جشنواره فیلم فجر با شروع اکرانهای مردمی و در شرایطی که بیش از ۴۰ شهر ، کشور به وضعیت قرمز کرونایی درآمدهاند، به روز دوم رسید.
به گزارش سینماسینما، سهشنبه ۱۲ بهمنماه دومین روز جشنواره چهلم فیلم فجر در سینمای رسانهها و در مرکز همایشهای برج میلاد با جوی نسبتا آرام و اندکی خلوتتر نسبت به روز اول، با استقرار یک گروه پزشکی در مرکز ولی همچنان بدون سنجش تب هنگام ورود و نیز با نمایش دو فیلم «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی سپری شد و در این گزارش برخی حاشیههای این روز مرور میشود.
* یکی از اولین خبرهای روز دوم جشنواره درباره تغییر محل برگزاری نشستهای پرسش و پاسخ فیلمها بود. دستاندرکاران جشنواره فجر پس از اعتراضهای فراوانی که در روز اول از سوی اهالی رسانه مطرح و حتی با اعتراض رسمی انجمن عکاسان سینمایی رو به رو شد، ضمن عذرخواهی از شرایط پیش آمده تصمیم گرفتند همانند سال قبل که جشنواره در شرایط کرونایی برگزار شد، نشست فیلمها را به سالن اصلی یعنی در همان جایی که فیلمها نمایش داده میشوند منتقل کنند.
* اگرچه دو نشست خبری فیلمهای روز دوم حاشیههای روز اول را نداشتند، اما کاملا مشخص است که در ادامه روند چند سال گذشته کمکم کارکرد این نوع جلسهها به جای پررنگ بودن بحث درباره فیلمها و حاشیههای آنها بیشتر به محلی برای عکس گرفتن تبدیل شده است. به اعتقاد بعضی خبرنگاران حاضر در این نشستها یکی از عمده دلایل بیخاصیت شدن نشستهای خبری فیلمها در دو روز اول جشنوار ه به مجری جلسهها مربوط میشود. مسئله اجرا و نوع مدیریت نشستهای خبری جشنواره فجر در چند سال گذشته بارها مورد انتقاد اهالی رسانه بوده است. از سوی دیگر عوامل فیلمها هم نسبت به کارکرد این جلسهها اعتراضهایی را در سالهای قبل داشتند.
* در این دو روز آنچه نشستهای خبری جشنواره فجر را پر سر و صدا کرد، اعتراض به ازدحام جمعیت و نبود فضا در سالن کوچک سعدی بود وگرنه از خود صحبتها درباره فیلمها جنجال و اتفاق خاصی دیده نشد. علاوه براین یکی دیگر از عوامل موثر در بیرونق شدن نشستها به الزام برای طرح پرسش کتبی بیارتباط نیست چراکه طرح سوال به صورت شفاهی با آنچه کتبی نوشته میشود تفاوت زیادی دارد، گاهی هم زمان کافی فراهم نمیشود و مهمتر از آن گاهی خوانده نشدن سوالها به دلایلی همچون ناخوانا بودن یا “تشخیص” مجری رغبت خبرنگاران را برای طرح سوال کتبی در طول سالهای گذشته از بین برده است.
* اینترنت و ضعف خطوط موبایلی معمولا یکی از معضلهای جشنواره فجر در سالهای قبل بویژه در پردیس سینمایی ملت بود ولی امسال هم با وجود آنکه «همراه اول» اسپانسر جشنواره است، همچنان چنین مشکلی وجود دارد و در مرکز همایشهای برج میلاد اینترنت برای اهالی رسانه در دسترس نیست و اگر هم چنین امکانی وجود داشته باشد اطلاعرسانی مشخصی در این مورد انجام نشده است.
* اولین فیلمی که در سالن رسانهها به نمایش در آمد «علفزار» ساخته کاظم دانشی و به تهیهکنندگی بهرام رادان بود که پژمان جمشیدی نقش یک بازپرس را در آن ایفا میکرد. جمشیدی که سال گذشته بخاطر حضورش در سینما مورد انتقاد یکی از حاضران در نشست خبری جشنواره قرار گرفته بود، درباره آن ماجرا و حضور دوبارهاش گفت که تلاش میکند با مسیر زندگی پیش رود و همیشه از جشنواره فجر به اندازه جام جهانی فوتبال لدت میبرد. البته به نظر میرسید او اشتیاق زیادی برای شنیدن سوالهای خبرنگاران داشت اما همانطور که اشاره شد پرسشهای قابل توجهی مطرح نشدند.
* بهرام رادان که مدتی است سراغ تهیهکنندگی و همکاری با فیلمسازان جوان رفته، در علفزار گروهی حرفهای را دور هم جمع کرده بود و از آنجا که موضوع اجتماعی و حساسی در این فیلم به تصویر کشیده شده بود، با قدردانی از سعه صدری که برای نمایش این فیلم در جشنواره خرج شده بود، ابراز امیدواری کرد که فیلم برای اکران عمومی هم دچار مشکل نشود و این ابراز امیدواری از سوی برخی مدیران سینمایی هم مطرح میشود.
* «علفزار» اولین فیلم جشنواره بود که با پخش تیتراژ توسط اهالی رسانه و منتقد در سالن نمایش برج میلاد مورد تشویق قرار گرفت.
* دومین فیلمی که در سینمای رسانهها به نمایش در آمد «شادروان» ساخته حسین نمازی بود که پیش از این «آپاندیس» را کارگردانی کرده است. این فیلم که رگههای طنز زیادی داشت با بازی سینا مهراد فرزند سعید سهیلی ساخته شده و این کارگردان برای دیدن فیلم پسرش به برج میلاد آمده بود. «شادروان» هم پس از پایان با اندکی تشویق تماشاگران همراه بود، اما عدهای هم آن را شبیه یک تلهفیلم دانستند.
* رضا رویگری نقشی کوتاه در ابتدای این فیلم داشت که در واقع همان «شادروان» است. حضور او در نشست خبری با استقبال اهالی رسانه همراه شد و او روی سن سالن نمایش جشنواره بیان کرد که چقدر دلش برای این صحنه تنگ شده بود. رویگری وصیت خود را ساخت فیلمش اعلام کرد و گفت که دوست دارد فیلمی درام براساس گذشته خود بسازد.
* «شادروان» به تهیهکنندگی عباس نادران ساخته شده و در نشست خبری فیلم، موضوع آقازادگی او به واسطه پدرش الیاس نادران مطرح شد. حتی بهرنگ علوی که نقشی متفاوت و بزرگتر از سن خود را ایفا کره بود برای بازی در فیلم یک آقازاده مخاطب یک پرسش قرار گرفت و او پاسخ داد که سالهاست عباس نادران و خانوادهاش را میشناسد و اگر احساس میکرد کارنامه درستی ندارد هیچ گاه با او کار نمیکرد. این مسئله دستمایه شوخی رضا رویگری هم شد که گفت اگر میدانست در فیلم یک آقازاده بازی میکند دستمزد بیشتری میگرفت.
* نشستهای تخصصی و برنامههای جنبی جشنواره هم در روز دوم آغاز شدند که در یکی از آنها نکوداشتی برای زنده یاد رحیم رحیمپور با سخنرانی هوشنگ توکلی برگزار شد. یک نشست دیگر هم برای فیلمهای ماندگار و مرمت شده سینمای ایران بود اما اگرچه این برنامهها در سالنهای کوچک چهار و پنج برگزار میشوند اما در روز نخست در مجموع مخاطب زیادی نداشتند.
* دوازدهم بهمنماه سینماهای مردمی با ۶۱ سالن در تهران و سینماهای متعدد در ۳۱ استان آغاز به کار کردند ولی برخلاف چند سال قبل با توجه به تغییر شیوه بلیتفروشی که دیگر به صورت سری نیست، هنوز ظرفیت زیادی برای فروش در روزهای آینده باقی مانده است؛ البته ظرفیت چند فیلم خاص تقریبا تکمیل شده است.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد