سینماسینما، فرزانه متین
اصطلاح موج نو نخستینبار در ادبیات انتقادی اوایل دهه ۱۳۵۰ در ایران بهکار رفت و برای توصیف مجموعهای از فیلمهای متفاوت و بحثبرانگیز ایرانی که در دهههای ۴۰ و ۵۰ توسط گروهی از فیلمسازان جوان و روشنفکر ساخته شده بودند، استفاده شد. فیلمسازانی همچون فرخ غفاری، ابراهیم گلستان، امیر نادری، ناصر تقوایی، سهراب شهید ثالث، بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی و بهمن فرمانآرا از چهرههای شاخص این جریان بودند.
حمید نفیسی، سینمای موج نو را در تقابل با جریان مسلط آن زمان، یعنی فیلمفارسی، سینمای دگراندیش نامیده بود. بیتردید، اگر سینمای ایران به شهرتی جهانی دست یافته، بخش بزرگی از آن را باید مدیون موفقیتهای اولیه فیلمسازان موج نو دانست. پرویز جاهد درباره این جریان مینویسد:
«سینمای موج نو، پاسخی بود به ولع زیباییشناسانهی تماشاگران ایرانی که تشنهی سینمای هنری و متفاوت با محصولات عامهپسند داخلی و همتراز با نمونههای مدرن اروپایی بودند؛ سینمایی که تأثیر نئورئالیسم ایتالیایی و اگزیستانسیالیسم موج نوی فرانسه در آن آشکار بود.»
در این میان، ناصر تقوایی، فیلمسازی ۲۹ ساله و از دستیاران ابراهیم گلستان، در سال ۱۳۴۹ فیلمی ساخت با نام «آرامش در حضور دیگران»؛ اثری جسورانه که میتوان آن را یکی از سیاسیترین آثار پیش از انقلاب دانست، چراکه با نگاهی انتقادی، پروژه مدرنیزاسیون شاه را به چالش میکشید. این فیلم، تقابل میان سنت و مدرنیته را در قالبی ۹۰ دقیقهای با دقت و انسجام به تصویر میکشد.«آرامش در حضور دیگران» نخستین فیلم بلند ناصر تقوایی بود و براساس داستان کوتاهی از مجموعهی «واهمههای بینامونشان» اثر غلامحسین ساعدی ساخته شد. ویژگی ذهنی و روانکاوانهی داستان ساعدی، بهعنوان شاخصهی اصلی آن، بهخوبی در فیلم تقوایی نیز بازتاب یافته است.
فیلم داستان یک سرهنگ بازنشسته را روایت میکند که از تهران به شهرستان کوچ کرده، ازدواج مجدد کرده و حال پس از مدتی، به تهران بازگشته است. دو دختر بزرگ او، ملیحه و مهلقا، در تهران پرستار هستند. تقوایی در نخستین تجربه سینماییاش، روایتی آرام و بدون تنش بیرونی را پیش میبرد. در این روایت، سکوت نقش پررنگی دارد و بهنوعی به یک شخصیت مستقل تبدیل میشود. دوربین، مانند ناظری بیطرف، مخاطب را در خانه و میان روزمرگیها هدایت میکند. دیالوگهای فیلم آکنده از گفتارهای درونی و مالیخولیاییست، بهویژه زمانی که صدای ذهن آشفتهی سرهنگ با گامهای او در میدان نظامی همنوا میشود.
تقوایی در «آرامش در حضور دیگران» به نمایش رویاهای درهمشکستهی انسانهایی میپردازد که در خلأ عاطفی، تنهایی و انزوا، بدون هیچ افقی، بهدنبال پناهگاهی هستند. در اوج نمادهای آزادی غربی، آنچه در نهایت پیروز است، سنت است. ملیحه و مهلقا هر یک درگیر رابطههایی هستند که سرنوشتهای متفاوتی در انتظارشان است؛ یکی با خودکشی به زندگیاش پایان میدهد و دیگری ازدواج میکند. هیچ سکانس خوشبینانهای در فیلم دیده نمیشود؛ جهان فیلم تقوایی، در مواجهه با تاریکی، تلخ و گزنده است و همه شخصیتها در نهایت، تنها و مستأصل، به زندگی خود ادامه میدهند. پایان فیلم، یک تراژدی تمامعیار است.
از منظر فنی، فیلم از ساختارهای خاصی بهره میبرد. یکی از ویژگیهای بارز آن، پرهیز از استفاده از عمق میدان است؛ دوربین تنها بر یک شخصیت تمرکز دارد و سایر شخصیتها در پسزمینه محو میشوند، بازی نور و رنگ در فیلم غوغا میکند. این فیلم پس از نخستین اکران، با سانسور دولتی مواجه شد و تقوایی از همان گام نخست، طعم سانسور را چشید. فیلم بار دیگر در سال ۱۳۵۲ اکران شد، اما اینبار نیز با اعتراض صنف پرستاران، به آرشیو فیلمهای توقیفشده پیوست.
تقوایی دربارهی تأثیرپذیری خود از ابراهیم گلستان گفته بود:
««آرامش در حضور دیگران»، یک فیلم مستند نیست ولی به دلیل تاثیری که از کار با ابراهیم گلستان در «خشت و آینه» گرفته بودم، ساخت مستندی دارد. قصهی فیلم درست مانند یک ماجرای واقعی اتفاق افتاد و البته خط داستانیاش پررنگتر از «خشت و آینه» بود.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- سیر تحول قهرمان و جبر محیط در سینمای ناصر تقوایی: از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- ترکیببندیِ بحران: واکاوی منطق قاب، نور و مونتاژ در نخستین فیلم تقوایی
- «ای ایران»؛ تابلوی یک ملت در قاب ماسوله
- محسن امیریوسفی: آقای تقوایی عزیز! شما هنوز هم ناخدای کشتی سینمای مستقل ایران هستید
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- سیری در سینمای ناصر تقوایی/ سفری به آبهای آنسوی کرانهی رویا
- مطالبهگری، میراث تقوایی برای هنرمندان
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- از ساعدی تا همینگوی؛ ناصر تقوایی و رویای ترجمهی ادبیات به تصویر
- چالشهای حفظ حریم خصوصی، از ناصر تقوایی تا پژمان جمشیدی
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- تقوایی و عشق فوتبال
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- تعویق اکران فیلم پرویز شهبازی در فقدان تهیهکننده
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- جواد طوسی : نقد، حافظه زنده یک ملت است
- «اورول، ۵=۲+۲»؛ بهترین پادزهر برای دو ساعت موعظه
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- مراسم بزرگداشت شمس لنگرودی برگزار میشود
- «بامداد خمار»؛ روایتی دراماتیک از تاریخ معاصر ایران
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- عباس اقلامی، نویسنده سایت سینماسینما درگذشت
- رجبعلی عبادی درگذشت
- معرفی مدیر و داوران بخش عکس چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «گردباد» روی صحنه کاخ هنر
- عروسکهای ترندِ «لابوبو» بزودی روی پرده سینما
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- با این همه جشنواره چه کنیم؟
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- یک نظرخواهی متفاوت؛ فیلمهای محبوب رهبر کاتولیکهای جهان
- در سومین فیلم تام فورد؛ ادل برای نخستین بار بازیگر میشود
- تولید کپیهای مجازی از صدای ۲ هنرمند؛ متیو مککانهی و مایکل کین باهوش مصنوعی کنار آمدند
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- بدرقه پیکر همایون ارشادی به خانه ابدی
- رونمایی از جدیدترین اثر شمس لنگرودی / گزارش تصویری
- اکران آنلاین مستند «بودن»؛ مرزی باریک میان بخشش و قصاص
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- فواد شمس درگذشت
- پارسا پیروزفر «خانم شین» را میسازد





