«احضار» در راه نمایش خانگی

مدت‌هاست که خبر از ساخت سریال “احضار” به تهیه‌کنندگی و کارگردانی رامین عباسی‌زاده برای پخش از شبکه نمایش خانگی در رسانه‌ها دست به دست می‌شود و حالا قرار است به گفته مجری طرح این سریال به زودی و پس از گذشت سه سال کار وارد شبکه نمایش خانگی شود.

به گزارش سینماسینما، “احضار ” سریالی است که در ژانر وحشت کار شده است و در خلاصه داستان آن آمده است: اغلب ترس‌ها با شناخت از بین می‌روند، اما ترس‌هایی که تا مرگ ناشناخته می‌مانند، هرگز رهایمان نمی‌کنند. سلیمه رنگزن، الهه جعفری، شهریار ربانی، کیمیا ملایی، بنیامین پیروانی، یاسمن همتی، حسین صیف، نرگس امینی، شیما مرزی، مریم عباس زاده، سهیل محمودی، بهارخانی بازیگران این مجموعه هستند.

شهاب کاظمی مجری طرح این سریال گفت: فصل اول این سریال برای ۱۰ قسمت آماده شده و زمان توزیع آن نیز بعد از اتمام سریال “شهرزاد ” خواهد بود؛ اما زمان دقیق آن هنوز مشخص نشده است و تا دو هفته دیگر و پس از اخذ پروانه نمایش این اتفاق رخ خواهد داد.

وی در ادامه درباره ژانر سریال توضیح داد: ژانر سریال وحشت است، البته بدون تقلید از غرب با معیارهای ایرانی و در قالب ملودرام با تم عشق و خیانت که ماورالطبیعه را هم در بر می‌گیرد.

کاظمی همچنین اظهار کرد: در طی این مدتی که زمان داریم تا پخش در تلاش هستیم یکسری اطلاعات اولیه به مخاطب درباره ژانر وحشت بدهیم؛ تفکر مخاطب ایرانی بیشتر روی بازیگران است و ما در سریالمان از بازیگر چهره استفاده نکردیم؛ بنابراین باید اطلاع رسانی شود تا مخاطب با آگاهی به سراغ آن بیاید. ضمن این که در این ژانر در اکثر کارهایی که انجام شده است چه در داخل و چه در خارج از کشور بیشتر تک قسمت کار شده و به این شکل سریالی نبوده است و در تمام آثار موفق این سبک نیز از چهره شاخصی که در ذهن مردم جا افتاده استفاده نمی‌کنند و طبیعت این کار به این شکل است تا مخاطب بتواند باور کند و همذات پنداری با شخصیت‌ها داشته باشد.

وی درباره شیوه انتخاب بازیگران گفت: ما برای انتخاب بازیگران هم به سراغ بازیگران تئاتر رفتیم و هم فراخوان دادیم. در بخش فراخوان تمام کسانی که انتخاب شدند تحت آموزش قرار گرفتند و بعد کار تولید آغاز شد. زمان بسیاری صرف تمرین شد و به همین دلیل برای تولید ۱۰ قسمت، سه سال انرژی گذاشتیم. این که چرا به سراغ بازیگران چهره نرفتیم هم دلیل داشت. تمام بازیگران سینما یک پیش زمینه در ذهن مخاطب دارند و ممکن است بازی در این نقش برای مخاطب باورپذیر نباشد و آن ترس و دلهره‌ای که ما به دنبالش بودیم به درستی جواب ندهد. در چند سال گذشته هم تجربه‌های سینمایی در این ژانر اتفاق افتاده ولی درست به دلیل همین آشنایی بازیگران از اصل و واقعیت دور ماند. حالا ما در حال شکستن این تابوها هستیم و بازیگرانی را انتخاب کردیم که برای اولین بار است مخاطب آنها را می‌بیند. شاید در این ژانر آثار موفقی در سینمای جهان وجود داشته باشد که از بازیگران چهره بهره گرفته‌اند ولی اگر هم این اتفاق افتاده است بازیگران بسیار برجسته بازی کردند و آنقدر توانایی داشتند که مخاطب هم نقش را باور کند. در سینمای ایران مخاطب همواره از بازیگران چهره یک ذهنیتی دارد که تغییر آن کار بسیار سختی است.

مجری طرح سریال “احضار ” در پاسخ به این سوال که انتخاب این ژانر برای شبکه نمایش خانگی آن هم بدون بازیگر چهره ریسک است، چطور حاضر به پذیرفتن آن شدند، بیان کرد: تحقیقاتی که قبل از تولید داشتیم دال بر ریسک پذیری بود، اما سعی کردیم متفاوت باشیم و با توجه به حفظ استانداردهای جهانی اما ایرانیزه شده از این سوژه استفاده کنیم. ضمن این که این ژانر، بسیار مورد توجه مخاطب است و بازار بکری هم دارد، اما تا الان روی آن کار نشده است. رامین عباسی زاده هم سابقه کار روی این ژانر را داشت. در تلویزیون و زمانی که فضا محدودتر بود قبل از حضور پررنگ فضاهای مجازی و ماهواره‌ها در بین مردم او سریال “او یک فرشته بود”،”سقوط یک فرشته ” و بسیاری از آثار دیگر را برای اولین‌بار در تلویزیون روی آنتن برد وتجربیات خوبی هم در این زمینه کسب کرد. از سوی دیگر ما تحقیقات گسترده‌ای روی مخاطب و آثار خارجی و داستان‌هایی از این دست و همچنین مباحث دینی و مذهبی داشتیم و مشاورین متعددی ما را در این راه همراهی کردند. بستر برای مخاطب آماده شده و فقط باید آگاهی داد تا با ژانر وحشت ارتباط برقرار کند. امیدوارم که مخاطب پیشاپیش قضاوت نکند و اجازه دهد کار دیده شود و بعد درباره آن قضاوت صورت بگیرد. همانطور که سینمای تجربی داریم و فضا را برای کسب تجربه در سینما فراهم کردیم باید این ژانر را هم در سریال سازی داشته باشیم و ریسک کنیم؛ امیدواریم بازخورد مثبتی داشته باشد.

وی افزود: غالب هزینه ما در این سریال صرف تولید شده، در ایران هزینه تولید بالاست و اغلب هم به دستمزد بازیگران می‌انجامد و سوپراستارها دستمزد بالایی دارند، اما ما این هزینه را روی بخش تولید انجام دادیم و بازیگران دستمزد نجومی نداشتند. همیشه یک کار خوب براساس کهن الگوهای داخلی بیشتر جواب می‌دهد تا الگوی خارجی و ژانر وحشت داخلی جذابیت بیشتری برای مخاطب داخلی دارد تا فرهنگ بیگانه.

کاظمی در خاتمه عنوان کرد: ادامه تولید این سریال به مخاطب و بازخورد او بستگی دارد امیدواریم که بتوانیم سطح سلیقه مخاطب را تغییر دهیم و کار دیده شود. این سریال در بخش خصوصی تولید شده است و امیدواریم که از اثرمان حمایت شود تا بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم.

منبع: هنر آنلاین

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 85544 و در روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۸:۱۵
2024 copyright.