اختصاصی سینماسینما/ در جشنواره کن چه می‌گذرد؟؛ کن لوچ در دام تکرار

سینماسینما، محمد حقیقت/ جشنواره کن: امروز جمعه ۱۷ می، در جشنواره کن، اندک اندک فیلم های خوب از راه می رسند. دربخش مسابقه اولین فیلم بلند ماتی دیوپ، کارگردان سنگالی که ملیت فرانسوی هم دارد، به نام «آتلانتیک» توجه ها را بسیار جلب کرد.

داستان این فیلم که به شکل آکادمیک ساخته شده، از زندگی کارگران در یک مجموعه ساختمانی در حاشیه دریا شروع می شود و رفته رفته از زندگی عادی روزانه جدا می شود؛ و گاه با خیال در هم می آمیزد. یک زوج جوان که عاشق یکدیگرند به شیوه ای شاعرانه در تصویرسازی و  مونولوگ ها -که گاه ربطی منطقی با زندگی خود این زوج ندارد- به طرز افسون کننده ای، بیننده را با خود می برند.

فیلم در این حال و هوا، در یک داستان نیمه پلیسی تنیده می شود که بر جذابیت آن اضافه می کند.  این کارگردان قبلا چند فیلم کوتاه و نیمه بلند. ساخته بود که مورد توجه جشنواره های فرانسه بوده است و حالا با اولین اثر بلند خود شانس بسیاری دارد که جزو جایزه بگیران در مراسم پایانی باشد. به ویژه این که رییس هییت داوران خود دوستار فیلمهای این چنینی است .

ازسوی دیگر در جدول ارزشگذاری مجله اسکرین که هر روز به فیلم ها ستاره داده می شود، این اثر تا به امروز در رتبه برتر قرار دارد.

همچنین فیلم جدید کن لوچ، کارگردانی که تاکنون دوبار نخل طلا به دست آورده، دیشب برای منتقدین به نمایش درآمد. ««متأسفم شما را از دست دادیم» مثل آثار قبلی این فیلمساز به زندگی طبقه کارگر می پردازد و مشکلات آنها را زیر ذره‌بین می گذارد و گاه سوز و گذار آن را زیاده از حد نشان می دهد. این امر اگرچه قابل تقدیر است اما مثل موزیسینی است که دائم همان ملودی را تکرار می کند. این فیلم از آثار نسبتا خوب جشنواره است اما شانسی برای بردن سومین نخل طلا برای کن لوچ را ندارد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 112582 و در روز جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۳:۱۶
2024 copyright.