنند/ گزارش روزنامه جامجم از حواشی اخیر در کانون کارگردانان
- اعتراض سه عضو کانون کارگردانان به تصمیمات و رفتارهای این کانون صنفی
- رضا درمیشیان خواستار پاسخگویی مسوولان درباره وضعیت نمایش عمومی «مجبوریم» شد
- هشت کارگردان ایرانی خواهان آزادی زندانیان سیاسی شدند
- اسامی تعدادی از فیلمهای جشنواره برلین اعلام شد
- رونمایی از گریم پارسا پیروزفر در «مجبوریم»
- مراحل فنی فیلم «مجبوریم» آغاز شد
- «مجبوریم» رضا درمیشیان در راه جشنواره فیلم فجر
- پاسخ مدیرعامل بنیاد فارابی به تهیهکننده «لا مینور»
- فارس: تهیهکننده «لا مینور» چرا وام ۴۰۰ میلیون تومانی را نگرفت؟
- ادامه فیلمبرداری “لامینور” در خیابانهای تهران
- ناراحتی رضا درمیشیان از «مرگ اخلاق» در سینمای ایران
- داریوش مهرجویی مجوز ساخت گرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نوذر آزادی درگذشت
- اسکورسیزی برای ساخت فیلمش از سرخپوستها مشاوره گرفت
- احتمال اکران «رمانتیسم عماد و طوبا» در نوروز ۱۴۰۰
- جوایز گلدن گلوب زیر بار سنگین انتقادات
- «گوشتخوار» در جشنواره فیلم کوتاه بوسان به نمایش در میآید
- رضا بابک: تعطیلی سینما «عصر جدید» خبر بسیار تلخی بود
- تصویربرداری سریال «روزهای آبی» ادامه دارد
- شهاب حسینی از اینستاگرام خداحافظی کرد
- هشدار سینماگران نسبت به انحصار در نمایش خانگی و اینترنت
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش اول
- شادمهر راستین: سینمای ایران برای باورپذیری مستلزم پژوهش است
- افتتاحیه غیر رسمی هجدهمین جشنواره فیلم تصویر به یاد عباس کیارستمی/ پنجاه سالگی «نان و کوچه»
- برگزاری اولین رادیو وبینار علمی کشور با همکاری رادیو سلامت
- تدوینگر به مثابه مولف
- پایان فیلمبرداری فیلم «شمش طلا»
- استیون سودربرگ فیلم جدیدش را با بازی زویی کرواتیس میسازد
- «شهر اشباح» میازاکی به روی صحنه میرود
- بیانیه پویا مهرابی/ تنظیم تفاهمنامه جدید برای انتشار بدون وقفه ماهنامه فیلم
- بیانیه هوشنگ گلمکانی و عباس یاری/ بی هیچ تردیدی ما در میراث «فیلم» سهیم هستیم
- محمدرضا الوند درگذشت
- سکانس طلایی/ زندگی زیباست
- برشهای کوتاه/ تریلر انیمیشن لوکا
- معرفی پروژه جدید دیوید فینچر
- طی مراسمی در موزه سینما صورت گرفت/ اهدای نشان عالی خورشید به مرتضی رزاق کریمی
- سینماسینما/ خبرهایی از فیلم جدید کارگردان ایرانی ساکن آلمان/ JGA در آلمان و اسپانیا ساخته میشود
- فاجعهای دیگر از مدیران فرهنگی کشور؛ اینبار ماهنامه سینمایی فیلم
- فروپاشی یک خانه پوشالی
- روایتِ یک موقعیت واقعی
- برشهای کوتاه/ ویم وندرس از کارگردانی میگوید
- نجاریان: پخش «جشن سربرون» نیمه دوم سال ۱۴۰۰/ استفاده از برف مصنوعی