جادوی «پن» بی‌اثر بود / رکوردشکنی «استیو جابز» در آمریکا

پروژه ۱۵۰ میلیون دلاری «پن»‌ در اولین آخر هفته اکران در آمریکای شمالی فقط ۱۵٫۵ میلیون دلار فروخت.

به گزارش «سینماسینما»، «مریخی» (The Martian) از شرکت فاکس قرن بیستم به کارگردانی ریدلی اسکات از جمعه تا یکشنبه تنها با ۳۲ درصد کاهش فروش در مقایسه با هفته پیش، در ۳۸۵۴ سینما ۳۷ میلیون دلار فروخت و برای دومین هفته پیاپی در رده اول جدول فروش در آمریکای شمالی قرار گرفت.

این فیلم که با بودجه‌ای حدود ۱۰۸ میلیون دلار ساخته شده است، مجموع فروش داخلی خود را به ۱۰۸٫۷ میلیون دلار رساند. «مریخی» درباره یک فضانورد با بازی مت دیمن است که روی مریخ تنها می‌ماند و باید برای زنده ماندن مبارزه کند. جسیکا چاستین، کریستن ویگ، کیت مارا، مایکل پنا، جف دانیلز، چیوتل اجیوفور، مکنزی دیویس، شان بین، دانلد گلاور و نائومی اسکات از دیگر بازیگران فیلم هستند.

«مریخی» این هفته صدرنشین بازار بین‌المللی نیز شد و در ۱۲۷۹۵ سینما در ۷۴ کشور ۵۸٫۱ میلیون دلار فروخت.

«هتل ترانسیلوانیا ۲» (Hotel Transylvania 2) تولید سونی پیکچرز انیمیشن به روند موفقیت‌آمیز خود ادامه داد و در سومین هفته اکران با تنها ۳۹ درصد کاهش در ۳۷۶۸ سینما ۲۰٫۳ میلیون دلار فروخت و فیلم دوم شد. مجموع فروش این کمدی انیمیشن در ایالات متحده و کانادا ۱۱۶٫۸ میلیون دلار شده است.

در همین حال، فیلم «پن» (Pan) از شرکت برادران وارنر در اولین هفته اکران ناامیدکننده ظاهر شد و با ۱۵٫۵ میلیون دلار فروش در ۳۵۱۵ سینما در رده سوم جدول قرار گرفت. این فروشی بسیار کم برای فیلمی است که با بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری ساخته شده است. فیلم نه تنها مورد استقبال تماشاگران قرار نگرفت، بلکه منتقدان نیز به آن تاخته‌اند.

«پن» ابتدا قرار بود ۲۴ ژوئیه (۲ مرداد) اکران شود، اما این تاریخ همزمان با اکران «انت-من» تولید شرکت مارول و دنباله «مأموریت غیرممکن» تولید شرکت پارامونت بود و به همین دلیل برادران وارنر تاریخ اکران آن را به تعویق انداخت تا فیلم با شلوغی اکران فصل تابستان روبرو نشود.

Pan3                                                                                       صحنه‌ای از فیلم «پن»

فیلم سه‌بعدی «پن» به کارگردانی جو رایت نگاهی تازه به شخصیت‌های داستان کلاسیک «پیتر پن» نوشته جی. ام. بری دارد.

داستان فیلم در دوران جنگ جهانی دوم روی می‌دهد و درباره پسر بچه‌ای یتیم به نام پن است که توسط دزدان دریایی ربوده و به نورلند برده می‌شود. او باید این سرزمین جادویی را از دست یک دزد دریایی به نام «بلکبیرد/ریش‌سیاه» نجات بدهد.

هیو جکمن نقش «بلکبیرد/ریش‌سیاه» را بازی می‌کند. گرت هدلوند به نقش هوک جوان، رونی مارا به نقش تایگر لیلی و لوی میلر به نقش پیتر پن ظاهر شده‌اند. آماندا سایفرید دیگر بازیگر «پن» است. فیلمنامه را جیسن فوکس نوشته است. «پن» سال گذشته در لندن فیلمبرداری شد.

«پن» در ۵۲ کشور در بازار بین‌المللی ۲۰٫۵ میلیون دلار فروش داشت.

از سوی دیگر، کمدی «انترن» (The Intern) دیگر شرکت برادران وارنر با بازی رابرت دنیرو و آن هاتاوی با ۸٫۶ میلیون دلار رده چهارم جدول فروش را به خود اختصاص داد. درام جنایی «قاتل حرفه‌ای» (Sicario) به کارگردانی دنی ویلنو با ۷٫۳ میلیون دلار فهرست پنج فیلم پرفروش هفته را کامل کرد. امیلی بلانت و بنیسیو دل تورو در این فیلم بازی می‌کنند.

«راه رفتن» (The Walk) به کارگردانی رابرت زمه‌کیس نیز عملکردی ناموفق داشت و هرچند از این هفته بیش از دو هزار سالن به سینماهای نمایش‌دهنده آن اضافه شد، اما تنها ۳٫۶ میلیون دلار فروخت.

این فیلم روایتی دراماتیک و سه‌بعدی درباره فیلیپ پتی فرانسوی است که سال ۱۹۷۴ با هدایت پاپا رودی، معلم خود در زندگی واقعی (با بازی بن کینگزلی) و با کمک تعدادی از دوستان خود در برنامه‌ای نمایشی حدود یکساعت روی یک سیم بین برج‌های تازه‌احداث‌شده تجارت جهانی در نیویورک راه رفت. نقش پتی را جوزف گوردون-‌لویت بازی می‌کند.

میشائل فاسبندر در جابز

                                                                              میشائل فاسبندر در فیلم «استیو جابز»

در مقابل، فیلم «استیو جابز» (Steve Jobs) از شرکت یونیورسال پیکچرز و لجندری پیکچرز در حوزه نمایش محدود بسیار موفق عمل کرد و در تنها چهار سینما در نیویورک و لس آنجلس نزدیک به ۵۲۱ هزار دلار فروخت. متوسط فروش فیلم در هر سینما بیش از ۱۳۰ هزار دلار بود. به این ترتیب، «استیو جابز» توانست به راحتی «قاتل حرفه‌ای» (با متوسط ۶۶٫۸ هزار دلار فروش در هر سینما در ماه سپتامبر) را کنار بزند و بهترین فروش متوسط یک فیلم از ابتدای سال ۲۰۱۵ تاکنون را به نام خود ثبت کند.

مایکل (میشائل) فاسبندر در «استیو جابز» نقش استیو جابز نقش یکی از موسسان و مدیر اجرایی پیشین شرکت اپل را بازی می‌کند. این فیلم پشت صحنه سه محصول مهم اپل را به تصویر می‌کشد که در ۱۹۹۸ با رونمایی از آی‌مک به اوج رسید.

«استیو جابز» را دنی بویل کارگردان برنده اسکار از روی فیلمنامه‌ای نوشته آرون سورکین کارگردانی کرده است. سورکین فیلمنامه را از روی کتاب زندگی‌نامه‌ای پرفروش والتر آیزاکسن درباره استیو جابز مؤسس و مدیر اجرایی پیشین شرکت اپل نوشته است.

کیت وینسلت در نقش جونا هافمن رئیس پیشین بخش بازاریابی مکینتاش بازی می‌کند. ست روگن نقش استیو ووزنیاک دیگر مؤسس اپل را دارد و جف دانیلز نقش جان اسکولی مدیر اجرایی پیشین اپل را ایفا می‌کند. کاترین واترسن نقش کریسان برنان دوست دختر سابق جابز را دارد و مایکل استولبارگ بازیگر نقش اندی هرتسفلد یکی از اولین اعضای تیم تحول اپل مکینتاش است.

پرلا هنی-جاردین، ریپلی سوبو، مکنزی ماس، سارا اسنوک و آدام شاپیرو دیگر بازیگران «استیو جابز» هستند.

مارک گوردون و گایمن کاسیدی از شرکت «فیلم ۳۶۰»، اسکات رادین و کریستین کالسن تهیه‌کنندگان این پروژه هستند.

بویل برای فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» (۲۰۰۸) برنده اسکار بهترین کارگردانی شد. فیلم او هفت جایزه اسکار دیگر شامل بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اقتباسی را برد. سورکین سال ۲۰۱۰ برای «شبکه اجتماعی» ساخته دیوید فینچر برنده بهترین اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.

جابز پنجم اکتبر ۲۰۱۱ پس از چند سال مبارزه با بیماری سرطان در ۵۶ سالگی درگذشت. او در مقطعی نیز مدیرعامل شرکت پیکسار و عضو هیئت مدیره شرکت دیزنی بود. سال ۲۰۱۳ فیلم دیگری با موضوع جابز روی پرده سینماها رفت که اشتن کوچر در آن به نقش جابز ظاهر شد.

مجموع فروش فیلم‌ها در آمریکای شمالی از ابتدای سال ۲۰۱۵ تاکنون در مقایسه با سال گذشته ۶٫۵ درصد بیشتر است.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 4332 و در روز دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۰:۴۸
2024 copyright.