بازیگر نامدار سینمای فرانسه درگذشت

«ژن مورو»، بازیگر سرشناس فرانسوی که سابقه همکاری با بزرگترین کارگردانان سینما را داشت در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماسینما، این بازیگر بزرگ فرانسوی که در طول دوران فعالیت سینمایی خود بازی در فیلم‌های مهمی چون «آسانسوری به سوی قتلگاه» و «عشاق» ساخته «لوئی مال»، «شب» و «آنسوی ابرها» به کارگردانی «میکل‌آنجلو آنتونیونی»، «خاطرات زن خدمتکار» ساخته «لوئیس بونوئل» و «نزاع» از «رینر ورنر فاسبندر» را در کارنامه سینمایی داشت، در سن ۸۹ سالگی در خانه‌اش در پاریس درگذشت.

اما بدون شک معروف‌ترین نقش او در فیلم «ژول و ژیم» ساخته «فرانسوا تروفو»، کارگردان موج سینمای فرانسه رقم خورد که به موفقیت بزرگی در عرصه بین‌المللی دست یافت.

«ژن مورو» در سال ۱۹۶۰ برای بازی در فیلم «هفت روز … هفت شب» ساخته «ایوان رایتمن» موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن شد و در سال ۱۹۶۵ نیز برای نقش‌آفرینی در فیلم «زنده باد ماریا» بهترین بازیگر زن خارجی جوایز بفتا نام گرفت.

وی همچنین در سال ۱۹۹۲ برای بازی در فیلم «پیرزنی که در دریا قدم می‌زد» جایزه سزار بهترین بازیگر زن را دریافت کرد و به حرفه بازیگری خود تا دهه هشتم زندگی خود نیز ادامه می‌داد.

از دیگر فیلم‌های مهم «ژن مورو» می‌توان به «زن، زن است» و عروس سیاهپوش از «ژان‌لوک گدار»، «محاکمه» ساخته «اورسن ولز»، «آتش سرکش» از «لویی مال»،  «آخرین سرمایه‌دار بزرگ» به کارگردانی «الیا کازان»، «دختری بنام نیکیتا» ساخته «لوک بسون»، «تا آخر دنیا» از «ویم وندرس»، «گام‌های معلق لک لک» و «هرکس سینمای خودش» به کارگردانی «تئو آنجلوپولوس» اشاره کرد.

این بازیگر بزرگ سینمای فرانسه در سال ۱۹۹۸ به پاس یک عمر دستاورد هنری با دریافت جایزه اسکار افتخاری مورد تقدیر قرار گرفت.

منبع: ایسنا به نقل از ورایتی

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 61689 و در روز دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۵:۰۶
2024 copyright.