امیر کوستوریتسا به خاطر اشک مخاطبان هنگام تماشای فیلمش عذرخواهی کرد

امیر کوستوریتساکارگردان «در مسیر شیری» می گوید فیلمش از زبانی استفاده می کند که در حال حاضر به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش سینماسینما، به نقل از هالیوود ریپورتر، امیر کوستوریتسا کارگردان اهل صربستان که تا به حال دو بار هم برنده جایزه نخل طلای کن شده است، ادعا کرد فیلم جدیدش یعنی «در مسیر شیری» آن «زبان جهانی سینما را بازکشف می کند که در حال حاضر به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

کوستوریتسا که بعد از نمایش این فیلم در فستیوال فیلم سالانه کوستندورف صحبت می کرد، به خاطر اشک های مخاطبان از آن‌ها معذرت خواهی کرد. او مسئولیت میزبانی این فستیوال را خودش در اقامتگاهی در شهر بلگراد بر عهده داشت.

او گفت: اگر زیاد گریه کردید معذرت خواهی می‌کنم. این اثری هنری است که هیچ چیز دیگری نمی‌تواند با آن مقایسه شود، چون این فیلم با استناد به دستورالعمل‌های گذشته ساخته شده است.

این فیلم داستانی عاشقانه است که وقایعش طی دوران جنگ داخلی یوگسلاوی به وقوع می پیوندد و در آن خود کوستوریستا کنار مونیکا بلوچی نقش‌آفرینی می‌کند.

این فیلم که نخستین فیلم داستانی این کارگردان در ۹ سال گذشته است، بازخوردی بسیار احساسی مخصوصا از سوی مخاطبان صربستانی داشته است. این کارگردان که به خاطر دیدگاه‌هایش در مورد صربستان و نگاه پان‌اسلاو شناخته می‌شود، همچنین به خاطر این معروف است که فیلم های بسیار خلاقانه با بیانیه‌های قدرتمند می سازد.

سال گذشته، کوستوریتسا ادعا کرد فستیوال فیلم کن پروژه «در مسیر شیری» را به خاطر حمایت او از روسیه و رییس جمهورش ولادیمیر پوتین رد کرده است. از سوی دیگر، کن گفت این فیلم به این دلیل رد شده که یک روز پس از به اتمام رسیدن ضرب الاجل فرستاده شده است. اواخر سال، این کارگردان از طریق دستوری که توسط خود پوتین به امضا رسید، جایزه «دوستی» روسیه را دریافت کرد.

«در مسیر شیری» که در آن کوستوریتسا نقش یک شیررسان را بازی می کند که عاشق زنی ایتالیایی-صرب با بازی بلوچی می‌شود، در ماه سپتامبر در فستیوال فیلم ونیز پیش نمایش شد و بازخوردهای خیلی مثبتی هم از منتقدان دریافت نکرد.

در نقدی که هالیوود ریپورتر از این فیلم منتشر کرد، نوشته شد: «این روزها دیگر کسی در حالتی وارد دنیای کوستوریتسا نمی شود که انتظار تواضع، احتیاط و یا حتی ظرافت داشته باشد. البته انتقادهایی که می‌گویند «در مسیر شیری» بیش از حد پر سر و صداست هم باید در دسته انتقادهایی قرار بگیرند که می‌گویند آب خیس است.»

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 40727 و در روز چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۷:۳۸
2024 copyright.