جشنواره فیلم فجر پس از ۱۰ روز در حالی به کار خود پایان داد که حسرت تماشای فیلم «قاتل و وحشی» حمید نعمت الله پس از پنج سال باز هم بر دل اهالی رسانه باقی ماند و آنها در روز آخر تنها با فهرستی تعجببرانگیز و غیرمنتظره از نامزدهای دریافت جایزه در برخی رشتهها راهی خانههایشان شدند.
به گزارش سینماسینما، نمایش فیلمهای چهلوسومین جشنواره فیلم فجر روز یکشنبه ۲۱ بهمنماه برای اهالی رسانه و منتقدان در دهمین روز جشنواره در سینمای رسانهها (مرکز همایشهای برج میلاد) با نمایش دو فیلم باقیمانده از بخش سودای سیمرغ به پایان رسید. (سینماهای مردمی نیز امروز ادامه دارد)
* دهمین روز جشنواره به سیاق روزهای قبل به نام دو بازیگر فقید، هوشنگ حریرچیان و حسین خانیبیگ برپا شد و آنونسی به یاد این دو هنرمند پیش از نمایش فیلمها پخش شد.
* روز یکشنبه دو فیلم «خدای جنگ» و «گوزنهای اتوبان» به نمایش درآمدند که اولی نظرهای مثبت بیشتری را جلب کرد اما دومی با وجود موضوع جذابی که داشت آنچنان که باید رضایت خبرنگاران و منتقدان را کسب نکرد.
* دست اندرکاران فیلم «خدای جنگ» -که به مقطع خاص از دوران جنگ تحمیلی و راه اندازی تاسیسات موشکی اشاره دارد – علاوه بر اینکه میزبان محمد جواد ظریف (معاون راهبردی رئیس جمهور) بودند، ماکت موشک بزرگی را به نام «خدای جنگ» در محوطه بیرونی مرکز همایشها جانمایی کرده بودند.
* فیلم «گوزنهای اتوبان» که به پشت پردههای زندگی بلاگری در فضای اینستاگرام ارتباط دارد با پایانبندیای که داشت برای تماشاگران زیادی نامفهوم ماند.
* اما مهمترین اتفاق روز گذشته اعلام نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین جشنواره بود که در موارد زیادی دور از انتظار و بحثبرانگیز بودند.
از نگاه اهالی رسانه و منتقدانی که فیلمهای جشنواره را در طول ۱۰ روز تماشا کردند نامزد شدن بعضی فیلمها در رشتههای متعدد پرسش برانگیز بود و از آن سو نادیده گرفته شدن چند فیلم حیرت انگیز.
البته بعد از آنکه فیلم «پیرپسر» در جشنواره نمایش داده شد تعداد قابل توجهی از فیلمهای بخش مسابقه دیگر اصلا به چشم نمیآیند به همین دلیل نامزدی آنها در برخی از رشتههای کسب سیمرغ بلورین تعجب برانگیز شده است.
* یکی دیگر از اتفاقهای مهم روز آخر جشنواره اطمینان از منتفی شدن قطعی نمایش «قاتل و وحشی» در جشنواره است. اگرچه تا آخرین لحظهها گمانهزنی برای نمایش آن وجود داشت ولی این اتفاق نیفتاد و پرونده جشنواره هم بسته شد، البته جشنوارهای که فرصت نمایش فیلم های چون «پیرپسر»، «غریزه» و «لاک پشت» را فراهم کرد.
* در روز پایانی، نتیجه آراء مردمی بار دیگر اعلام شد که همچنان هفت فیلم در مسیر نهایی این رأیگیری هستند و روز دوشنبه همزمان با مراسم اختتامیه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران معرفی خواهد شد.
* اما از مسائل مربوط به فیلمهای جشنواره که بگذریم که به یکسری حاشیههای جنبی از سینمای رسانه میرسیم.
در روزهای گذشته برخی گپ و گفتها با خبرنگاران و روزنامه نگاران نشان میدهد که تقریباً بسیاری از آنها بخصوص خبرنگاران باسابقهتر از وضعیت نشستهای مطبوعاتی فیلمهای جشنواره گلهمند هستند تا جایی که بعضیها ابراز امیدواری میکنند سال آینده بساط این نشستها جمع شود.
یکی از معایب برگزاری نشستهای مطبوعاتی جشنواره به سالن برگزاری این نشستها برمیگردد که از دوران کرونا به اجبار به همان سالن نمایش فیلم منتقل شد و بعد از آن هم ادامه پیدا کرد. پراکندگی حاضران در این سالن، فراهم نبودن امکان طرح پرسش شفاهی، تبدیل شدن نشست مطبوعاتی به جلسه تشویق گاه و بیگاه و احساساتی عوامل فیلمها از سوی بعضی خبرنگارها یا شاید هم شبه خبرنگارها از جمله دلایلی است که کیفیت و جذابیت نشستهای مطبوعاتی را از بین برده است.
همین مورد تشویق کردن در چند جلسه کار را به جایی رساند که مجری نشست بیان کرد، فیلمساز با فامیلش به جشنواره آمده است. این اتفاق در زمان اعلام نامزدهای جشنواره هم تکرار شد و عوامل دو فیلم با حضور در نشست و تشویقهای پر سر و صدا هنگام خوانده شدن نام فیلمشان، وجاهت یک نشست خبری برای اعلام اسامی نامزدها را از بین بردند.
* یکی دیگر از مشکلات امسال جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانهها، نبود فضایی است که خبرنگاران و روزنامه نگاران و عکاسان بتوانند کار خود را برای تهیه و انتشار گزارش، عکس و فیلم در فضایی مناسب با اینترنت پرسرعت انجام دهند. بسیاری از خبرنگاران سینما حتما به یاد میآورند که در سالهای نه چندان دور در راهروهای جنبی سالن اصلی مرکز همایشهای برج میلاد میز و صندلیهایی در طول راهرو کنار هم چیده میشد که در روی هر کدام از آنها سیستمهای کامپیوتری برای استفاده خبرنگاران و عکاسان مهیا بود و در گوشه دیگر راهرو هم میزهایی چیده میشد تا فرصتی برای استراحتی کوتاه برای خبرنگاران وجود داشته باشد اما تمام این فضا در چند سال اخیر به جاگذاری غرفه برای رسانهها و همینطور اسپانسرهای جشنواره اختصاص یافته که در بعضی روزها و ساعتها منظرهای شبیه بازار شام را در جشنواره به وجود میآورد. به نظر میرسد بهتر است برای دورههای آینده اختصاص غرفه به خبرگزاریها و سایتهای خبری دقیق و کارشناسانه بررسی و حتی از خود اهالی رسانه نظرسنجی شود تا شاید مسئولان جشنواره در این زمینه تصمیم دیگری بگیرند که بیش از هر چیز به ماهیت و کیفیت حضور اهالی رسانه کمک بیشتری کند.
* نکته دیگر اینکه ضروری است حرمت سینمای رسانهها بیش از گذشته رعایت شود تا اینطور نباشد که هر فرد علاقهمند به حضور در جشنواره و نه صرفا برای تماشای فیلم، با یک تلفن به راحتی بتواند به محل اصلی جشنواره یا همان کاخ جشنواره وارد شود.
* جشنواره امسال در حالی به آیین پایانی میرسد که تصمیمهای مثبتی برای برگزاری اختتامیه گرفته شده است؛ از جمله اینکه صندلی میهمانان و خبرنگاران و هنرمندان شمارهدار شده و قرار است در زمان برگزاری مراسم جای هرکس مشخص باشد تا مثل برخی سالهای گذشته شاهد هجوم افرادی غیرهنری و غیرسینمایی که به طریقی کارت ورود به اختتامیه را به دست آوردهاند به سالن برگزاری مراسم اختتامیه نباشیم.
* برای اختتامیه در خبری غیر رسمی در تلویزیون اعلام شد مجری اختتامیه محمدرضا شهیدیفر است.
شب افتتاحیه جشنواره، فرزاد حسنی با کنایه یادآوری کرد که مجری اختتامیه همیشه آقای شهیدی فر است اما انتخاب او با توجه به اظهار نظرهایش در اختتامیههای چند سال قبل خطاب به هنرمندان قابل تأمل است.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- متوهمی به نام «اون»!
آخرین ها
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد
- اکران نوروزی ۴ مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
- حامد رحیمینصر «ترومای آقای ایکس» را روی صحنه میبرد
- مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۵ فیلمنامه صادر شد
- بازیگر نقشهای اکشن تایید کرد؛ دواین جانسون در فیلم اسکورسیزی بازی میکند
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- اکران آنلاین «بچه زرنگ» از ۵ فروردین
- میزبانی عمارت نوفل لوشاتو از بیش از ۵۰ هزار مخاطب در سال ۱۴۰۳
- بیست و یکمین جشنواره تصویر سال در ایستگاه پایانی/ برگزیدگان معرفی شدند
- هومن عظیمی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی شد
- درباره سریال جاسوسی «سازمان »با تم روانشناختی
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره هپی ولی آمریکا
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- مهدی مسعودشاهی درگذشت