در روزهای گذشته بریده ویدیوی یک دقیقهای از سریال نمایش خانگی «شهرک کلیله و دمنه» اثر مرضیه برومند در شبکههای اجتماعی منتشر و پربازدید شد که حواشی فراوانی به دنبال داشت.
به گزارش سینماسینما، در این ویدیو دو کاراکتر زن و مرد (با صدای لیلی رشیدی و بهزاد عمرانی) با یکدیگر درباره ادامه رابطه و ازدواج صحبت میکنند و در آن، کاراکتر مرد موضعی منفی نسبت به ازدواج دارد و آن را پرتگاه میداند، در حالی که کاراکتر زن از حرفهای او ناراحت میشود و گریه میکند.
این اتفاق باعث شد جمعی از کاربران خبرگزاری فارس در کارزاری اعتراضی، نسبت به محتوای این مجموعه انتقاد کنند و خواهان بازبینی مجدد این مجموعه شوند. این کارزار تا لحظه تنظیم این گزارش به ۳۳ هزار و ۵۰۰ امضا رسیده است.
در واکنش به این حواشی، مرضیه برومند کارگردان «شهرک کلیله و دمنه» دیروز ۲۷ خردادماه در ویدیویی اینستاگرامی توضیح داد و گفت: من این سریال را برای بچهها نساختم و مخاطب هدف من بزرگترها و خانوادهاند. چنانچه خود پدر و مادر تشخیص بدهند و صلاح بدانند، میتوانند اجازه دهند که بچهها هم ببینند. در ابتدای سریال هم کپشنی میآید و اعلام میشود که برای ۱۲ سال به بالاست.
او با لبخند ادامه داد: من اعتراف میکنم این سریال را برای بچههای دهه شصتی، هفتادی و هشتادی که خودشان بچه دارند، ساخته ام.
برومند در پایان بیان کرد: فکر نمیکنم صحنه سیگار کشیدن یا گفتن یک جملهای که اصلا جمله خیلی بدی نیست، آسیب جدی به روح و روان بچههای شما برساند. لطفا مواظب جاهای دیگر باشید.
و اما همان دیشب سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نام سریال «شهرک کلیله و دمنه»، مسئولیت محتوای آن را برعهده سازمان صداوسیما دانست.
او گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی تقریبا از دو سال پیش نه تنها هیچ نقشی در عرصه تولیدات سریالها و محتوای پلتفرمها ندارد، بلکه هیچ مسئولیتی هم در نمایش آثار و نظارت بر آنها هم ندارد، به همین دلیل انتظار میرود مسئولین مرتبط در چنین مواقعی که اعتراض یا حساسیت آحاد جامعه برانگیخته شده است، شفافسازی و پاسخگویی لازم را انجام دهند و احیانا اگر قانونگریزیای از سمت پلتفرمها در خصوص نظارتپذیری رخ داده است، ضمن اطلاعرسانی به مردم از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری کنند.
جالب است که این واکنش مقام مسئول در وزارت ارشاد به معنای پذیرش واگذاری حوزه مهم شبکه نمایش خانگی به صداوسیما نیز تعبیر شد؛ امری که تاکنون بدین صراحت اعلام نشده است و این را اولین عقب نشینی جدی وزارت ارشاد می توان دانست.
با این حال بر اساس پیگیری خبرنگار صبا، مجموعه نمایش خانگی «شهرک کلیله و دمنه» مجوزی برای انتشار از سوی سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی ندارد. ساترا در نامهای که ۲۴ اردیبهشت ماه به علی سرتیپی مدیرعامل فیلمنت فرستاده، از بازبینی تدوین اولیه ۵ قسمت اول این سریال و مخالفت با صدور پروانه انتشار آن خبر داده است.
با وجود این نامه، مجموعه «شهرک کلیله و دمنه» نیز همانند بعضی محصولات اخیر فیلیمو و نماوا بدون اخذ مجوز از ساترا منتشر شده است.
در ادامه تصویری از نامه ساترا به فیلمنت را مشاهده میکنید.
منبع: خبرگزاری صبا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- «آغوش باز» آنلاین اکران میشود
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقیف برنامه سروش صحت
- مالکیت معنوی «کتاب باز» برای صداوسیما است؛ توقیف برنامه سروش صحت پس از انتشار اولین قسمت
- رامبد جوان با یک رئالیتیشو در شبکه نمایش خانگی/ انتشار دوبله «ترنسفورمرز»
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اهدای جوایز سالانه فیلم و تلویزیون ایرلند؛ «چیزهای کوچک این چنینی» بهترین فیلم و کیلین مورفی بهترین بازیگر مرد شد
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- سه فیلم و همه راههایی که به بیراهه رفتند
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- ادای احترام به بزرگانی چون شما وظیفه ماست
- هفتاد و پنجمین جشنواره برلین با فیلم تام تیکور افتتاح شد
- سومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- برلیناله ۲۰۲۵: رقابت آثار اجتماعی و مستقل در جشنوارهای برجسته
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- نفسهایی که به شماره افتاده/ راهکارهایی برای بقای سینمای مستقل
- از مراسم بزرگداشت، بینیازم/ انتقاد حسین علیزاده از جشنوارهی موسیقی فجر
- امیرحسین حاجیلو درگذشت
- یک یادداشت در هفت پرده
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- دومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- دلافکار: اکبر زنجانپور تاریخ تئاتر ماست/ زنجانپور: «یوزفکا» بغضمان را باز کرد
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- سریال «صد سال تنهایی»؛ شاهکار مارکز به اثری خیرهکننده در تلویزیون تبدیل شده است
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- مرثیهها در فراقِ فروغ؛ نامت سپیده دمی است
- تهمینه میلانی داور جشنواره فیلم هند شد
- آیین گشایش چهلمین جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- نخستین شب چهلمین جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در نمایشگاه کار ایران، فرصتی برای جذب استعدادهای جوان
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- جمال و رومئو، ژولیت و شاه
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران