آیین نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی، چهره ماندگارِ هنر نقاشی ایران با حضور جمع کثیری از استادان، پژوهشگران و هنرمندان برجسته نقاشی، طراحی و سینمای کشور در تالار شهید مطهری(ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ابتدای این مراسم طی سخنانی گفت: در گستره هنر معاصر ایران استاد علی اکبر صادقی از جمله چهره هایی است که با قلم سحرآمیز خود و بهره گیری از زبان بصری و سبک و سیاقی منحصر به فرد توانسته است در پیوندی بیمانند میان ریشه ها و سرچشمه های فرهنگی و نگاه های نوین راهی نو به سوی بیان خلاقانه هویت ایرانی باز کند.
او اضافه کرد: تابلوهای استاد صادقی همچون واسطه ای میان گذشته و حال، فضایی از راز و رمزهای اسطوره ای و شکوه حماسۀ ایرانی را منعکس می کند که چشم جان هر بیننده ای را مسحور خود می سازد.
مشاور وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: استاد صادقی از همان نخستین گام های خود در دنیای هنر به شیوه ای نمادگرا و سرشار از استعاره های پیچیده توجهی خاص نشان داد. او نه تنها یک نقاش یا پویانما، بلکه کاشفی در مسیر بومی سازی زبان های نوین هنر بوده است.
او افزود: آثار وی به گونه ای اعجازآمیز، درآمیختگی سنت و نوآوری اند که مخاطب را از قالب های قراردادی فراتر برده و به سفری بصری و ذهنی می برد. به عبارتی او حکمت قدیم را در منظری جدید پیش چشمان ما به تماشا می گذارد. در نقاشی های او نمادها و اسطوره ها چونان سنگ های زینتی در عمق رودخانه ای درخشان جای گرفته اند.
شالویی در پایان گفت: صادقی با دستی توانا و ذهنی ژرف اندیش، خطوط و نقش هایی ارائه کرده که هر یک از آنها وجهی از تاریخ و فرهنگ غنی ایران را در خود جای داده اند. در جهانی که مفاهیم و ارزش های هنری، تحت تأثیر جریان های پرشتاب تجاری و مصرفی، به سادگی دستخوش تغییر می شود، استاد صادقی هرگز از مسیر اصالت فاصله نگرفته و وفاداری به هویت ایرانی را سرلوحه کار خویش قرار داده است.
صادقی و درک آکادمیک از نقاشی معاصر
سپس ابراهیم حقیقی در سخنانی اظهار کرد: علی اکبر صادقی تداوم نقاشان قهوه خانه است، با شیوه ای نوین و درک آکادمیک نقاشی معاصر. او همچون نقاشان سنتی قهوه خانه قصه سرایی می کند؛ قصه پهلوانان و رزم و بزم آدمیان.
او افزود: تابلوهای استاد صادقی پر از آدم هایی است که کنار هم چیده شده اند تا روزگاری را به سر برند که برایشان چیده شده است. از شعف و شادی گرفته تا جنگ و سرکشی همه آدمیان در مقامی برابر، بر صفحه رمزآلود نقاشی او چیده شده اند تا گردش زمانه چه تدبیر کند، هریک مشغول به کاری یا اجرای نقشی که نقاش ازل، یا سرنوشت تاریخی برایشان مهیا کرده است.
حقیقی در ادامه تأکید کرد: علی اکبر صادقی در نقاشی هایش زمان را به هم می ریزد؛ چنانکه زمانه را از آدم و حوای رانده از بهشت تا پیشینه کهن ایران زمین گرفته، تا دوران قرون وسطی یا معاصر اروپا. صادقی مثل یک قلمزنِ نقره کار با ظرافت و حوصله و صبوری قلم می زند، نقش می کشد، رنگ می کند، جلا می دهد تا جهان رمزآلود خود را در قصه های مصورش سامان دهد؛ سامانی دلپذیر و زیبا.
صادقی؛ نامی بی نیاز از صفت
در ادامه این آیین نادره رضایی معاون هنریِ وزیر فرهنگ به ایراد سخن پرداخت. او در ابتدای سخنان خود گفت: بعضی از نام ها بی نیاز از صفت و معرفی اند، آن ها به قدری وسیع و عمیق اند که فقط باید در عمق وجود و آثار آن ها غوطه ور شویم. از این دست نام ها در تاریخ ایران و جهان کم نداریم. وقتی نام «کمال الملک» را می شنویم، دیگر نیازی به توصیف او نداریم. وقتی نام «سهراب سپری» را می شنویم با او در دنیای شعر و نقاشی زندگی می کنیم و بسیاری دیگر که فهرست کردن آنها به ساعت ها فرصت نیاز دارد، حال وقتی که نامی سترگی را می شنویم که از قضا با او هم نَفَس هستیم و در یک عصر با او زیسته ایم به خودمان می بالیم؛ علی اکبر صادقی.
رضایی ادامه داد: شما هر صفتی را برای استاد صادقی و در کنار نام او بگذارید، به واقع بر آن صفت ها ارج نهاده اید، نه بر صاحب نام. علی اکبر صادقیِ نقاش، علی اکبر صادقیِ فیلم ساز، علی اکبر صادقیِ تصویرگر، علی اکبر صادقیِ گرافیست و علی اکبر علی صادقیِ پویانما، همین و بس.
معاون هنریِ وزیر فرهنگ تأکید کرد: شاید تنها صفتی که در نام علی اکبر صادقی برازنده است، واژه هنرمند است. در معرفی او باید بگوییم: هنرمند، همین و بس.
رضایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علی اکبر صادقی یک جریان است، یک فرهنگ و زیست هنرمندانه؛ از کارهای او حرفی نمی زنم که همه شما بر آن آگاهید و می دانید. آن قدر که اگر در یک گوشه از دنیا اثری را ببینید ناگهان می ایستید و می گویید من صاحب این اثر را می شناسم؛ علی اکبر صادقی! این امضا داشتن و این شخصیت مستقلِ اثر هنری را، من به اصالت و اعتبار معنی می کنم.
رضایی گفت: وقتی که کسی قریب به هفت دهه از عمر خود را با هنر، واژه، رنگ، نو، خلق و اندیشه می گذراند، شخصیت او نیز همین رنگ و جلا را می گیرد و خودش هم مثل اثرش می شود و علی اکبر صادقی، همین قدر اصیل و در عین حال جسور و نوجو و مدام در تحول و همراه با هنر معاصر است.
او تصریح کرد: معاصرت علی اکبر صادقی در کار هنری یکی از بزرگترین مزیت های اوست و همین است که اثرش و اندیشه هنری اش، هرگز رنگ کهنگی نمی گیرد و همواره نو و باطراوت است.
ذکر خاطراتی در دوران تحصیل
سخنران بعدی این برنامه مهدی حسینی پیشکوست هنر نقاشی بود که طی سخنانی خاطراتی از دوران تحصیل ونضج شخصیت هنری علی اکبر صادقی را برای حاضران روایت کرد.
صادقی؛ هنرمند ملی و بین المللی
جمشید گرگین نیز در این مراسم بیان کرد: از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، بابت برگزاری آیین نکوداشت استاد علی اکبر صادقی در زادروز هشتاد و هفت سالگی ایشان بسیار سپاسگزارم، من از گذشته های بسیار دور و قبل از پیروزی انقلاب، در رادیو و تلویزیون برنامه های مختلفی درباره هنر، خصوصا هنر سینما، تئاتر و هنرهای تجسمی ساخته ام و با بسیاری از معتبرترین نقاشان معاصر از جمله علی اکبر صادقی به عنوان نقاش، تصویرگر و پویانما، گفت و گوهای متعددی در مکان های مختلف همراه با نمایش آثارش داشته ام.
او اضافه کرد: آشنایی بیشتر من با استاد صادقی از دهه هزار و سیصد و پنجاه آغاز شد. دوران اوج کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ زمانی که بزرگان عرصه فیلم و سینما در کانون حضور داشتند، بزرگانی مثل بهرام بیضایی، نورالدین زرین کلک، عباس کیارستمی، مسعود کیمیایی، ابراهیم فروزش و علی اکبر صادقی.
گرگین در ادامه اظهار کرد: استاد صادقی از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷، شش فیلم پویانمایی برای کانون پرورش فکری کودک و نوجوان ساخت و سال های بعد، ساخت پویانمایی را به کلی کنار گذاشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در دهه هفتاد، من مجموعه برنامه های متفاوتی درباره نقاشان معاصر ایران ساختم که در آن، هنرمندان بزرگی چون پرویز کلانتری، محمدعلی ترقی جاه، حسین محجوبی و علی اکبر صادقی شرکت داشتند و برای نخستین بار شکل و شیوه تازه ای برای معرفی هنرمندان و آثارشان را به کار بردم.
او در پایان سخنان خود عنوان کرد: استاد علی اکبر صادقی در بیش از شش دهه، نمایشگاه های متعدد داخلی و خارجی برگزار کرده و جوایز بسیاری را برای نقاشی ها، تصویرگری ها و پویانمایی هایش دریافت کرده است؛ مدال طلای جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان تهران، نشان افتخار جشنواره بین المللی فیلم کوتاه فنلاند و ده ها جایزه داخلی و بین المللی از آن جمله است. درباره علی اکبر صادقی ساعت ها می شود حرف زد و این هنرمند پرکار مردمی را ستود، آرزو می کنم همواره در صحت و سلامت باشد.
در ادامه این مراسم، هادی منتظری، نوازنده ممتاز «کمانچه» به اجرای برنامه موسیقایی پرداخت، سپس با حضور رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و استادان حاضر در برنامه، پس از اهدای لوح سپاس و نشان زرین انجمن به استاد علی اکبر صادقی، از کتاب زندگی نامه این استاد برجسته نقاشی و طراحی کشور رونمایی شد.
در پایان نیز استاد علی اکبر صادقی طی سخنانی از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تقدیر کرد و خاطراتی درباره فعالیت های هنری خود برای حاضران بیان کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- مستند سینمایی «رخ»، تماشای شکوه یک عمر ۸۴ ساله است/ گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با سام کلانتری
- انیمیشن «هفت شهر»؛ طراحی و کارگردانی از علیاکبر صادقی با صدای احمد شاملو
- جشن زادروز علیاکبر صادقی در خانه هنرمندان برپا شد/ صادقی: خواب کودکانی را نقاشی میکنم که پدرانشان شهید شدند
- گرامیداشت زادروز علیاکبر صادقی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان
- همسفران خاطرات رنگ پریده/ نگاهی به فیلم «پسران سندباد»
- پنجمین روز سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر / گزارش تصویری
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است