تی‌یری فرمو از هفتادوپنجمین جشنواره کن می‌گوید/ حضور پررنگ سینماگران زن و سینمای کشورهای کمتر شناخته‌شده

سینماسینما، پاریس: تی‌یری فرمو دبیرکل جشنواره کن برخی از اطلاعات هفتادوپنجمین دوره جشنواره را در اختیار رسانه‌ها گذاشت.

البته هنوز بسیاری از اطلاعات را برای جلسه مطبوعاتی در روز ۱۴ آوریل حفظ کرده است. وی گفت امسال سینماگران زن حضور قوی خواهند داشت ‌از سوی دیگر کشورهای کمتر شناخته در زمینه سینما حضور پررنگ‌تری خواهند داشت. درضمن فیلم «بروکر» ساخته جدید فیلمساز ژاپنی، کوریدا، و فیلم جرج میلر «سه هزارسال نستالژی» در کن بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار خواهند گرفت.

وی گفت در این روزها شبانه روز فیلم می‌بیند، ‌و برای او حادترین روزهای سال و‌ پرکارترین آن است. از سوی دیگر همواره درحال بحث و گفتگو با تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان، آژانس‌های هنری و غیره هم است. بیش از ۲۰۰۰ فیلم بلند دریافت کرده. تا به امروز فیلم‌های زیادی را انتخاب نهایی کرده‌اند. وی اضافه کرد: «با این حال می‌توانم بگویم جا داریم که ۲۰ فیلم دیگر را هم انتخاب کنیم. سال بسیار سختی است فیلم‌هایی که سوژه پاندمی کرونا دارند تعدادشان هم زیاد است. باید گفت که از سال گذشته بخشی به نام «اولین بار در کن» ایجاد کردیم که کارگردانان بزرگی هم در این بخش بودند اما مسابقه‌ای نبود. به احتمال قوی‌ امسال هم این بخش را خواهیم داشت. اضافه کنم که همچون سال گذشته که بخش «نوعی نگاه» تمرکز خود را روی سینماگران جوان و کم‌شناخته‌شده گذاشته بود امسال هم این سیاست ادامه خواهد داشت. جدا از این سعی می‌کنیم تعداد فیلم‌هایی که انتخاب ‌شده، معرفی آنها برای امسال، در حد معقول باشد. در مورد فیلم‌های امریکایی جدا از حضور کمپانی‌های بزرگ، ما فیلمسازهای مولف آنجا را نیز خواهیم داشت. در مورد سینماگران روسیه باید گفت که ما رسما اعلام کردیم که تنها از اوکراین و مردم آن حمایت می‌کنیم. به هیچ عنوان مقامات رسمی از سینمای روسیه را نخواهیم پذیرفت. درحال حاضر فیلم روسی جالب توجه‌ای هم ندیده‌ایم. برخی از سینماگران روسیه تلاش دارند صدای غیررسمی این کشور باشند، در موقعیت خیلی حساسی به سر می‌بریم.»

وی گفت: «به مناسبت هفتادوپنجمین دوره جشنواره، در روز ۲۴ ماه مه یک جشن بزرگ درکن خواهیم داشت ‌و سینماگران زیادی دعوت شده‌اند. قرار هم است که سینماگران راجع به آینده سینما بیاندیشند و درباره آن بحث ایجاد شود. در مورد «سینه فونداسیون» با رفتن ژرژ گلدنشترن مسئول آن، تغییراتی نیز در این زمینه ایجاد خواهد شد. رییس جشنواره پی‌یر لسکور نیز آخرین سال خود را می‌گذارند. برای سال بعد تغییراتی در راه خواهد بود. ( خلاصه‌ای از گفتگوی تی‌یری فرمو، روز پنجشنبه هفتم آوریل در پاریس)

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 172977 و در روز جمعه ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۹:۱۱
2024 copyright.