فیلم «سونات توکیو» ساخته کیوشی کوروساوا در خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد.
به گزارش سینماسینما، هشتمین جلسه مرور فیلمهای تاریخ معاصر سینمای ژاپن در سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ به نمایش فیلم «سونات توکیو» ساخته کیوشی کوروساوا اختصاص داشت.
پس از نمایش فیلم، نشست نقد و بررسی با حضور کیوان کثیریان منتقد و مجری برنامه و حسین عیدیزاده منتقد و کارشناس برگزار شد.
عیدیزاده بیان کرد: کوروساوا یکی از چهرههای مهم سینمای ژاپن است. او با آنکه برای ساخت فیلمهای ترسناک شناخته میشود اما فیلمهایی در ژانرهای مختلف ساخته است. نام او که میآید به یاد آکیرا کوروساوا میفتیم درحالی که با هم ارتباطی ندارند، او جامعهشناسی خوانده اما به سینما علاقه پیدا کرده است.
وی افزود: کوروساوا ابتدا به عنوان منتقد شروع به دیدن فیلم میکند و یاد میگیرد که چگونه فیلم نگاه کند. در دوران دانشجویی فیلم هشت میلیمتری میسازد و سپس جذب استودیوها میشود.
عیدیزاده گفت: کوروساوا کم کم متوجه میشود به ژانر ترسناک علاقهمند است. البته همچنان میگوید که سختترین شکل ساخت فیلم، همان فیلم ترسناک است. با این حال با این فیلمها شناخته و به دنیا معرفی میشود و در نهایت در اواسط دهه نود غربیها او را میشناسند.
این منتقد اظهار کرد: به جز چند فیلم کوروساوا، اغلب فیلمهایش در ژانر وحشت نیستند و دلیلش این است که او آن اِلمانی را که باعث ترس میشود، نشان نمیدهد چون معتقد است ما آدمهای معمولی هستیم و آنچه از آن میترسیم هم معمولی است.
عیدیزاده مطرح کرد: کوروساوا فیلمهایی در ژانرهای دیگر هم ساخته مثلاً فیلم علمی-تخیلی هم دارد، حتی فیلم تاریخی هم ساخته است. این نشان میدهد کوروساوا در مسیر فیلمسازی هر وقت فرصت کند ژانرهای مختلف را میآزماید.
این منتقد درباره تغییر لحن فیلم توضیح داد: تغییر لحن اساسأ سبک اوست. کوروساوا خودش را مقید به ژانر نمیداند در این فیلم هم، چنین است بهطوری که گاهی دیالوگهایش خندهدار میشود. البته این ویژگی همه فیلمهای اوست اما این نشاندهنده آن آزادیای است که به واسطه آن میتواند دنیاهای دیگر را هم تجربه کند. فیلمنامه «سونات توکیو» طبق اسمش سه بخش است و هر کدام از این بخشها هم یک لحن دارد، بخش اول «سونات توکیو» رئالیستی و به واسطه بحران اقتصادی تلخ است، بخش اول یعنی بیکار شدن پدر، اشارهای به بحرانی در ژاپن دارد که بر اثر این بحران آدمهای طبقه متوسط بیکار میشدند و به آنها بیکار پنهان میگفتند. چون آنها در عین حال که از خانه بیرون میآمدند، دیگران فکر میکردند آنها شغل دارند در حالی که افراد به دنبال شغل بودند. در بخش دوم لحن فیلم سورئال میشود، در بخش پایانی هم همه چیز خوش است و همه چیز حل میشود. جدا از ساختار دقیق «سونات توکیو» این تغییر لحن به فیلم کمک میکند چون اگر فیلم با لحن اولیه ادامه پیدا میکرد در نهایت با یک فیلم سوزناک رو به رو میشدیم اما کوروساوا در بخش دوم کار متفاوتی میکند؛ در واقع پایش را از گلوی ما برمیدارد و درد را به شکل راحتتری به ما نشان میدهد. البته در اینجا هم تغییر لحن مشهود است.
عیدیزاده عنوان کرد: در یکی از تحلیلهایی که درباره فیلم خواندم به نکته جالبی رسیدم، اینکه در این فیلم سه مردی که مشکل دارند، مشکلشان بیرونی است، اما مشکل زن با خود این آدمهاست. این خانم درگیر خانواده و جمع کردن آن است اما علت مشکل سه مرد دیگر میتواند جامعه باشد. انگار در نهایت این خانم خانه، تبدیل به شخصیت اصلی فیلم میشود.
وی درباره نام فیلم و ارتباطش با یک قطعه موسیقی گفت: طبق تعریفی که بهطور عام از سونات وجود دارد، تقسیمبندی آن، فیلم را بخشبندی میکند. بعید میدانم تدوین یا شکل فیلم حالت موسیقایی داشته باشد، این نام بیشتر از سر ساختار فیلمنامه انتخاب شده است.
وی درباره شکستن غرور مرد در خانواده ژاپنی اظهار کرد: «سونات توکیو» بسیار فیلم نقادانهای درباره جامعه مردسالار ژاپن است. در این فیلم میبینیم با بیکار شدن مرد، سیستم زندگی نقد میشود و فیلمساز با بنیان خانواده کار گزندهای میکند. مثلاً آن خودکشی مضاعف فیلم خیلی چیز تند و تیزی برای جامعه مرد سالار است. در ژاپن خودکشی مضاعف اغلب برای عاشق و معشوقها بود، اما در اینجا یک زن و شوهر این کار را میکنند و از این لحاظ کوروساوا پایههای جامعه ژاپنی را نقد میکند و زیر سوال میبرد که این یک رویه دیگر فیلم است.
وی در بخش دیگر از صحبتهایش اظهار کرد: برخی سکانسهای این فیلم منطق ندارد؛ در واقع فیلمساز میخواهد بگوید هرچیزی ممکن است رخ دهد و اتفاقاً این قسمتها خود سینماست. بهنظرم فیلم به اندازه کافی این اجازه را میدهد این چنین نگاه کنیم که گاهی چیزهای دیگری رخ میدهد. کوروساوا همیشه میگوید برای من مهم این است که یک امر واقعی و غیر واقعی را به گونهای کنار هم بگذارم که قابل تشخیص نباشند.
وی توضیح داد: در برخی جاها آنقدر تغییر لحن فیلم زیاد است که فکر میکنید آن را مسعود اطیابی ساخته، در فیلمهایی که اینقدر تغییر لحن زیاد است اغراق خیلی مهم است. در واقع ما یا آن اغراق را میتوانیم بپذیریم یا نه. مثلاً در این فیلم دزد ماشین اتفاقا رانندگی بلد نیست.
عیدیزاده با بیان اینکه به نظرش در فیلم هم رئالیسم و هم رئالیسم جادویی داریم، درباره فیلمسازان مورد علاقه کوروساوا گفت: هیچکاک و اوزو فیلمسازان مورد علاقه او هستند. درس بزرگی که او از هیچکاک یاد گرفته این است که آدمهای معمولی را در موقعیتهای غیر معمولی قرار دهد، اما در این فیلم گاهی میشود رد پای اوزو را هم دید اما ردپایی از هیچکاک دیده نمیشود. با این حال کمی دلهرهآفرینی هیچکاکی وجود دارد. بهطور کلی شما در فیلمهای ژاپنی ترس را به شکل مکانیکی میبینید با این حال در کارهای کوروساوا اعمال خشونت کمتر دیده میشود، اما اثراتش را بیشتر میبینیم.
این منتقد درباره آن قسمت از فیلم که شخصیت پسر به جنگ میرود، اظهار کرد: برای جوامع غیرآمریکایی و غیر غربی، کشور آمریکا کشوری به نظر میرسد که رسیدن به آرزوها در آن محقق میشود. این پسر در این فیلم هم میتواند نماینده آن بخش از جامعه باشد که چنین فکری میکنند اما در نهایت پسر در آمریکا کشته میشود. کوروساوا میخواهد نشان دهد برای جامعه ژاپن راه عبور از مشکلات رفتن به آمریکا نیست البته این حرفها را در لفافه میگوید.
وی گفت: هرچند لحن فیلم با لحن کارگری شروع میشود اما در ادامه آدم انتظار ندارد ارزشهای نهادینه شده در ژاپن را به چالش بکشد.
عیدیزاده در پایان مطرح کرد: اگر این فیلم را دوست داشتید، به عنوان تجربه متفاوت به سراغ ساختههای دیگر او هم بروید.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «کاپیتان من» در مستندات یکشنبه و «مکالمه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- اهمیت لایههای زیرین قصه در فیلم کوتاه/ بازی گرفتن از نابازیگران سخت بود
- سه فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- «کشتی روسی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- «خالق» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- در ستایش صلح
- «ترانه تارخ» در مستندات یکشنبه و «قدرت سگ» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «شاید زیبایی عزممان را جزم کرده است: ماسائو آداچی» در مستندات یکشنبه و «آناتومی سقوط» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- روزهای سینمای ژاپن در خانه هنرمندان ایران
- «یک حضور» در مستندات یکشنبه و «نمایش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- وقتی صرفا سرمایه حرف اول را بزند، هنری وجود ندارد/ دشواریهای کار با بازیگران کودک
- کوروساوا؛ فیلمسازی با نماهای خلاقانه و نبوغی حیرتانگیز/ وقتی پلیدی و جنایت سرنوشت ما را تکمیل میکنند
- نمایش سه فیلم از سینمای معاصر و شاخص جهان درباره فلسطین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
آخرین ها
- نمایش فیلم «دِرب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- هم اندیشی نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان با هئیت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
- «کاپیتان من» در مستندات یکشنبه و «مکالمه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- علی فروتن: برای تئاتر کودک باید کلیه خود را بفروشیم
- رونمایی از ۲ کتاب در خانه هنرمندان ایران
- اهمیت لایههای زیرین قصه در فیلم کوتاه/ بازی گرفتن از نابازیگران سخت بود
- روزنامه همشهری : روزی خواهد رسید که دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت
- اوائل انقلاب عده ای می خواستند سینما در کنار عرق خوری و فساد و فحشا زیر نظر منکرات باشد!
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «مرز بیپایان» برگزیده جشنواره تفلیس شد
- برگزاری «دوره شاهنامهخوانی» در موزه سینما
- «کت چرمی» و «کاپیتان» مسافر هند شدند
- با نمایش فیلم «دِرب»؛ اکران آنلاین فیلمهای هنری در فیلمنت راهاندازی شد
- آل پاچینو در «کشتن کاسترو» بازی میکند/ فیلمی تاریخی درباره ناگفتهها
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- «بازگشت افتخار آمیز مردان جنگ» و «اعترافها و دروغها» روی صحنه نوفللوشاتو
- پایان جوایز فیلم کوتاه مستقل لهستان با یک جایزه برای ایران
- «حیوان» هندی پرفروشترین فیلم گیشههای جهان شد/ سبقت از «ناپلئون»
- بازگشت فرزاد حسنی به تلویزیون
- پرونده قتل داریوش مهرجویی به دادگاه مطبوعات رسید/ هیات منصفه «رکنا» را مجرم دانست
- رئیس سیمافیلم تشریح کرد: صداوسیما خبر ساخت فیلم «پایتخت» را نداده است
- سلیمان سیسه در «سینماحقیقت»
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- دیوید ممت: سینما به دیالوگ نیازی ندارد/ مهم خسته نشدن است
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- افتخار در قبرستان/ در مذمت برشماری مشایعتکنندگان مرحوم معصومی
- ۴ اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودک المپیا