مهدی کرمپور به مناسبت انتشار قسمت جدید سریال شهرزاد یادداشتی را پیرامون این اثر نوشته است.به گزارش سینماسینما، مهدی کرمپور کارگردان سینما و خالق آثاری همچون «چه کسی امیر را کشت» و «پل چوبی» با انتشار یادداشتی در دهمین شماره هفته نامه مجازی شهرزاد به این سریال پرداخت.
کرمپور درباره این سریال مینویسد:
«شهرزاد» تصویری از عشقی ممنوعه است که در تلویزیون جایگاه ندارد. این درام از نظر سوژه و پوشش در تلویزیون نمیتوانست به نمایش درآید، از همینرو در شبکه نمایش خانگی ساخته شد، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و سود آوری را تجربه کرد. اگرچه برای کارگردانی حرفهای مثل حسن فتحی فرقی نمیکند برای تلویزیون کار کند یا شبکه نمایش خانگی؛ او برای مردم کار میکند و یک هنرمند حرفه ای است که بر اساس مولفههای هر رسانهای بهخوبی میداند چگونه باید عمل کرد. شناخت مولفههای جذب مخاطب و احترام به ذائقه جامعه باعث موفقیت سریال شهرزاد شدهاست. این کارگردان، شهرزاد را بهخاطر اهمیت به ذائقه مخاطب ساختهاست، مخاطبی که دنبال جذابیت در سوژه و پرداخت در سطح سریال های مهم دنیاست. البته لازم به اشاره است که شبکه نمایش خانگی بستر را برای موفقیت شهرزاد فراهم کرد، نمیتوان منکر تاثیر شبکه نمایش خانگی در رشد سریالسازی شد. نزدیک به یک دهه از حضور شبکه نمایش خانگی در سوپرمارکتهای ایران میگذرد؛ رسانهای که برای عرضه محصول خود، دردسترسترین گزینه را انتخاب کرد؛ عرضه در سوپرمارکتها و کتابفروشیها. بهاینترتیب در مدت کوتاهی بازار پرمخاطبی برای این رسانه مهیا شد. حالا اما با گذشت یکدهه از تولد شبکه نمایش خانگی، این وسیله ارتباط جمعی از آزمونوخطاهای خود گذر کرده و سیاستگذاری کارآمد در آن باعث شده اکنون در مسیر پیشرفت قرار گیرد؛ مسیری که از جهت تولید محتوا، توزیع فیلم و سوژه جذاب، بازار پرمخاطبی را برای شبکه نمایش خانگی فراهم آورد. هرچند این بازار در حوزه سریالسازی بیش از تولید و توزیع فیلمهای سینمایی جلوهگری میکند، اما ذات این رسانه و دردسترسبودن آن فرصتی را در اختیار خانوادهها قرار داد که ارتباطشان را با سینما حفظ کنند. این در حالی است که تکثیر و توزیع فیلمهای روی پرده سینما در شبکه نمایش خانگی این محدودیت را برای خانوادهها جبران کرد. شاید همین شاخصه شبکه نمایش خانگی باعث شد بسیاری از هنرمندان و کارشناسان رسانه از شبکه خانگی بهعنوان رسانه مکمل سینما یاد کنند. از سویی دیگر، در شرایطی که تلویزیون خصوصی در ایران وجود ندارد، این رسانه میتواند مفر اصلی برای روبهروشدن هنرمندان با مخاطبان بدون واسطه باشد. شاید برای همین، کارگردانهایی چون کمال تبریزی، داوود میرباقری و حسن فتحی به سراغ این رسانه آمدهاند. توسعه شبکه نمایش خانگی در ایران در شرایطی در حال تحقق است که اساسا این نوع از توزیع محصولات تصویری در بازار عرضه جهانی غالبا درخصوص فیلمهای سینمایی تعریف شده و ادامه یافته است. بهعبارتی تولیدکنندگان و توزیعکنندگان مجموعهها و سریالهای تلویزیونی بخش خصوصی در این حیطه کمتر ورود کرده و از امکان تلویزیون کابلی که دهههاست اصلیترین مسیر ورود به بازار نمایش محسوب میشود، بهره برده و میبرند. این تکنولوژی در دهه اخیر با توجه به سرعت پیشرفت فناوری ارتباطات و دسترسی بیشتر و سریعتر به اینترنت، به تکنولوژی «تلویزیون با پروتکل اینترنتی» یا IPTV و نیز دریافت و تماشای تلویزیون بهازای درخواست یا VOD تغییر و توسعهیافته است. در ایران با توجه به ملاحظات قانونی درخصوص تأسیس شبکههای تلویزیونی کابلی، این خلأ از سوی شبکه نمایش خانگی پر شد و امکانی که برای درآمدزایی بیشتر فیلمهای سینمایی طراحی شده بود، به بستری برای تولید و توزیع مجموعههای تلویزیونی نیز تسری داده شد. محرک اولیه در این حوزه تلویزیون بود. تولید محصولات نمایشی و مجموعهسازی با حفظ حرمتها و معذوریتهای نمایشی، این رسانه را به عرصهای تبدیل کرده تا در فرصت باقیمانده، دستاندرکاران این بخش بتوانند دستاوردها و نتایج مطلوبی را تجربه کنند. درمجموع، تجربیاتی از این دست میتوانند با حفظ مسیر درست و جلوگیری از افت کیفیت در کارهای بعدی، اعتماد مخاطبان را به این شبکه بیشتر کنند تا انگیزه هنرمندان برای ساخت آثار باکیفیت برای عرضه در این شبکه بیشتر شود.
قسمت یازدهم شهرزاد دوشنبه ۱۳ شهریورماه عرضه می شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ادامه تصویربرداری سریال «جیران»/ اولین تصویر از بهرام رادان و پریناز ایزدیار
- فیلمبرداری «تفریق» متوقف شد
- راز بیرمقی «همرفیق»
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش پانزدهم
- تصویربرداری سریال تاریخی-عاشقانه «جیران» ادامه دارد
- فیلمبرداری فیلم جدید مانی حقیقی با بازی علیدوستی و محمدزاده آغاز شد + عکس
- «آن شب» از نگاه دوربین / گزارش تصویری
- شهاب حسینی از اینستاگرام خداحافظی کرد
- ادامه حاشیههای یک واکسن/ بنیامین بهادری ارتباط صحبتهایش با شهاب حسینی را رد کرد
- «اورکا» در موسسه فیلم دوحه پذیرفته شد
- توضیحات شهاب حسینی درباره ماجرای واکسن زدن در آمریکا و فعالیت هنریاش
- سلبریتیکراسی و سلبریتی حکومتی
- «آن شب» روی پرده میرود
- عجیب، تلخ و حسرت آمیز
- فیلم کارگردان ایرانی-فنلاندی نامزد ۶ جایزه از جشن آکادمی فنلاند شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- سکانس طلایی/ مککیب و خانم میلر
- حفظ تعادل میان واقعگرایی و تخیل در پویانمایی
- دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ارشاد به ساترا نامه نوشت/ سکانسهای مربوط به استفاده از مدل زنده در «دراکولا» حذف شود!
- افشین سلیمانپور هنرمند تئاتر درگذشت
- «قاب خالی» آماده نمایش میشود/ پایان تدوین و آغاز صداگذاری
- سازندگان «رعد و برق» دلایل توقف پخش سریال را تشریح کردند
- هشدار سازمان سینمایی به علاقهمندان بازیگری
- خدا پشت و پناهت زیباترین عمه پالی دنیا
- گابریل خوزه گارسیا مارکز پرچمدار رئالیسم جادویی
- دو کتاب تازه در بازار نشر/ «پادشاه این تن شدهام» و «هنر طبیعت» منتشر شدند
- «بندر بند» به جشنواره فیلم مووو رسید
- «آوای متال» و «روح» برندگان جوایز اصلی انجمن صدای سینما
- نخستین تجربه ژانگ ییمو در ژانر جاسوسی به زودی اکران میشود
- سانسور فوتبالی صداوسیما جهانی شد
- خونه زندگی با رویکرد تحکیم بنیان خانواده در رادیو
- اکسیر جاذبه
- نوید محمدزاده «آکتور» میشود/ زندگی چند بازیگر تئاتر جلوی دوربین
- جایزه بهترین فیلم غیر اروپایی جشن مستقل فیلم اروپا برای «آخر هفته»
- تاثیرگذار و حرفهای
- حسین قورچیان صداگذاری «کولبرف» را به پایان رساند
- «شنای پروانه» رکورد فروش اکران آنلاین را شکست
- معرفی برگزیدگان «جوایز آنی»/ بیشترین جایزه به «روح» و «هادیان گرگ» رسید
- راهیابی فیلم کوتاه «طعم شیرین تاریکی» به جشنواره کره جنوبی
- هلن مککروری / گزارش تصویری
- سهم رسانهایها از پروژههای میلیاردی
- برنامه عشق کتاب برای دوستداران کتاب
- «ایرانزاد» صدایِ مردمِ جزیره هرمز شد/ دوربین ایرانزادیها به دنبال تصویری تازه از مردم معاصر خطه جنوب
- فیلمبرداری «نگهبان شب» تا اطلاع ثانوی متوقف شد
- نمایش مستند «عالیجناب» در جشنواره فیلمهای قومنگارانه وین
- هلن مککروری بازیگر «هری پاتر» و «پیکی بلایندرز» درگذشت