جشنواره ونیز نود سالگی‌اش را جشن می‌گیرد

جشنواره فیلم ونیز که قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان است، نودمین سالگرد خود را با برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی جشن می‌گیرد.

به گزارش سینماسینما، دوسالانه ونیز که متولی برگزاری جشنواره فیلم ونیز است، اعلام کرد این کنفرانس روز ۹ ژوئیه (۱۸ تیر ۱۴۰۱) در سالن اجتماعات بخش آرشیو بنیاد دوسالانه برگزار خواهد شد.

جمعی از دانشگاهیان و منتقدان و فیلمسازان بین‌المللی با شرکت در این کنفرانس تولد قدیمی‌ترین جشنواره فیلم جهان را جشن خواهند گرفت.

اولین نمایشگاه بین‌المللی هنر سینما که بعدها به نام جشنواره فیلم ونیز در جهان معروف شد، ششم اوت سال ۱۹۳۲ به سرپرستی جوزپه ولپی، سیاستمدار ایتالیایی، آنتونیو مارینی، مجسمه ساز، و لوچیانو دی فیو، نخستین دبیر این جشنواره، در تراس هتل اکسلسیور جزیره لیدو برگزار شد.

کنفرانس بین المللی جشنواره فیلم ونیز با رونمایی از کتاب تاریخچه جشنواره بین المللی فیلم ونیز نوشته جیان پیرو برونتا، تاریخدان برجسته فیلم در ایتالیا، آغاز شده و با نمایش یکی از فیلم‌هایی که در فهرست فیلم‌های منتخب اولین دوره جشنواره ونیز حضور داشت، به کار خود پایان خواهد داد.

علاوه بر این کنفرانس، ساختمان مرکزی دوسالانه ونیز میزبان یک نمایشگاه موقت مختص اولین دوره از جشنواره فیلم ونیز خواهد بود که از ژوئیه تا پایان جشنواره نودم پذیرای بازدیدکنندگان است.

نودمین دوره از جشنواره ونیز از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهریور) در جزیره لیدو برگزار می‌شود. فهرست فیلم‌های حاضر در این جشنواره در تاریخ ۲۷ ژوئیه (۵ مرداد ۱۴۰۱) اعلام خواهد شد.

منبع: ایرنا به نقل از ورایتی

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 173182 و در روز سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۲۹:۵۱
2024 copyright.