مجلس برای دستمزدهای سریال‌های نمایش خانگی قانون تعیین می‌کند؟

در پی اظهارات یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مبنی بر ضرورت اعلام خلاءهای قانونی تنظیم‌گری صوت ‌و تصویر فراگیر توسط ساترا، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی این سازمان، تأکید کرد که برخی از این خلاءهای قانونی شناسایی شده است.

به گزارش سینماسینما، محمدصادق افراسیابی ـ معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا ـ در پاسخ به اظهارات محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه اگر نقصی در حوزه قوانین برای تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر وجود دارد، باید ساترا خلاءهای قانونی را به مجلس اعلام کند، توضیحاتی را به ایسنا ارائه کرد و از «دستمزدهای عوامل سریال‌های نمایش خانگی»، «محاسبه‌ مالیات و معافیت‌های مالیاتی پلتفرم های دارای مجوز» و «محاسبه قیمت اینترنت کاربران» به عنوان برخی از این خلاءها نام برد.

میرتاج‌الدینی با تاکید بر ارتباط بیشتر و مستمر ساترا و نمایندگان مجلس چنین بیان کرده بود که ساترا باید مجلس را از مسائل و چالش‌های حوزه تنظیم‌گری صوت‌ و تصویر فراگیر مطلع کند.

او پیشنهاد کرده بود که جلسه‌ای در فراکسیون راهبردی مجلس با حضور معاونت امور مجلس صداوسیما و رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌ و تصویر فراگیر(ساترا) برگزار شود تا گزارش عملکرد ساترا شنیده و راهکارهایی برای برطرف‌سازی خلاءهای قانونی در نظر گرفته شود.

اما در پی این اظهارات و پیگیری‌های خبرنگار ایسنا برای یافتن پاسخ مسئولان ساترا به این پیشنهادها، محمدصادق افراسیابی ـ معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا ـ تأکید کرد: دفتر مطالعات تنظیم‌گری ساترا با همکاری معاونت‌های مختلف سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، برخی خلأهای قانونی فعلی را شناسایی کرده است و در همین خصوص جلساتی با مرکز پژوهش‌های مجلس در حال برگزاری است.

۱) برخی پلتفرم‌ها به کاربر اعلام نمی‌کنند که مشاهده آثارشان با ترافیک تمام بها محاسبه می‌شود

این مقام مسئول در سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) خاطرنشان کرد: برخی خلأهای قانونی مربوط به لزوم تصویب قوانین بازدارنده از بروز و ظهور تخلف در پلتفرم‌ها اعم از تخلفات محتوایی و تخلفاتی است که حقوق کاربران را از جهات مختلف نقض می‌کنند؛ مثلا در زمینه حقوق کاربران، در حال حاضر برخی از پلتفرم‌های داخلی در آثاری که پخش می‌کنند به کاربر اعلام نمی‌کنند که مشاهده این آثار با ترافیک تمام بها محاسبه می‌شود که این امر باعث ایجاد هزینه‌های اقتصادی برای خانواده‌ها می‌شود. در حالی که اکثر پلتفرم‌ها این موضوع را به مشترکان خود اعلام می‌کنند که وضعیت محاسبه قیمت اینترنت تمام بهاست یا نیم بها.

۲) معافیت مالیاتی درخواست پلتفرم‌های دارای مجوز از ساتراست

او خاطرنشان کرد: از دیگر خلأهای قانونی، موضوع نحوه‌ی محاسبه‌ مالیات و معافیت‌های مالیاتی برای دارندگان مجوز از ساتراست که جزو مطالبات پلتفرم‌ها از ساترا محسوب می‌شود.

۳) برای دستمزدهای عوامل سریال های نمایش خانگی هنوز قانونی تصویب نشده است

معاون ساترا در پایان به مطرح شدن بحث دستمزدهای عوامل سریال‌های نمایش خانگی توسط نماینده‌های مجلس هم اشاره کرده و در این خصوص بیان کرد: برخی نمایندگان مجلس هم اخیرا نکاتی درخصوص حقوق و دستمزدهای عوامل سریال های نمایش خانگی داشتند که گفتیم ما هنوز قانونی در این خصوص نداریم و اگر قرار است اقدامی انجام شود باید قانون آن به تصویب مجلس برسد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 182278 و در روز چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۸:۰۶
2024 copyright.