
اگر تا قبل از آن فقط نمایش تبلیغاتی حضور ستارههای سینمایی روی فرش قرمز برای برگزارکنندگان مهم بود این موضوع در جشنواره سیوچهارم با بهرهگیری از ظرفیت محبوبیت سینماگران در میان اقشار مختلف مردم به منبع مالی مهمی برای جشنواره فیلم فجر تبدیل شده است. «فرش قرمز» و عبور دادن عوامل فیلمهای حاضر در بخشهای مختلف جشنواره فیلم فجر، در سالهای اخیر به شکل عجیبی در مرکز توجهات برگزارکنندگان قرار گرفته است.
تا چند سال پیش رفتن یا نرفتن بازیگران و سینماگران روی فرش قرمز برای کسی اهمیت نداشت، اما در چند سال اخیر روند فزاینده اهمیت این موضوع در جشنواره فجر و تاکید مسئولان و برگزارکنندگان جشنواره بر این مسئله که بهطور حتم عوامل فیلم با یک شکل ویژه روی این فرش رژه بروند و از سوی چند مرد کت و شلوارپوش به نوعی اسکورت شوند، شیوهای از اجرای آیینهای سینمایی را یادآوری میکند که تا پیش از این به اهمیت سود مالی و اقتصادی آن توجهی نمیشد.
از سال ۸۹ و در پی اکران خصوصی چند فیلم سینمایی و به عهده گرفتن آیین فرش قرمز برای آن، توجه سرمایهگذاران سینمایی به استفاده از این مدل درآمدزایی از موضوع جانبی ساخت یک فیلم سینمایی بیش از پیش جلب شد. اما در همان مقطع و از طرف اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این موضوع کنترل شد و اجازه برگزاری این آیین بعد از چند اجرا دیگر صادر نشد.
این موضوع تا جشنواره سیام فیلم فجر مسکوت ماند تا محمد خزاعی دبیر جشنواره سیام با اشاره به توجه «احترام به هنرمندان» این آیین را در محل کاخ جشنواره در برج میلاد اجرا کرد و عوامل تمامی آثار، پیش از نمایش در این مرکز روی سن آمدند و در مقابل دوربین عکاسان قرار گرفتند.
از سال ۹۰ تا امروز تمامی دبیران برگزارکننده جشنواره بر اجرای این برنامه تاکید ویژه داشتند و هر سال شکل و شمایل آن با تغییر جزئی روبهرو میشد. تا اینکه امسال و در سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر، محمد حیدری دبیر این جشنواره خبر از برگزاری این آیین در کاخ مردمی جشنواره داد؛ موضوعی که در نگاه نخست با ابهاماتی در نحوه برگزاری روبهرو بود.
واژه کاخ مردمی جشنواره ترکیب تازه و بدیعی است که مسئولان دوره سیوچهارم برای پردیس سینمایی ملت در نظر گرفتند تا از این طریق بتوانند پیوند تازهای میان هنرمندان و سینمادوستان ایجاد کرده و از این محل بخشی از بودجه برگزاری جشنواره فجر را تامین کنند.
قیمت هر بلیت جشنواره در کاخ مردمی به همراه پذیرایی از مهمانان و حضور در آیین فرش قرمز برای هر فیلم ۲۰هزار تومان است که یکسری دهتایی بلیت این بخش، رقم ۲۰۰ هزار تومان را سهم جشنواره فجر میکند. استقبال کمنظیر مردم در سانس اکران «خشم و هیاهو» در پردیس ملت و اکران همزمان فیلم در ۴سالن با ظرفیت ۱۰۰۰ نفر در یک سانس، رقم ۲۰میلیون تومان را برای یک سانس نمایش فیلم عاید برگزارکنندگان جشنواره میکند که با احتساب ۱۰ روز نمایش فیلم در ۵ نوبت میتوان پیشبینی کرد رقمی حدود یکمیلیارد تومان از این محل به بودجه جشنواره تزریق میشود. هر چند تمامی این رقم متعلق به برگزارکنندگان نیست و صاحبان آثار نیز مبلغی را دریافت خواهند کرد اما میتوان امیدوار بود آیین فرش قرمز در سینمای ایران با یک معادله دو طرفه میتواند منافع بسیاری از سینماگران و سینمادوستان را تامین کند.
دکتر احمد روستا، استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره مراسمی مانند فرش قرمز و تأثیر آن بر بازاریابی محصولات سینمایی میگوید: رسم برگزاری آیین فرش قرمز اگرچه یک فرهنگ وارداتی به شمار میآید اما به نظر میرسد این فرهنگ به درستی در چارچوب صنعتی شدن سینما حضور دارد و در کمک به رشد فروش و تبلیغات یک فیلم تاثیرگذار است.
وی در ادامه گفت: سینما ابزاری قدرتمند در رسانههای ارتباط جمعی است و از این منظر میتوان قدرت نفوذ آن را در جامعه بیش از سایر حوزههای فرهنگ و هنر دانست؛ امری بدیهی که البته کارکردها و رویکردهای متفاوتی درون آن مستتر است و میتوان نسبت به جنبههای تبلیغی و ابزارهایی که در اختیار دارد بیشتر دقیق شد.
روستا در ادامه میگوید: جنبههای تبلیغی یک فیلم علاوه بر وجه بیرونی ازجمله بیلبوردها، تیزرهای تلویزیونی و تبلیغات رسانهای جنبههای درونی هم دارد (کارکردهایی که از درون خود فیلم میتوان برداشت کرد)؛ ازجمله تهیه و توزیع عروسکها و مواد تبلیغاتی دیگر مانند دفتر، خودکار و لوازمی از این دست یا انتشار نرمافزارها و بازیهای رایانهای مرتبط با فیلم. یکی از مهمترین کارکردهای درونی یک فیلم که میتواند بر تبلیغات فیلم تاثیر مثبت بگذارد آیین فرش قرمز یا همان رد کارپت است. این آیین بهدلیل ماهیت حضور ستارگان سینما و ارتباط نزدیک با سینمادوستان، مخاطبان سینما را بیشتر ترغیب میکند تا با فیلم همراه شوند. انتشار عکسها و فیلمهای این آیینها نشان میدهد مخاطب بهدنبال یافتن ابعاد تازهای از ستاره محبوب خود غیر از آنچیزی است که در پرده سینما میبیند. برای همین برای دریافت اطلاعات تازه حاضر است هزینه کند.
وی در ادامه گفت: به نظرم نباید به این آیین به دید منفی نگاه کرد. این نوع از مراسم سینمایی به کمک اقتصاد بیمار سینما میآید و میتواند کمک خوبی برای تبلیغ بهتر آثار هنری باشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فرش قرمز اسکار امسال، قرمز نیست!
- «نگران نباشید فرش قرمز ایرانی است»/بازخوانی یادداشت حجتالله ایوبی در سال ۹۴
- درباره حواشی فرش قرمز
- سوءبرداشت از فرش قرمزی که پهن شد
- اولین نمایش جهانی فیلم جدید جیمز باند / گزارش تصویری
- مدیرعامل جدید موزه سینما معرفی شد
- پیام رییس سازمان سینمایی به محمد حیدری چه بود؟
- احتمال وداع محمد حیدری با موزه سینما/ مدیری باسابقه پا به موزه میگذارد
- بررسی دوتابعیتیبودن داوران جشنواره فجر در کمیسیون فرهنگی
- حیدری: نمایش در کاخ مردمی تاثیر خوبی بر اکران درطول سال دارد
- توضیحات دبیر جشنواره فیلم فجر درباره بخش هنر و تجربه
- روز چهارم جشنواره/وقتی «خفه گی» پای وزیر بهداشت را به سینما باز کرد
- گزارش تصویری روز دوم جشنواره فیلم فجر – نشست خبری چراغهای ناتمام و شماره ۱۷ سهیلا
- سوال خبرنگار شرق از محمد حیدری درباره علت حضور سید ضیا هاشمی در هیات انتخاب
- پخش افتتاحیه جشنواره فیلم فجر از تلویزیون
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- مهسا قریشی: پیکر بیتا فرهی سهشنبه بدرقه میشود/ دوست داشت در خاک ایران آرام بگیرد
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- پناهیان: مسئله حجاب با ساخت ۲ سریال قابل حل است / احدی در جمهوری اسلامی عرضه ساخت این سریال را ندارد
- پروانه معصومی درگذشت
آخرین ها
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- یک نوع سینمای غیرمتعارف/ نگاهی به ۳ فیلم یک کارگردان
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- جدیدترین آمار فروش فیلمها با ۱۸ میلیون تماشاگر
- «کشتی روسی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- راهیابی مستند «تنها» به جشنواره گوانجو
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- نشست تخصصی همراه اول با شرکتهای دانشبنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی ۵G
- چگونه ورود فرزندتان به صنعت بازیسازی را آسان کنید
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- نقشی بر آب/ مروری بر کارنامه بازیگری بیتا فرهی
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- تولید «گلادیاتور ۲» از هفته آینده از سر گرفته میشود
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- «نفس» بهترین فیلم جشنواره پالرمو شد
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- صدور ۳۶ پروانه ساخت غیرسینمایی
- گاتهام ۲۰۲۳ برندگانش را شناخت/ «زندگیهای گذشته» بهترین فیلم شد
- رونمایی از اولین عکس «آنیتا، گمشده در اخبار»/ مستند-انیمیشن ایرانی به هند رفت
- نمایش «مشق امشب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران