سینماسینما، علی نعیمی- این روزها شبکه نمایش خانگی یکی از رقیبهای اصلی برای سینما و تلویزیون به حساب میآید و اکثر کارگردانهای مطرح سینما این روزها در پس ذهنشان به فکر ساخت یک سریال برای این شبکه رسانهای هستند. شبکهای که بدون احتساب نسخههای قاچاق فروش فیلمها درون آن یکی از قدرتمندترین مجاری ارتباطی ـ تصویری برای جذب مخاطب است.
ساخت سریال و عرضه آن در شبکه نمایش خانگی اگر چه عمر طولانی در کشورهای صاحب سینما دارد اما این پروسه پس از آنکه سینما و تلویزیون جوابگوی برخی نیازهای مخاطبین نبود، کارگردانانی که پرورش یافته تلویزیون بودند فرصت را غنیمت شمردند و وارد عرصه شبکه نمایش خانگی شدند. سریالهای «قلب یخی»؛ «قهوه تلخ» و «ساخت ایران» از جمله پروژههایی است که در فاصله زمانی میان سال ۸۸ تا امروز ساخته و وارد بازار عرضه و تقاضا شد. پروسه ای که با وقفه و شکستهای مختلف در این عرصه با کمی کندی روبرو بود و امروز باز هم رقابت تازه ای میان فیلمسازان نسل دوم سینمای پس از انقلاب در شبکه نمایش خانگی به راه افتاده است که نمی توان به سادگی از آن گذشت.
سه سریال «دندون طلا»، «عطسه» و «شهرزاد» این روزها وارد شبکه نمایش خانگی شدند. سریالهایی که رقابت را بار دیگر داغ کرده و توجهات را به سمت سوپر مارکتها و فروشگاههای عرضه محصولات فرهنگی معطوف کردند.
«دندون طلا» جدیدترین اثر داوود میرباقری است که بعد از «شاهگوش» و با همان حال و هوا وارد شبکه نمایش خانگی شد. فیلم فضایی شهری دارد و از علائق میرباقری به تهران دهه ۴۰ و ۵۰ و نوع دیالوگها و تیپهای این دوران نشات میگیرد.
دندون طلا سال ۷۸ در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه رفت و با استقبال تماشاگران روبه رو شد؛ اقبالی که باعث شد این نمایش، قریب به چهار ماه و تعداد ۱۲۰ اجرا، روی صحنه باشد. اما در شرایطی که خیلی ها مشتاق دیدن این نمایش بودند، موفق به دیدن این نمایش نشدند. شاید به همین دلیل میرباقری تصمیم گرفت مجدد این نمایش نامه را در قالب یک مینی سریال برای شبکه نمایش خانگی بسازد.
میرباقری که یکی از دلمشغولیهایش آماده کردن مقدمات سریال «سلمان فارسی» برای تلویزیون است دوست ندارد ساخت آثار فاخر و سنگین باعث شود نتواند به جنس دیگری از فعالیت در فیلمسازی ادامه دهد. از این رو شاید «دندون طلا» و «شاهگوش» پاسخ به نیاز درونی میرباقری به حساب می آید.
مهران برومند تهیه کننده سریال «دندون طلا» با اشاره به موفقیت این سریال در شبکه نمایش خانگی به سینماسینما می گوید: بعد از آنکه سریال «شاهگوش» با استقبال خوب مخاطبان روبرو شد؛ مجموعه سازنده و شخص آقای میرباقری بر این باورشان ایمان آوردند که طنز فاخر نیازمند فرهنگ عامیانه است و از این رو با همان نگرش درستی که کارگردان مطرح کشورمان نسبت به طنز و ادبیات ایران دارند مجموعه «دندون طلا» را تهیه کردند.
وی در ادامه گفت: این اتفاق زمانی رخ داد که همه فکر میکردند تولید سریال جدید در شرایط فعلی اقتصادی کشور به صلاح نیست اما واقعیت این است که اگر یک اثر استاندارد لازم را برای جذب مخاطب داشته باشد و از کیفیت بالایی برخوردار باشد در هر شرایطی مخاطب خودش را جذب می کند. و خوشبختانه مجموعه «دندون طلا» در همین مدت کوتاه به فروش خوبی دست یافته است.
برومند گفت: در پروژه مینی سریال “دندون طلا” دشواری اصلی ما این بود که ما تا چه میزان توان بازسازی و ساخت آن را به صورت مطلوب داریم. به عبارتی بهتر اینکه تا چه میزان ما می توانیم آن را به صورت یک تئاتر تلویزیونی و یا یک درام نمایشی دربیاوریم. بر همین اساس ما مشغول تحقیق و پژوهش در این زمینه شدیم زیرا ما باید بخش تاریخی را مورد بررسی خود قرار می دادیم.
برومند خاطرنشان کرد: شبکه نمایش خانگی فعلی آفت هایی دارد. این آفت ها عمدتا به سیستم توطیع و عرضه محصولات در آن برمی گردد. بر همین اساس هم اگر فکر و برنامه ریزی درست و اصولی برای آن شود ظرفیت آن ۱۰ برابر سینما است. برای نمونه این موضوع را عرض می کنم که یک قسمت از سریال شاهگوش را ۱۷ میلیون نفر مشاهده کرده اند. در حقیقت فروش ۵/۲ میلیون این سریال شمارگان واقعی آن محسوب می شود.
وی اضافه کرد: در آینده شاهد خواهیم بود که حتی شکل عرضه این قبیل محصولات در شبکه نمایش خانگی تغییر خواهد کرد و در این راستا ما در حال فراهم کردن زمینه ای هستیم تا این مینی سریال در شبکه بسیار خوب و مناسب آپارات و بسترهایی از این دست البته فقط برای نمایش و نه دانلود پخش شود.
شبکه نمایش خانگی در ایران از حدود دو دهه گذشته کار خود را آغاز کرده است. در ابتدا این شبکه تنها به نمایش فیلمهای سینمایی ایرانی و خارجی میپرداخت اما از حدود شش سال پیش شبکه خانگی وارد مرحله جدیدی از کار خود شد. به این ترتیب که برای اولین بار سریال سازی از انحصار تلویزیون خارج شد و سریالهایی مختص فروش در شبکه نمایش خانگی ساخته و پخش شدند.
این تجربه جدید در فرهنگ سینمایی کشور به دلایل مختلفی ایجاد شد. یکی از دلایل آن تب سریالهای خارجی مانند سریالهای لاست، فرار از زندان، ۲۴ و … بود که اقبال مردم را به سریالهایی با تعداد قسمتهای طولانی نشان میداد و فیلمسازان را به این فکر انداخته بود که از ظرفیت شبکه نمایش خانگی برای جذب مردم استفاده کنند.
از سوی دیگر، برخی از هنرمندان نیز به دلایل مختلف مانند اختلافاتی که با صداوسیما داشتند، کسب سود بیشتر از محل فروش سریالها، باز بودن دست آنها به دلیل کمرنگتر بودن خط قرمزهای شبکه نمایش خانگی نسبت به تلویزیون و … نسبت به فعالیت در این عرصه اقبال نشان دادند.
حسن فتحی کارگردان سینما و تلویزیون که سابقه ساخت مجموعه های موفق همچون «مدار صفر درجه»، «زمانه» و «میوه ممنوعه» را برای تلویزیون ساخته است این روزها به دلیل همین اختلافات در ایجاد محدودیتها، سریال «شهرزاد» را به شبکه نمایش خانگی آورد. سریالی با انبوه بازیگران مطرح و حال و هوایی شبیه «مدار صفر درجه» که فتحی پیشتر نشان داده است این نوع فضا را خوب می شناسد.
برخلاف چارچوب صدا و سیما که درآمد تولیدکنندگان آثار نمایشی از پیش مشخص است، در این حوزه، کسب سود به میزان استقبال مخاطب بستگی دارد. به همین دلیل عامل اصلی انگیزه ساز در سازندگان آثار شبکه نمایش خانگی، فراز و نشیب های اقتصادی است.
حسن توکل نیا تهیه کننده سینما که تجربه ساخت آثاری در شبکه نمایش خانگی دارد درباره تفاوتهای کار در این شبکه در مقایسه با تلویزیون می گوید: یکی از تفاوتهای مهم سریال سازی در شبکه نمایش خانگی با سریال سازی در تلویزیون این است که مردم برای تماشای سریالهای تلویزیون پولی پرداخت نمیکنند اما سریالی که در شبکه نمایش خانگی پخش میشود باید از اولین قسمت، چنان جاذبهای از جهات مختلف داشته باشد که بتواند مخاطب را به خرید قسمتهای بعدی تشویق کند.
وی در ادامه با اشاره به نقاط قوت و ضعف شبکه نمایش خانگی میگوید: به نظر میرسد توجه هنرمندان و سیاستگذاران به نقاط قوت و ضعف سریالهایی که تاکنون در شبکه نمایش خانگی پخش شده و همچنین توجه به دلایلی که سبب قوت و ضعف این سریالها شده میتواند به کار سازندگان این آثار بیاید تا بتوانند با برنامهریزی دقیقتر و رفع مشکلات گذشته سریالهای موفقتری تولید کنند که مخاطب را از ابتدا جذب و تا انتها با خود همراه نماید.
وی در ادامه اشاره می کند: در شرایط فعلی که تلویزیون از خلأ سریالهایی که از حداقلهای حرفهای و استاندارد برخوردار باشند و بتوانند مخاطب را روی کانال ایران نگه دارند به شدت رنج میبرد، سریال سازی در عرصه خصوصی میتواند به رونق سریال سازی در ایران کمک کند.
توکل نیا همچنین با تاکید بر اینکه فروش آثار در شبکه نمایش خانگی باید با ساز و کار درستی ترسیم شود گفت: نکته مهم دیگر اینکه سریال سازی برای فروشگاه ها و سوپرمارکت ها، باعث دامن زدن به بی عدالتی فرهنگی می شود؛ چرا که مخاطبان این محصولات برای تهیه هر قسمت از آنها باید مبلغی پول پرداخت کنند. اما در این میان برخی خانواده ها توانایی خرید همه بخش های این سریال ها را ندارند، درست برعکس تلویزیون که در زمان پخش یک برنامه، همه اقشار و خانواده ها به یک میزان حق و توان استفاده از برنامه را دارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- درخشش «آکتور» در جایزه جهانی درامای سئول
- ادعای عجیب وزیر ارشاد؛ ارشاد باید مجوز ۹۰ درصد از فعالیتهای نمایش خانگی را بدهد
- بیانیه انجمن صنفی ویاودیها/ جناب آقای رئیسی! به کجا چنین شتابان…
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- راهیابی فیلم کوتاه «گوسفند» به جشنواره کوکی آلمان
- فوت تهیهکننده با سابقه سینما؛ جلیل شعبانی درگذشت
- برای رقابت در اسکار نود و هفتم؛ «کشتیگیر» نماینده بنگلادش و «ایر» نماینده دومینیکن شد
- معرفی هیئت داوران فیلمهای سینمایی بلند سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- در شاخه بهترین فیلم بینالمللی؛ «نفس من را بگیر» نماینده تونس در اسکار شد
- فیلمهای بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان اعلام شد
- جشنواره آلمانی به «پر» جایزه داد
- راهیابی «شباهت» به ۳ جشنواره بینالمللی/ انتشار تیزر
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- در پنجاهمین دوره اسکار فرانسه؛ جولیا رابرتز سزار افتخاری میگیرد
- اکران «زودپز» رامبد جوان به تعویق افتاد
- انتشار نخستین تصویر از «پیکی بلایندرز»
- چند فیلم مجوزدار در صف اکران سینما هستند؟
- در نخستین رویداد اقتصاد دیجیتال همراه اول مطرح شد؛ توسعه اقتصاد دیجیتال و نقش محوری اپراتورهای تلفن همراه
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- فیلمهای مستند راهیافته به چهل و یکمین جشنواره فیلمکوتاه تهران اعلام شد/ معرفی هیات انتخاب و داوری
- ۴۹ فیلم در سه بخش جشنواره کودک اعلام شد
- فیلمساز ایرانی از ۲ جشنواره جایزه گرفت
- فوت هنرمند آمریکایی؛ کریس کریستوفرسون درگذشت
- برای رقابت در دوره نودوهفتم؛ انیمیشن «شیشهگر» نماینده پاکستان در اسکار شد
- «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ…
- «آنها مرا دوست داشتند» از ۱۸ مهر اکران میشود
- ۳ فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره فیلم باکو
- «هایفست» با شعار «فستیوال رویاها» در ارمنستان برگزار میشود/ معرفی آثار ایرانی
- پیامهایی که در پی شهادت سیدحسن نصرالله منتشر شد
- در پی شهادت دبیرکل حزبالله لبنان؛ فعالیتهای فرهنگی و هنری در سراسر کشور لغو شد
- ۲۰ سال اینترنت رایگان، جایزه پویش بازگشت به کلاس همراه اول
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- آثار پویانمایی راهیافته به جشنواره چهل و یکم فیلمکوتاه تهران اعلام شد/ معرفی هیات انتخاب و داوری
- بسیاری از فیلمهای امروز باید در گروه ج اکران شود/ سینمای کودک باید سالن مخصوص داشته باشد