هفتمین و آخرین جلسه کارگاه کارگردانی و بازیگری در سینما توسط داریوش فرهنگ عصر روز گذشته همراه با اعطای گواهی پایان دوره به شرکت کنندگان در موزه سینما برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، داریوش فرهنگ در ابتدای این جلسه گفت: هنرمندان در گذشته جادههای سنگلاخ موجود در مسیر فعالیت هنری را هموار کرده و آن را در اختیارمان قرار دارند و ما نیز وظیفه داریم هر آنچه از آنها آموختیم را به نسلهای بعد منتقل کنیم و باید همواره قدردان افراد بزرگ باشیم.
وی با بیان اینکه هنر میخواهد جهان آشفته را به مکانی بهتر برای زیستن تبدیل کند و ما نیز باید در پی آن باشیم، ادامه داد: هنرمندان باید چیزی به این جهان اضافه کنند و بدانید که همگی برای دوام آوردن و ماندن وارد هنر میشویم.
فرهنگ افزود: همه انسانها در سراسر جهان از استعداد برخوردارند و میتوانند تنها برای یک بار بازی خوبی از خود ارائه کنند. استعداد نیاز به رسیدگی و صیقل پیدا کردن دارد. به خود میبالم که در این کارگاه بیست و پنج ساعته تمام توان خود را برای انتقال تجریباتم به کار گرفتم.
سینما باید برانگیزنده شوق در دیگران باشد
وی با بیان اینکه سینما اقیانوسی بیکران است که تازه قدم به داخل آن گذاشتهایم، افزود: در این کارگاه، از هیچ به مرحله خلق کردن رسیدیم و زیر و بم بازیگری و مسائل و معضلات کارگردانی را در کنار یکدیگر تجربه کردیم. باید بدانید اخلاق و منش فردی میتواند برای هر هنرمندی راهگشا باشد. در ابتدا به دنبال اصول کلاسیک یعنی تناسب، توازن و تعادل باشید چراکه این موضوع برای شما راهگشا خواهد بود. سینما باید برانگیزنده شوق در دیگران باشد و این مسئله، لازمه کاراکتری به نام کارگردان است. هنگامی که قدم در مسیر سینما میگذاریم، باید تا ابد بیاموزیم و توهم دانستن، آغاز سقوط است.
وی با بیان اینکه تاکنون عموم فعالیتهایی که انجام داده را دوست داشته، بیان داشت: من فقط یک بار در سینما دستیاری کردم و شانسم برای این اتفاق، حضور در کنار شخصی چون بهرام بیضایی بود که توانستم از او بسیار بیاموزم. این فرد همیشه استاد، یکی از بهترین اساتید فنی سینما است و همیشه برایم سوال بود که او چگونه فن سینما را یاد گرفته است. بیضایی در فیلمهایی که ساخته، بهترین میزانسنها را در هر مکانی درنظر گرفته است. این هنرمند به دلیل آنکه پدرش شاعر بود، از نوجوانی به نوشتن روی آورد. او در ادبیات نمایشی و به هنگام نگارش یک اثر، دریایی از واژگان را در اختیار داشت و بسیار تخیل برنگیز، شاعرانه و ماندگار مینویسد.
نوشتن را از بهرام بیضایی آموختم
فرهنگ درباره نخستین ساخته خود، «سلطان و شبان» گفت: این اثر را به همراه مهدی هاشمی نوشتیم. در ابتدا باور نداشتم بتوانم چنین سریالی را بنویسم، آن هم با این نوع از طنز و ادبیات خاص. من نوشتن را از بهرام بیضایی آموختم. زمانی که شروع به نوشتن کردم، اولین جمله، راهگشای ادامه سریال شد. تخیل در ابتدای کار به وجود آمد و تا به انتها ادامه پیدا کرد.
نقشهای اصلی من را صدا میزنند
این کارگردان با بیان اینکه انسان باید تکلیفش را با خود مشخص کند، گفت: تکلیف من مشخص است و خوشبختانه نیازمند نام و نان نیستم. جمعی که در این کارگاه حاضر هستند، دارای شور و شوق، علاقه و دانش هستند. کمتر دانشکده یا آموزشگاهی است که از امکانات موزه سینما برخوردار باشد و حضور در این کارگاه یک فرصت ویژه برای همه ما بود.
فرهنگ با بیان اینکه همواره نقشهای اصلی را بازی کرده است، افزود: دلیل این اتفاق این است که نقشهای اصلی من را صدا میزنند و نه من آنها را. سالهاست قصد دارم فیلمی درباره محمد مصدق بسازم. باید خودسازی کنم و حالم خوش باشد تا بتوانم کاری را که قصد انجام آن را دارم، به اجرا برسانم. هیچ گاه از ناامیدی صحبت نمیکنم و حتما برای هر کاری راهی وجود دارد. نباید تسلیم شد و در هر شرایطی باید به مسیر ادامه داد. مهمترین نکته این است که صادقانه با هر پدیدهای رو به رو شد و آن را از هیچ ساخت.
کارگردان «طلسم» خاطرنشان کرد: به عنوان بازیگر گاهی لازم است که خود را تحمیل کنید و البته شانس را نیز در نظر داشته باشید، گاهی باید شانس را به وجود آورد. به مطالعه کتابهای تاریخی بپردازید، چراکه دانستن گذشته بسیار اهمیت دارد.
پس از پایان صحبتهای داریوش فرهنگ و اتمام آخرین جلسه کارگاه، مراسم اهدا گواهی پایان دوره با حضور مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما برگزار شد.
در این بخش سپیده حیدرآبادی مدیر روابط عمومی موزه سینما به روی سن آمد و در سخنانی گفت: خوشحالیم از اینکه در موزه سینمای ایران میزبان شما در کارگاه بازیگری و کارگردانی با حصور استاد داریوش فرهنگ بودیم. آقای فرهنگ علاقه ندارند استاد خطاب شوند اما این عنوان با توجه به اخلاق حرفهای و نظمی که همواره بر آن تاکید دارند، برازنده ایشان است.
وی ادامه داد: من به نمایندگی از موزه سینما از آقای فرهنگ تشکر میکنم که دعوت ما را به گرمی پذیرفتند. همچنین از مجید اسماعیلی سپاسگزازم که این مسئولیت را برعهده من گذاشتند که باعث شد تجربه خوبی را در کنار یکدیگر به دست آوریم.
حیدرابادی در ادامه از داریوش فرهنگ دعوت کرد تا به روی سن بیاید.
فرهنگ روی صحنه حاضر شد و گفت : طی ۲۵ ساعت آنچه که درباره سینما به نظرم میرسید را با شما در میان گذاشتم من بیشتر از آنچه به شما بیاموزم، خودم از این کارگاه آموختم و این کار سینما تا ابد است.
وی ادامه داد: به آقای اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما خوش آمد میگویم و از ایشان و خانم حیدرآبادی تشکر میکنم که با لطف و مهربانی تمام، هر آنچه نیاز داشتیم را در اختیار ما قرار دادند. در این کارگاه یک فیلم توسط هنرجویان ساخته شد و از همه شما بابت تلاشهایی که داشتید تشکر میکنم.
فرهنگ در ادامه بیان داشت: موزه سینما به غیر از مسئولیت اصلی خود، با نگاهی ویژه، برگزاری چنین رخدادهایی را نیز برعهده گرفته است که جای تقدیر دارد.
در شرایط سخت با زبان تصویر باهم صحبت کنیم
در بخش دوم این نشست مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما روی صحنه حاضر شد و در سخنانی گفت: در دورانی زندگی میکنیم که نیاز است تا همگی از یکدیگر مراقبت کنیم و هر کاری انجام دهیم تا حال دیگری بهتر شود، چراکه فشارهای روحی، روانی و اقتصادی زیادی وجود دارد و این مشکلات همه ما را آزار میدهد.
وی ادامه داد: ضروری است تا هر میزان که میتوانیم در این خصوص تلاش کنیم. بسیاری از مواقع تنها با یک لبخند و احوال پرسی میتوانیم باعث حال خوب همدیگر شویم. گاهی فقط لازم است تا به دوستان و آشنایان زنگ زده و احوال یکدیگر را جویا شویم. این دوران سپری نمیشود، مگر با منتقل کردن حس و حالی خوب به دیگری.
اسماعیلی افزود: گاهی توازن یک جامعه گاهی دچار مشکل میشود و در نتیجه چند دستگی میان آدمها به وجود میآید. در این صورت است که افراد حرفهای یکدیگر را متوجه نمیشوند. اگر از این مسئله مراقبت نشود، به رویارویی سخت منجر خواهد شد. یکی از بهترین کارهایی که میتوانیم انجام دهیم این است که با زبان تصویر با یکدیگر صحبت کنیم. اگر این موضوع را بیاموزیم، بدون آنکه با دیگری درگیر شویم، تصاویر ما با یکدیگر حرف خواهد زد و همین تصاویر تبدیل به موقعیت نمایشی شده و باعث حل مشکل میشود.
مدیرعامل موزه سینما ادامه داد: کشور نیاز به چنین گفتوگوهایی دارد و اگر این اتفاق رخ ندهد، مواجهه بدی میان افراد رخ خواهد داد. یاد بگیریم از یکدیگر مراقبت کنیم و در برخورد با هر فردی، اولویت اول ما این باشد که او را از اعماق دل دوست داشته باشیم و مطمئن باشید این حس خوب حتما به خودمان بازمیگردد.
اسماعیلی بیان داشت: نباید برای هیچکس بدی طلب کنیم چراکه او از طرف خداوند شایستگی پیدا کرده است. طبق گفته آقای فرهنگ در این جمع چهار نفر هستند که این پتانسیل را دارند تا وارد سینمای حرفهای شوند و این یک اتفاق بسیار بزرگ است. امیدوارم این جریان ادامه داشته باشد. ما از این پس یک خانواده به شمار میآییم و از آقای فرهنگ میخواهم همراه این جمع باقی بمانند و چنین نشستهایی در قالب گردهمایی ادامه پیدا کند.
در پایان این مراسم داریوش فرهنگ با اهدا لوح از مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما و همچنین سپیده حیدرابادی برای برگزاری کارگاه ها در مجموعه فرهنگی تاریخی موزه سینما قدردانی کرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت پدر گریم ایران در موزه سینما
- نکوداشت زندهیاد مهدی مسعودشاهی برگزار شد/ مدیری از جنس مهر
- «موج و مرجان و خارا» نمایش داده میشود
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- رضا رویگری: بهترین حضور من در سینما «بوتیک» است
- نمایش «مردمان باد» در موزه سینما
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- ۲ مستند پرتره از ۲ نقاش معاصر روی پرده موزه سینما
- داریوش فرهنگ: قرار بود واروژ کریم مسیحی «سربداران» را بسازد/ «طلسم» درباره غیبت عشق است
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- هدیه همراه اول به مردم لرستان بهمناسبت ثبت جهانی دره خرمآباد
- فرهنگ و پیرپسران سیاست!/ اعتراض سه نهاد سینمایی به کارشکنیها در ادامه اکران «پیر پسر»
- «اسفند»؛ روایت اتحاد و مقاومت در دل جنگ
- «پیرپسر»؛ خون بر زمین حاکم میشود
- خبر دیگری از جشنواره ونیز ۲۰۲۵؛ سینماگران برجسته فرانسوی در راه ونیز
- حنجرهٔ مشروطه، زخمهٔ ملت/ در ستایش و نقدِ مستند «درویش خان»
- هفت کار طنز مهران مدیری در فهرست؛ بهترین سریالهای ایرانی در imdb کدامند
- یک سال پیش از اکران؛ بلیتهای آیمکس «اودیسه» از فردا فروخته میشود
- شگفتی امی ۲۰۲۵؛ اسکورسیزی و ران هاوارد نامزد جایزه بازیگری شدند!
- رویداد «جنگ چهره زنانه ندارد» برگزار شد
- در آستانه شش سالگی سوینا؛ نسخه ویژه نابینایان «نرگس» با صدای باران کوثری منتشر میشود
- هیات داوران جشنواره لوکارنو معرفی شد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- تهیهکننده سریال خبر داد؛ «سووشون» رفع توقیف شد
- میزبانی جشنواره جیفونی از سه فیلم ایرانی
- «پیر پسر» در یک جمله؛ فیلمی که رازهای این سرزمین را آشکار میکند
- «بیسروصدا»؛ زمزمه تلخ زیر لایههای تاریک شهر
- ترامپ از برنامه «۶۰ دقیقه» ۱۶میلیون دلار خسارت گرفت
- یعقوب صباحی درگذشت
- فرانتیشک کلیشیک درگذشت
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اجحاف در حقِ «بازی را بکش»
- «گلهای شب دریا» جایزه جشنواره مارسی را کسب کرد
- «پیرپسر»؛ شیاطین دنیایی فراموششده
- فروش جهانی ۲۱۷ میلیون دلار؛ «سوپرمن» صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- مستند ایرانی بهترین فیلم انسانشناسی جشنواره ایتالیایی شد
- «دختر قاصدکها» از ژاپن جایزه گرفت
- جشنواره ونیز در آستانه نشست خبری/ اعتباری که باربرا به جشنواره ایتالیایی بخشید
- با معرفی برگزیدگان پنجاه و نهمین دوره جشنواره؛ جایزه ویژه کارلووی واری به فیلم سهیل بیرقی رسید
- جایزه جشنواره روسی به «در آغوش درخت»