کارگردان فیلم «درب» با توصیفی آرام و احساسی از فیلمش گفت: من در مسیر کاریام تغییر لاین نمیدهم، چون آن وقت به معنای آن است که مسیر را اشتباه رفته بودم. تعداد مخاطب «درب» مثل خودش باید خلوت باشد و اگر جز این بود شک میکردم.
به گزارش سینماسینما، در آخرین روز جشنواره فیلم فجر بعد از ظهر پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه، فیلم «درب» به کارگردانی سید هادی محقق نمایش داده شد که البته برخلاف روزهای دیگر جشنواره مخاطبان زیادی به تماشای آن نیامدند اما مهمانان غیررسانهای زیادی همراه با کودکان خود در سالن نمایش حضور داشتند.
فیلم دِرب که در گویش لری به معنای زمین سفت است، با وجود نمایش تصاویری بکر از طبیعت، قصه کندی داشت که برای بعضیها بیشتر فیلمهای مستند داستانی را تداعی می کرد و انتخاب آن در میان ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ مثل بیشتر فیلمهای این دوره سوالبرانگیز شد.
هادی محقق -کارگردان و بازیگر این فیلم – در نشست مطبوعاتی فیلمش گفت: ضرورت این جنس سینما در این است که سراغ بازیگر نرویم. فیلم اصولاً باید مستند به نظر برسد یعنی وقتی میبینی آن را باور کنی. نمایشگری، لطمه جبران ناپذیری به باور کردن فیلم میزند چون اصلا هنر برای باورپذیری است. من در جایی خواندم که یک انسان در عمرش نهایتا دو بار میتواند بازی کند و مگر یک انسان چقدر ظرفیت دارد؟ برای همین است که در تیپ گیر میکند.
سازنده فیلم “ممیرو” که حال و احوالش هنگام صحبت یادآور زنده یاد حسین پناهی است، افزود: سالهاست روی قرابت فرم و محتوا کار میکنم و این محتواست که باعث میشود فرم شکل بگیرد.
وی درباره اینکه به نظر میرسد تعریف و نگاهش از بازیگری اشتباه است و ارتباط آن نگاه با عباس کیارستمی بیان کرد: من که تمام زندگیام اشتباه است! ولی ای کاش ترجمه درستی از آقای کیارستمی میشد، ای کاش دقیقتر به او نگاه میکردیم و ای کاش با احتیاط از او صحبت کنیم.
او تاکید کرد: من دوست دارم همین جریان سینما را ادامه دهم و اگر تغییر لاین هم بدهم، انگار گذشتهام اشتباه بوده و به آن پشت کردهام. البته اعتراف میکنم این فیلم سرگروه اکران نیست ولی جشنواره یک اکران محفلی است. متشکرم که هیأت انتخاب اجازه داد این نوع سینما نفس بکشد. مخاطبان این فیلم شبیه خود فیلم باید خلوت باشند و اگر صندلیهای سالن پُر بود، شک می کردم.
هادی محقق درباره جنسیت زدگی در فیلمش و بیتوجهی به زن در حالی که احساساتی شد، با بغض جواب داد: حق با شماست حتی اگر مرا بکشید. من نظر خودم را بیان میکنم اما چرا بعضی جزییات را در فیلم ندیدید؟
رضا محقق -تهیهکننده- هم درباره اینکه چرا متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر شده است؟ گفت: فیلم من اساساً فیلم جشنواره است چون سینماست.
هادی محقق درباره نقش مجید بزرگر در فیلمش با توجه به تجربههای قبلی گفت: سوال هوشمندانهای بود. من دو سال در دفتر او رفت و آمد داشتم و حضورم در کنارش یک ورکشاپ بود. یکی از دلایلی که به شعر گرایش پیدا کردم مجید بود. او معلم من بود و خیلی به او مدیونم،همینطور به دیگر همکارانم.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد
- اکران نوروزی ۴ مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
- حامد رحیمینصر «ترومای آقای ایکس» را روی صحنه میبرد
- مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۵ فیلمنامه صادر شد
- بازیگر نقشهای اکشن تایید کرد؛ دواین جانسون در فیلم اسکورسیزی بازی میکند
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- اکران آنلاین «بچه زرنگ» از ۵ فروردین
- میزبانی عمارت نوفل لوشاتو از بیش از ۵۰ هزار مخاطب در سال ۱۴۰۳
- بیست و یکمین جشنواره تصویر سال در ایستگاه پایانی/ برگزیدگان معرفی شدند
- هومن عظیمی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی شد
- درباره سریال جاسوسی «سازمان »با تم روانشناختی
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره هپی ولی آمریکا
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه