فیلم سینمایی «مجمع کاردینالها» بهکارگردانی ادوارد برگر با حضور حمیدرضا رنجبرزاده و محسن سلیمانی فاخر از نویسندگان و منتقدان سینما، در فرهنگسرای اندیشه اکران و نقد و بررسی شد.
به گزارش سینماسینما، حمیدرضا رنجبرزاده، نویسنده و منتقد سینما گفت: مجمع کاردینالها» در آغاز، به بیننده خود نوید یک فیلم نسبتاً خوب را میدهد. اولین سکانس فیلم، بدون اینکه وقت مخاطب خود را تلف کند، فضای ملتهب و ناآرام کلیسای کاتولیک را که متأثر از درگذشت پاپ است، بهخوبی بازنمایی میکند. زمانی را بهیاد بیاورید اسقف وزنیاک درحال تلاش است انگشتر مقدس را انگشت پاپ فقید خارج کند که بهسختی موفق به انجام این کار میشود. همچنین بحران پیشروی کاردینال لارنس، شخصیت اصلی داستان با بازی رالف فاینز که وظیفه تشکیل و مدیریت «مجمع کاردینالها» را برای انتخاب پاپ بعدی دارد، بهخوبی در وضعیت چهره و لرزش دستان او مشهود است؛ حتی بگومگوهایی که میان دو شخصیت آدایمی و ترامبلی در اوایل فیلم شکل میگیرد، زمینهچینی مناسبی را از یک جنگ قدرت احتمالی انجام میدهد. اما زمانی که وارد اصل ماجرا میشویم و داستان، قدم به کلیسای سیستین میگذارد و انتخاب پاپ بعدی کلید میخورد، نقاط ضعف فیلم، یکی پس از دیگری رخنمایی میکنند.
وی ادامه داد: فیلمنامه یک فیلم استاندارد باید انتظاراتی را در مخاطب فیلم ایجاد کند که توان پاسخگویی به آنها را داشته باشد. اما سؤال اصلی اینجاست که آخرین ساخته ادوارد برگر، توان پاسخگویی به انتظاراتی را دارد که در مخاطب بهواسطه آغاز امیدوارکننده فیلم شکل میگیرد؟ هسته اصلی این فیلم اقتباسی، روندی است که در رأس هرم قدرت کلیسای کاتولیک شکل میگیرد تا پاپ بعدی انتخاب شود. در این میان رقابتی شدید میان چند کاردینال شکل میگیرد که هرکدام بهعنوان نماینده یک سنت و خاستگاه فکری در مسیحیت کاتولیک معرفی میشوند، اما به این انتظار چگونه پاسخ داده میشود؟ از یک سو با کاردینال تدسکو مواجهیم که هنگام صرف غذا و خطاب به لارنس، سخن از این بهمیان میآورد که زبان، ما کاردینالها را از یکدیگر جدا کرده، زمانی ما همگی به لاتین صحبت میکردیم یا تنها راه نجات، بازگشت به سنتهای رومی است! سپس هیچچیز دیگری از تدسکو و تفکری که او آن را نمایندگی میکند نمیبینیم تا اواخر فیلم. زمانی که پس از انفجار، کاردینالها در آمفیتئاتر سیستین جمعشدهاند، باز او برمیخیزد و همان سخنان بسیار سطحی و کلیشهای را این بار تند و تیزتر بیان میکند و سعی میکند در آتش جنگی دینی با مسلمانان بدمد! همین و دیگر هیچ!
وی افزود: فیلم در اصل روبنای خوبی از روند انتخابات را ایجاد میکند؛ از بازنمایی خوب کلیسای معروف سیستین و محافظت همهجانبه امنیتی و اطلاعاتی آن، از چگونگی آمادهسازی غذاها و نحوه پوششها و لباسها گرفته تا ترسیم دقیق روندهای رأیگیری و ماجرای دودهای خاکستری و سفید، همهوهمه روبنای این انتخابات را با جزئیات مناسبی میسازند، اما مابهازای این روبنا در زیربنا چیست؟ متأسفانه یا چیزی در زیربنا وجود ندارد یا اگر هم چیزی یافت میشود، بسیار سطحی و کلیشهای است. به سطحی بودن معرفی سنتگراهای ایتالیایی و لیبرالهای انگلیسی-آمریکایی اشاره شد، اما بهعنوانمثال ما از پیشینه فکری «ترامبلی»، کاردینال میانهروی کانادایی چه میفهمیم؟ تقریباً هیچ! اوضاع برای آدایمی، کاردینال سیاهپوست ماجرا، مشابه ترامبلی است و از او نیز چیز چندانی در دست نیست جز آنکه نزدیک به افکار تدسکو معرفی میشود، درحالیکه این دو کاردینال، دو رکن اساسی این انتخابات محسوب میشوند.
وی در پایان گفت: اوضاع فیلم زمانی بغرنجتر میشود که به یک نکته دیگر نیز توجه کنیم. متأسفانه خالق اثر، دچار بیماری «ولع ایده» است و درطول فیلم به هر ترند اجتماعی روز که فکرش را کنید، ناخنکی میزند؛ از مسائل مربوط به سیاهپوستان، حقوق زنان، طلاق و خشونت جنسی بگیرید تا وضعیت کشورهای عراق و افغانستان. از اشاره به مقولههای همجنسگرایی و ضدجنگبودن بگیرید تا حتی وضعیت تراجنسیتی! اشاره سطحی و گذرای فیلمساز به این موضوعات و عدم تبدیلشدن آنها به مسئلهای جدی در فیلم، نشاندهنده این است که این اشارهها، احتمالاً برای کسب جوایز رنگارنگ در فستیوالهای سینمایی است و عملاً کارکرد دیگری ندارد!
وفاداری مذهبی و بحرانهای درونی
محسن سلیمانی فاخر نیز در ادامه گفت: فیلم «مجمع کاردینالها» یکی از درامهای سیاسی و مذهبی است که فرصتی را برای تأمل بر مفاهیم قدرت، وفاداری و ایمان فراهم میکند و «رالف فاینس» با ایفای نقش کاردینال لارنس، تصویری عمیق و پر از تناقض از شخصیتی را به نمایش میگذارد که همزمان با وفاداری مذهبی دچار بحرانهای درونی میشود.
وی با بیان اینکه فیلم بهخوبی تفاوت میان ایمان شخصی و ساختار رسمی کلیسا را برجسته میکند، افزود: برای فیلم «مجمع کاردینالها» میتوان درونمایههای متعددی همچون ایمان در برابر نهاد قدرت، راز و حقیقت، قدرت و فساد و گناه و رستگاری متصور شد.
وی گفت: نقطه عطف اول با درگذشت پاپ فرانسیس شکل میگیرد، کاردینالها از سراسر جهان به واتیکان فراخوانده میشوند تا در انتخاب پاپ جدید شرکت کنند. ورود شخصیت اصلی، کاردینال لارنس به صحنه و آشنایی با فضای رقابتی و سیاسی کنکلاو، نقطه شروع بحران است و حادثه محرک این است که لارنس متوجه میشود که در میان کاردینالها، فردی حضور دارد که هیچکس او را نمیشناسد و نام او پنهانی توسط پاپ فقید اعلام شده است. این رخداد، نظم کنکلاو را بر هم میزند و فضایی از بیاعتمادی و رمز و راز به وجود میآورد.
این منتقد یادآورشد: نقطه عطف دوم، افشاگری کاردینالها علیه یکدیگر است که مرز میان سنت و حقیقت را میشکند و مفاهیم مشروعیت، گناه و رستگاری را به چالش میکشد. اوج درام هم در لحظهای که تصور میشود شخصیت اصلی ممکن است پاپ شود، ظهور میکند اما لارنس در اقدامی جسورانه حقیقت را با دیگران در میان میگذارد. این تصمیم، وجه اخلاقی شخصیت او را برجسته میکند و درام را به اوج میرساند و فیلم با انتخاب غافلگیرکننده پاپ جدید که تراجنست است به پایان میرسد؛ کسی که از نظر بیننده تا آن لحظه، کاندیدای جدی نبوده است.
وی به سه نوع پیرنگ در فیلم اشاره کرد و افزود: «پیرنگ روانشناختی» که به کشمکش درونی کاردینال لارنس با وجدان خود و یادآوری خاطرات گذشته میپردازد که موجب تزلزل اعتمادش به ساختار کلیسا میشود. «پیرنگ سیاسی» که به رقابت پشتپرده میان کاردینالها، ائتلافها، وعدهها، و لابیگری برای انتخاب پاپ معطوف است و «پیرنگ رمزآلود» که به کشف هویت کاردینال مخفی و بررسی گذشته پاپ فقید می پردازد.
وی، بازیگران، فضاسازی و طراحی صحنه و روایت پیچیده و دراماتیک را از نقاط قوت فیلم برشمرد و درحین حال به ضعفهای فیلم اشاره کرد و گفت: اختلالات در جزئیات تاریخی و مذهبی، کلیشهسازی شخصیتها و تقسیمبندی به عنوان لیبرال و محافظهکار و دراماتیزه شدن بیش از حد برخی صحنهها از کاستی های فیلم است.
وی در پایان به فیلمهای The Two Popes (2019) به کارگردانی فرناندو میرلس و Habemus Papam (2011)به کارگردانی نانی مورتی اشاره کرد که به پاپها یا واتیکان میپردارند و قرابت معنایی با این فیلم دارند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «یک درد واقعی»؛ تاریخنگاری با چاشنی کمدی-درام
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- برگزیدگان بفتا ۲۰۲۵ اعلام شد
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- فیلمسینمایی «عکس»؛ تلاشی برای بازخوانی جایگاه انسان مدرن در جوامع سنتی
- نمایش و بررسی فیلم «عکس» در سینما اندیشه
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- بهروزشعیبی: فرهادی و مهرجویی سینمای اجتماعی را به یک قشر خاص محدود نکردند
- «درباره اشمیت»؛ فیلمی انتقادی با رویکرد امیدبخش
- «کارمند جماعت» منتشر شد
- «جامعهشناسی تفاخر» منتشر شد
- «جامعهشناسی تفاخر» منتشر شد
پربازدیدترین ها
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- «آلفا»؛ فیلمی ناامیدکننده از دو زاویه
- پشت پرده حضور اینفلوئنسرها در جشنواره کن؛ حضور روی فرش قرمز کن چقدر آب میخورد؟
- آغاز دوباره «پاتوق مستند» با «تورگی»
- هشدار درباره آینده اینترنت کشور؛ اگر امروز نجنبیم، فردا ارتباطی نخواهد ماند!
- یک غافلگیری در کن؛ دنزل واشنگتن نخل طلای افتخاری گرفت
- اکران «ماموریت غیرممکنِ» جدید از جمعه/ تام کروز: تا ۱۰۰ سالگی ادامه میدهم
- «کابوس» در مسیر تدوین
- معرفی داوران فیلمنامه جشنواره فضای باز
- در نیمه راه جشنواره/ ستارههای منتقدان به کدام فیلمها رسید؟
- داستانی که در زندان اتفاق میافتد؛ دیمین شزل نقش اصلی فیلمش را به دنیل کریگ پیشنهاد داد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شد
- «موج و مرجان و خارا» نمایش داده میشود
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «در آغوش درخت» به اکران آنلاین رفت
- یک حضور غافلگیرکننده در کن؛ کوین اسپیسی جایزه یک عمر دستاورد هنری را میگیرد
- هجدهمین جشن شب بازیگر برگزار شد؛ ما زنده بهآنیم که در صحنه بمانیم
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- برای هشتمین دوره پیاپی؛ محمدمهدی عسگرپور نایبرئیس فیاپف شد
- کریستن استوارت: تأثیر ترامپ بر صنعت فیلم وحشتناک است
- «مهمانی شام» در تماشاخانه هامون
- «دشت میخواند» جایزه ویژه جشنواره آلمانی را گرفت
- مسافر آستانه: جشنواره «ستاره ناهید» با رویکرد پیوند ادبیات فارسی و نمایشنامه برگزار میشود
- در پی حادثه پیست اتومبیلرانی ورزشگاه آزادی؛ حمیدرضا درجاتی، عکاس ورزشی درگذشت
- کمدی شریف بسازید/نگاهی به فیلم صد دام
- «پل صراط»، روی ریل نخل طلا
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- هستی محمایی برترین بازیگر فستیوال فیلم زنان اسوان شد
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- آغاز تولید فیلم سینمایی «در میان ما» به کارگردانی سیامک ابراهیمی در ایران و ترکیه