سومین روز چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نیز سپری شد؛ روزی خلوت و آرام که اگر اجرای تئاترهای خیابانی نبود، حال و هوای جشنوارهای نداشت.
به گزارش سینماسینما، این روزها وقتی پای صحبت هنرمندان و اصحاب رسانه که به مجموعه تئاتر شهر یا دیگر سالنهای تئاتری میزبان آثار صحنهای چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بنشینید، همه از نوستالژی سالهایی صحبت میکنند که برگزاری جشنواره تئاتر فجر شور و حال بالایی داشت و رقابت برای حضور در جشنواره بین گروههای تئاتری بسیار پرتب و تاب بود.
همه از سالهایی صحبت میکنند که مخاطبان در پیرامون مجموعه تئاتر شهر تجمع میکردند تا به تماشای آثار جشنواره و هنرمندان شرکت کننده در آن بنشینند.
البته اکثر هنرمندان و اصحاب رسانه به این امر اذعان دارند که دیگر جشنواره تئاتر فجر آن شور و حال سابق برای ایجاد انگیزه در هنرمندان و مخاطبان را ندارد.
در سال گذشته که کرونا تئاتر ایران را متوقف کرده بود، جشنواره نیز دیگر جشنواره نبود و صرف برگزاری برگزار شد تا تئاتر ایران تعطیل نماند و انگیزهای برای از سرگیری فعالیتهای تئاتری باشد.
با گذشت شرایط کرونایی و در سال ۱۴۰۰ که برنامهریزی چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در دست انجام بود این امید میرفت که برگزاری این دوره از جشنواره حال و هوای متفاوتی را از دوره سی و نهم داشته باشد و هیجانی را برای مخاطبان و گروههای تئاتری همراه داشته باشد.
اما با شروع بخش صحنهای و خیابانی چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر و با توجه به محدود شدن ظرفیت سالنهای تئاتری به دلیل شیوع سویه جدید ویروس کرونا، حال و هوای جشنواره نه تنها شور و حال خاصی ندارد بلکه کمرونقتر از حدی است که انتظار میرفت.
برخی معتقدند که کیفیت اکثر آثار انتخاب شده برای اجرا در جشنواره در پایین آمدن استقبال و انگیزه مخاطبان و هنرمندان برای حضور در سالنهای مجموعه بیتأثیر نیست که این امر نیاز به بررسی دارد.
روز سهشنبه ۱۹ بهمن به عنوان سومین روز چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نیز روز متفاوتی نسبت به ۲ روز ابتدایی جشنواره نبود و سالنهای میزبان اجراهای جشنواره حال و هوای یکسانی داشتند. مجموعه تئاتر شهر به عنوان میزبان اصلی جشنواره تئاتر فجر تفاوتی با روزهای تعطیل خود نداشت و سکوت و آرامش عجیبی بر آن حکمفرما بود که به دور از حال و هوای یک جشنواره بینالمللی تئاتر است.
در روز سوم جشنواره نیز همچون ۲ روز پیش از آن، گروههای تئاتر خیابانی توانستند با اجراهای خود شور و حالی را به فضای بیرونی مجموعه تئاتر شهر و خانه هنرمندان ایران تزریق کنند. خوشبختانه استقبال مردم از اجراهای تئاتر خیابانی طی روزهای سپری شده خوب بوده و شاید بتوان چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر را چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی فجر دانست زیرا حس و حال جشنواره در بیرون از مجموعه و در زمان اجراهای خیابانی خیلی بیشتر از داخل مجموعه و سالنهای تئاتری دیگر است.
البته در این بین نگرانی برای حفظ سلامت مخاطبان و هنرمندان در بخش تئاتر خیابانی بالاست زیرا با توجه به بالا رفتن سرعت شیوع سویه جدید ویروس کرونا، تماشای آثار خیابانی چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بی توجه به فاصلهگذاری اجتماعی، انجام میشود.
عکس از عرفان خوشخو است.
منبع: مهر
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه تئاتر ایران معرفی شدند
- عذرخواهی معاون هنری و قول وزیر در اختتامیه بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر
- بزرگداشت دو پیشکسوت در اختتامیه چهلودومین جشنواره تئاتر فجر
- شمشیری دو لبه در جشنواره تئاتر فجر
- معرفی نامزدهای بخش نمایش تلویزیونی تئاتر فجر
- با حکم مدیرکل هنرهای نمایشی؛ دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
- رونمایی از فراخوان جشنواره تئاتر فجر/ کوروش زارعی: جشنواره امسال تولیدی است
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دنبال تحول جدی در تئاتر هستیم
- جشنواره تئاتر فجر؛ یک انصراف و چند نکته
- توضیحات دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره ادعای داوری نشدن یک اثر
- اختتامیه چهلمین جشنواره تئاتر فجر؛ رویگری: تئاتر خانه همه ماست
- نامزدهای چهلمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
- نامزدهای سه بخش از جشنواره تئاتر فجر اعلام شد
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- دومین روز جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ رعایت نشدن پروتکلهای بهداشتی در برخی سالنهای میزبان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود