سومین روز چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نیز سپری شد؛ روزی خلوت و آرام که اگر اجرای تئاترهای خیابانی نبود، حال و هوای جشنوارهای نداشت.
به گزارش سینماسینما، این روزها وقتی پای صحبت هنرمندان و اصحاب رسانه که به مجموعه تئاتر شهر یا دیگر سالنهای تئاتری میزبان آثار صحنهای چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بنشینید، همه از نوستالژی سالهایی صحبت میکنند که برگزاری جشنواره تئاتر فجر شور و حال بالایی داشت و رقابت برای حضور در جشنواره بین گروههای تئاتری بسیار پرتب و تاب بود.
همه از سالهایی صحبت میکنند که مخاطبان در پیرامون مجموعه تئاتر شهر تجمع میکردند تا به تماشای آثار جشنواره و هنرمندان شرکت کننده در آن بنشینند.
البته اکثر هنرمندان و اصحاب رسانه به این امر اذعان دارند که دیگر جشنواره تئاتر فجر آن شور و حال سابق برای ایجاد انگیزه در هنرمندان و مخاطبان را ندارد.
در سال گذشته که کرونا تئاتر ایران را متوقف کرده بود، جشنواره نیز دیگر جشنواره نبود و صرف برگزاری برگزار شد تا تئاتر ایران تعطیل نماند و انگیزهای برای از سرگیری فعالیتهای تئاتری باشد.
با گذشت شرایط کرونایی و در سال ۱۴۰۰ که برنامهریزی چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در دست انجام بود این امید میرفت که برگزاری این دوره از جشنواره حال و هوای متفاوتی را از دوره سی و نهم داشته باشد و هیجانی را برای مخاطبان و گروههای تئاتری همراه داشته باشد.
اما با شروع بخش صحنهای و خیابانی چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر و با توجه به محدود شدن ظرفیت سالنهای تئاتری به دلیل شیوع سویه جدید ویروس کرونا، حال و هوای جشنواره نه تنها شور و حال خاصی ندارد بلکه کمرونقتر از حدی است که انتظار میرفت.
برخی معتقدند که کیفیت اکثر آثار انتخاب شده برای اجرا در جشنواره در پایین آمدن استقبال و انگیزه مخاطبان و هنرمندان برای حضور در سالنهای مجموعه بیتأثیر نیست که این امر نیاز به بررسی دارد.
روز سهشنبه ۱۹ بهمن به عنوان سومین روز چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نیز روز متفاوتی نسبت به ۲ روز ابتدایی جشنواره نبود و سالنهای میزبان اجراهای جشنواره حال و هوای یکسانی داشتند. مجموعه تئاتر شهر به عنوان میزبان اصلی جشنواره تئاتر فجر تفاوتی با روزهای تعطیل خود نداشت و سکوت و آرامش عجیبی بر آن حکمفرما بود که به دور از حال و هوای یک جشنواره بینالمللی تئاتر است.
در روز سوم جشنواره نیز همچون ۲ روز پیش از آن، گروههای تئاتر خیابانی توانستند با اجراهای خود شور و حالی را به فضای بیرونی مجموعه تئاتر شهر و خانه هنرمندان ایران تزریق کنند. خوشبختانه استقبال مردم از اجراهای تئاتر خیابانی طی روزهای سپری شده خوب بوده و شاید بتوان چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر را چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی فجر دانست زیرا حس و حال جشنواره در بیرون از مجموعه و در زمان اجراهای خیابانی خیلی بیشتر از داخل مجموعه و سالنهای تئاتری دیگر است.
البته در این بین نگرانی برای حفظ سلامت مخاطبان و هنرمندان در بخش تئاتر خیابانی بالاست زیرا با توجه به بالا رفتن سرعت شیوع سویه جدید ویروس کرونا، تماشای آثار خیابانی چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بی توجه به فاصلهگذاری اجتماعی، انجام میشود.
عکس از عرفان خوشخو است.
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از فراخوان جشنواره تئاتر فجر/ کوروش زارعی: جشنواره امسال تولیدی است
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دنبال تحول جدی در تئاتر هستیم
- جشنواره تئاتر فجر؛ یک انصراف و چند نکته
- توضیحات دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره ادعای داوری نشدن یک اثر
- اختتامیه چهلمین جشنواره تئاتر فجر؛ رویگری: تئاتر خانه همه ماست
- نامزدهای چهلمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
- نامزدهای سه بخش از جشنواره تئاتر فجر اعلام شد
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- دومین روز جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ رعایت نشدن پروتکلهای بهداشتی در برخی سالنهای میزبان
- اولین روز جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ ازدحام تماشاگران در تئاتر مولوی/ ۱۲۵ سالگی ارتباط فرهنگی ایران و بلغارستان
- به دلیل روند افزایش کرونا؛ پخش ویدئو اجراهای بخش صحنهای «تئاتر فجر» از پلتفرمها
- افتتاح نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره تئاتر فجر/ ارائه اسناد ۴۰ دوره جشنواره
- لغو اجرای آثار ایتالیا و فرانسه در جشنواره تئاتر فجر
- افتتاحیه چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ نگاه یکسان در حوزه فرهنگ و هنر به تمام کشور/ معرفی برگزیدگان بخش جنبی جشنواره
- در نشست رسانهای فیلم «ملاقات خصوصی» عنوان شد؛ گلایه از پایان یک مسابقه ورزشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- اکران «درب» در سینماهای فرانسه/ آمار تماشاگران
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک کریمی/ همانهایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنتشکن بودند
- مراسم اختتامیه هفتادوششمین جشنواره کن برگزار شد/ نخل طلا به «آناتومی یک سقوط» رسید
- مروری بر ۹ فیلم بخشهای جنبی هفتادوششمین جشنواره کن
آخرین ها
- خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ آکادمی هنر و خلاقیت کودک و نوجوان
- «همه چیز همه جا به یکباره»؛ فیلمی در الفبای پستمدرن
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- روزنههای امید/ نگاهی به فیلم «اقیانوس پشت پنجره»
- آکادمی فیلم اسپانیا از اصغر فرهادی تجلیل میکند
- بهرام رادان سخنگو شد
- ادریس البا در سریال «هواپیماربایی» بازی کرد
- دلتورو مخاطبان را شگفتزده کرد؛ نقشآفرینی کارگردان اسکاری در سریال محبوبش/ پرونده «بری» بسته شد
- پرتره لئوناردو دیکاپریو یک میلیون دلار فروش رفت
- صاحب فرزند شدن آل پاچینو در ۸۳ سالگی/ تفاوت سنی فرزندان رابرت دنیرو ۵۱ سال شد
- «ناکجا» آماده حضور در جشنوارههای ملی و بینالمللی میشود
- «قطع فوری» پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم هنروتجربه شد
- همزمان با ولادت امام رضا (ع) منتشر شد؛ خاطرات صدرعاملی از عزت الله انتظامی و خسرو شکیبایی
- در پانصد و سیوهشتمین برنامه سینماتِک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ نسلی که ائتلاف سکوت را میشکند
- چهار فینالیست ایرانی در جشنواره قابهای اثیری
- نشست خبری مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره خانه سینما / گزارش تصویری
- سامانه هوشمند حملونقل همراه اول به پست رسید
- «دِرب» به جشنواره شانگهای میرود
- اولین حضور بینالمللی «تَله یخ» در جشنوارهای با محوریت حقوق و معضلات اجتماعی زنان
- دو جایزه جشنواره مسکو برای کارگردان ایرانی
- تحلیل علیرضا رضاداد از مصائب ساخت فیلمهای دینی/ از رستاخیز تا طلا و مس
- کیانو ریوز به عرصه موسیقی بازگشت
- آمار فروش انیمیشن «پری دریایی کوچک»/ حملات نژادپرستانه به یک ماجراجویی موزیکال
- اسکورسیزی با پاپ دیدار کرد/ یک فیلم دیگر درباره مسیح در راه است
- انتقاد برومند و عسگرپور از مواضع خزاعی/ ماهیت «خانه سینما» چیست؟
- مروری بر ۹ فیلم بخشهای جنبی هفتادوششمین جشنواره کن
- نمایش پنج فیلم ایرانی در جشنواره شانگهای
- منتقدان هالیوود ریپورتر انتخاب کردند؛ ۲۰ فیلم برتر جشنواره کن/ «آیههای زمینی» در لیست
- «گربه نره و روباه مکار» در تئاترشهر
- در نشست بررسی «رویای بنفشهها» مطرح شد: مسئله ادغام نشدن در جامعه میزبان، مسئلهای جهانی است