سینماسینما، محمد تاجیک – فیلم مستند «خشتها و آیینهها» ساخته شادمهر راستین که به شهر تهران از نگاه سینماگران مطرح میپردازد حدود پنج سال قبل یعنی سال ۹۰در جشنواره فیلم شهر در خانه هنرمندان نمایش داده شد.
به گزارش سینماسینما، در این مستند سینماگران مطرحی چون ابراهیم حاتمیکیا، اصغر فرهادی، رخشان بنیاعتماد، نیکی کریمی و…توصیفهای جالبی درباره شهر تهران ارائه کردهاندکه بازخوانی آن خالی از لطف نیست.
تهران به روایت حاتمی کیا
ابراهیم حاتمی کیا دراین فیلم درباره تهران می گوید :هویتهای محله ای در تهران کم شده و یا ضعیف شده ویااز بین رفته است و ساختمانها و آپارتمانها هویت رااز بین برده است .
حاتمی کیا در بخش دیگری از حرفهای خود بااشاره به اینکه در فیلمهایش به طور ناخود آگاه کوچه پس کوچه های تنگ به جای اتوبان به ذهنش می رسیده است ادامه داد:وقتی برای اولین بار با فیلم وصل نیکان به شهر آمدم به همان کوچه پس کوچه ها رفتم .
حاتمی کیا با تمجید از نقش علی حاتمی در ترسیم شهری با هویت در آثارش گفت : هم اکنون فقدان علی حاتمی به خوبی حس می شود.
روایت حاتمی کیا از فیلم قیصر
حاتمی کیا درادامه این فیلم توصیف جالبی از فیلم قیصر می دهد ومی گوید :حمام عمومی فیلم قیصر خاطره ای ماندگار در همه ماست و از سن کودکی تا بلوغ و… همراه ماست . من هنوز عشقم این است که دلاک در کیسه ها فوت کرده وآن را باد کند وچه زیبا این کاررا انجام داده است.
اصغر فرهادی وعلاقه به آدمهای تهرانی قدیمی
اصغر فرهادی نیز دراین فیلم می گوید :حس عاطفی که از تهران دارم حس نوستالژیکی است و من تهران قدیم وآدم تهرانی های قدیم را دوست دارم
فرهادی در بخش دیگری از حرفهای خود می گوید : رفتن تو محیط ودیدن جغرافیا کمنر لذت بخش است .کار گردان فیلم درباره الی درادامه عنوان می کند :ماهم اکنون تصویری که از شهر در سینما داریم را خود سینما داده وواقعی نیست .
فرهادی به عنوان نمونه می گوید : ما تصویری که از پایین شهر در فیلمهایمان می بینیم اینجوری نیست .
روایت فرهادی از فیلم گزارش کیارستمی
کار گردان فیلم چهار شنبه سوری درادامه به فیلم گزارش کیارستمی اشاره کرده ومی گوید :گزارش کیارستمی سکانسهای خارجی زیادی دارد و شهررا می بینیم و فضای شهری و ساندویچی که خاص تهران است وریتم زندگی مردم را می بینیم .با دیدن فیلم گزارش متوجه می شویم که در جامعه به زودی انقلاب رخ می دهد چون هیچ کس از موقعیتی که در آن قرار دارد راضی نیست وهمه به هم معترضند .
تهران به روایت بنی اعتماد
دراین فیلم نیز رخشان بنی اعتماددر اظهار نظری می گوید :مدیریت شهری برآمده از سلیقه و تفکری هویت دار تیست و دغدغه ای ملی دراین زمینه نمی بینم .
بنی اعتماد در ادامه صحبتهای خود با اشاره به صدا عنصر مهمی درفیلمهایش بوده است گفت : صداهایی چون صدای دزد گیر یا صدای موبایل جزو صداهای عصر ماهستند و جزو شناسنامه یک شهر محسوب می شوند . این صداها مثلا در فیلم زرد قناری وجود نداشتند .
فیلمهایی که نیکی کریمی باور نمی کند
نیکی کریمی نیز درباره وضعیت شهر درفیلمهای سینمای ایران می گوید :الان چیزی که مااز شهر در فیلمها می بینیم با زمان کودکی ما و با قدیم فرق دارد .
این بازیگر مطرح سینما درادامه می گوید: شهری که ما در فیلمهایمان هم اکنون می بینیم نمی شناسیم وآن را باور نمی کنیم ولی در خیلی از فیلمهای قدیمی مثل ابراهیم گلستان آن را باور می کنیم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- پول می دهید که فحش بخورید ؟
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- روایتی نوین از ابراهیم حاتمیکیا؛ پروژه «موسی کلیمالله» چگونه به ابراهیم حاتمیکیا رسید؟
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
آخرین ها
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی