لباس بازیگران و چهرههای مشهور در مراسمها و برنامههای گوناگون از جمله امور کنجکاویبرانگیز برای عموم مردم است، بسیاری از مردم برایشان جالب است که بیینند چهرههای سرشناس از جمله بازیگران و دیگر عوامل سینما هنگام حضور یافتن در برنامههای مختلف چه لباسهایی را به تن میکنند.
به گزارش سینماسینما، در چند روز اخیر موضوع طراحی لباس برای عوامل فیلمهای سینمایی در جشنواره فیلم فجر از جمله مواردی بود که در گفتگوهای شفاهی و غیر رسمی مطرح شده است که امسال جشنواره فیلم فجر در نظر دارد لباس خاصی را برای عوامل فیلمهای سینمایی طراحی کند تا آنها با پوشیدن این لباسها روی فرش قرمز جشنواره قدم بردارند اما براساس پیگیریهای خبرنگار ایسنا این موضوع در حد حرف بوده و چنین تصمیمی اجرایی نمیشود.
پرویز پرستویی یکی از بازیگران شناخته شده از جمله هنرمندانی بود که نسبت به این قضیه واکنش نشان داد و اعلام کرد که این گونه تصمیمگیریها متناسب با فرهنگ ما نیست.
این هنرمند حتی به لباسی که در پوستر جشنواره برای زندهیاد خسرو شکیبایی طراحی شده نیز انتقاد داشت و معتقد بود اگر شکیبایی زنده بود، هرگز چنین لباسی بر تن نمیکرد.
شاید برگزارکنندگان این دوره از جشنواره علاقه داشتند تا به میهمانان خود تذکر دهند باید پوششهایی متناسب با شان جشنواره فجر داشته باشند و درست نیست یک بازیگر مشهور در پوششی غیر رسمی و با کلاه یا پولیور روی صحنه ظاهر شود، اما موضوع طراحی لباس یکسان برای همه میهمانان، منتفی است و برگزارکنندگان این دوره از جشنواره تصمیم دارند به میهمانان یادآوری کنند که برای حضور در این جشن ملی باید پوشش رسمی داشته باشند تا شأن جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین جشن سینمای ایران حفظ شود.
اما بهروز غریبپور که مدیریت کاخ جشنواره (برج میلاد) را بر عهده دارد، موضوع طراحی لباس را منتفی دانست و توضیح داد: تا این لحظه چنین تصمیمی از سوی دبیر و دبیرخانه جشنواره به من ابلاغ نشده است.
او ادامه داد: طبیعی است سیاستگذاری تمام اتفاقات جشنواره توسط دبیر آن رخ میدهد و من باید تلاش کنم تصمیم ایشان را به بهترین نحو انجام دهم. اما درباره طراحی لباس برای هنرمندان حاضر در جشنواره هیچ نکتهای به من نگفتهاند.
این کارگردان تئاتر و سینما با اشاره به اینکه برای حضور در هر مراسمی باید لباس متناسب با آن برنامه را بر تن کرد، افزود: بنا بر آیین چند هزار سالهای که ما داریم، همیشه تلاش میکنیم برای میهمانیها و اعیاد، بهترین و آراستهترین لباس خود را بپوشیم و این نوعی نظم بشری است که هیچ ارتباطی به دین، فرهنگ، ملیت و … ندارد، بلکه همه میکوشند متناسب با آن جشن، لباس مناسبی به تن کنند که در فرهنگ ما عبارت «لباس پلوخوری» به همین موضوع اشاره دارد.
غریبپور اضافه کرد: بنابراین قاعده کلی این است که افراد هنگام حضور در مراسمها آراستهتر باشند. اما این به معنای ارائه دستورالعمل یا پیشنهادی از سوی جشنواره فجر به هنرمندان حاضر در این رویداد نیست. با این حال سعی کردهایم در کاخ جشنواره فضایی طراحی کنیم که اگر میهمانان با لباس نامناسب و اتونکشیده در آن ظاهر شوند، خودشان احساس ناراحتی کنند و امیدوارم کسانی که در حال گذر از فرش جشنواره هستند، حس کنند چیزی به جشنواره اضافه کردهاند نه اینکه چیزی از آن کم کرده باشند.
کارگردان اپراهای عروسکی «مولوی» و «حافظ» درباره عبور میهمانان از فرش ایرانی در این دوره از جشنواره فجر توضیح داد: امسال نوعی فرش ایرانی مجازی در نظر گرفتهایم زیرا فضای برج میلاد بسیار گسترده است و نمیتوان سراسر آن را با فرشی ایرانی مزین کرد اما تمام تلاشمان این است که گذرگاه سیمرغ برای شرکتکنندگان جذاب باشد. متأسفانه نکتهای که فراموش کردهایم این است که اگر در غرب فرش قرمز وجود دارد، به این دلیل است که آنها اصلا فرش نداشتهاند چون فرش متعلق به فرهنگ ماست. به هر حال امیدوارم سالهای آینده ایده من برای گام برداشتن روی فرش زیبای ایرانی اجرایی شود اما امسال به شیوههای دیگری این ایده را اجرا میکنیم.
او درباره این سخن که در سالهای اخیر به دلیل بعضی پوششها، پای گشت ارشاد به کاخ جشنواره باز شده است، گفت: لباس مرتب و زیبا و رعایت آداب مهمانی الزاما نباید به رویهای منجر شود که کل جشنواره را زیر سوال ببرد و فضای امنیتی در آن ایجاد کند. البته این موضوع فقط در مورد جشنواره نیست، بعضی افراد متاسفانه برای حضور در یک مهمانی ساده هم آنچنان خود را میآرایند که گویی به مراسم بالماسکه میروند و این در هیچ کجای دنیا مورد پذیرش نیست.
کارگردان نمایشهای «بینوایان» و «کلبه عمو تم» با اشاره به وجود برخی نیتهای سوء در جشنواره فجر خاطر نشان کرد: ممکن است عدهای قصد برهم زدن جشنواره را داشته باشند اما خانواده فرهنگی و هنری چنین تلاشهای مذبوحانهای را دفع میکنند که مبادا اهمیت کل جشنواره زیر سوال برود. البته معتقدم امسال همه میهمانان مسئله پوشش را رعایت میکنند تا چنین اتفاقاتی نیفتد.
وی در بخش دیگری از گفتوگویش با ایسنا با اشاره به درج برخی نظرات مبنی بر حضور تئاتریها در جشنواره فیلم فجر توضیح داد: امسال به خاطر حضور دو، سه نفر از مدیران تئاتر این بحث باز شد که چرا تئاتریها در جشنواره فیلم حضور دارند. از نظر من، نکته فوقالعاده عجیبی است که چرا ما دچار چنین تنگنظریهایی هستیم و متأسفانه این تنگنظریها فقط ویژه منتقدان سینمایی نیست بلکه به خانواده هنرمندان هم مربوط است. همچنان که وقتی بعضی سینماگران به تئاتر آمدند، هنرمندان تئاتر هم به آنان خُرده گرفتند در حالی که هر دو گروه اشتباه میکنند. زیرا نیروهای فرهنگی و هنری میتوانند عرصههای مختلف را بیازمایند. بسیاری از هنرمندان در چندین رشته هنری فعال هستند و نمیتوان به هنرمندی که در چندین حیطه توانایی دارد، خُرده گرفت که چرا در عرصههای متفاوت فعالیت میکند.
غریبپور ابراز تأسف کرد: این تنگنظریها خوشایند نبود چرا که مهمترین نکته در برگزاری جشنواره باید مدیریت آن باشد. اگر دبیری نتوانست کارش را انجام بدهد، آن زمان باید بگویند که او شناختی از آن حوزه نداشته است نه اینکه آن مدیر به صرف تئاتری بودن، در برگزاری جشنواره فیلم موفق نخواهد شد.
او با اشاره به آشنایی چندین سالهاش با محمد حیدری دبیر سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر یادآور شد: سالهاست که ایشان را میشناسم. فردی بسیار کارشناس، مسئول و متعهد است. انصافا در این مدت ندیدهام استراحت کنند و متأسفم که عدهای با بیانصافی و پیش از شروع جشنواره، با او درافتادهاند هر چند برخی از این مخالفتها به دلیل مسائل پشت پرده است.
این هنرمند درخواست کرد: با انتقادات غیرمنصفانه در یک جشن ملی خودزنی نکنید و بگذارید این جشن به بهترین نحو برگزار شود، چرا که به اندازه کافی دشمن داریم و خوب نیست خودمان هم با یکدیگر دشمنی کنیم.
وی با اشاره به گفتوگوی یکی از بازیگران خاطر نشان کرد: ایشان ایراد گرفته بود که چرا جشنواره شام و نهار میدهد؟ آیا این بد است که مدیری پیشبینی کند اگر فردی از صبح تا شب مشغول فیلم دیدن باشد، باید از او پذیرایی شود؟ این به جای تشکر است؟!
بهروز غریبپور در پایان صحبتهایش به ایسنا گفت: این اتفاق مبارکی است که برای یکی از شاخصترین هنرهای کشورمان این اندازه احترام قائل شویم اما متأسفانه گاه بحث انتقاد مطرح نیست، بلکه مسئله بعضی از افراد، پیدا کردن نقطه ضعفهایی است که خندهدار به نظر میآید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علمالهدی: جشنواره فجر متناسب با ایام فاطمیه باشد/ ژست هنرپیشهها تکرار نشود
- داوران بخش «جلوهگاه شرق» معرفی شدند/ گلاب آدینه در جمع داوران جشنواره جهانی فیلم فجر
- تحلیل کیوان کثیریان درباره جوایز جشنواره سی و چهارم / فیلم – بخش دوم
- تحلیل کیوان کثیریان درباره جشنواره سی و چهارم / فیلم – بخش اول
- ۱۰ نکته خواندنی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر
- با هنرمندانی که به تیپ ما نمیخورند تعامل دارم!/ فیلم منتخب نماینده مجلسی که گفت فیلم نمیبیند
- پاسخ یکی از داوران جشنواره فجر به یک سئوال/ چرا فیلمهای تبریزی و موتمن جایزه نگرفتند؟
- به روایت یک شاهد عینی / جشنواره فجر و کیفر خواست نسل امروز از نسل قدیم
- بهترین های جشنواره سی و چهارم از نگاه نویسندگان “سینماسینما”
- تلویزیون مردم را به شبکههای مجازی کشاند
- گزارش تصویری از اختتامیه جشنواره سی و چهارم فیلم فجر -۱
- فرش قرمزهای روز پایانی جشنواره فیلم
- گزارش تصویری نشست خبری فیلم لاک قرمز
- گزارش تصویری نشست خبری فیلم خانه ای در خیابان چهل و یکم
- گزارش تصویری نشست خبری فیلم خشم و هیاهو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- تحقق تجربه زندگی دیجیتال در ایرانمال با همکاری همراه اول
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان