در پانصدوبیستوسومین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران فیلم سینمایی «دانتون» ساخته آندره وایدا به نمایش درآمد.
به گزارش سینماسینما، در پانصدوبیستوسومین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه ۱۲ دی فیلم سینمایی «دانتون» ساخته آندره وایدا به نمایش درآمد.
پس از نمایش فیلم نشست نقد و بررسی با حضور غلامرضا حداد دکترای روابط بینالملل از دانشگاه شهید بهشتی و استادیار دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع «حذف زندگان» و با اجرای کیوان کثیریان منتقد سینما و مدیر سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در ابتدای این جلسه غلامرضا حداد گفت: عنوان برنامه «حذف زندگان» است که به نظرم عنوان جذابی است و میشود در طول تاریخ آن را به شکلهای مختلف تصور کرد، قتل یا اعدام و… از شکلهای مختلف این حذف است. امشب در اینجا موضوع صحبت ما «اعدام سیاسی» است که ذیل امر سیاسی قابل پیگیری است. ذیل علوم سیاسی فیلد مشخصی به نام «جامعهشناسی انقلاب» وجود دارد که پر دامنه است، در این فیلد معمولاً متفکران علوم سیاسی تلاش میکنند با ارجاع به شواهد، قوانین تعمیمپذیری را کشف کنند. کتاب «کالبد شکافی چهار انقلاب» نوشته کرین برینتون نمونههایی از همین موضوع است که در آن تلاش شده تا چهار نوع مختلف از انقلابها از هم تفکیک شوند. برینتون معتقد است هر انقلاب چند مرحله را طی میکند، یکی مرحله پیشاانقلابی، سپس شورش و رویارویی طرفداران و مخالفان نظام، پس از آن عدم رعایت قوانین، سرکوب و در نهایت پیروزی انقلاب.
وی با بیان اینکه استقرار نظم نوین نیازمند تکنوکراتها است، مطرح کرد: در جریان انقلاب یک رویارویی شکل میگیرد که عموماً با به زیر کشیدن نیروهای میانهرو همراه میشود و این شروع یک دوره ترور است، که فیلم «دانتون» بخشی از آن را در انقلاب فرانسه نمایش میدهد.
وی افزود: در اینجا میخواهم درباره این صحبت کنم که چرا انقلابها اجازه کشتار میدهند و چگونه انقلاب فرزندان خود را میبلعد؟ باید بگویم ما دو نوع حقیقت یا واقعیت داریم؛ یک دسته حقیقتهای مادی هستند که مستقل از سوژه اجتماعی وجود دارند اما دسته دیگر حقیقتهای غیر مادی هستند. بخش قابل توجه از حیات ما غیرمادی است و وجود این حقیقتها را در رفتارمان بازتولید میکنیم. از این منظر، عمده پدیدههای اجتماعی غیر مادی هستند و همه چیز مخلوق کنشگری سوژههای اجتماعی است.
حداد ضمن ارائه توضیحاتی درباره مفهوم «نهاد» بیان کرد: نهاد به معنای تمامی اصول و رویههایی است که درست و نادرست را مشخص میکنند. مثلاً در نهاد خانواده الگوی درست مالکیت و ارث و… مشخص میشود، همه هستی ما در گرو چنین نهادهایی است. این نهادها هستند که مسائل را تعریف میکنند.
حداد گفت: همواره متنعمان از نهادهای موجود، در مقابل تغییر قواعد مقاومت میکنند، در طول تاریخ، جنگها در نتیجه چنین مقاومتهایی به وجود آمدند و انقلاب جایی است که ناراضیان در مقابل راضیان از توزیع منابع، قرار میگیرند. با هم روبرو میشوند و یک نبرد خونین شکل میگیرد. انقلاب عرصه جابجایی حقایق است، اما گذار از حقایق پیشین به حقایق جدید پر آشوب است و اعدام سیاسی اقتضای همین دوران گذار است.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: هویت یک امر اجتماعی است. یعنی «خود» یا «من» در نسبت با دیگری است که معنا پیدا میکند، مرزهای «خود» آنجایی ترسیم میشود که دیگری آغاز میشود، کیستیِ من همواره تابعی از حضور دیگری است. در نهایت هویت، تصویری از من است که در اذهان دیگران شکل گرفته است. نقش هم تابعی از هویت است پس ما برای برساخته شدنِ هویتمان، همواره به دیگری نیاز داریم.
حداد مطرح کرد: انقلابها در درون فرهنگ دشمنی یا تعارض شکل میگیرند، ناگریز از یک فرایند دگرسازی برای معنا بخشیدن به خود هستند و در هر انقلابی مجموعهای از نیروهای سیاسی حول محور دبگرسازی شکل میگیرند؛ در این مرحله نیروهای سیاسی متفاوت که گاه نظام ارزشی متضاد دارند میتوانند به دلیل وجود یک «دگرِ تاریخی» گرد هم آیند. در انقلاب ۵۷ ایران هم یک «دگر» وجود داشت که همان نظام سلطنت بود و باعث شد نیروهایی که اعتقادات مختلف هم دارند گرد هم بیایند. بعد از انقلاب، دیگر آن «دگر» وجود نداشت که آنها را با هم متحد کنند.
وی گفت: برای اینکه یک هویت سیاسی شکل بگیرد نیازمند یک دگر داخلی و یک دگر خارجی هستیم. این دگر داخلی در نسبتش با دگر خارجی تعریف میشود و در این فیلم هم دانتون به ارتباط با اشراف متهم میشود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه هنرمندان ایران میزبان «سرزمین خیالی من» میشود/ اعتراضاتی که با بلیت مترو کلید خورد
- در چهارمین نشست «بازیابی» مطرح شد؛ کوک کردن ساز «اعتراض» در جامعه موسیقی/ هیچکس به داد ما نمیرسد
- حساسیتها و دشواریهای تولید و عرضه محتوا در ویاودیها بررسی شد
- با حضور مسعود شعاری، مهران مهرنیا و فردین خلعتبری؛ مداخلهی هنرمند موسیقی در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- در اولین «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ روایت بیواسطه انقلاب؛ از مصر تا ایران/ وقتی دوربینها سند میسازند
- در سینماتک اکران میشود؛ همه مردان رئیسجمهور در خانه هنرمندان ایران
- آغاز نمایش فیلمهای مستند در سینماتک/ ماجراهای میدان التحریر در خانه هنرمندان ایران مرور میشود
- در سومین نشست «بازیابی» مطرح شد؛ نسبت سینماگران و قدرت؛ از فردین تا حاتمیکیا
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ مفهوم «مردم» برای نفی ظلم و نابرابری متولد میشود
- با حضور امیر اثباتی، وحید جلیلوند و سعید عقیقی؛ مداخلهی هنرمند سینما در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- اکران فیلمی از مکدونالد در سینماتک؛ دیدار با «آخرین پادشاه اسکاتلند» در خانه هنرمندان ایران
- دومین نشست «بازیابی» در خانه هنرمندان ایران؛ هنرمندان تئاتر چگونه به «تحریم شغل خود» رسیدند؟
- در نقد «ارتش سایهها» مطرح شد؛ تجربه عبور از پذیرش «قربانی بودن»
- با حضور علی شمس و سیاوش پاکراه؛ مداخلهی هنرمند هنرهای نمایشی در صورتبندی امروز و فردا
- در سینماتک اکران میشود؛ میزبانی از «ارتش سایهها» در خانه هنرمندان ایران
پربازدیدترین ها
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- رئیس صداوسیما به رئیسجمهور نامه نوشت/ جدال بر سر «سقوط» بالا گرفت
- نامزدهای جوایز سزار معرفی شدند/ «معصوم» در صدر
- اسکار و سزار زنان فیلمساز را فراموش کردهاند یا…
آخرین ها
- دستور وزیر فرهنگ برای پیگیری ویژه ماجرای توهین به هنرمندان موسیقی
- بهرهبرداری رسمی همراه اول از سامانه بیسیم «آواک»
- پوستر «کاپیتان» رونمایی شد
- آیا دبیر احتمال بیرونقی جشنواره را میدهد؟/ فرش قرمز نداریم/ احتمال حذف سیمرغ مردمی
- «بهشت تبهکاران» به جشنواره فجر میرسد؟
- باز هم سیمرغ حذف میشود؟/ ابهام در ثبت آرای مردمی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
- انتشار جدول اکران سینماهای مردمی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
- «کت چرمی» راهی فجر ۴۱ میشود/ رونمایی از لوگو
- در جبهه غرب خبری نیست؛ چیزهایی که نمیدانی
- کیانیان : با تحریم جشنواره مخالفم / باید بگذاریم کسانی که به جشنواره اعتقاد دارند، آن را برگزار کنند
- پوستر «در آغوش درخت» منتشر شد/ تلاشهای یک خانواده در آستانه فروپاشی
- «خانه خاموش» بهترین مستند جشنواره بینالمللی فیپاداک شد
- اکران آنلاین فیلم کوتاه ایرانی در جشنوارهای در انگلیس
- میـراث بر بـاد رفتـه
- گفتوگو با همایون اسعدیان؛ محکوم کردن فعالیت هنری به فاشیسم میانجامد/ ایجاد دو هزار فرصت شغلی از سوی بنیاد سینمایی فارابی صحت ندارد
- واکنش اتحادیه تهیهکنندگان سینما به اظهارات تهیهکننده خالتور
- تئاتر شهری که مصرفش کردیم
- ادای دین «هوک» به سیستان و بلوچستان/ اولین تصویر از فیلم حسین ریگی منتشر شد
- برندگان ساندنس معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در جشنواره مستقلها
- واکنش آکادمی اسکار به یک نامزدی مشکوک
- اطلاعات و اولین عکس «آه سرد» رونمایی شد/ فیلمی با حال و هوای متفاوت
- همکاری قربانیان با جانیان/ نگاهی به مستند «آخرین روزها»
- اعتراض به درخواست فیلترکردن یک پلتفرم/ نامه سرگشاده انجمن صنفی ویاودیها به رئیس صداوسیما
- خانه هنرمندان ایران میزبان «سرزمین خیالی من» میشود/ اعتراضاتی که با بلیت مترو کلید خورد
- در چهارمین نشست «بازیابی» مطرح شد؛ کوک کردن ساز «اعتراض» در جامعه موسیقی/ هیچکس به داد ما نمیرسد
- نخستین تصویر و اطلاعات از فیلم پر بازیگر جشنواره فجر/ «یادگار جنوب» آماده نمایش شد
- آخرین آمار فروش سینماها در فاصله پنج روز تا جشنواره فجر
- پانتهآ پناهیها در نمایی از «کاپیتان»/ اولین تصویر فیلم منتشر شد
- رئیس صداوسیما به رئیسجمهور نامه نوشت/ جدال بر سر «سقوط» بالا گرفت
- انگیزه استفاده از ۵G با مقرراتگذاری هوشمند و حمایتهای دولتی بوجود میآید